Apple visar upp Iphone 16 den 9 september

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

För mycket att önska på en ny design som faktiskt känns okej i handen samt 120hz på icke-pro modellerna?

Rätt skrämmande att som potentiell kund i flera år har jag aldrig fått den lilla ursäkt som krävs för att bryta 15 års användning av Android...
USB-C var i rätt riktning men när en 1500kr telefon lirar 120hz och iPhone inte gör det är det bara pinsamt...

De bättre har 120Hz, som denna för "endast" strax över 18 000kr: https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Problemet med Apple är om man vill ha något riktigt bra så kostar det skjortan att välja deras alternativ.
Sedan har det funnits och fortfarande finns lite problem, men det ovanför är det som hindrar de flesta som inte väljer ej Appleenhet.

Permalänk
Medlem

Snark. Det var länge sedan en ny mobilmodell gjorde mig upphetsad. Nä, mobilen har blivit ett standardverktyg snarare än en entusiastprodukt. Visst finns det någon "gaminglur" men kom igen.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i livet köpa topp modell utav Iphone privat, de var knappt skillnad från min XR. (120hz var jävla nice dock)

Men tur man kan köpa i bolagets pengar, typ hälften av priset privat.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Applewatch 3 Ultra vill ja se.

Är med sugen på en klocka så hoppas mer på en vettig SE variant.
Satt på köpknappen på en Gen 2 precis men det känns dumt iomed att dom presenterar nytt om 2 veckor.

Så hoppas den nya SE varianten är schysst och anamar den nyare designen med. Då blir det köp direkt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Tyckte det var mer spännande förr när det var S-modell och nästa stora förändring kom efter den

Permalänk
Medlem

Dags att bestämma sig för om det blir en Pixel 9 Pro Fold eller en iPhone 16 Pro Max för mig då… Svåra problem här i livet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De bättre har 120Hz, som denna för "endast" strax över 18 000kr: https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Problemet med Apple är om man vill ha något riktigt bra så kostar det skjortan att välja deras alternativ.
Sedan har det funnits och fortfarande finns lite problem, men det ovanför är det som hindrar de flesta som inte väljer ej Appleenhet.

Ja jo jag vet, men jag ger inte de pengarna för en Pro när det absolut enda som är intressant är uppdateringsfrekvensen på skärmen (som sannolikt är 100% artificiellt begränsad)

Dock verkar det bli så att jag får bita i det sura äpplet för jag har lessnat så hårt på Google att det inte finns några andra alternativ, synd att Sailfish inte är vettigt..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Skulle aldrig i livet köpa topp modell utav Iphone privat, de var knappt skillnad från min XR. (120hz var jävla nice dock)

Men tur man kan köpa i bolagets pengar, typ hälften av priset privat.

Vad får dig att tro att en mobil är 50% billigare om du köper via företag? moms kan lyftas ja... men du betalar ju moms på det du säljer, noll-summe-spel
Kostnaden är samma

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgradera från min 13 Pro, men får se vad för nyheter som kommer innan jag bestämmer mig. Men det blir nog en Pro Max om det blir byte.

Saknar egentligen inte så mycket på min 13 men bättre kamera hade varit trevligt.

Permalänk

Verkar intressant! Det ska bli spännande att se vad som är nytt med den, förutom det som står i inlägget.

Dock så tror jag att jag stannar kvar med min Samsung S22.

Permalänk
Medlem

Är nog mest nyfiken på om de gör nån vettig SE modell denna gång.

Sitter på en 13 mini idag och har svårt att motivera nån uppgradering till nån phablet då minin klarar mina behov utmärkt.

Permalänk
Medlem

Sedan jag upptäckte Swappie byter jag varje år.

Får man bättre batteri hela tiden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag brukar också köra på vartannat år, men nu ryktas det också om iPhone SE 4 så får se hur det blir.

Skrivet av JockeA:

Är nog mest nyfiken på om de gör nån vettig SE modell denna gång.

Sitter på en 13 mini idag och har svårt att motivera nån uppgradering till nån phablet då minin klarar mina behov utmärkt.

Jag snubblade över den här artikeln för ett tag sen och ska man tro på infon i den så blir det ingen ny SE förrän nästa år. Det är som vanligt bara rykten och jag har inte grävt nåt vidare i det hela, men vi får helt enkelt se vad de har att presentera på eventet.

Hade jag fått bestämma så hade jag ersatt iPhone SE-modellen med iPhone 13 mini-modellen. Då hade man äntligen fått bort den sista modellen med den gamla hemknappen och tjock ram runt skärmen, samtidigt som den är mindre och smidigare än iPhone SE var (bortsett från den första SE-modellen) och med större skärm. Om ryktet stämmer ser dock den kommande SE-modellen ut att bli ungefär lika stor som övriga modeller.

Jag uppgraderar när modellen jag har inte längre går att uppdatera till senaste iOS, vilket brukar landa på runt vart femte år. Om det rullar på som det brukar så innebär det EOL för min iPhone 11 Pro nästa år. Om det blir en SE eller nåt annat beror på vilket utbud de presenterar då.

Tog bort felaktigt citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Är med sugen på en klocka så hoppas mer på en vettig SE variant.
Satt på köpknappen på en Gen 2 precis men det känns dumt iomed att dom presenterar nytt om 2 veckor.

Så hoppas den nya SE varianten är schysst och anamar den nyare designen med. Då blir det köp direkt.

Hehe ultra 2 har jag varit på väg att köpa många gånger men som vanligt så kommer jag inte riktigt på vad jag faktiskt har för nytta som motiverar priset.

Permalänk
Medlem

Många som klagar på iPhone priserna, men vafan Google Pixel 9 Pro typ 14.500:- ingen jätteskillnad direkt

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Kanske dags att byta upp nu då beroende på hur pass "ny" 16 blir, inte känt behovet att byta från 12an ännu, men nu funkar inte hörsnäckan i den utan bara högtalartelefon så det kanske är dags. Men om det inte blir ngn större nyhet får det nog bli lagning istället.

Skaffa en begagnad 13 så får du 5G. Samt fungerande hörsnäcka.

Permalänk
Medlem

"glow time"?

Hmm har dom kanske hakat på LED-trenden och deckat den med LED-lampor som kan pulsera i takt med musiken?

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Skaffa en begagnad 13 så får du 5G. Samt fungerande hörsnäcka.

Rätt säker på att Iphone 12 serien hade 5G i Sverige. Men jag hade aldrig 5G abonnemang så inget jag testade.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Rätt säker på att Iphone 12 serien hade 5G i Sverige. Men jag hade aldrig 5G abonnemang så inget jag testade.

Det har du ju rätt i. 11 var den sista utan 5G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Många som klagar på iPhone priserna, men vafan Google Pixel 9 Pro typ 14.500:- ingen jätteskillnad direkt

Nej precis telefoner har blivit dyra.
Samtidigt räcker prestandan i dom för de flesta i många år. Köpte du en lite dyrare telefon för 5 år sedan är den troligtvis fortfarande bra. (kanske behöver nytt batteri) Jag räknar med att ha min 15 + i många år till. Har en xr på jobbet som känns bra fortfarande.
Dessutom är budgetalternativen idag faktiskt rätt bra om man inte kräver den bästa kameran osv.
Det kunde man inte säga typ 2011 då fick man en telefon som kändes rätt b och slö redan när man packade upp den om man köpte något för typ 3000kr.
Sen är jag väl inte den med de högsta kraven. Men uppskattar om man kan maila, chatta, ringa, surfa utan hack eller långa laddtider. Samt att telefonen är stabil och inte startar om eller kraschar slumpmässigt efter några år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

Jag snubblade över den här artikeln för ett tag sen och ska man tro på infon i den så blir det ingen ny SE förrän nästa år. Det är som vanligt bara rykten och jag har inte grävt nåt vidare i det hela, men vi får helt enkelt se vad de har att presentera på eventet.

Hade jag fått bestämma så hade jag ersatt iPhone SE-modellen med iPhone 13 mini-modellen. Då hade man äntligen fått bort den sista modellen med den gamla hemknappen och tjock ram runt skärmen, samtidigt som den är mindre och smidigare än iPhone SE var (bortsett från den första SE-modellen) och med större skärm. Om ryktet stämmer ser dock den kommande SE-modellen ut att bli ungefär lika stor som övriga modeller.

Jag uppgraderar när modellen jag har inte längre går att uppdatera till senaste iOS, vilket brukar landa på runt vart femte år. Om det rullar på som det brukar så innebär det EOL för min iPhone 11 Pro nästa år. Om det blir en SE eller nåt annat beror på vilket utbud de presenterar då.

Det jag har läst mig till hittills om kommande SE sägs ska bygga på iPhone 14 modellen dvs större skärm, ingen hemknapp, release rykte Mars 2025.

Det jag funderar på batteri och prislapp, man hoppas på en prislapp under 6000 kr för att kalla det ”budget lur” men nu är det ju Apple det handlar om.
https://www.macrumors.com/guide/iphone-se-4/

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Jag använder iPhone 12 mini privat och iPhone SE (2022) i tjänsten (jag gillar små mobiler). Kan inte påstå att jag märker någon som helst skillnad i vanlig användning. Visst, jag betvivlar inte att kameran är bättre och kanske är även skärmen vassare, men det är inget jag har märkt. Det enda jag har märkt i skillnad är att min iPhone SE är snabbare på att uppdatera iOS eftersom den har en generation nyare Bionic-chip. Blev lite förvånad när jag upptäckte det. Så nej, jag lär inte byta den här gången heller.

Som någon annan här skrev, att ersätta iPhone SE med mini-varianter låter som en bra idé. Tycker det var synd att de la ner mini efter 13 och istället hänvisade till SE. Borde varit tvärtom, om man nu måste välja.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

En jämförelse mellan 15 Pro och 16 Pro (spekulationer) på MacRumors.

Jag är sugen på att byta min 14 Pro till en 16 Pro Max för att få en bättre kamera men är lite fundersam kring storleken på 16 Pro Max. Kan nog vara lite i största laget för min smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

En jämförelse mellan 15 Pro och 16 Pro (spekulationer) på MacRumors.

Jag är sugen på att byta min 14 Pro till en 16 Pro Max för att få en bättre kamera men är lite fundersam kring storleken på 16 Pro Max. Kan nog vara lite i största laget för min smak.

Tycker att man vänjer sig fort, jag körde de mindre fram till 12an då jag gick över till Pro Max och idag skulle jag inte gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker att man vänjer sig fort, jag körde de mindre fram till 12an då jag gick över till Pro Max och idag skulle jag inte gå tillbaka.

Jo, så är det nog. Jag tänkte mest på att den är lite mer otymplig att t ex ha i byxfickan.

Permalänk
Medlem

Haft 14 pro sen lanseringen och även jag tycker den är lite för stor för jeans osv. Blir tom märken... Även de vassare kanterna stör och hoppas ryktena om en framtida mjukare iphone air stämmer. Även en träningshållare på armen är mobilen i största/tyngsta laget för min smak vid rörelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Nästa blir en iPhone 17 här, kör vartannat år bara

"Bara".
Jag sitter på en OnePlus 5 som släpptes för sju år sen och som hamnade i min ägo för fem år sen, den rullar fortfarande på bra utan att kännas långsam alls, så jag blir ju riktigt nyfiken vad är det som gör att man "bara" måste uppgradera till senaste iPhonen vartannat år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jo, så är det nog. Jag tänkte mest på att den är lite mer otymplig att t ex ha i byxfickan.

Säkert lite mer otymplig men inget stort skulle jag säga, det blev också rätt mycket bättre för alla storlekar med den mer rundade designen som kom med 15 Pro. Lär bli en 16 Pro Max för mig så frun kan ta min 15 Pro Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

"Bara".
Jag sitter på en OnePlus 5 som släpptes för sju år sen och som hamnade i min ägo för fem år sen, den rullar fortfarande på bra utan att kännas långsam alls, så jag blir ju riktigt nyfiken vad är det som gör att man "bara" måste uppgradera till senaste iPhonen vartannat år?

Villhöver ingen annan anledning, dom äldre mobilerna ärvs av barn, deras gamla skrotas

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Vad får dig att tro att en mobil är 50% billigare om du köper via företag? moms kan lyftas ja... men du betalar ju moms på det du säljer, noll-summe-spel
Kostnaden är samma

Snälla människa, gå in här och räkna: https://driva-eget.se/kalkyler/kopa-privat-eller-pa-firman/

Det är garanterat billigare att ha mobilen i bolaget än att ha den privat, avsevärt billigare.

Dessutom tar kalkylen inte ens hänsyn till att det ofta är förmånligt att ta kostnader på företaget eftersom annars går företaget med mera vinst och då blir det bolagsskatt istället.