Nu kan du installera Windows på Steam Deck OLED

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du installera Windows på Steam Deck OLED

Valve har släppt nya drivrutiner till OLED-försedda Steam Deck som låter dig installera Windows 10 eller 11 på enheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra, där försvann ännu ett argument mot att införskaffa en Steam Deck.
Valve gör mycket bra nu!

Permalänk
Medlem

Kul att Ally får stöd för Steam OS så man kan fundera på att köpa den nu för tiden. Windows på Deck känns helt fel för mig

Permalänk
Medlem

Ett steg närmare perfektion =p

Bara ms som ska släppa en nerbantad version av Windows för spel med förenklat ui likt metro/xbox (självklart då mer desktop anpassat)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att Ally får stöd för Steam OS så man kan fundera på att köpa den nu för tiden. Windows på Deck känns helt fel för mig

Det enda som är bättre är ju att man får välja själv. Och det kan man nu. Bra jobbat Valve!!

Permalänk
Musikälskare

Smutt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Det enda som är bättre är ju att man får välja själv. Och det kan man nu. Bra jobbat Valve!!

Ja det är fantastiskt att valve tillåter båda. Deck är väl så nära öppen hård och mjukvara man kan komma. Inga krusiduller, reservdelar till allt, öppna bootloaders och annat!

Självklart kul att windows funkar på den, även om det inte är något jag kommer testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ett steg närmare perfektion =p

Bara ms som ska släppa en nerbantad version av Windows för spel med förenklat ui likt metro/xbox (självklart då mer desktop anpassat)

Med så begränsade mängder med saker som ska köras på en deck eller ally borde det vara "säkrare" att köra många av de de-bloating script som finns.

Frågan är hur man får till bra dual-boot.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Microsoft hade ärligt talat behövt betala mig pengar för att välja Windows framför SteamOS på Steam Deck.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Först nu decken känns intressant för min del.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Med så begränsade mängder med saker som ska köras på en deck eller ally borde det vara "säkrare" att köra många av de de-bloating script som finns.

Frågan är hur man får till bra dual-boot.

Hur kan det vara "säkrare" att göra det kontra en officiellt bantad version med ett UI som är anpassat för formfaktorn?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

fan va skönt o slippa linux

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

fan va skönt o slippa linux

Kan förstå tanken, men jag har testat windows på 720p/800p förr, och det är verkligen inte nice!

Permalänk
Medlem

Äntligen MS Röj på konsolen då?

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Först nu decken känns intressant för min del.

Om du köper en Deck nu borde du verkligen prova stock-upplevelsen. Blev själv otroligt positivt överraskad med allt vad som hänt inom Linuxgaming sedan jag provade det för ett dussin år sedan. Och Valves gaming UI på decken är hur bra som helst.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Steam Deck är förstås helt fantastisk med Steam OS, och Windows på 7-7.4 tum i 1280x800 är inte direkt supernajs förstås. Men.. Att kunna spela Gamepass och dylikt smidigt är ju en jävla fördel. Det är väl egentligen just Gamepass som gör det värt att installera Win11 på just en Steam Deck.

Dual Boot hade ju varit nåt.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört både Windows och Linux på handhållet så måste jag säga att Linux är en bättre upplevelse rent generellt.
Både Steam Big Picture och desktop (KDE) upplever jag som mer följsamt och responsivt, speciellt med touch och handhållet generellt.
Numer kör jag nästan uteslutande Nobara Deck Edition på min Legion Go och det är väldigt sällan jag bootar in i Windows.
Har reserverat 150GB av min 2TB till Windows, resten har Linux lagt beslag på.

Permalänk
Medlem

Kul, men kommer aldrig nedgradera från SteamOS till windows på min steam deck.
Windows är för lamers Linux är 1337

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nej tack till Windows.

Permalänk
Medlem

När kan man installera SteamOs på sin PC istället för Win?😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

När kan man installera SteamOs på sin PC istället för Win?😁

Nu!
Du kan få samma upplevelse med Bazzite OS/Chimera OS på en handheld eller TV dator. Har En steam deck och en tv dator med Bazzite, det syns ingen skillnad i gaming läget mellan de två om du inte vet var du ska leta. Bazzite har stöd för mer generell hårdvara och har då också lite inställningar anpassade för det. Samt att i system informationen står det förstås vilket os det är.
https://bazzite.gg/

Om du tänker på en skrivbordsdator så vill du nog inte ha Steam OS så det är anpassat för en kontroll och ej mus och tangentbord, skulle då rekommendera Nobara.
https://nobaraproject.org/download-nobara/

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hur kan det vara "säkrare" att göra det kontra en officiellt bantad version med ett UI som är anpassat för formfaktorn?

Det är säkrare jämfört med att köra det på en traditionell desktop där flera funktioner du vill stänga behövs för någon obskyr process du kör en gång om året.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det är säkrare jämfört med att köra det på en traditionell desktop där flera funktioner du vill stänga behövs för någon obskyr process du kör en gång om året.

Fast att manuellt anpassa ett OS för att vara mer användarvänligt plattformsanpassat kommer fortfarande vara väldigt mycket osäkrare än att ha ett OS som är optimerat från början?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast att manuellt anpassa ett OS för att vara mer användarvänligt plattformsanpassat kommer fortfarande vara väldigt mycket osäkrare än att ha ett OS som är optimerat från början?

Absolut... låt oss inte göra någonting idag eftersom det kanske kan finnas något bättre i framtiden.

Visa signatur

//Bacon