Krönika: AMD lämnar mig mellan hopp och förtvivlan.

Permalänk
Melding Plague

Krönika: AMD lämnar mig mellan hopp och förtvivlan.

Calle har senaste veckorna klämt och känt på AMD:s Zen 5 och blivit ömsom irriterad ömsom överraskad och längtar till X3D-processorerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inom desktop som man monterar ihop själv finns det i princip endast AMD och Intel att välja på.
Intel har nu stabilitetsproblem, vilket innebär att AMD har fördelen med att de ej behöver vara så billig.
Det positiva i sammanhanget är Ryzen 9950X är såpass snabb, så det är få konsumenter som känner att de just nu inte förlorar så mycket mer än att betala lite extra.

Detta fenomen uppstår precis överallt, företaget Stratasys försöker nu med idiotiska patent krossa hem 3d skrivarmarknaden för att uppnå samma monopoleffekt där.

Och min poäng är var ej extrem fanboy över ett märke, utan konkurrens så anstränger de sig inte för att göra billiga produkter utan istället kan fokusera på att öka vinstmarginalerna.

Permalänk
Medlem

Det låter som en del av sakerna jag snappade upp från denna video. Microsoft har identifierat problem i Windows som när de fixas kommer att ge prestandaförbättringar på 0-10% (medelvärde på 4%, oftast 6%). Det är för närvarande oklart om Intel-maskinerna är påverkade och om de kommer att kunna nyttja de positiva fördelarna med den kommande förändringen. (Mera tester är på gång.)

AMD har tydligen kört alla sina tester via ett dolt administratörskonto (Windows elevated admin account) för att komma runt denna bug.

Windows Bug Found, Hurts Ryzen Gaming Performance : https://www.youtube.com/watch?v=D1INvx9ca9M

Permalänk
Medlem

All detta snack om "vänta till x3d"... Var är logiken? 9800x3d kommer inte ge märkbart bättre prestanda än 7800x3d på samma sätt som 9700x knappt är bättre än 7700x...

Det mest positiva är ifall 9800x3d är överclockningbar, och man kan få kanske 5-10% mer prestanda än 7800x3d i genomsnitt med högre strömförbrukning.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mc68000:

Det låter som en del av sakerna jag snappade upp från denna video.

HUBs uppdatering är i det sammanhanget ytterst relevant:

https://x.com/HardwareUnboxed/status/1824619686874714522

Citat:

Just a quick update for you on the Windows 11/Zen 5 testing, as I don't think I will get a video out on this over the next few days.

- The same gaming performance uplift using the administrator account is seen when using Windows 10, so this looks far less likely to be a bug as AMD suggested, and just the way Windows works.
- If you run the game "run as administrator" you will see the same performance uplift as seen in the system administrator account, so that's a much easier way to test this
- I'm still yet to test other CPUs but all indications point to this performance uplift applying to any and all CPUs. Trusted members in our Discord server have report similar findings with Intel CPUs for example.
- Changing the application priority level from low, medium and real-time doesn't change performance.

I'll keep testing when I can, but there is some other content I want to get done first, such as Black Myth Wukong GPU Benchmarking for example.
Thanks guys.

TLDR: ingen bugg, samma prestandaskillnad oavsett processortillverkare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AMD gör väll som intel efter bulldozer? Dom vet att intel har massor av problem och prestandan hänger med men till bekostnad av extrem förbrukning. Så AMD kan ta det lite lungt ett tag och kanske ville peta ännu mer på låg förbrukning vid hög prestanda, för det har dom lyckats med men slår man på PBO så känns det som 9000 serien börjar visa vad den egentligen kan men det bör inte gemene man använda eftersom det bryter garantin.

Så vi får se vad som händer men en sak är säker och det är att intel måste få fart på sina produkter annars kanske AMD blir ännu värre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl

Citat:

Placera fyra stycken döda kycklingar i varje väderstreck runt pentagrammet

Dansa motsols runt den stora eken vid midnatt och yppa klart och tydligt orden "Fine Wine" 50 gånger

Det är väl standard procedure för hårdvarutestandet du äntligen erkänner...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

All detta snack om "vänta till x3d"... Var är logiken? 9800x3d kommer inte ge märkbart bättre prestanda än 7800x3d på samma sätt som 9700x knappt är bättre än 7700x...

Det mest positiva är ifall 9800x3d är överclockningbar, och man kan få kanske 5-10% mer prestanda än 7800x3d i genomsnitt med högre strömförbrukning.

Skulle ju kunna vara så att de lyckas göra så att 9000 seriens x3d varianter slipper strypa klockfrekvensen. 7800x3d och 5800x3d körs ju i lägre frekvens än sina "motsvarigheter" utan extra minnet. 7800x3d har ju bas 4,2 och turbo 5,0.

Men annars tror jag som du att det knappt är någon märkbar skillnad och inget man bör kika på om man äger en hyfsat modern åttakärnig processor redan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Undrar hur Arrow Lake kommer prestera? Kan ju bli som när Intel släppte Sandy Bridge när AMD bara hade Phenom II. Det kommer ju inte ha SMT längre däremot har nog x86 kommit till vägens ände. Jag ser mycket mer positivt på ARM nu än jag gjort senaste åren med dessa strul hos både Intel och AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Skrivet av jOnÄTÄn:

Skulle ju kunna vara så att de lyckas göra så att 9000 seriens x3d varianter slipper strypa klockfrekvensen. 7800x3d och 5800x3d körs ju i lägre frekvens än sina "motsvarigheter" utan extra minnet. 7800x3d har ju bas 4,2 och turbo 5,0.

Men annars tror jag som du att det knappt är någon märkbar skillnad och inget man bör kika på om man äger en hyfsat modern åttakärnig processor redan.

Skulle även kunna vara så att de lyckats ösa på med ännu mer cache än tidigare och lyckats trolla fram mer prestanda den vägen också. Vi får förhoppningsvis se inom några månader.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

"Placera fyra stycken döda kycklingar i varje väderstreck runt pentagrammet"
Aha där ser jag misstaget, det måste vara gråsparvar när det gäller AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

"Placera fyra stycken döda kycklingar i varje väderstreck runt pentagrammet"
Aha där ser jag misstaget, det måste vara gråsparvar när det gäller AMD.

Nej, pentagram har 5 väderstreck, så det måste vara 5 fjäderfän, även strutsar duger.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, pentagram har 5 väderstreck, så det måste vara 5 fjäderfän, även strutsar duger.

Det är det som är själva luringen.
Man tror det skall vara så, men utanför pentagrammet så skall gråsparvarnas placeras korrekt.
Annars blir den enda resultatet att man slår tån i tröskeln i en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

AMD gör väll som intel efter bulldozer? Dom vet att intel har massor av problem och prestandan hänger med men till bekostnad av extrem förbrukning. Så AMD kan ta det lite lungt ett tag och kanske ville peta ännu mer på låg förbrukning vid hög prestanda, för det har dom lyckats med men slår man på PBO så känns det som 9000 serien börjar visa vad den egentligen kan men det bör inte gemene man använda eftersom det bryter garantin.

Så vi får se vad som händer men en sak är säker och det är att intel måste få fart på sina produkter annars kanske AMD blir ännu värre.

Jag försvarar inte den mediokra prestandan, men Zen5 är ju som många vet ganska omdesignad från tidigare vilket verkar ganska hitt and miss.

En sån här design jobbas det ofta på ganska länge, så jag tror inte att amd lutar sig tillbaka här

Amd var inte ikapp Intel helt vid 3000serien när chiplets blev en grej och denna designen jobbades på

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det blir mer hopp efter detta.
AMD Ryzen 9000 "Granite Ridge"-processorer för stationära datorer har varit ute i ett par veckor nu, och de "Zen 5"-baserade processorerna har inte levt upp till förväntningarna på spelprestanda, främst enligt några av de siffror som AMD presenterade i sin presentation av Computex 2024 för processorerna. Konsensus bland teknikpressen är att dessa processorer är ungefär 3-5 % snabbare än Ryzen 7000-serien "Raphael", men med anmärkningsvärda förbättringar av energieffektiviteten. AMD bestämde sig för att studera varför det finns så stora skillnader i prestanda mellan deras siffror och de av recensioner, och kom fram till några möjliga förklaringar. Företaget uppgav också att det arbetar med Microsoft för att fixa detta i nästa stora uppdatering av Windows 11.

En av dem är att AMD:s tester gjordes på Windows 11 23H2 med administratörsläge (dvs. ett lokalt systemadministratörskonto användes), medan vissa granskare testade med ett vanligt användarkonto som har vissa administratörsrättigheter. Tydligen påverkar detta hur grenprediktionsenheterna för "Zen 5"-processorer fungerar. "Vår automatiserade testmetodik kördes i "Admin"-läge vilket gav resultat som återspeglar optimeringar av grenprediktionskod som inte finns i den version av Windows-granskare som används för att testa Ryzen 9000-serien", säger AMD i ett uttalande. AMD påpekade också att i sina förstapartstester som jämför Ryzen 9000-seriens processormodeller med Intels, körde företaget 14:e generationens Core-chip med samma DDR5-6000 minneshastighet med samma timings, och använde Intels grundläggande effektprofil som använder standardeffektgränser för dessa processorer (125 W bas- och 252 W maximal turboeffekt i fallet med Core i9-14900K och i7-14700K, till exempel).

AMD sa att de arbetar med Microsoft för att få det "korrekta" grenförutsägelsebeteendet som ses i administratörsläge till vanliga Windows 11-användarkonton. Dessa uppdateringar kommer att införlivas i detaljhandelsversionen av Windows 24H2, även om du inte behöver vänta tills dess. Microsoft kommer att släppa detta som en "valfri uppdatering" tidigare än så, så att den kan implementeras på Windows 11 23H2. Här är den bästa delen – det visar sig att diskrepansen i administratörsläget till och med påverkar "Zen 4"- och "Zen 3"-processorer, vilket innebär att även Ryzen 5000 till Ryzen 7000-seriens processorer bör få en prestandahöjning i vanliga Windows 11-användarkonton.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Jag hoppas det blir mer hopp efter detta.
AMD Ryzen 9000 "Granite Ridge"-processorer för stationära datorer har varit ute i ett par veckor nu, och de "Zen 5"-baserade processorerna har inte levt upp till förväntningarna på spelprestanda, främst enligt några av de siffror som AMD presenterade i sin presentation av Computex 2024 för processorerna. Konsensus bland teknikpressen är att dessa processorer är ungefär 3-5 % snabbare än Ryzen 7000-serien "Raphael", men med anmärkningsvärda förbättringar av energieffektiviteten. AMD bestämde sig för att studera varför det finns så stora skillnader i prestanda mellan deras siffror och de av recensioner, och kom fram till några möjliga förklaringar. Företaget uppgav också att det arbetar med Microsoft för att fixa detta i nästa stora uppdatering av Windows 11.

En av dem är att AMD:s tester gjordes på Windows 11 23H2 med administratörsläge (dvs. ett lokalt systemadministratörskonto användes), medan vissa granskare testade med ett vanligt användarkonto som har vissa administratörsrättigheter. Tydligen påverkar detta hur grenprediktionsenheterna för "Zen 5"-processorer fungerar. "Vår automatiserade testmetodik kördes i "Admin"-läge vilket gav resultat som återspeglar optimeringar av grenprediktionskod som inte finns i den version av Windows-granskare som används för att testa Ryzen 9000-serien", säger AMD i ett uttalande. AMD påpekade också att i sina förstapartstester som jämför Ryzen 9000-seriens processormodeller med Intels, körde företaget 14:e generationens Core-chip med samma DDR5-6000 minneshastighet med samma timings, och använde Intels grundläggande effektprofil som använder standardeffektgränser för dessa processorer (125 W bas- och 252 W maximal turboeffekt i fallet med Core i9-14900K och i7-14700K, till exempel).

AMD sa att de arbetar med Microsoft för att få det "korrekta" grenförutsägelsebeteendet som ses i administratörsläge till vanliga Windows 11-användarkonton. Dessa uppdateringar kommer att införlivas i detaljhandelsversionen av Windows 24H2, även om du inte behöver vänta tills dess. Microsoft kommer att släppa detta som en "valfri uppdatering" tidigare än så, så att den kan implementeras på Windows 11 23H2. Här är den bästa delen – det visar sig att diskrepansen i administratörsläget till och med påverkar "Zen 4"- och "Zen 3"-processorer, vilket innebär att även Ryzen 5000 till Ryzen 7000-seriens processorer bör få en prestandahöjning i vanliga Windows 11-användarkonton.
Mvh Paul

Inte för att jag är speciellt påläst på området, men tyckte mig läsa att det gäller alla. Så även Intel eller tidigare modeller skulle få samma boost. Men kanske missuppfattade det?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Vad jag ser är både journalister och kunder väl indoktronerade (hjärntvättade) under ett lång tid. Där förväntan på nya CPU är i prestanda, arkitektur och tillverknings process traditionellt sett och det samma konstant under denna period, vilket det har varit från sent 1990 tal till 2016 och delvis än idag.

Intel och AMD plöjer förvisso ut x86 64bit teknik fortfarande. men det har varit en krafig design förändring sedan 2016-ish och det är aldrig stabilt i förändrings lägen.

Intel gjorde inte ett skit mer eller mindre sedan AMD´s flopp med Bulldozer, Intel la sig i hängmattan och presenterade nya generation med knappa % enheter när de gäller nyheter, förbättringar och teknisk inovation. Och det var även därför jag inte behövde uppgradera min Intel i7 2600 förns AMD släppte sin första AMD Threadripper generation. Den räckte gott å väl även i spel den gammla i7an av Gen2 version. Det gör att kunderna får en uppfattning om att utvecklingen är stabil, fast den bara näst intill står still.

Nu när båda företagen är pushade för att verkligen utveckla och komma med kraftigt nya versioner av CPU:er så blir det inte lika stabilt längre.

Att sitta och vara frustrerad över att CPU utvecklingen inte går som man önskar är en röd flagg för en hobbyist, utveckligen går som den går och är man spelnörd så vet vi att nya tittlar alltid kräver prestanda som går att köpa. (förutom när Crypto Miners och Scalpers är i farten.)

Det är som att jag skulle vara förbannad på SAAB för att de köper upp alla nyproducerade JetCat Jet Turbiner nere i Tyskland för RC bruk för att tillverka drönare och missiler till kriget i Ukraina, samma sak gäller servo´s specielt 14kg och uppåt. allt har gått till försvars industrin i 2 år nu som jag som hobbyist annars använder till mina Turbin flygplan.
Och bär med behöver jag hålla min JetCat P80SE fräsh minst par år till med serivice istället för att köpa en ny (motorn är säkert 7-8 år gammal nu, men inte så många gångtimmar). Så vad jag menar är, sitt lugnt i båten, bli inte känslosamma för att Intel eller AMD inte når fram riktigt när ni vill eller önskar det, vi har ändå ingen kontroll över utvecklingen. De gjorde Nvidia HELT klart för oss med RTX 2000 serien.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Inte för att jag är speciellt påläst på området, men tyckte mig läsa att det gäller alla. Så även Intel eller tidigare modeller skulle få samma boost. Men kanske missuppfattade det?

Vet ej.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Amd har tydligen svarat nu,TL;DR borde bli lite bättre med Windows 11 24H2 uppdateringen:

https://www.kitguru.net/components/cpu/matthew-wilson/amd-res...

"The reason for the performance gains with Windows 11 24H2 is the inclusion of AMD-specific branch prediction code, enabling better performance all around. However, this version of Windows 11 is currently only available through the Windows Insider Program. Currently, this Windows Update is in the Release Preview Channel, which means Microsoft will be planning to roll it out to all users quite soon. In the meantime, AMD is “collaborating with Microsoft” to try and get these code optimisations pushed out earlier via an optional update in Windows 11."

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag försvarar inte den mediokra prestandan, men Zen5 är ju som många vet ganska omdesignad från tidigare vilket verkar ganska hitt and miss.

En sån här design jobbas det ofta på ganska länge, så jag tror inte att amd lutar sig tillbaka här

Amd var inte ikapp Intel helt vid 3000serien när chiplets blev en grej och denna designen jobbades på

Nått gjorde dom nog fel eftersom de nu gått ut med att en uppdatering ska lösa spel prestandan. Misstänker att det innefattar mer aggressiva turbo inställningar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

HUBs uppdatering är i det sammanhanget ytterst relevant:

https://x.com/HardwareUnboxed/status/1824619686874714522

TLDR: ingen bugg, samma prestandaskillnad oavsett processortillverkare

Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge.
https://www.sweclockers.com/nyhet/39499-windows-11-uppdaterin...