Svart fläck på Samsung TV - Startar om

Permalänk
Medlem

Svart fläck på Samsung TV - Startar om

Jag har helt plötsligt fått ett konstigt fel på min Samsung TV. Sannolikt kommer den gå till TV-himlen men innan jag gör antingen ett reklamations- eller försäkringsärende så tänkte jag kolla om det finns nån kunnig här som eventuellt tror sig veta vad som är fel.

När jag slår på TV:n efter att den varit avslagen ett tag tar det ca. fem minuter innan en svart stor fläck vecklar ut sig, ungefär som en blomma som blommar ut. Se bild nedan.

Efter detta blir halva bilden svart:

Efter detta startar TV:n om men nu tar det bara kanske 30-45 sekunder innan samma sak händer igen. Och så fortsätter det. Gissar själv att nånting händer så fort TV:n blir lite varm. Frågan är vad?

TV:n är 2½ år gammal, vilket betyder att jag har rätt att reklamera den. Jag kommer ju dock givetvis inte kunna bevisa att det är ett ursprungsfel. Det lutar nog mer åt att hemförsäkringen får ta det. Men det vore som sagt intressant att få veta vad som kan vara fel. Bifogar två bilder till som visar hur det kan se ut:

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hallmat:

TV:n är 2½ år gammal, vilket betyder att jag har rätt att reklamera den. Jag kommer ju dock givetvis inte kunna bevisa att det är ett ursprungsfel. Det lutar nog mer åt att hemförsäkringen får ta det.

Gällande det här: bevisbördan på dig som konsument är i sammanhanget låg. Har du använt TVn i enlighet med de medföljande instruktionerna? Har den utsatts för yttre åverkan? Svarar du ja respektive nej har du visat att TVn har ett ursprungligt fel.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

Ser lite häftigt ut rent av. Som en slags röta . Trist på TV:n dock.

Jag gissar och spekulerar hej vilt att det är något med panelen som tappar kontakten med transistorerna. Någon slags delaminering eller kontaktförlust mot LCD-skiktet och att detta utlöses av värmeutveckling. Har sett liknande men det var för många år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ser lite häftigt ut rent av. Som en slags röta . Trist på TV:n dock.

Jag gissar och spekulerar hej vilt att det är något med panelen som tappar kontakten med transistorerna. Någon slags delaminering eller kontaktförlust mot LCD-skiktet och att detta utlöses av värmeutveckling. Har sett liknande men det var för många år sedan.

Kunde vara fräckt att ta bort bakgrundsljuset och montera lcdn på ett fönster som en konstinstallation
Lite som rorschach mask i Watchmen

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Gällande det här: bevisbördan på dig som konsument är i sammanhanget låg. Har du använt TVn i enlighet med de medföljande instruktionerna? Har den utsatts för yttre åverkan? Svarar du ja respektive nej har du visat att TVn har ett ursprungligt fel.

Jag kollade på OS-avslutningen förra söndagen på TV:n. Den stod orörd hela måndagen och när jag startade den på måndagskvällen uppstod detta. Att jag helst inte vill reklamera handlar mest om att det är så struligt med att släpa den till Elgiganten, vänta i x antal veckor på reparation som ändå kan sluta med att de hävdar ej ursprungsfel. Men å andra sidan kan ju försäkringsbolaget kräva just reklamation när de ser kvittot.

Permalänk
Medlem

RTINGS video från i Juli om hur kantbelysta LCD går sönder är rätt intressant för oss som inte vet hur en TV fungerar. Inget som liknar det här felet, men det kanske ändå ger någon insikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallmat:

Jag kollade på OS-avslutningen förra söndagen på TV:n. Den stod orörd hela måndagen och när jag startade den på måndagskvällen uppstod detta. Att jag helst inte vill reklamera handlar mest om att det är så struligt med att släpa den till Elgiganten, vänta i x antal veckor på reparation som ändå kan sluta med att de hävdar ej ursprungsfel. Men å andra sidan kan ju försäkringsbolaget kräva just reklamation när de ser kvittot.

Du behöver nog inte släpa den till butik för att inleda ett reklamationsärende? Räcker med att kontakta kundtjänsten och styrka att den är köpt på Elgiganten med kvitto samt bifoga samma bilder du lagt upp här.

Nästa steg är jag inte säker på men kan innefatta att en tekniker skickas ut för att bedöma felet och om det bedöms som ursprungligt så görs service på plats.

Men detta kan nog variera från återförsäljare till återförsäljare samt märke på produkten. Både Elgiganten och Samsung är som bekant stora aktörer på marknaden så utgår från att de har väl uppbyggda rutiner och processer för garanti / reklamationsärenden.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt samma problem som du, förmodligen samma dag, fast jag startade TVn först på tisdagen. Jag undrar om det är den senaste uppdateringen som skedde som orsakade felet?