Försäkringsbolag- betalning e-faktura månadsvis.

Permalänk
Medlem

Försäkringsbolag- betalning e-faktura månadsvis.

Hej.
Undrar vad ni använder er av för försäkringsbolag som erbjuder betalning via e-faktura månadsvis.
Har haft länsförsäkringar i över 20 år men är trött på att skicka förfrågan varje år om när dom ska börja erbjuda månadsvis betalning via e-faktura. de erbjuder autogiro med en extra avgift för nöjet att bruka det. e-faktura får man endast nöjet att använda om man betalar kvartal-halvår-helår.
har sökt runt lite snabbt på nätet och det verkar tyvärr som det ser ut såhär hos alla försäkringsbolag?
Enda jag såg vid snabb överblick var Dina försäkringar. som erbjuder e-faktura vid månadsbetalning. Tyvärr kunde inte chatt-supporten svara på när i månaden fakturorna skickas ut.
Önskar kunna få fakturan minst 7 dagar i förväg. helst 14+ som alla andra företag använder.
Fick skicka vidare frågan till "second line-support".
Men autogiro är ju jättesmidigt säger vissa. Ponera att inga företag skickade e-faktura eller ens pappersfaktura(kostar ungefär lika mycket som att få bruka autogiro) och man inte visste hur räkningarna för månaden såg ut förrns dagen före förfallodatum.
Min åsikt är att autogiro är ungefär lika modern som att betala räkningarna med kontanter på bankkontoret.
Känner att jag inte längre vill ge pengarna till företag som inte tar till sig moderna metoder.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att efterfrågan är tämligen lågt på detta. För egen del tycker jag en e-faktura om året är väldigt smidigt. Autogiro undviker jag däremot i möjligaste mån.

Permalänk
Medlem

Vet att If har E-faktura tillgängligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Vet att If har E-faktura tillgängligt

Hej har du hemförsäkring via if- e-faktura månadsvis?
Enligt deras hemsida så kan man inte få hemförsäkring på e-faktura månadsvis. endast halv-helår.

Permalänk
Medlem

Det verkar som Dina försäkringar inte heller erbjuder e-faktura för månadsbetalning av hemförsäkring. inväntar nytt svar.

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha den på månadsbasis?

Permalänk
Hedersmedlem

försäkringsperioder brukar vara helår, vad vinner du på att betala varje månad?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför vill du ha den på månadsbasis?

Det blir en enklare översikt av ekonomin med en månadsbetalning. Har inte råd att betala alla företag årsvis. Gillar heller inte att betala extra för nöjet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

försäkringsperioder brukar vara helår, vad vinner du på att betala varje månad?

Dessutom så är årspremien högre ifall man betalar månadsvis så finns väldigt få anledningar om man inte har bara kronor att leva på.

Permalänk
Medlem

Blir betydligt smidigare att betala sina räkningar á 12k i månaden än att själv budgetera och betala 144k den 31 januari för egen del.
Vill såklart främja företag som erbjuder möjligheten.

Permalänk
Medlem

Känns lite bakvänt att välja försäkringsbolag baserat på vilka som erbjuder månadsvis betalning med just e-faktura och inte autogiro istället för att välja baserat på faktiskt pris, villkor och service...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Känns lite bakvänt att välja försäkringsbolag baserat på vilka som erbjuder månadsvis betalning med just e-faktura och inte autogiro istället för att välja baserat på faktiskt pris, villkor och service...

Helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Villkor och service är ju just det jag eftersöker en förändring på.och är villig att betala en premie för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Villkor och service är ju just det jag eftersöker en förändring på.och är villig att betala en premie för.

Jag tror att det snarare var försäkringens villkor som Kakann avsåg, inte betalningsvillkoren.

Permalänk
Medlem

e-faktura månadsvis är just den qol. jag söker från alla företag jag använder mig av i övrigt.
Går ni alla in på banken med en skottkärra pengar en gång om året för att betala era räkningar med? Köpt huset kontant? Eller är det en rimlig qol att släta ut kostnader över tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

e-faktura månadsvis är just den qol. jag söker från alla företag jag använder mig av i övrigt.
Går ni alla in på banken med en skottkärra pengar en gång om året för att betala era räkningar med? Köpt huset kontant? Eller är det en rimlig qol att släta ut kostnader över tid?

Försäkringar betalar jag på årsbasis. Förstår inte varför man skulle behöva använda en skottkärra och besöka banken. Jag använder internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Vad tycker du egentligen är problemet med autogiro? Det löser ditt problem med att sprida ut kostnaden och eftersom du verkar gilla att hålla koll på betalningarna så är det väl inget problem att det dras automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Försäkringar betalar jag på årsbasis. Förstår inte varför man skulle behöva använda en skottkärra och besöka banken. Jag använder internet.

Som jag skrev så anser jag att autogiro är ungefär lika modernt betalningssätt som att gå till banken med kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Som jag skrev så anser jag att autogiro är ungefär lika modernt betalningssätt som att gå till banken med kontanter.

Ok. Förstår dock inte vad det har med mitt svar att göra. Om du hade läst vad jag har skrivit så står det rätt så tydligt att jag undviker autogiro.

Permalänk
Medlem

Varför ska vissa företag få en free pass för att inte modernisera sig?
Varför köper man inte hus med guld längre?
Ska man betala hyran 1-10-100 år i förskott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vad tycker du egentligen är problemet med autogiro? Det löser ditt problem med att sprida ut kostnaden och eftersom du verkar gilla att hålla koll på betalningarna så är det väl inget problem att det dras automatiskt.

Det är ett irritationsmoment att försäkringsbolag verkar få en free pass att inte använda moderna betalningsmetoder.
Gillar att ha koll på kommande kostnader. det är endast möjligt pga att alla andra företag moderniserat sig och erbjuder e-faktura

+. lf's autogiro syns tidigast dagen före förfallodatum

Permalänk
Medlem

Skuta

Skrivet av Omega5509:

Det är ett irritationsmoment att försäkringsbolag verkar få en free pass att inte använda moderna betalningsmetoder.

Så efaktura på kvartal halvår eller helår är omodernt medan efaktura på månadsbasis är modernt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Omega5509:

Gillar att ha koll på kommande kostnader. det är endast möjligt pga att alla andra företag moderniserat sig och erbjuder e-faktura

Alla försäkringsbolag jag känner till använder e-faktura, ditt problem är egentligen att du vill delbetala en tjänst som egentligen köps för helår.

Dela försäkringspremien på 12 och lägg undan motsvarande belopp varje månad, du kan göra en automatisk överföring till ett separat konto om du inte vill ha koll på budget och sånt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Trygg-Hansa och IF har månadsvis med e-faktura. Säkert några fler också!

På min internetbank kan jag skapa nytt konto, så en lösning är också att skapa ett konto för försäkringen och betala in månadsvis där och sedan kvartalsvis/halvår/helår på e-faktura från detta konto. De flesta internetbanker bör ha denna möjlighet, om du nu måste se att pengarna försvinner varje månad.

Permalänk
Medlem

För att vara extra tydlig så gillar jag översikten för månadsbetalningar i banken/appen.
Jag har autogodkända e-fakturor på allt annat.

Man ser klart och tydligt 14 dagar före förfallodatum summan av alla fakturor.

Ni får såklart betala alla era fakturor årsvis. jag har inte möjlighet att betala några av företagen jag är kund hos årsvis.eller mer.
Däför jag eftersöker ett modernt betalningsalternativ.
Ska företag slippa modernisera sig för att en del av kundgruppen inte eftersöker förändring?
Alltså. hade vi aldrig behövt mynt eller sedlar heller. byteshandel fungerade väl för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

På min internetbank kan jag skapa nytt konto, så en lösning är också att skapa ett konto för försäkringen och betala in månadsvis där och sedan kvartalsvis/halvår/helår på e-faktura från detta konto. De flesta internetbanker bör ha denna möjlighet, om du nu måste se att pengarna försvinner varje månad.

Absolut!
Dock kräver detta handpåläggning varje år. som jag gärna slipper.
Man kan såklart ställa in så att översättningen ökar varje år. problemet är att jag inte vet hur mycket försäkringsbolaget vill höja från år tillår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Absolut!
Dock kräver detta handpåläggning varje år. som jag gärna slipper.
Man kan såklart ställa in så att översättningen ökar varje år. problemet är att jag inte vet hur mycket försäkringsbolaget vill höja från år tillår

De skickar information i förväg när försäkringsvillkoren ändras.

Sätt autoöverföring på det beloppet, gör eventuell engångsinsättning om du inte justerat beloppet i tid. Du bör ändå se över försäkringsbolag då och då då villkor ändras utöver priser.

Kommande betalningar/överföringar syns på min internetbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

enligt if och trygg-hansa's hemsidor erbjuder de inte e-faktura med månadsbetalning för hemförsäkring. endast personförsäkringar. men jag ska skicka mail och höra!

Permalänk
Medlem

Har Folksam och det funkar fint med e-faktura

Visa signatur

Zotac 4090 i9 13900k DDR5 6000mhz Odyssey Neo G8 Kingston KC3000 2TB 850 EVO 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepeleno:

Har Folksam och det funkar fint med e-faktura

Har du hemförsäkring via folksam? enligt deras hemsida erbjuder de bara kvartal- halv-helår via e-faktura.