Google utmanar Apple TV med Google TV Streamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja du kan casta eller installera appar på enheten, precis som på en Chromecast med Google TV.

hmmm. Sist jag använde en chromecast (i julas) så var det bara youtube där jag fick ett alternativ att kunna casta från min samsung. Inget annat hade något alternativ för det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

hmmm. Sist jag använde en chromecast (i julas) så var det bara youtube där jag fick ett alternativ att kunna casta från min samsung. Inget annat hade något alternativ för det.

Med en iPhone eller Android? Färre appar har stöd för att casta på iPhone i och med AirPlay.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Håller med om att fjärrkontrollen är grym. Jag har inte använt den äckligt plastiga "magiska" fjärrkontrollen till min LG förutom första gången. Känslan av kontrollen helt i aluminium är riktigt trevlig.

Kontrollerna till Apple TV 4K 2022 har USB-C så är det bara det du stör dig på så kan du alltid köpa den nya fjärrkontrollen.

Har inte testat Apples men shielden är riktigt grym den också! Enda negativa är den fula och för lättklickande netflix knappen men går att mappa om med tredjepartsappar iaf.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har inte testat Apples men shielden är riktigt grym den också! Enda negativa är den fula och för lättklickande netflix knappen men går att mappa om med tredjepartsappar iaf.

Den plastiga kontrollen från Shield går inte att jämföra med den i aluminium från Apple. Jag hade Nvidia Shield Pro långt innan jag bytte och det är verkligen natt och dag.

Men fjärrkontrollen till Nvidia Shield är förstås bättre än LGs enorma bulle till fjärrkontroll.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kan någon förklara för mig varför denna skulle vara på något sätt bättre?
Jag fattar prestandan särskilt nu när uppdateringar gjort UIt klart mer tungdrivet men jag fattar inte varför man vill ha något fult framför TVn när den gamla går att dölja?

Det är ju inte en Shield och klarar inget mer än den gamla, visst hade det varit smidigt med något som kan strömma spel men då känna en RPi klart mer prisvärd...

Denna kan du väl tejpa bakom tvn om du vill. Fjärren kör väl blåtand får man hoppas.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den plastiga kontrollen från Shield går inte att jämföra med den i aluminium från Apple. Jag hade Nvidia Shield Pro långt innan jag bytte och det är verkligen natt och dag.

Men fjärrkontrollen till Nvidia Shield är förstås bättre än LGs enorma bulle till fjärrkontroll.

Hehe du skulle sett vad jag fick till min 15 000kr Denon förstärkare. Känns och fungerar som någonting man hitttat i en happy meal. Som tur är slipper man den med CEC.

Som sagt ej testat apples. Men jag gillar verkligen toblerone formen som shielden har.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kul! Blir att testa en sådan i bion

Sheilden börjar kännas daterad och har blivit ganska slö på senaste tiden….

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Är inte den här fortfarande slöare än en Nvidia Shield? 22% snabbare processor än Chromecast med Google TV 4K är ju fortfarande låg prestanda.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Man kan casta hela sin skärm från en Android mobil till en Chromecast om man vill. Sen kan man casta lite vad som helst dit.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Shielden är betydligt bättre för "bion".

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Kan dom denna gången göra en produkt som inte börjar lagga efter en månads användning? Måste dra ur strömsladden varje månad, sedan fungerar det några veckor och så kommer det lagg igen så hela upplevelsen förstörs…

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

klarar fortfarande inte av HD ljud i form av DTS-X/TrueHD Atmos så för oss som spelar upp Bluray remux så är Shield TV fortfarande det självklara valet.

Jag kör faktiskt Firestick 4K Max (2nd gen) och har än så länge inte stött på något den inte klarar av!
Mycket billigare än shielden också!

Säger inte att den är bättre för jag har aldrig använt Shield men DV och TrueHD är inga problem i alla fall !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Denna kan du väl tejpa bakom tvn om du vill. Fjärren kör väl blåtand får man hoppas.

Ja jo, visst, men varför skulle jag uppgradera? (Det är väl kanske det jag frågar egentligen - annars har man ju gjort dumma saker med konsumenten om man lyckats driva upp en 300kr pryl till 1300kr med samma funktioner..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Gilgamesh:

Shielden är betydligt bättre för "bion".

Har redan en.. börjar som sagt kännas seg men framförallt, byten mellan olika bildformat är inte särskilt bra på den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja jo, visst, men varför skulle jag uppgradera? (Det är väl kanske det jag frågar egentligen - annars har man ju gjort dumma saker med konsumenten om man lyckats driva upp en 300kr pryl till 1300kr med samma funktioner..

Google tycker väl inte att det är värt att sälja billiga enheter längre eftersom varenda TV har dom flesta appar ändå. Istället satsar dom på "premium-segmentet" där den konkurrerar med Nvidia Shield och Apple TV 4K men till ett lägre pris (och mycket lägre prestanda).

Men för den som redan har en Chromecast med Google TV 4K eller Nvidia Shield så finns det ju ingen riktig anledning att byta, mer än om man skulle tycka att den här är snyggare. Om man inte behöver en Thread border router förstås och den har stöd för AV1, så då kan det ju kanske vara en idé.

Fjärrkontrollen kan pipa om man har tappat bort den, så det är ju... bra.

Skrivet av Trigger:

Har redan en.. börjar som sagt kännas seg men framförallt, byten mellan olika bildformat är inte särskilt bra på den.

Den här har ju lägre prestanda än Shield?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ett klipp på hur den ser ut.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av nu1mlock:

Den här har ju lägre prestanda än Shield?

Noterat

Lär testa en ändå, möjligen kan den lösa en del bekymmer som finns med sheilden. Om inte så kommer den till användning på annat håll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Kan dom denna gången göra en produkt som inte börjar lagga efter en månads användning? Måste dra ur strömsladden varje månad, sedan fungerar det några veckor och så kommer det lagg igen så hela upplevelsen förstörs…

Inget av de du beskriver har jag upplevt, för min del har den funkar kalas bra under de 3 åren jag har haft den.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Detta är ju android på en gammal budgettelegon igen, troligen sirap i jämförelse med annat. Endast priset kan göra den populär, så det bör halveras

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Google TV och minimalistisk design i all ära, men vill man konkurrera med Apple så får man nog komma med någonting annat än en tjock fjärrkontroll som ser ut som en FisherPrice-telefon för barn från 2003

Vad är viktigast: funktionell design och ergonomi, eller estetisk design? Mycket av det Apple gör har en väldigt enkel och tilltalande estetisk design, men ergonomin är ofta dålig. Om jag får välja hamnar "estetisk design" sist på min kravlista.

Den trekantiga fjärkontrollen till Nvidia Shield är inte vacker men riktigt fin att använda!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vore gött om någon vill göra en premium device för android TV igen. Som shield var för 10 år sedan, och tyvärr fortfarande är den bästa...

Är osäker på om shield ens får uppdateringar längre, men det får hänga med ett tag till iallafall, det finns ju inga alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vore gött om någon vill göra en premium device för android TV igen. Som shield var för 10 år sedan, och tyvärr fortfarande är den bästa...

Är osäker på om shield ens får uppdateringar längre, men det får hänga med ett tag till iallafall, det finns ju inga alternativ.

Det är ju inte så himla mycket man kan uppdatera med än idag, men det finns nog rätt många som skulle gilla saker som AV1 eller QMS (quick media switching) ihop med native stöd för matchning av både SDR/HDR/DV och Hz.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är ju inte så himla mycket man kan uppdatera med än idag, men det finns nog rätt många som skulle gilla saker som AV1 eller QMS (quick media switching) ihop med native stöd för matchning av både SDR/HDR/DV och Hz.

Kan alltid skaffa en zidoo så löser man iaf det mesta av det du vill ha om inte allt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Inget av de du beskriver har jag upplevt, för min del har den funkar kalas bra under de 3 åren jag har haft den.

Grattis! Önskar det inte var så. Googlar man så är jag inte ensam om problemet.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

https://www.theverge.com/2024/8/6/24214471/google-chromecast-...
@Enviro

Tror artikeln missar det mest grundläggande att Google helt lägger ner Chromecast och alla deras nuvarande produkter, alltså är dessa 1399kr instegspriset…

Permalänk
Medlem

22% snabbare än min fyra år gamla CCwGTV som kostade hälften så mycket - och som är på tok för långsam, mycket mer än "en femtedel för långsam"?
Och fortfarande Wifi 5?
Och inte ordentlig passthrough för moderna ljudstandarder? Edit: oklart
Näpp, sorry. Väntan fortsätter. Blir väl att hoppas på en ny Shield eller på någon vass Kinabox.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Snusfri

Om nu Google skall ta "Premium Pris" så får det fanimej vara "Premium HW" med.
Tensor G2/G3, 8-12GB RAM, 64GB+ lagring, Stöd för typ "allt", Wifi 6 osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Härmed döper jag dig till "Tvålen".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Varför en artikel till om samma produkt?

Läcka visar Googles svar på Apple TV
TV 2024-07-24 05:30
André Stray

https://www.sweclockers.com/nyhet/39264-lacka-visar-googles-s...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

https://www.theverge.com/2024/8/6/24214471/google-chromecast-...
@Enviro

Tror artikeln missar det mest grundläggande att Google helt lägger ner Chromecast och alla deras nuvarande produkter, alltså är dessa 1399kr instegspriset…

Kommer mer idag! 😊

Skrivet av sp1k3n:

Varför en artikel till om samma produkt?

Läcka visar Googles svar på Apple TV
TV 2024-07-24 05:30
André Stray

https://www.sweclockers.com/nyhet/39264-lacka-visar-googles-s...

<Uppladdad bildlänk>

Det är skillnad på läcka och officiell lansering.