Första Android platta för barn

Permalänk
Medlem

Första Android platta för barn

Börjar bli dags för en första platta till min dotter som fyller fyra om ett tag. Tycker iPads är för dyra och letar efter någon prisvärd Android variant. Tar tacksamt emot tips. Gärna också på bra skydd till.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Nytt eller begagnat?
Ungefär pris?

Skulle hjälpa att hitta rätt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

När det gäller ungar så kanske nåt ruggat kan vara intressant?
https://www.aliexpress.com/item/1005005797030636.html Cubot Tab Kingkong
Beror väl lite på prisklassen som du tänkt dig

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Kanske en Samsung A9?

De tycks ha bra priser på dem just nu också, 2349:- hos Samsung själva. Eller 2490:- för A9+ som har 11" som kanske är bra när det kommer till barn (?)
https://www.samsung.com/se/tablets/galaxy-tab-a/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Köp det billigaste du hittar, chansen att den går sönder är ju relativt hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Nytt eller begagnat?
Ungefär pris?

Skulle hjälpa att hitta rätt.

Kan vara både nytt / beggat. Gärna under 2500 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

När det gäller ungar så kanske nåt ruggat kan vara intressant?
https://www.aliexpress.com/item/1005005797030636.html Cubot Tab Kingkong
Beror väl lite på prisklassen som du tänkt dig

Ja, det kanske vore något!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kanske en Samsung A9?

De tycks ha bra priser på dem just nu också, 2349:- hos Samsung själva. Eller 2490:- för A9+ som har 11" som kanske är bra när det kommer till barn (?)
https://www.samsung.com/se/tablets/galaxy-tab-a/

Kollade lite på den. Måste försöka gå igenom lite recensioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Kollade lite på den. Måste försöka gå igenom lite recensioner.

Jag kör en A9+ 5G själv och är nöjd, så även ni föräldrar kan använda den om det skulle behövas, riktigt kompetent budget-variant som jag inte riktigt ser några konkurrenter till när det kommer till just 2.5k

Edit:
Skärmen är förvånansvärt bra, även om den blir kladdig lite lätt kanske, men det kan man ju fixa med skydd etc. Så för att titta på barnprogram har den en bra 11" skärm och kan utan tvekan hantera "lärande spel" utan större problem skulle jag säga

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett antal till barnen, jag rekommenderar att gå upp lite i pris, de allra billigaste blir extremt långsamma efter en tids användning. Jag skulle rekommendera begagnat + köp ett skydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag kör en A9+ 5G själv och är nöjd, så även ni föräldrar kan använda den om det skulle behövas, riktigt kompetent budget-variant som jag inte riktigt ser några konkurrenter till när det kommer till just 2.5k

Edit:
Skärmen är förvånansvärt bra, även om den blir kladdig lite lätt kanske, men det kan man ju fixa med skydd etc. Så för att titta på barnprogram har den en bra 11" skärm och kan utan tvekan hantera "lärande spel" utan större problem skulle jag säga

Kör du 4GB eller 8GB versionen? Läste att 4GB är lite långsammare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Kör du 4GB eller 8GB versionen? Läste att 4GB är lite långsammare.

Jag kör endast 4gb då jag fick den ny (begagnad) till ett väldigt bra pris, och jag surfar, "fulstremat" nån fotbollsmatch, youtube etc och för det räcker 4gb mer än väl. Enklare spel är inte heller några problem, men tvivlar väl på att barn kommer spela mer krävande saker som vi "äldre och tonåringar" kanske vill

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Många rekommenderar ifrån 2k och uppåt.

Jag har en äldre Samsung platta som grabben har använt.
Samsung Galaxy Tab A SM-T580 32GB
Fungerar som den ska, inget trasigt.

Ny skärmskydd och skal ifrån Amazon.
Så räcker nog den den också till henne, grabben använde den ifrån 8års åldern.
Spelat Roblox, andra spel. Tillräckligt snabbt för det ändamålet.
Och en fyra åring spelar nog ännu enklare spel som titta och klicka på hur djur låter etc.

Skicka ett meddelande ifall du är intresserad.

Börja med något enkelt,. billigare och sen bytt ut mot något bättre när dottern blir äldre.

Om inte tanken är att du själv ska kunna använda den..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera en platta kring 8", de stora är bökiga och tunga IMHO.

Dottern har en Amazon 8" med några år på nacken, den har 2 GB minne och en slö CPU, men den har tjänat väl under åren. Bra ljud och bild faktiskt, och tålig. (kräver dock en del krångel för att köpa och sätta upp, och relativt konkurrensen har Amazon inte ökat RAM och lagring i samma takt; 8"-modellerna är lite svaga numera även om de var vassa för priset när jag köpte, Amazon.de har ofta stor rea på dessa)

Angående appar så har jag ett "slaskkonto" som jag bara har för att köpa appar, det har jag aktiverat familjedelning på, det kan också vara ett tips så barnen inte är inloggade på ens "riktiga" konto. Att ha family-link-konton är också bra, men mer begränsat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Börjar bli dags för en första platta till min dotter som fyller fyra om ett tag. Tycker iPads är för dyra och letar efter någon prisvärd Android variant. Tar tacksamt emot tips. Gärna också på bra skydd till.

Jag har en sm-t580 https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_tab_a_10_1_(2016)-809...

Den samlar bara damm och har gjort i flera år. Den är din mot frakt. oklart om jag har nån micro-usb kvar, men troligtvis.

Edit: Den sitter i ett sånt cover case(fast original). https://billigamobilskydd.se/cover-case-samsung-galaxy-tab-A-... Kanske inte optimalt om det ska pekas på och hållas i, men bra vid bordet och tittande kanske?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den där såg riktigt bra ut för pengarna, jag hade slagit till 100% Bra lagring, bra med RAM. Väldigt mycket för pengarna.

Sen tycker jag du kan ignorera de som säger att man inte ska ha så stor. Stor bild är alltid trevligare, och min dotter (nu 6 år) fick "ärva" min 12.4" Samsung Galaxy Tab S7 FE när hon var 5. Inga som helst problem med storleken och det blir ju trevligare med den lite större skärm där dels allt inte är så smått, men även större bild som är trevligt på nära håll. Jag har dessutom ett skal på den som är av typen rugged, silikon. Det är inte helt lätt i sig själv, men ändå inga problem.

11" är en trevlig storlek det också. Jag tycker definitivt du ska slå till här. 4GB är lite i underkant för Android känner jag, det är vad S7 FE:n har och den kan ärligt talat kännas rätt seg ibland. Och man får tänka på att framtida uppdateringar kanske kräver mer RAM än vad som funkar idag. Med 8GB har du god marginal. Hade jag varit ute efter en platta till min dotter idag så hade jag klippt den här.

Mvh.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring