Spelutvecklare varnar för Intel-processorer

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för en checker och smidigt byte. En 14700k vore ett bra byte från 13700k. Eller 14600k kanske är den som är jämförbar.

Då kanske jag masar igång ett byte till DDR5 i samma veva 😅

Den som lever får se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Inte med flit. Vad som verkar ha hänt är att mikrokoden som sköter spänningsmatningen till CPU:n har en bugg som då och då tillåter alldeles för mycket spänning vid boost, tillräckligt mycket för att det ska kunna skada kislet över en längre tids hård användning. Det är denna bugg som Intel nu håller på att åtgärda.

Tack för en kortfattad och tydlig förklaring!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, men samtidigt är det Intels fel att de inte satt tydliga krav på vad inställningarna ska vara. Tvärt om har moderkortstillverkarnas överdrivna inställningar ansets "in spec" enligt Intel. Detta är sannolikt för att det gett dem bättre benchmark-resultat i recensioner etc. Att då plötsligt gå ut och kasta moderkortstillverkarna under bussen är ganska osmakligt i mitt tycke.

Jo sant att det är osmakligt.

Jag minns på mitt Asus z370 och tidigare intel system med asus jag haft så var det inte unlimited by default.
Man fick en fråga när man laddade XMP om man ville köra överklockning och ta bort spärrar och om man inte gjorde det blev det "intel defaults".

Har för mig att jag sett nyheter om detta gällande asus tidigare så har antagit att asus fulat en del med detta för att se ut som det bättre valet i recensioner och att sen har övriga tillverkare följt efter och tagit bort alla spärrar som standard.
Men det kanske är pga intel det blivit så för att de ska se bättre ut jämfört med Ryzen.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Det är väl främst 13900/14900 som är drabbade. Men du kan väl kolla om din processor når väldigt höga spänningar. 1,5 V eller mer. Och om jag har förstått rätt så är det ringbussen som åldras snabbt av den höga spänningen.

Vid en snabbkik (lite spelande vilket är det enda jag använder datorn till) så går den aldrig över 1,2 V.. Får uppdatera bios när Intel släppt patchen och hålla tummarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Får jag inte läsa i tråden om jag inte är med och hetsar att alla intel cpuer är tokskit menar du?

Det är väl självfallet att det är otroligt dåligt av intel att ett par av deras 13/14gen är drabbade av detta. Men det måste finnas någon balans. Så därför berättar jag att min 13900kf fungerar precis som den skall, eller den fungerar bättre än den ska, överklockad.

Bra så?

Vem är det som hetsar i tråden? Ingen. Vem säger att intel är tokskit? Ingen. Frågan är om du blandat ihop 4chan med sweclockers.

"ett par av deras" lol. Okej vi vet iallafall att du inte hänger med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Vid en snabbkik (lite spelande vilket är det enda jag använder datorn till) så går den aldrig över 1,2 V.. Får uppdatera bios när Intel släppt patchen och hålla tummarna.

Du behöver mäta med ett oscilloskop på nanosekund-nivå för att se peakarna. Mjukvara brukar som bäst mäta på millisekund-nivå.

Skrivet av smd:

Jag minns på mitt Asus z370 och tidigare intel system med asus jag haft så var det inte unlimited by default.
Man fick en fråga när man laddade XMP om man ville köra överklockning och ta bort spärrar och om man inte gjorde det blev det "intel defaults".

Har för mig att jag sett nyheter om detta gällande asus tidigare så har antagit att asus fulat en del med detta för att se ut som det bättre valet i recensioner och att sen har övriga tillverkare följt efter och tagit bort alla spärrar som standard.
Men det kanske är pga intel det blivit så för att de ska se bättre ut jämfört med Ryzen.

Ja, så har det varit på de senaste generationerna tror jag.

Har för mig att ASUS aktiverade sitt Multi-Core Enhancement som standard för ett antal år sedan. Även utan den funktionen har jag dock för mig att moderkorten från de flesta tillverkare inte strikt följde Intels specifikationer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad jag sett så är det bara Alderon Games som gått ut med deras spel kraschar.
Får lite känsla av att då är det problem hos dom, inte mer allmänt.

Självklart så ska inte sådana här problem få förekomma, men det känns som att något är mer galet hos dem, annars skulle vi se fler speltillverkare gå ut med att dem har stora problem.

Inte många som vill stöta sig med Intel, givetvis.

Däremot så är det många som har märkt av och har problem med Intels 13'e och 14'e generation. Som ex.

Frequent crashes in Fortnite on i9-13900K/KF/KS or i9-14900K/KF/KS CPUs

Skrivet av Ryzer:

Problem ja, men långt ifrån 100% fail ratio. Denna nyheten om en spelstudio som verkar vara helt okänd och ett spel som har några tusen spelare worldwide känns lite som att nypa efter halmstrå. ''Nyheten'' är 2 veckor gammal förövrigt.

Kollade igenom Intel-sektionen här på SweClockers och kunde inte se några uppenbara trådar där man har problem.
Känns som detta ''drevet'' är ännu ett i mängden som folk verkar spy galla över men sen glöms bort lika snabbt igen.
Typ som säkerhetshålen.

Kanske inte 100% men ändå så mycket att det ger bekymmer. Sen att nyheten är 2-veckor betyder inte det samma som att problemet endast funnits i 2-veckor, det är snarare hela 2-år.

Vet inte var du kollade i forumet, då jag nästan direkt (tog mig runt 25 sec) hittade en del såsom detta svar i en tråd:

Rubrik : Intel has a Pretty Big Problem

Skrivet av Ryzer:

Detta är ju tyvärr utfallet på artiklar skrivna utan någon faktagranskning. En snabb googling så hade denna ''nyhet'' antagligen inte ens varit skriven och publicerad på SweClockers.
Detta bidrar bara till en ökad polarisering.

Vet inte vad för faktagranskning du tänkt dig...

Med den fakta som nu är känt och som ackumulerats över dom två senaste åren, då kunde det ge en hel artikelserie.
En stor del av felen har resulterat i att många först trott att det var fel i Nvidias drivrutin, som ex.
Har även varit rapporter om felskrivning på SSD som i sin tur antagligen härrör ifrån felskrivningar till RAM m.m.

Skrivet av landahl:

Allvarligt på vilket sätt när endast ett spel utfärdar en varning.

Vet att jag svarat tidigare, att jag var inne på allvarligt är den totala omfattningen. Se nedan:

Det bör ge en start för att själv kunna gå vidare och bilda en uppfattning.

Felet/Felen har existerat sen Raptor Lake kom 2022. För 13'e generationen (Raptor Lake) finns även oxidation på kisel vias som blev fixat någon gång 2023.

Felen visar sig inte enbart i vissa specifika spel, verkar mer som att det drabbar över hela spektrumet av användning, såsom här server:
13th and 14th Gen Intel CPU instability also hits servers — W680 boards with Core i9 K-series chips are crashing

Intel CPU Stability Issues: Server Providers' Nightmare
https://gist.ly/youtube-summarizer/intel-cpu-stability-issues...

Ett inlägg på intels forum sätter verkligen fingret på omfattningen och hur dåligt det blivit skött av Intel:

No, they have not been completely open at all. That's why people are still speculating. They didn't explain exactly what is going on. They just said incorrect elevated voltages requested by the CPU microcode are the root cause. They didn't describe exactly which voltages they are talking about, and how exactly the elevated voltages caused the instability issue.

In particular, they didn't say if the elevated voltages caused irreversible degradation of the CPU, which in turn caused the stability issues. They didn't say if fixing the microcode will make the affected CPUs stable again, or if the fix just prevents further degradation of the CPU. They didn't say if the microcode update will reduce performance to restore stability.

It's very likely that there is permanent damage to the CPUs exposed to the excessive voltage. Even CPUs that are still stable now may have had their life significantly reduced already. My CPU is unstable, it became unstable after just a couple of months of use, and I had to reduce its maximum frequency repeatedly, every 3-4 months, to keep it stable. It's very likely that it has been permanently damaged by this issue, and it might have been affected by the oxidation issue too, and it will probably have to be replaced.

Even the oxidation question has only been answered on reddit after somebody asked, instead of adding this information here from the beginning. I mean, I appreciate we got some information, but considering the scale of the issues its less than I expected.

For the oxidation issue for example, we don't have the exact time range for the products affected, or other ways to identify if we are affected or not. I bought my CPU in December 2022, so since the oxidation issue was fixed in 2023, I'm almost certainly affected.

Källa: https://community.intel.com/t5/Processors/July-2024-Update-on-Instability-Reports-on-Intel-Core-13th-and/m-p/1617186#M74809

Avskutar med diagrammet som @Thomas postade här vilket visar på CPU'er inblandade i drivrutinskraschar, det är inte långt ifrån 100%, då Intel har ca:97% av krascharna.

Ber om ursäkt om jag gnider salt i ögonen på en del, det är inte min mening. Däremot så behövs en ögonöppnare att detta har pågått i nästan 2-år och mötts av tystnad.
Tystnad är inget som varken konsument eller industri behöver...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Hur märker man detta problem? Har en sprillans ny rigg med en 14700K å allt flyter som smör i spel!?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ragnvlad:

Hur märker man detta problem? Har en sprillans ny rigg med en 14700K å allt flyter som smör i spel!?

Problemet uppstår när för hög spänning skadar processorn över tid, så om din är ny lär den inte ha några symtom vad du än testar.

Vill du vara säker skulle jag rekommendera att uppdatera BIOS nu, och ev sänka effektgränserna tills mikrokod-fixen släpps om om några veckor. Den kommer sannolikt i ny BIOS-version, så en uppdatering till där, så bör du vara säker i längden sen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

tur att jag har en polare som vet vad fan han pratar om valde en AMD när han plockade ihop min senaste dator, jag själv var inne på en intel då jag alltid kört med intel och tyckt de var fantastiska, men då jag är helt grön och han är elit inom datorer, så är det ju självklart att jag lyssnar på honom, han har aldrig haft fel.

Alltså din kompis är säkert kunnig, men detta har tyvärr ingen kunnat förutspå eller läsa sig till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Hur märker man detta problem? Har en sprillans ny rigg med en 14700K å allt flyter som smör i spel!?

Hej

Om din cpu är defekt kan det visa sig i vissa UE5 (Unreal Engine 5) spel och i det fallet indikeras eventuell defekt av att spelet kraschar med en hänvisning till att grafikminnet tagit slut, detta verkar dock bara vara ett probem om man kör nVidia grafikkort eftersom det verkar som att det är nVidia drivrutinen som korrumperas men det kanske gäller för AMD också? Det finns säkert fler sätt att kolla och framförallt kommer det nog att komma testsviter. Defekta cpuer klarar inte av att packa upp komprimerade shader/textur packs med påföljande mjukvarkrasch. Det verkar också som vissa spelservertillhandahållare haft problem med att få t.ex Minecraft servrar att gå stabilt (har jag för mig att jag läste, men kanske har fel?) på berörd hårdvara så kör du en Minecraftserver och får krascher kan ju det vara en indikation. Med det sagt så även om din cpu lider av defekten så är det inte säkert att du nånsin drabbas, det verkar vara knutit till usecase och inte generella fel förutom om din cpu lider av oxidationsproblemet då det verkar vara mer generellt. Jag hoppas jag har förstått saker något så när rätt, reserverar mig för att jag kanske är en idiot

Skrev fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hej

Om din cpu är defekt kan det visa sig i vissa UE5 (Unreal Engine 5) spel och i det fallet indikeras eventuell defekt av att spelet kraschar med en hänvisning till att grafikminnet tagit slut, detta verkar dock bara vara ett probem om man kör nVidia grafikkort eftersom det verkar som att det är nVidia drivrutinen som korrumperas men det kanske gäller för AMD också? Det finns säkert fler sätt att kolla och framförallt kommer det nog att komma testsviter. Defekta cpuer klarar inte av att packa upp komprimerade shader/textur packs med påföljande mjukvarkrasch. Det verkar också som vissa spelservertillhandahållare haft problem med att få t.ex Minecraft servrar att gå stabilt (har jag för mig att jag läste, men kanske har fel?) på berörd hårdvara så kör du en Minecraftserver och får krascher kan ju det vara en indikation. Med det sagt så även om din cpu lider av defekten så är det inte säkert att du nånsin drabbas, det verkar vara knutit till usecase och inte generella fel förutom om din cpu lider av oxidationsproblemet då det verkar vara mer generellt. Jag hoppas jag har förstått saker något så när rätt, reserverar mig för att jag kanske är en idiot

Rimlig text, dock så löstes oxidationsproblemen förra året, så har du köpt en ny nu så är chansen minimal att du är drabbad. Uppdatera BIOS till senaste så ska det väldigt mycket till att du skulle se några problem.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Rimlig text, dock så löstes oxidationsproblemen förra året, så har du köpt en ny nu så är chansen minimal att du är drabbad. Uppdatera BIOS till senaste så ska det väldigt mycket till att du skulle se några problem.

Intel ska släppa mikrokod i mitten av augusti som är tänkt att lösa problemet. Tror inte att en biosuppdatering just nu är tillräcklig (men givetvis bör man ju hålla sitt bios uppdaterat i vilket fall ) för att helt mitigera problematiken, jag antar att moderkortstillverkarna redan fått klara instruktioner för hur de ska kunna göra ändringar för att sänka skaderisken fram tills den ny koden anländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Intel ska släppa mikrokod i mitten av augusti som är tänkt att lösa problemet. Tror inte att en biosuppdatering just nu är tillräcklig (men givetvis bör man ju hålla sitt bios uppdaterat i vilket fall ) för att helt mitigera problematiken, jag antar att moderkortstillverkarna redan fått klara instruktioner för hur de ska kunna göra ändringar för att sänka skaderisken fram tills den ny koden anländer.

@[SmR]BMF
De kan inte lösa problemet med redan sålda cpuer då kislet har skadats.
Man de kanske kan få cpuer som inte skadats så hårt att kanske hålla lite längre.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@[SmR]BMF
De kan inte lösa problemet med redan sålda cpuer då kislet har skadats.
Man de kanske kan få cpuer som inte skadats så hårt att kanske hålla lite längre.

Givetvis är det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Givetvis är det så

@[SmR]BMF
https://www.sweclockers.com/nyhet/39298-kommande-buggfix-inge...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du behöver mäta med ett oscilloskop på nanosekund-nivå för att se peakarna. Mjukvara brukar som bäst mäta på millisekund-nivå.

Då är det inte många som kommer att mäta rätt (lär inte vara helt många som sitter med ocilloskop). Får helt enkelt hoppas att mjukvaran råkar mäta vid rätt tidpunkt ^_^

Permalänk
Medlem

Tack, jag är väl medveten, jag ber om ursäkt om mitt inlägg gav ett annat intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@[SmR]BMF
De kan inte lösa problemet med redan sålda cpuer då kislet har skadats.
Man de kanske kan få cpuer som inte skadats så hårt att kanske hålla lite längre.

Finns inget belägg för att alla processorer tagit skada. Det är liten chans att vara drabbad.

Skrivet av [SmR]BMF:

Tack, jag är väl medveten, jag ber om ursäkt om mitt inlägg gav ett annat intryck.

Det är inget fel med dina inlägg. Ett nyktert sådant.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Finns inget belägg för att alla processorer tagit skada. Det är liten chans att vara drabbad.

Det är inget fel med dina inlägg. Ett nyktert sådant.

@Ryzer

Vart skrev jag alla processorer?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ryzer:

Det är liten chans att vara drabbad.

Med tanke på att Intel inte offentliggjort sin data och omfattningen därmed inte är känd har du inget belägg för det påståendet.

Det enda vi med säkerhet kan säga är att vi ännu inte vet, men att det, baserat på uppgifter från ett flertal större företag och väldigt stora systembyggare, verkar röra sig om en problematiskt stor andel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AMD

Känns bra att jag bytte till AMD plattformar på grund av långsiktigt stöd av AM4 och AM5 socket. Så här i efterhand. Inget att klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med tanke på att Intel inte offentliggjort sin data och omfattningen därmed inte är känd har du inget belägg för det påståendet.

Det enda vi med säkerhet kan säga är att vi ännu inte vet, men att det, baserat på uppgifter från ett flertal större företag och väldigt stora systembyggare, verkar röra sig om en problematiskt stor andel.

Det är inte min åsikt, jag vidarebeforgar bara vad 3dcenter.org/ reddit skriver.

Citat:

the chance of instability with potentially affected processors is low to medium, the majority of users have stable Raptor Lake processors

Rimligen hade dom väl inte uttryckt sig så om dom inte hade några belägg för det?

För varje dag som går så minskar problemet. Skulle tro att det är helt glömt om en månad.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Vilken tur att du kan välja att inte läsa den då?

Jag är jättenöjd, om den skulle "åkdras mycket snabbare" så kommer jag aldrig märka det endå, och eftersom du uppenbarligen läst vad jag skrivit så förstår även du det?

Förmodligen har du en workaround där, kör du specad spänning och 5.8 all-core? Då åsidosätter du spänningen processorn begär och därav undviker 1.6V, spikar och annat. Hade du kört den stock så kanske den hade strulat för länge sedan, vem vet.

Kör på och var glad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Hoppas intel återkallar alla 13 och 14 gen cpuer och börjar om.

Bor du i sverige och även EU gissar jag så är det bara att gå till återförsäljaren med din trasiga produkt och få den utbytt. Gissningsvis så är det inte tillräckligt högt antal processorer som är skadade för att intel ska återkalla alla 13e/14e gen processorer och då är det helt enkelt smidigare för alla parter att göra det intel sagt ( att öppna ett ärende med antingen intel eller din återförsäljare och få den utbytt )

Skrivet av lasseTM:

Sedan när har Intel varit stabilare än AMD?
Jag är inget fanboy av någon men helt ärligt om du inte har bevis för detta sluta sprida lögner.
Att din magkänsla säger det bevisar inget utan visa bevis på detta eller sluta sprida felaktig information.

Jag har AMD nu och haft AMD i snart 5 år och det har varit usb-dropout ( var ett jättevanligt am4 problem ), bsod ett par gånger i månaden, instabilt minne osv det första året innan biosuppdateringar tillslut ordnade alla problemen.
På zen 1/1+ var minneskompabiliteten väldigt dålig.

Både intel och AMD drabbas av problem och slår du ut det så är nog faktiskt intel mer stabilt, det beror på hur långt tillbaka du väljer att titta.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Dalton Sleeper:

Förmodligen har du en workaround där, kör du specad spänning och 5.8 all-core? Då åsidosätter du spänningen processorn begär och därav undviker 1.6V, spikar och annat. Hade du kört den stock så kanske den hade strulat för länge sedan, vem vet.

Kör på och var glad!

Japp så kör jag.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JDM:

Bor du i sverige och även EU gissar jag så är det bara att gå till återförsäljaren med din trasiga produkt och få den utbytt.

Vilken återförsäljare gör detta? Såvitt jag vet ingen.

Återförsäljaren måste undersöka den, vilket tar ett par veckor, först för att se om den faktiskt är trasig eller inte. Detta är vad Netonnet har sagt om det här alltihopa hittills. Och Webhallen samt Komplett lär fungera på samma sätt.

Du blir alltså utan produkt i ett par veckor eller längre. Ingen kommer ge dig en ny vara samma dag eller så. Om du nu inte har en produkt som de testar under tillfället du är hos ÅF och de får problem direkt. Men dessa problem är ju väldigt slumpmässiga och kan ske när som. Och de kanske inte anser att Out of Video Memory är ett CPU problem, beroende på hur inlästa och kunniga de är. Och ingen av dem kan undersöka om du har ett ex med oxidering.

Kunden är liksom blåst av intel om man nu inte har problem som kan upprepas när man vill upprepa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Vilken återförsäljare gör detta? Såvitt jag vet ingen.

Återförsäljaren måste undersöka den, vilket tar ett par veckor, först för att se om den faktiskt är trasig eller inte. Detta är vad Netonnet har sagt om det här alltihopa hittills. Och Webhallen samt Komplett lär fungera på samma sätt.

Du blir alltså utan produkt i ett par veckor eller längre. Ingen kommer ge dig en ny vara samma dag eller så. Om du nu inte har en produkt som de testar under tillfället du är hos ÅF och de får problem direkt. Men dessa problem är ju väldigt slumpmässiga och kan ske när som. Och de kanske inte anser att Out of Video Memory är ett CPU problem, beroende på hur inlästa och kunniga de är. Och ingen av dem kan undersöka om du har ett ex med oxidering.

Kunden är liksom blåst av intel om man nu inte har problem som kan upprepas när man vill upprepa dem.

En vän till mig gick till inet förra veckan med sin 13900k han haft problem med ett tag, de satte in den i sin testrig och stresstestade den och fick den att krascha direkt. Han gick därifrån med en ny 13900k samma dag.

Inet erbjöd innan detta att han kunde få köpa en ny 13900k medans de testade hans gamla så han hade något att använda och sedan få pengarna tillbaka när felet var hittat.

Går du till netonnet i göteborg har de testriggar där med, komplett har jag ingen aning om.

Det finns alltid en risk att du blir utan din vara om den behöver lämnas in men så är det ju, det är väl bara att i värsta fall släppa datorspelandet 1 vecka och göra något annat under tiden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JDM:

En vän till mig gick till inet förra veckan med sin 13900k han haft problem med ett tag, de satte in den i sin testrig och stresstestade den och fick den att krascha direkt. Han gick därifrån med en ny 13900k samma dag.

Inet erbjöd innan detta att han kunde få köpa en ny 13900k medans de testade hans gamla så han hade något att använda och sedan få pengarna tillbaka när felet var hittat.

Går du till netonnet i göteborg har de testriggar där med, komplett har jag ingen aning om.

Det finns alltid en risk att du blir utan din vara om den behöver lämnas in men så är det ju, det är väl bara att i värsta fall släppa datorspelandet 1 vecka och göra något annat under tiden?

En vecka? Du är väldigt optimistisk.
Tar minst 2-3 dagar att skicka.
Sedan ska den anlända.
Sedan ska ÅF skeppa den vidare till supporten som utför testerna.
Sedan ska supporten schemalägga test av produkten.
Sedan ska de utföra test av produkten.
Sedan ska de ta beslut om det är fel eller inte.
Sedan ska de erbjuda pengar tillbaka, en motsvarande vara om inte din modell finns kvar, vilket kan enligt dem vara en sämre vara för motsvarande peng.
Sedan ska du ta beslut om vad som ska hända.
Sedan tar det ett par dagar för dem att besvara detta.
Sedan ska den nya varan/pengar skickas tillbaka.

Att behöva Köpa en ny vara är bara dåligt av ÅF. Det kan ju vilken ÅF som helst låta dig göra. Du har trotsallt 14 dagars ångerrätt.
De borde istället låna ut ett fungerande ex de har liggandes som använts av andra kunder vid support.

Förr när man skickade in grafikkort kunde man ibland få låna ett 750 eller så, så man kan använda sin dator under tiden.

Och problemet vi har här med intel är ju att många är opåverkade idag, eller påverkade ovetandes. Många som har problemet kanske inte kan reproducera det, kanske sker en gång i veckan eller engång i månaden. Lämnar du då in ditt ex till support så kanske de inte får något problem alls just då. Sedan kan det ju bero på lasten. Tror ju inte supporten sitter och spelar spel i ett par timmar. De kör nog en test suite av något slag. Lite som när man överklockar, kanske är helt stabilt i Prime95 men kraschar i spel och vice versa.

Permalänk
Skrivet av smd:

Riktigt illa skött av intel detta, får ju hoppas att alla drabbade har 0 problem med att få ny processor på garanti som har nya mikrokoden från start. Kan till viss del förstå att de skylde lite på moderkorts tillverkarna i början iaf för deras default settings är absurda.

Köpte mitt system då det vid tillfället var billigare än motsvarande AMD kit och det var innan 7800X3D kom ut, man borde ha väntat men ibland är man lite för ivrig och villhöver nytt direkt.

Har inte haft några problem som tur är, kanske för att man kört powerlimit och undervolt sen dag1 då min 13900kf drog 350w out of the box med moderkortets default inställningar och thermal throttla omedelbart vid stresstest när jag testa stabilitet med xmp påslaget osv.

Drog in nya bioset i helgen just in case och körde intel failsafe till en början men slutade ändå med att jag slog på mina tidigare inställningar med undervolt och powerlimit på 175w max då processorn återigen höll på att brinna upp vid ett snabb stresstest.
Med mina egna inställningar så var den ca 30 grader svalare. Garanterat tappat några % prestanda såklart men inget jag märker av i mitt vanliga användande som tur är.

Kanske byter man till AMD igen när 9000 seriens X3D kommer ut och går bort från Asus moderkort också när man ändå håller på.

Återställde du defaults?
Jag har problem med Vcore när man latjar lite med settings.
Default med xmp är Vcore mellan 1.12-1.30V

Ändrar man lite all core boost och sedan återställer så blir vcore 1.32-1.45V (om man ändrar via xtu)

Sen spelar det ingen roll vad man ändrar i bios eller xtu utan man måste återställa defaults.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25