Hur skapar jag ett eget privat WiFi på ett publikt nätverk?

Permalänk
Medlem

Hur skapar jag ett eget privat WiFi på ett publikt nätverk?

Hej!
Jag flyttade nyligen till en lägenhet med tillgång till ett publikt nätverk som husets 6st lägenheter delar på.
Och jag behöver er hjälp med hur jag skapar ett eget privat WiFi med den befintliga uppkopplingen.

Problemet är framförallt att jag inte kan använda mina 2.4GHz smart home-enheter då det publika WiFi't kör på 5GHz.

Förutsättningar

• I varje lägenhet sitter det en Cisco Catalyst 9105AXW Accesspunkt.
    Som är ansluten med en POE Ethernet-kabel till ett uttag i väggen med 2st ethernet-portar.

• I lägenheten finns det ytterligare 2st ethernet-portar i vardera rum.

• Jag har en Sagemcom Telia WiFi router F@st 5370e sedan innan.
    Kan jag använda den för att lösa problemet?

Mvh Emil

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du behöver en router ja. Nånstans sitter det en annan enhet med DHCP-funktion som förhoppningsvis är konfad rätt så varje LGH har eget VLAN/nät men det går väl inte alltid att lita på antar jag, ha i baktanke att viss trafik kanske kan sniffas och annat spoofas

Permalänk

Ett privat wifi får du när du kopplar in egen router. Den från Telia fungerar antagligen. Frågan är hur avancerad den är och vad du vill ha.

Att ditt Wifi blir privat förutsätter att du har ett starkt lösenord (svårt att gissa) eller att du döljer din wifi (syns inte) och enbart kan ansluta till det för att du vet vad det heter och att det finns etc. Det är inte så svårt men egentligen onödigt om du har bra regler och lösenord. Du kan även ha fysisk verifiering. Dvs att routern har en knapp du behöver trycka på för att ansluta till den. Detta kräver att den som ansluter måste stå bredvid routern.

Om din router från Telia har en sådan funktion är svårt att sia om, men antagligen inte. En egenköpt router har ofta en sådan funktion.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver nått som tar emot det delade nätet och till denna enhet ansluter du sedan en normal router så kan du skapa ett eget privat lan.
Förresten om du bor "delat" är det väl mycket wifitrafik så routern och klienterna bör nog ha stöd för wifi 6E eller 7 för att man ska få bra prestanda.

För att ta emot det publika nätet kan du tex använda en accesspunkt i klientläge eller någon typ av dator om den har både wifi och ethernet, finns en del typ datorroutrerlösnnigar ofta baserade på enkortsdatorer som RPI eller nån minipc med N100 eller N350 cpu beroeende på prestandakrav och budget. Det går också att använa nån laptop eller möjligen nån stationär som brygga.
Här var det en färsk tråd om nått snarlikt (åtminstone hårdvarumässigt) https://www.sweclockers.com/forum/trad/1716997-banana-pi-bpi-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du ingen router i mediaskåp/central? Nätverksuttagen dyker inte upp från ingenstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du ingen router i mediaskåp/central? Nätverksuttagen dyker inte upp från ingenstans.

TS skriver följande i trådstarten.

Citat:

Jag flyttade nyligen till en lägenhet med tillgång till ett publikt nätverk som husets 6st lägenheter delar på.

Fritt spekulerat ser det nog ut enligt följande.

Inkommande fiber-->Media central(låst utrymme)-->Nätverkskabel till varje lägenhet-->"Access punkt" i varje lägenhet.

Permalänk
Medlem

Va är det för åsna som har gjort nätverket i era lägenheter så ni delar på det? Alltså menar. Kommer ni åt varandras enheter?
Kan du se dina grannar på nätverket. Då är det ju en katastrof till skitlösning.
Jag hoppas ni alla är separerade på egna subnät eller VLAN.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Va är det för åsna som har gjort nätverket i era lägenheter så ni delar på det? Alltså menar. Kommer ni åt varandras enheter?
Kan du se dina grannar på nätverket. Då är det ju en katastrof till skitlösning.
Jag hoppas ni alla är separerade på egna subnät eller VLAN.

Vanligt scenario bland privata hyresvärdar som har konverterat sina fastigheter till hyreslägenheter. Scenariot med separat subnät och VLAN är nog tyvärr icke-excisterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

TS skriver följande i trådstarten.

Fritt spekulerat ser det nog ut enligt följande.

Inkommande fiber-->Media central(låst utrymme)-->Nätverkskabel till varje lägenhet-->"Access punkt" i varje lägenhet.

Ingen vits i att spekulera, jag har stött på andra lösningar där föreningen hanterar WiFi åt alla – med router i varje bostad.

Varför det är intressant att få ett svar är för att då vet vi om det möjligen går att få en publik ip-adress.

Permalänk
Medlem

Eftersom de monterat en accesspunkt med utgångar på så borde du kunna använda dem till din router. De gula 1-3

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ett privat wifi får du när du kopplar in egen router. Den från Telia fungerar antagligen. Frågan är hur avancerad den är och vad du vill ha.

Att ditt Wifi blir privat förutsätter att du har ett starkt lösenord (svårt att gissa) eller att du döljer din wifi (syns inte) och enbart kan ansluta till det för att du vet vad det heter och att det finns etc.

Ett dolt SSID är INTE privat, all trafik som skickas över det är fortfarande i klartext (förutsatt att du inte också kör med lösenord på det).
Varje gång du kopplar upp på det kommer du dessutom annonsera SSID till alla i närheten som kan "höra" din signal.
Att köra dolt SSID ställer bara till problem och tillför absolut noll säkerhet.

https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/imehqm/comme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Ett dolt SSID är INTE privat, all trafik som skickas över det är fortfarande i klartext (förutsatt att du inte också kör med lösenord på det).
Varje gång du kopplar upp på det kommer du dessutom annonsera SSID till alla i närheten som kan "höra" din signal.

Med privat så menar han givetvis att bara han är anslutet till det. Kryptering sker förmodligen med WPA eller WPA2. Vem kör inte med lösenord?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Det var därför jag markerade blir, inte eller. Läs kontext, inte alternativen nästa gång. Men jag förtydligar delen här så du förstår (eller tar inte bort lösenordet):

... Det är inte så svårt men egentligen onödigt om du har bra regler och lösenord. Du kan även ha fysisk verifiering. Dvs att routern har en knapp du behöver trycka på för att ansluta till den. Detta kräver att den som ansluter måste stå bredvid routern.

Båda situationerna behövs för att blir ska uppfyllas.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon