Apple visar upp Iphone 16 den 9 september

Permalänk
Administrativ avgift

Wohoo kan man hålla koll på marknaden o köpa något nyare till mor som kör en 6S fortfarande 😅

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Det mesta det ryktas om verkar inte vara något direkt uppseendeväckande. Mindre skärmkanter är givetvis välkommet, även snabbare laddning, 5x optisk zoom på vanliga Pro modellen samt bättre Ultra Wide kamera. Att det blir en snabbare SoC och Wi-Fi 7 är också bra men ingen överraskning. Det som däremot väcker mitt intresse är att man verkar vilja satsa på en ny batteriteknik med metallhölje. Dessa batterier ska om ryktena stämmer ha betydligt bättre livslängd, högre kapacitet och vara lättare att byta. Att man även verkar ta värmeproblemen på allvar och satsar på mer effektiv värmeavledning kan förbättra användarupplevelsen en hel del.

iPhone 15 Pro var den första iPhone modellen med 8 GB minne. Ofta stannar de på samma mängd i ett par generationer så det känns inte så sannolikt att de ökar upp. Men de kanske har tänkt om nu i och med AI satsningen, man kan alltid hoppas.

Hoppas att Apple släpper nya skal som inte är tillverkade i FineWoven.

https://www.macworld.se/article/2311206/apple-lagger-ner-den-...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Vad får dig att tro att en mobil är 50% billigare om du köper via företag? moms kan lyftas ja... men du betalar ju moms på det du säljer, noll-summe-spel
Kostnaden är samma

Du slipper skatta på pengarna i bolaget + om du har hög lön så förlorar du mer i skatt, alternativt om du tar utdelning tjänar du också mer på det.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av iller:

Sedan jag upptäckte Swappie byter jag varje år.

Får man bättre batteri hela tiden.

Du får mycket mindre från swappie i inbyte än om du säljer den privat. Gäller i princip alla affärer som tar begagnade mobiler i inbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Snälla människa, gå in här och räkna: https://driva-eget.se/kalkyler/kopa-privat-eller-pa-firman/

Det är garanterat billigare att ha mobilen i bolaget än att ha den privat, avsevärt billigare.

Dessutom tar kalkylen inte ens hänsyn till att det ofta är förmånligt att ta kostnader på företaget eftersom annars går företaget med mera vinst och då blir det bolagsskatt istället.

Ja räknar du på att slippa ta ut lön för dig själv bara för att köpa mobil privat ja, egenföretagare ✅ sen gäller det att ha fastprisabb också så inte skatteverket vill att det ska dras förmån.

Är du inte egenföretagare så gör det skitsamma för din arbetsgivare, bryr sig ju inte om du ska köpa mobil privat.
Själv tar jag inte ut lön alls, bara utdelning

Utgiften för mobilen är samma i kronor.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ja räknar du på att slippa ta ut lön för dig själv bara för att köpa mobil privat ja, egenföretagare ✅ sen gäller det att ha fastprisabb också så inte skatteverket vill att det ska dras förmån.

Är du inte egenföretagare så gör det skitsamma för din arbetsgivare, bryr sig ju inte om du ska köpa mobil privat.
Själv tar jag inte ut lön alls, bara utdelning

Utgiften för mobilen är samma i kronor.

Även om du bara tar utdelning är det såklart billigare att köpa på bolaget än att betala bolagsskatt och kapitalskatt vid utdelning för att sen köpa mobilen för pengarna.

Även om man är anställd så finns det arbetsgivare som erbjuder att köpa mobil mot bruttolöneavdrag vilket är förmånligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du får mycket mindre från swappie i inbyte än om du säljer den privat. Gäller i princip alla affärer som tar begagnade mobiler i inbyte.

Men mer jobb och tråkiga människor att ha att göra med.

Jag ger hellre bort en ny mobil till vän/bekant än försöker kränga den på ex. blocket eller liknande.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Beroende på pris så får min 11 Pro försöka leva vidare. Estetisk är den i perfekt skick men har börjat få dålig mottagning med den, samt batteriet är "nere" på 85% (inget jag störs nämnvärt av).

Hade ju önskat en telefon i samma storlek som min 11 Pro, aningens mindre men prestanda som 16 pro kommer ha.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Skrivet av Nudel:

Beroende på pris så får min 11 Pro försöka leva vidare. Estetisk är den i perfekt skick men har börjat få dålig mottagning med den, samt batteriet är "nere" på 85% (inget jag störs nämnvärt av).

Hade ju önskat en telefon i samma storlek som min 11 Pro, aningens mindre men prestanda som 16 pro kommer ha.

På vilket sätt är mottagningen sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Blir bara ett byte om dem fixar den överväldigande mängden problem iPhones har nuförtiden.

Vilka överväldigande problem syftar du på nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

På vilket sätt är mottagningen sämre?

Ingen 5G möjligen? Annars vet jag inte heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

På vilket sätt är mottagningen sämre?

Skrivet av medbor:

Ingen 5G möjligen? Annars vet jag inte heller

Bor i ett hus som skärmar av i princip all mottagning (inte telefonens fel). Sen går den av okänd anledning inte över till Wi-Fi-samtal alltid.

När jag går utanför huset kan det ta orimligt lång tid innan jag väl får mottagning.

Börjat uppleva att jag numer kan skärma antennerna beroende på vilken hand jag har luren i (lite som det var med iPhone 4 när den kom)

Händer titt som tätt att jag hoppar mellan full och ingen mottagning trots att jag ej förflyttat mig.
Sen ja det leder ju till att jag har svårt att
höra vad folk säger och samma på andra hållet.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Wohoo kan man hålla koll på marknaden o köpa något nyare till mor som kör en 6S fortfarande 😅

Gillar hon modellen så finns SE 2022 som är billig jämförelsevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

För mycket att önska på en ny design som faktiskt känns okej i handen samt 120hz på icke-pro modellerna?

Rätt skrämmande att som potentiell kund i flera år har jag aldrig fått den lilla ursäkt som krävs för att bryta 15 års användning av Android...
USB-C var i rätt riktning men när en 1500kr telefon lirar 120hz och iPhone inte gör det är det bara pinsamt...

Genuint nyfiken:
Vad ska du med 120Hz på en mobil till?
Spel som fixar 120Hz på en mobil utan att den smälter borde vara få.
Statisk text gör ingen skillnad så vad finns kvar, animationer på hemsidor?
Mer batteritid alla dagar i veckan för min del!

OnT:
Har en fullt fungerande iphone 12 så jag lär sitta i båten tills den inte fungerar längre. Pallar inte AI-hype-skiten.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

vad blir det för batteritid ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Genuint nyfiken:
Vad ska du med 120Hz på en mobil till?
Spel som fixar 120Hz på en mobil utan att den smälter borde vara få.
Statisk text gör ingen skillnad så vad finns kvar, animationer på hemsidor?
Mer batteritid alla dagar i veckan för min del!

OnT:
Har en fullt fungerande iphone 12 så jag lär sitta i båten tills den inte fungerar längre. Pallar inte AI-hype-skiten.

Det känns bättre .
Precis som att skrivbordsmiljön känns bättre med en stationär + 120hz jämfört med 60 så går det helt enkelt inte att gå tillbaka när man väl bytt upp för det känns hackigt, billigt och helt enkelt skit.

Det kan tyckas vara gränsen till filosofisk men jag kommer aldrig, aldrig, aldrig gå ner till 60hz på telefonen för jag lider tillräckligt på jobbet med långsamma skärmar

Edit*
Men den absolut största anledningen är att det helt enkelt inte finns någon anledning att erbjuda minst variabel upp till 90 i dagsläget. Tekniken finns, det är inget nytt..!vilket dessutom skulle ge en rejäl skjuts för batteritiden!)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

vad blir det för batteritid ?

Det är nog väldigt beroende på hur du använder din telefon. Ryktena säger att batterikapaciteten har ökat jämfört med förra årets modeller men vad det innebär i praktiken är svårt att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Genuint nyfiken:
Vad ska du med 120Hz på en mobil till?
Spel som fixar 120Hz på en mobil utan att den smälter borde vara få.
Statisk text gör ingen skillnad så vad finns kvar, animationer på hemsidor?
Mer batteritid alla dagar i veckan för min del!

OnT:
Har en fullt fungerande iphone 12 så jag lär sitta i båten tills den inte fungerar längre. Pallar inte AI-hype-skiten.

Bara skrolla känns ju så mycket najsare med en 120hz-skärm, snabbare och mer responsive. Och faktiskt så är det lättare att tracka och läsa text medans man skrollar också.
Som tur är så har jag fortfarande inte använt nån datorskärm i 120hz+ i Windows (min OLED-tv stöder bara 120hz i 1080p vilket jag enbart använder när jag spelar) så än så länge "vet" jag inte vad jag missar där, men jag kan tänka mig att den dagen väl kommer när jag har en 4K-skärm i 120hz+ så kommer jag inte vilja gå tillbaks till 60hz igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det känns bättre .
Precis som att skrivbordsmiljön känns bättre med en stationär + 120hz jämfört med 60 så går det helt enkelt inte att gå tillbaka när man väl bytt upp för det känns hackigt, billigt och helt enkelt skit.

Det kan tyckas vara gränsen till filosofisk men jag kommer aldrig, aldrig, aldrig gå ner till 60hz på telefonen för jag lider tillräckligt på jobbet med långsamma skärmar

Edit*
Men den absolut största anledningen är att det helt enkelt inte finns någon anledning att erbjuda minst variabel upp till 90 i dagsläget. Tekniken finns, det är inget nytt..!vilket dessutom skulle ge en rejäl skjuts för batteritiden!)

Skrivet av Gurrrra:

Bara skrolla känns ju så mycket najsare med en 120hz-skärm, snabbare och mer responsive. Och faktiskt så är det lättare att tracka och läsa text medans man skrollar också.
Som tur är så har jag fortfarande inte använt nån datorskärm i 120hz+ i Windows (min OLED-tv stöder bara 120hz i 1080p vilket jag enbart använder när jag spelar) så än så länge "vet" jag inte vad jag missar där, men jag kan tänka mig att den dagen väl kommer när jag har en 4K-skärm i 120hz+ så kommer jag inte vilja gå tillbaks till 60hz igen.

Tack för insynen!
Gut att utvecklingen går framåt för er

Jag satt tidigare med en laptop med 144Hz skärm och upplevde ingen skillnad mellan den och mina andra skärmar som kör 60 och 70Hz (spel och normalt datoranvändande).
Kanske är annorlunda på mobil(?) men jag läser i princip bara mail och sms på den så texten är statisk.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Tack för insynen!
Gut att utvecklingen går framåt för er

Jag satt tidigare med en laptop med 144Hz skärm och upplevde ingen skillnad mellan den och mina andra skärmar som kör 60 och 70Hz (spel och normalt datoranvändande).
Kanske är annorlunda på mobil(?) men jag läser i princip bara mail och sms på den så texten är statisk.

Säker på att du inte råkade sitta kvar vid 60hz? Tycker skillnaden mellan 60 och 120Hz är väldigt tydlig medans 120 och 240 är där men inte lika markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Säker på att du inte råkade sitta kvar vid 60hz? Tycker skillnaden mellan 60 och 120Hz är väldigt tydlig medans 120 och 240 är där men inte lika markant.

Nej laptopskärmen var 144, de stationära skärmarna kopplade till en annan dator var 60 och 70. Så här i efterhand är jag mest nöjd med att inte behöva jaga högre fps/Hz.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Beroende på pris så får min 11 Pro försöka leva vidare. Estetisk är den i perfekt skick men har börjat få dålig mottagning med den, samt batteriet är "nere" på 85% (inget jag störs nämnvärt av).

Hade ju önskat en telefon i samma storlek som min 11 Pro, aningens mindre men prestanda som 16 pro kommer ha.

Sitter oxå med en iphone 11 pro. Batteriet är dock kass (71%) och laddkontakten glappar så den är svårladdad. Är det lönt att lägga 1395:- för nytt apple batteri och 995:- för ny apple kontakt hos apple certifierad verkstad? Eller ska man helt enkelt satsa på "ful"-varianten med batteri av "a-kvalite" och spara 500kr genom att laga hos annan verkstad? Några ideer elelr förslag? 2400kr är ju mycket billigare än att köpa ny men luren börjar ju bli till åren nu så vem vet hur länge den vill vara med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Haft 14 pro sen lanseringen och även jag tycker den är lite för stor för jeans osv. Blir tom märken... Även de vassare kanterna stör och hoppas ryktena om en framtida mjukare iphone air stämmer. Även en träningshållare på armen är mobilen i största/tyngsta laget för min smak vid rörelse.

Löptränar jag springer jag utan mobiltelefon och enbart med min pulsklocka, men cyklar jag landsväg har jag något som liknar den här: https://www.xxl.se/bjorn-borg-core-brick-crossover-s-axelvask...

Min rem är tight, så pass att det är väska först och sedan cykelhjälm. Då sitter den stadigt. Kanske, kanske kan det fungera även vid löpning? I andra hand har du camelbak, men jag har haft svårt att hitta någon som sitter stabilt, luftigt och där jag kan ha mobiltelefonen i ett fack och ändå få läckage i vätskeblåsan utan att mobiltelefonen blir blöt.

OnT: En vecka kvar nu. Tiden kommer gå fort.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Fotograferade stjärnhimeln nu i helgen. I det användarfallet är det stor skillnad mellan iPhone 13 Pro, 14 Pro samt 15 Pro.

Ska bli intressant att se hur bra 16 Pro kommer att vara i det avseendet.

Hoppas att iPhone 16 Pro 256GB hamnar på runt 15000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Fotograferade stjärnhimeln nu i helgen. I det användarfallet är det stor skillnad mellan iPhone 13 Pro, 14 Pro samt 15 Pro.

Ska bli intressant att se hur bra 16 Pro kommer att vara i det avseendet.

Hoppas att iPhone 16 Pro 256GB hamnar på runt 15000:-

Jag hoppas den hamnar på typ 8000 kr. Mer troligt är däremot 15 000 kr.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.