Skrivet av THB:
Vad jag sett så är det bara Alderon Games som gått ut med deras spel kraschar.
Får lite känsla av att då är det problem hos dom, inte mer allmänt.
Självklart så ska inte sådana här problem få förekomma, men det känns som att något är mer galet hos dem, annars skulle vi se fler speltillverkare gå ut med att dem har stora problem.
Inte många som vill stöta sig med Intel, givetvis.
Däremot så är det många som har märkt av och har problem med Intels 13'e och 14'e generation. Som ex.
Frequent crashes in Fortnite on i9-13900K/KF/KS or i9-14900K/KF/KS CPUs
Skrivet av Ryzer:
Problem ja, men långt ifrån 100% fail ratio. Denna nyheten om en spelstudio som verkar vara helt okänd och ett spel som har några tusen spelare worldwide känns lite som att nypa efter halmstrå. ''Nyheten'' är 2 veckor gammal förövrigt.
Kollade igenom Intel-sektionen här på SweClockers och kunde inte se några uppenbara trådar där man har problem.
Känns som detta ''drevet'' är ännu ett i mängden som folk verkar spy galla över men sen glöms bort lika snabbt igen.
Typ som säkerhetshålen.
Kanske inte 100% men ändå så mycket att det ger bekymmer. Sen att nyheten är 2-veckor betyder inte det samma som att problemet endast funnits i 2-veckor, det är snarare hela 2-år.
Vet inte var du kollade i forumet, då jag nästan direkt (tog mig runt 25 sec) hittade en del såsom detta svar i en tråd:
Rubrik : Intel has a Pretty Big Problem
Skrivet av Ryzer:
Detta är ju tyvärr utfallet på artiklar skrivna utan någon faktagranskning. En snabb googling så hade denna ''nyhet'' antagligen inte ens varit skriven och publicerad på SweClockers.
Detta bidrar bara till en ökad polarisering.
Vet inte vad för faktagranskning du tänkt dig...
Med den fakta som nu är känt och som ackumulerats över dom två senaste åren, då kunde det ge en hel artikelserie.
En stor del av felen har resulterat i att många först trott att det var fel i Nvidias drivrutin, som ex.
Har även varit rapporter om felskrivning på SSD som i sin tur antagligen härrör ifrån felskrivningar till RAM m.m.
Skrivet av landahl:
Allvarligt på vilket sätt när endast ett spel utfärdar en varning.
Vet att jag svarat tidigare, att jag var inne på allvarligt är den totala omfattningen. Se nedan:
Det bör ge en start för att själv kunna gå vidare och bilda en uppfattning.
Felet/Felen har existerat sen Raptor Lake kom 2022. För 13'e generationen (Raptor Lake) finns även oxidation på kisel vias som blev fixat någon gång 2023.
Felen visar sig inte enbart i vissa specifika spel, verkar mer som att det drabbar över hela spektrumet av användning, såsom här server:
13th and 14th Gen Intel CPU instability also hits servers — W680 boards with Core i9 K-series chips are crashing
Intel CPU Stability Issues: Server Providers' Nightmare
https://gist.ly/youtube-summarizer/intel-cpu-stability-issues...
Ett inlägg på intels forum sätter verkligen fingret på omfattningen och hur dåligt det blivit skött av Intel:
No, they have not been completely open at all. That's why people are still speculating. They didn't explain exactly what is going on. They just said incorrect elevated voltages requested by the CPU microcode are the root cause. They didn't describe exactly which voltages they are talking about, and how exactly the elevated voltages caused the instability issue.
In particular, they didn't say if the elevated voltages caused irreversible degradation of the CPU, which in turn caused the stability issues. They didn't say if fixing the microcode will make the affected CPUs stable again, or if the fix just prevents further degradation of the CPU. They didn't say if the microcode update will reduce performance to restore stability.
It's very likely that there is permanent damage to the CPUs exposed to the excessive voltage. Even CPUs that are still stable now may have had their life significantly reduced already. My CPU is unstable, it became unstable after just a couple of months of use, and I had to reduce its maximum frequency repeatedly, every 3-4 months, to keep it stable. It's very likely that it has been permanently damaged by this issue, and it might have been affected by the oxidation issue too, and it will probably have to be replaced.
Even the oxidation question has only been answered on reddit after somebody asked, instead of adding this information here from the beginning. I mean, I appreciate we got some information, but considering the scale of the issues its less than I expected.
For the oxidation issue for example, we don't have the exact time range for the products affected, or other ways to identify if we are affected or not. I bought my CPU in December 2022, so since the oxidation issue was fixed in 2023, I'm almost certainly affected.
Källa: https://community.intel.com/t5/Processors/July-2024-Update-on-Instability-Reports-on-Intel-Core-13th-and/m-p/1617186#M74809
Avskutar med diagrammet som @Thomas postade här vilket visar på CPU'er inblandade i drivrutinskraschar, det är inte långt ifrån 100%, då Intel har ca:97% av krascharna.
Ber om ursäkt om jag gnider salt i ögonen på en del, det är inte min mening. Däremot så behövs en ögonöppnare att detta har pågått i nästan 2-år och mötts av tystnad.
Tystnad är inget som varken konsument eller industri behöver...