Har du betalat för WinRar?

Permalänk
Medlem

Har du betalat för WinRar?

Det är nog många som sett den klassiska rutan i WinRar om att din 30-dagarslicens har tagit slut men snälla som de är på RarLabs så låter de fortfarande en använda det.

Så därför lyder frågan: Med tanke på att det här är Sveriges största datorentusiastforum, hur många av er har faktiskt betalat för en licens?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är nog många som sett den klassiska rutan i WinRar om att din 30-dagarslicens har tagit slut men snälla som de är på RarLabs så låter de fortfarande en använda det.

Så därför lyder frågan: Med tanke på att det här är Sveriges största datorentusiastforum, hur många av er har faktiskt betalat för en licens?

Aldrig, och kör inte ens med WinRar längre, sedan många år tillbaka

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Winrar är förlegat och är irrelevant sedan många, många år.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Moderator

Tror att det ingick i någon större "svit" som införskaffades någon gång, men svarade nej då det inte var något jag valde att köpa specifikt.
Använder 7zip idag.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Winrar är förlegat och är irrelevant sedan många, många år.

Jag använder det fortfarande. Främst för att 7zip saknade stöd för något obskyrt format som bara WinRar verkade kunna packa upp korrekt.

På vilket sätt anser du det vara förlegat?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Nej, har faktiskt inte behövt installera det på länge. Vet inte om det beror på att det börjar bli ovanligare att siter lägger upp rar-arkiv
eller om jag inte laddar ner sådana filer längre.

Permalänk
Medlem

Använt winrar dels privat och i jobbet till å från senaste 25 åren men aldrig betalat för det! varken privat eller när det använts i jobbet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kör endast det interna i Windows 11 (.ZIP helt enkelt) sedan ett par år tillbaka.

WinRAR fick jag ge upp under högskoletiden (2016-ish) då läraren inom en programmeringskurs tydligen inte förstod vad ".RAR" var för format, så han kunde inte packa upp projektfilerna..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Nope, av 2 anledningar:

1. Använder Linux.

2. Jag vägrar ge något företag pengar när deras mjukvaras källkod är stängd för allmänheten. Det finns gratisalternativ som gör jobbet lika bra, om inte snäppet bättre.

Skrivet av Sarato:

Främst för att 7zip saknade stöd för något obskyrt format som bara WinRar verkade kunna packa upp korrekt.

Vad är det för obskyrt format?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Tacka vet jag .arj 😅

Permalänk
Medlem

WinRar använder jag för backup där jag kan komprimera, deduplicera, kryptera samt få viss bitrot-skydd. Annars blir det i värsta fall ett program för varje steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vad är det för obskyrt format?

Minns inte längre men hur jag än försökte så gick det endast att öppna med WinRar så jag fick överge 7Zip för att den packade upp fel så filerna blev korrupta.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Minns inte längre men hur jag än försökte så gick det endast att öppna med WinRar så jag fick överge 7Zip för att den packade upp fel så filerna blev korrupta.

Om det var länge sen du testade sist, testa nu igen Eftersom 7-Zip är FOSS (Free Open Source Software) så kan problemet ha blivit åtgärdat.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Winrar är ganska överlägset då det kan packa upp ALLT. Testade 7zip men är väldigt begränsat och fastnade rätt omgående sen dess är det winrar som gäller för alltid. Kan det ha varit ace format 7zip inte klarade?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Hedersmedlem

Har kört Windows Commander/Total Commander sedan typ 1999 och därmed inte behövt andra program för att extrahera/packa filer.
Kör numer Double Commander då det funkar bra på flera plattformar och är open source/gratis.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Nä. Var väl inte så mycket jobb att bli av med den där påminnelsen heller när det begav sig vill jag minnas?

Har som många andra övergett det för 7zip sen lång tid tillbaka. Det får nog anses falla inom specialkrav om man inte klarar sig på det. För de allra flesta gissar jag att den inbyggda funktionaliteten i Windows duger alldeles utmärkt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Använde det för tusen år sedan när det fortfarande var relevant, vilket enbart var irriterande, aldrig gillat skiten, och det skulle aldrig falla mig in att betal ett öre för det.

För mig personligen finns det ingen anledning att köra något annat än 7-Zip.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänker mig att det främst är företag som köpt licenser för winrar snarare än privatpersoner

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jajamensan, har en licens liggande på någon eller några av diskarna.

Permalänk
Medlem

Nej och nu kör jag Nana-Zip sedan ett eller två år sedan.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kommenterar bara för att min signatur nu är mer relevant än någonsin tidigare. Den svarar även på frågan.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt någon licens, men kanske borde göra det. Mest på kul. Under många år var det bland det första jag installerade på en ny dator. Använder iofs 7zip numera, men ändå.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Alltid använt WinRar och även köpt en licens.

Permalänk
Medlem

Aldrig. Nuförtiden använder jag varken WinRAR eller 7zip då det inbyggda stödet i Win11 duger de få gånger jag behöver packa upp nåt. Tycker inte man stöter på arkivfiler lika ofta som man gjorde för tio år sedan, men det kanske är mina vanor som ändrats.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av g1_En4cer:

Tacka vet jag .arj 😅

Oj, nostalgi! Många disketter med .arj filer man hade

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Aldrig. Nuförtiden använder jag varken WinRAR eller 7zip då det inbyggda stödet i Win11 duger de få gånger jag behöver packa upp nåt. Tycker inte man stöter på arkivfiler lika ofta som man gjorde för tio år sedan, men det kanske är mina vanor som ändrats.

Använder inte Windows inbyggda zip-stöd pga att det är så förbaskat långsamt. Använder arkivering en hel del både hemma och på jobbet, och när kryptering behövs så är zip pinsamt kasst.

Någon anledning att använda WinRAR har jag dock inte överhuvudtaget, 7-Zip fixar alla biffar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har aldrig behövt köpa och skulle nog aldrig göra det heller.

§7 raderat. // MOD
Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nej, men har heller inte använt Winrar öht på väldigt länge (typ 15 år sedan åtminstone?). Har dock använt ett registrerat Winrar i jobbet för länge sedan, men det gills knappast i sammanhanget.

Skulle dock absolut kunnat tänka mig att betala för Winrar om det faktiskt tillförde något som motiverade mig att välja Winrar framför andra alternativ. Det är trots allt ett i grund och botten ett bra program, och prissättningen är väl inte orimlig iaf.
Är ju dock inte enbart kostnaden i sig som ligger Winrar i fatet, hela grejen att öht traggla med licensfiler/nycklar är ju en nackdel i sig. Och sedan tycker jag ju personligen, rent principiellt, bättre om öppna lösningar...

Nu använder jag ju i Windowsmiljö sedan länge 7zip, samt nu på senare tid Nanazip (7zip-derivat som är bättre anpassat till Windows 11).
Är mest kontextmenyerna jag öht någonsin ser av 7zip/Nanazip och där känner inte jag att det finns något mer att önska egentligen, så varför använda något annat?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hemma, nej.
Jobbet, ja, fast det är dom som sköter all licensiering.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Körde 7-Zip i Windows 8 och Windows 10 men har gått tillbaka till WinRAR med Windows 11, stödjer nya menyn och finns ganska snygga teman.

Har en rarreg.key som jag "lånade" av skolan för 15 år sedan.