Samsung visar upp skärm med glasögonfri 3D

Permalänk
Medlem

3D som det är implementerat på vanliga skärmar och bio har problemet att fokuspunkten är fast (skärmens yta) trots att objekten man vill fokusera på hamnar utanför eller innanför på lite olika avstånd. Då försöker ögat fokusera på det och det funkar inte och då får man ont i ögat. Samma problem i VR faktiskt.

För VR vet jag det jobbas på, men för 3D så händer inget jag hört om. Antar att den här tekniken (som låter som nåt jag läste om som var på G redan på hype-tiden, förmodligen en vidareutveckling av det) inte heller löser själva fokusplan-biten. Men själv har jag inga problem med det där alls, det funkar svinbra med både 3D och VR för mig men det är uppenbarligen individuellt och för vissa tydligen riktigt besvärligt.

Permalänk

Att se filmer på 110 tums duk med en bra projektor med aktiv 3D sopar banan med allt vad UHD/4K heter!

Det är så typiskt att film- och spelndustrin gav upp 3D-konceptet typ samtidigt som tekniken generellt uppgraderades till att stödja de högre upplösningar och frekvenser som krävdes för riktig gaming.

Visst kan man kika på 3D med en VR-hjälm, men det är inte riktigt samma sak.

Hoppas detta nya koncept slår igenom!