TV-lösning för dement pensionär?

Permalänk
Medlem

TV-lösning för dement pensionär?

Min mor har flyttat in på demensboende och skulle behöva en TV-lösning som är MYCKET enkel. Jag tänker en programmerbar fjärrkontroll med Power On/Off-knapp, 2 knappar för att höja/sänka ljudet och 2 knappar för att bläddra mellan kanalerna. Hon kan eventuellt ta del av en familjemedlems Allente TV-familjeabonnemang. Vet någon om det är möjligt att kombinera detta abonnemanget med en sådan enkel fjärrkontroll och vilken TV behöver hon i så fall? Eller har någon förslag på någon annan lösning? Hon vill ha basutbudet och "några sportkanaler".

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns anpassade fjärrkontroller som kan programmeras. Doro har någon modell vet jag. Enklast att sondera utbudet är nog att googla på Fjärrkontroll + senior och du får ett antal idéer.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/fja...

Verkar finnas många fler via exempelvis Amazon

Permalänk
Medlem

( installerat dylikt åt 2 äldre par med Telia samt Allente så kanske närmaste till hands on experience )

Tycker att både Google TV fjärr och Xiaomi fjärr är hyfsat avskalade sett till knappar och layout, och då därefter är bara att låta respektive enhet vara inloggad på Allente appen. Finns säkert någon app man kan också ladda ner som direkt startar igång en app så att Allente appen alltid är först med att komma igång så blir inte förvirrande att kommit i vanliga huvudmenyn. Annars bara att inte " stänga ner " enheten via power knapp, så kommer den alltid vara igång tillsammans med Allente appen.

Beträffande Allente så kanske inte lika användarvänligt då det mesta är blandat på tv kanaler osv, men går säkert att " ta bort " kanaler i kanallista så slipper bläddras igenom sport mm. Gällande dedikerade knappar för bläddra så kanske Google TV har fördel.

Tänk dock på att famileabbonemang lär både vara knutet till hushåll och att om modern tittar på en kanal och resten av familjen vill titta på annat, alternativt sport, så finns risk att det går inte att titta på trots att det oftast står att ska gå streama flera samtidigt ( sanning med modifikation, har ett annat äldre par som kan typ bara titta på svt samtidigt, allt annat pga rättighetsstrul går typ ej).

Så kanske skulle bli bättre att bara hålla sig till typ SVT Play då väldigt avskalat och enkelt, samtidigt som utbudet kan nog vara tillräckligt utan att heller riskera att familjeabonnemanget ryker bara för att dem ser att används annanstans.

Det går göra detsamma med en enklare smarttv men så länge det har ju HDMI så funkar vilken som. Beroende på budget så kan ju ses på begagnatmarknaden en dumtv med bra nog bild, bra högtalare, kanske äldre smart så om något strular med huvudenheten så går tillfälligt byta till det som är på tvn ( blivit en bra räddning i sista stund för bekanta när det kört sig i sista stund).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns anpassade fjärrkontroller som kan programmeras. Doro har någon modell vet jag. Enklast att sondera utbudet är nog att googla på Fjärrkontroll + senior och du får ett antal idéer.

Men hur löser man problemet att Allente har en app som man måste starta i smart-TV:ns menysystem? Det finns inte en chans i världen att hon kommer klara av att navigera rätt och starta Allente-appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke332:

Men hur löser man problemet att Allente har en app som man måste starta i smart-TV:ns menysystem? Det finns inte en chans i världen att hon kommer klara av att navigera rätt och starta Allente-appen.

En Android-box kopplad på HDMI är plågsamt jobbig då den hela tiden får tvn att byta till HDMI-ingången vid uppstart. Kan ju nyttjas i detta fall.
Samt att på en sådan skulle man säkert kunna ställa in vilken app som auto-startar.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället