Nvidia vrider upp Blackwell-produktionen i höst

Permalänk
Melding Plague

Nvidia vrider upp Blackwell-produktionen i höst

Nvidia planerar att skeppa kretsar värda "miljarder dollar" under kvartal fyra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är alltså en ny typ av interposer (alltså typ som AMD:s infinity fabric) som har varit problemet då datacenter-kretsarna kommer använda sig av en MCM-design, iaf B200 som är två "limmade" kretsar (fast mer som Apples större kretsar än AMD:s Chiplets), även HBM-minnet är ju on die men verkar vara interconnect:en mellan GPU:erna som varit problemet.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på en sak. Med AI-hajpen, behöver Nvidia ens tillverka konsumentgrafikkort? Inkomsten från dem måste ju vara en spottstyver jämfört med den från AI-kretsar. De kanske gör det av någon slags välgörenhet gentemot communityt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har funderat på en sak. Med AI-hajpen, behöver Nvidia ens tillverka konsumentgrafikkort? Inkomsten från dem måste ju vara en spottstyver jämfört med den från AI-kretsar. De kanske gör det av någon slags välgörenhet gentemot communityt?

Behöver och behöver, frågan är väl mer om det är bättre för företaget att inte göra det? Och det bör poängteras att det är inte bara en fråga om 4nm-produktion hos TSMC när det pratas om att det är lägre tillgång än efterfrågan på AI/datacenter-kort, utan det är så väldigt många andra steg i kjedan, CoWoS (som denna nyhet faktiskt handlar om) har varit den största flaskhallsen för nvidias AI-kort, dvs inte den generella kapaciteten för 4nm-noden. Så det är inte som dom per automatik nödvändigtvis har mer AI-kort att sälja för att dom slutar tillverka konsumentkort. Och även om konsumentkort står procuentuellt för lägre andel både av deras omstättning och vinst, så generar såklart dessa kort extra vinst för nvidia. Sen har du ju även faktorer som att det är dumt att lägga alla ägg i korg (om AI-hajpen dör osv). Det finns ju en anledning till att dom iaf låtsades som att gamers var viktigare än miners under crypto-boomen.

Kommer väl dock bli "intressant" att se vart flaskhallserna landar denna generation och hur nvidia väljer att prioritera och hur det eventuellt påverkar konsumentkorten.... Självklart tar dom lägre tillgång av konsumentkort om det behövs, vilket inte är något konstigt. Vi såg samma under krets-bristen där AMD allokerade produktionen till mer lönsamma kretsar.

Permalänk
Medlem

Under fjärde kvartalet förväntar vi oss att skeppa Blackwell-kretsar till ett värde av flera miljarder dollar.

4st 5090?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har funderat på en sak. Med AI-hajpen, behöver Nvidia ens tillverka konsumentgrafikkort? Inkomsten från dem måste ju vara en spottstyver jämfört med den från AI-kretsar. De kanske gör det av någon slags välgörenhet gentemot communityt?

De tjänar inte lika mycket per kiselplatta som sina ai-chip, men de tjänar fortfarande miljarder även på gamers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Niolator:

Jag har funderat på en sak. Med AI-hajpen, behöver Nvidia ens tillverka konsumentgrafikkort? Inkomsten från dem måste ju vara en spottstyver jämfört med den från AI-kretsar. De kanske gör det av någon slags välgörenhet gentemot communityt?

Det som tagit Nvidia till en i nuläget totalt ohotad position i "AI-hajpen" är att man fattade hur kritiskt programvara är samt hur kritiskt tillgänglighet för de som ska använda programvaran för att bygga mer komplex programvara är.

Dels byggde man CUDA och ett väldigt kraftfull infrastruktur kring detta.
Dels har man hela tiden säkerställt att man som utvecklare kan skriva sina CUDA-program vare sig man sitter med ett GTX-1030, ett 4090 eller cloud GPUerna. Detta är otroligt värdefullt för att nå den bredd man faktiskt nått inom AI.

Ingen annan har i nuläget något motsvarande. Apple må ha liknande nivå på stödet mellan programvara och HW, förutsatt att man kör med "Apple-silicon". Men där saknas helt något "molnstöd" just nu.

Intel jobbar på motsvarande med OneAPI. Även om man faktiskt gjort rejäla framsteg på just själva programvaran är det först nu senaste året man fått ett brett stöd för sina GPUer, NPUer (Intel har faktiskt med råge bäst NPU-stöd sett till programvara just nu) och CPU (i detta kontext, SIMD). Men man ligger inte där man tänkt med sina serverlösningar.

AMD splittade desktop och server, så stödet för deras GPGPU-lösning har varit minst sagt skakig på konsument GPUer (och fram till väldigt nyligen icke-existerande för APUer). Men man verkar fattat detta och lär försöka rätta till det med den gigantiska satsning på programvara man i somras berättade att man nu gör.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Innebär det här då att i Q4 kommer "bara" AMD ut med sin 8000-serie, eller vad den nu kommer att heta? Sedan kommer Nvidias GPU, kanske då 5000-serien, först i Q1 nästa år? Har planer på att köpa nytt grafikkort i höst nämligen. Får se om det blir nytt, eller fynda ngn äldre variant på Black Friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har funderat på en sak. Med AI-hajpen, behöver Nvidia ens tillverka konsumentgrafikkort? Inkomsten från dem måste ju vara en spottstyver jämfört med den från AI-kretsar. De kanske gör det av någon slags välgörenhet gentemot communityt?

Jag har tänkt lite samma sak. Kanske en risk med att lägga ner konsumentkorten vore om det tolkades av marknaden som att Nvida hade något sorts problem och inte var lika stabilt längre. Det skulle kunna påverka den skyhögt värderade aktien negativt vilket man absolut inte vill.

De vill nog vara kvar med en fot i grafikkortsmarknaden så länge det inte tynger dem ekonomiskt.

Permalänk
Skrivet av Niolator:

Jag har funderat på en sak. Med AI-hajpen, behöver Nvidia ens tillverka konsumentgrafikkort? Inkomsten från dem måste ju vara en spottstyver jämfört med den från AI-kretsar. De kanske gör det av någon slags välgörenhet gentemot communityt?

Genererar fortfarande en hel del men jag tror också det är något de behöver hålla fokus på för att hålla en fast fot i konsumentmarknaden. Lika lite som AMD kan lägga ner Radeon Group bara för att toppkorten i RDNA 3 inte gjort så bra för sig som visades i deras grafer.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Trihxeem:

4st 5090?

Precis min tanke

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har funderat på en sak. Med AI-hajpen, behöver Nvidia ens tillverka konsumentgrafikkort? Inkomsten från dem måste ju vara en spottstyver jämfört med den från AI-kretsar. De kanske gör det av någon slags välgörenhet gentemot communityt?

Nu är det ju en rätt stor spottsyver vi pratar om, ungefär 10% av vad dom gör på AI, och dessutom väldigt stadiga slantar i en ohotad marknadställning. Låter inte troligt att dom bara skulle lägga ner det, tvärtom så är dom ju väldigt drivande med nya teknologier. När/Om ARM kommer på allvar så kan dom dessutom börja med CPU/APU. Tror Nvidia kommer vara med ännu mer på konsumentsidan i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har funderat på en sak. Med AI-hajpen, behöver Nvidia ens tillverka konsumentgrafikkort? Inkomsten från dem måste ju vara en spottstyver jämfört med den från AI-kretsar. De kanske gör det av någon slags välgörenhet gentemot communityt?

Säg att Nvidia säljer för 30 miljarder til AI-bolagen och 2 miljarder tll spelbolagen. De vill (och är i praktiken tvungna av aktiebolagens krav) att sälja för 32 miljarder om de kan och får inte nöja sig med 30.

De kommer därför bara sluta sälja till spelbolagen om det av någon anledning vore så att de 2 miljarderna de säljer där orsakar förlust av försäljning till AI-bolagen. Om AI-kunderna exempelvis säger "om inte vi får våra AI kretsar omedelbums så väljer vi AMD istället" så kommer Nvidia inte göra grafikkort utan istället dedikera all sin produktion till AI-kort.

Men så länge de har ett stort tekniskt försprång och har gott om produktionskapacitet är det liten risk att det skall hända. De kommer vilja ha både i påse och säck helt enkelt.

Det jag funderar på är om de kommer vänta med nylansering eftersom de egentligen bara kommer konkurrera med sig själva.

Om Nvidia exempelvis lanserar det som var tänkt att bli 4090ti som 5090 och rebrandar+prissätter övriga kort en nivå lägre (dvs 4090 blir 5080, 4080 blir 5070 etc) så är de ohotade på varje prisnivå flera år till, och kan dedikera blackwell till AI.