Permalänk
Medlem

TV transporterad liggande

Hej,

Jag har precis fått hem en TV av modell TCL 75C855 Mini LED. Självklart har budfirman kört teven liggandes på en pall 🤦🏻‍♂️

Har ni några tankar kring vilka skador/problem jag bör hålla utkik efter? Jag har endast 7 dagar på mig att reklamera till budfirman.

mvh,
herc

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är ingen plasma, så ska inte vara några problem.
Håll utkik efter allt du hade gjort i vanliga fall.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herc:

Hej,

Jag har precis fått hem en TV av modell TCL 75C855 Mini LED. Självklart har budfirman kört teven liggandes på en pall 🤦🏻‍♂️

Har ni några tankar kring vilka skador/problem jag bör hålla utkik efter? Jag har endast 7 dagar på mig att reklamera till budfirman.

mvh,
herc

Varför skulle det varit ett problem?

Anledningen till att man inte SKULLE transportera en tv liggandes va på grund av att på en plasma tv så va det en glasskiva som kunde spricka, det existerar inte på dagens tv och va mer eller mindre unikt för plasma tv

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag har själv transporterat en plasmatv liggandes, dock väldigt försiktigt. Allt handlar om hur försiktig man är (och hur mycket plats man har i bilen).
När det gäller moderna tv-apparater är det dock inte lika ömtåligt.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Bildexpert 📺

...och problemet med liggande plasma var sällan att glaset sprack – för då hade den utsatts för krafter som spräcker alla TV även idag – utan att glaset buktade inåt och skadade plasmacellerna när man fraktade den med glasskivan uppåt. Skador som inte syntes utanpå efter transport eller kanske inte ens märktes inledningsvis utan mer blev ytor med döda pixlar och ojämn ljusåtergivning.

Om TV:n blivit skadad i transport, men inte skadad så pass att det är synliga sprickor, så syns det i alla fall direkt när man kör igång TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det är ingen plasma, så ska inte vara några problem.
Håll utkik efter allt du hade gjort i vanliga fall.

Ok, ska hålla utkik som vanligt då.

Skrivet av norrby89:

Varför skulle det varit ett problem?

Anledningen till att man inte SKULLE transportera en tv liggandes va på grund av att på en plasma tv så va det en glasskiva som kunde spricka, det existerar inte på dagens tv och va mer eller mindre unikt för plasma tv

Jag vet inte 🙂

Det står på kartongen "Ultra Slim design, no lay-flat transport.", därav frågan.

Skrivet av Fenix:

Jag har själv transporterat en plasmatv liggandes, dock väldigt försiktigt. Allt handlar om hur försiktig man är (och hur mycket plats man har i bilen).
När det gäller moderna tv-apparater är det dock inte lika ömtåligt.

Jag antar det också, att de inte är lika känsliga idag. Dock trodde jag att man fortfarande som regel transporterar tv-apparater stående för att minimera risken för skador. Det står även på kartongen "Ultra Slim design, no lay-flat transport.".

Skrivet av Laxpudding:

...och problemet med liggande plasma var sällan att glaset sprack – för då hade den utsatts för krafter som spräcker alla TV även idag – utan att glaset buktade inåt och skadade plasmacellerna när man fraktade den med glasskivan uppåt. Skador som inte syntes utanpå efter transport eller kanske inte ens märktes inledningsvis utan mer blev ytor med döda pixlar och ojämn ljusåtergivning.

Om TV:n blivit skadad i transport, men inte skadad så pass att det är synliga sprickor, så syns det i alla fall direkt när man kör igång TV:n.

Det låter betryggande att jag ska kunna märka eventuell skada när jag kör igång den.

Jag har ännu inte haft tid att packa upp den, men ska försöka komma ihåg att återkomma huruvida jag hittar någon skada eller inte.

Tack för alla svar hittills!

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Packat upp och startat teven under kvällen. Hittills har jag inte kunnat hitta något som är skadat.

Kan bara konstatera att det är en otroligt trevlig tv, mycket nöjd så långt.

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort ett återköp då det är stora pengar vi pratar om, men nu har du ju öppnat den.