Permalänk
Medlem

Köpa ny gbit router. Vilken?

Nu har min brf uppgraderat så vi ska få gbit nät.

Uppgraderingen ska egentligen ske först till månadsskiftet, men jag testade hastigheten och såg att jag redan nu har 1gbit uppströms. Dock bara när jag kopplar mig direkt till väggen, när jag går via routern så stryps det vid typ 90mbit.

Så min slutsats är att routern inte pallar 1gbit. Jag har så klart inte direkt användning av så snabbt nät till vardags, men om man nu har det så vill man ju kunna utnyttja det. Så det ser ut som att jag måste shoppa router.

Jag är totalt nollad på vad som är bra och hett på routrar nu för tiden, så jag gjorde som jag brukar göra. Gick in på prisjakt och sorterade på popularitet och omdöme.

Denna verkade vara bland de mest populära, hade dock en del dåliga omdömen.
RT-AX58U V2 Nordic
https://www.dustinhome.se/product/5011324879/rt-ax58u-v2-nord...

Denna verkade ha bra omdömen, men lite dyrare.
ASUS RT-AX82U V2 AiMesh
https://www.inet.se/produkt/5411647/asus-rt-ax82u-v2-aimesh

Jag har egentligen inte jättemycket krav, men den måste ju fixa 1gbit trådlöst, det är ju det som är hela uppdraget som ska lösas.
Sen har jag även funderat lite på det här med vpn. Jag kör ingen vpn-tjänst just nu, men man vet aldrig i framtiden och det är kanske bra om den är förberedd på det. Det verkar finnas många olika standarder osv. Något specifikt man ska tänka på där?

Bonusfråga. Jag kör som sagt bara trådlöst till datorn. Hur vet jag om min dator klarar 1gbit trådlöst?

Permalänk
Hedersmedlem

1 Gbit trådlöst är inte så lätt som det kan verka när man kollar specs på routrar, åtminstone inte om du verkligen vill se till att den kan utnyttja uppkopplingen till fullo och inte bara få hög hastighet.

Den andra du länkade har testats här, de nådde 884 Mbit/s på nära håll och 745 på 10-11 meters avstånd. Inte illa skulle jag säga.

Ang. datorn, vad har du för trådlöst nätverkskort? Du kan kolla i enhetshanteraren (högerklicka startknappen) om du inte har det på annat håll.
Du måste ha ett kort med ax-stöd (Wi-Fi 6 eller 6E) för att få ut i närheten av dessa hastigheter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan vara att gå över till dedikerad router och sen en accesspunkt för trådlöst. Brukar ge bättre resultat, eller vill du gärna hålla dig till en burk?

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Flint 2 klarar över 900mbit trådlöst på 1gbit internet https://youtu.be/VBTFtVeu358
Runt 1.5 gbit local: https://youtu.be/PQiV9ovIWsY
Kolla min recension här på forumet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1712170-flint-2-gl-mt6...
Har även suveränt bra resultat med vpn aktiverat i den.
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

1 Gbit trådlöst är inte så lätt som det kan verka när man kollar specs på routrar, åtminstone inte om du verkligen vill se till att den kan utnyttja uppkopplingen till fullo och inte bara få hög hastighet.

Den andra du länkade har testats här, de nådde 884 Mbit/s på nära håll och 745 på 10-11 meters avstånd. Inte illa skulle jag säga.

Ang. datorn, vad har du för trådlöst nätverkskort? Du kan kolla i enhetshanteraren (högerklicka startknappen) om du inte har det på annat håll.
Du måste ha ett kort med ax-stöd (Wi-Fi 6 eller 6E) för att få ut i närheten av dessa hastigheter.

Nej så klart, jag förstår att hastigheten beror på avstånd till routern och att där försvinner lite bara genom att köra trådlöst. Men 7-800mbit är fullt godkänt också. Min poäng är att jag vill att uppgraderingen jag får slår igenom så att jag faktiskt använder det jag får extra, och inte ligger kvar på 80mbit som jag har idag.

Jag kollade datorn precis, jag har ett AC 9560 160MHz. Lite googlande ger att den inte verkar stödja de standarder du nämnder. Vad kan man då förvänta sig för hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IB:

Ett alternativ kan vara att gå över till dedikerad router och sen en accesspunkt för trådlöst. Brukar ge bättre resultat, eller vill du gärna hålla dig till en burk?

Jag är som sagt ganska nollad på ämnet och har inte funderat på den varianten. Det känns ju spontant enklare med en burk, men ge gärna ett förslag på en setup enligt din modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Flint 2 klarar över 900mbit trådlöst på 1gbit internet https://youtu.be/VBTFtVeu358
Runt 1.5 gbit local: https://youtu.be/PQiV9ovIWsY
Kolla min recension här på forumet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1712170-flint-2-gl-mt6...
Har även suveränt bra resultat med vpn aktiverat i den.
Lycka till.

Toppen tack. Verkar ju vara riktigt bra, ska kolla närmare.
Det som får mig tveksam är dock att det inte verkar vara ett välkänt märke, och folk pratar om att man ska flasha om den till openwrt osv. Känns ju lite oroligt när folk skriver att man inte kan lita på mjukvaran som följer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Jag är som sagt ganska nollad på ämnet och har inte funderat på den varianten. Det känns ju spontant enklare med en burk, men ge gärna ett förslag på en setup enligt din modell.

https://www.inet.se/produkt/5414164/ubiquiti-unifi-cloud-gate...
https://www.inet.se/produkt/5412678/ubiquiti-unifi-u6-pro
https://www.inet.se/produkt/5410691/ubiquiti-poe-802-3af-adap...

Lite kablar, sen är du all set

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Toppen tack. Verkar ju vara riktigt bra, ska kolla närmare.
Det som får mig tveksam är dock att det inte verkar vara ett välkänt märke, och folk pratar om att man ska flasha om den till openwrt osv. Känns ju lite oroligt när folk skriver att man inte kan lita på mjukvaran som följer med.

Det är samma problem med samtliga routrar du köper som inte har öppen källkod. Vill man vara helt säker så flasha om till öppen källkod.
Märket är inte känt i Sverige men är stora utanför våra gränser.

Permalänk
Medlem

Säkert superbra prylar, men nu är vi i en annan prisklass

Permalänk
Medlem

Vilken router har du idag? Och du kanske ska kontrollera att länkarna faktiskt är i 1GBASE-T, en dålig kabel kan gör att den blir begränsad till 100Mbit.

För bästa chans att komma upp i 1Gbit trådlöst är WiFi 6E eller WiFi 7. Men du borde iaf ha runt 400-600 om du kör wifi5/6.

Permalänk
Medlem

Där har du ett exempel! Kan rekommendera Unifi generellt, det fungerar bra. Kontrollpanelen är enkel, snygg och lätt att använda men har många avancerade funktioner om man vill dyka djupare. Jag har själv nästan samma accesspunkt, en UniFi U6 Long Range och en UniFi U6 Lite.

Vill du gå ytterligare ett steg mer avancerat tar du en gammal dator, sätter i ett extra nätverkskort och installerar sen PFsense eller OPNsense. Det är dedikerade operativsystemsversioner som gör om datorn till en kraftfull router. Därefter sätter du en switch och någon av accesspunkterna, som UniFi U6 Pro.

Avslutningsvis gäller som alltid: vanlig nätverkskabel slår trådlöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Det är samma problem med samtliga routrar du köper som inte har öppen källkod. Vill man vara helt säker så flasha om till öppen källkod.
Märket är inte känt i Sverige men är stora utanför våra gränser.

Ja kanske, men jag tänker ändå att Asus är Asus, hade det varit något konstigt där så hade det kommit fram och blivit ett väldigt liv.
Man undrar också hur den lyckas få så bra hastighet, när andra kämpar. Blir du solbränd om du står för nära den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vilken router har du idag? Och du kanske ska kontrollera att länkarna faktiskt är i 1GBASE-T, en dålig kabel kan gör att den blir begränsad till 100Mbit.

För bästa chans att komma upp i 1Gbit trådlöst är WiFi 6E eller WiFi 7. Men du borde iaf ha runt 400-600 om du kör wifi5/6.

Jag är ganska säker på att routern är för dålig. Den är minst 10 år gammal, jag fick den med lägenheten när jag flyttade in och jag tror det är ownit som har levererat den från början. Ser ut att komma från samma tidsålder när man konstruerade panelerna till chernobyl.
En sån här: https://www.ownit.se/kundservice/guider/koppla-in-hardvara/ro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IB:

Där har du ett exempel! Kan rekommendera Unifi generellt, det fungerar bra. Kontrollpanelen är enkel, snygg och lätt att använda men har många avancerade funktioner om man vill dyka djupare. Jag har själv nästan samma accesspunkt, en UniFi U6 Long Range och en UniFi U6 Lite.

Vill du gå ytterligare ett steg mer avancerat tar du en gammal dator, sätter i ett extra nätverkskort och installerar sen PFsense eller OPNsense. Det är dedikerade operativsystemsversioner som gör om datorn till en kraftfull router. Därefter sätter du en switch och någon av accesspunkterna, som UniFi U6 Pro.

Avslutningsvis gäller som alltid: vanlig nätverkskabel slår trådlöst.

Jag hittade denna, som verkar vara en trådlös router i rimligt pris. Kanske kan vara något?
Det står inte specificerat att den har någon LAN-port, men på bilden ser det ut att finnas en? Jag kör gärna sladd till TV:n eftersom routern står precis bredvid.
https://www.computersalg.se/i/20569811/ubiquiti-unifi-express...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Jag hittade denna, som verkar vara en trådlös router i rimligt pris. Kanske kan vara något?
Det står inte specificerat att den har någon LAN-port, men på bilden ser det ut att finnas en? Jag kör gärna sladd till TV:n eftersom routern står precis bredvid.

Stämmer, den har en LAN port! https://www.ui.com/us/en/cloud-gateways/wifi-integrated/expre...
Kommer säkert fungera bra för dig. Behöver du fler LAN portar kan du alltid ha en liten, eller stor, switch till den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Den har en WAN-port (till Internet) och en LAN-port (till ditt interna nätverk). Skall du ha mer än en trådbunden enhet kopplad till den så får du köpa en switch att ha emellan.
Ser inte ut att stödja allra senaste Wifi-tekniken, men så länge du inte har för stora krav på den så skall den nog fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Säkert superbra prylar, men nu är vi i en annan prisklass

Ja, det är lite dyrare eftersom man rör sig bort från "vanliga" konsumentprodukter och rör sig mer mot lite gedigna grejer som entusiaster kan ha hemma men som också skulle kunna fungera på ett mindre företag.

Om du kan justera din budget så kommer du inte bli besviken!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Den har en WAN-port (till Internet) och en LAN-port (till ditt interna nätverk). Skall du ha mer än en trådbunden enhet kopplad till den så får du köpa en switch att ha emellan.
Ser inte ut att stödja allra senaste Wifi-tekniken, men så länge du inte har för stora krav på den så skall den nog fungera bra.

Utveckla gärna, vad är den senaste wifi-tekniken och vad går man miste om?
Försökte googla lite på vilken hastighet man får med den, men verkar svårt att hitta. Alla bara jiddrar om sånt jag inte är intresserad av, med mesh och hur man kopplar ihop flera enheter hit och dit. Jag vill ju bara ha ett snabbt nät hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Utveckla gärna, vad är den senaste wifi-tekniken och vad går man miste om?
Försökte googla lite på vilken hastighet man får med den, men verkar svårt att hitta. Alla bara jiddrar om sånt jag inte är intresserad av, med mesh och hur man kopplar ihop flera enheter hit och dit. Jag vill ju bara ha ett snabbt nät hemma.

Vad du får för hastigheter beror på en massa olika saker så det går inte att ge ett enkelt svar på.

Vad som påverkar är ju bland annat:

Vilken wifi-standard som stöds av routern
Vilken wifi-standard som stöds av din dator/annan enhet som kopplar upp sig mot routern
Hur många antenner routern har och använder
Hur många antenner datorn har och använder
Hur breda kanaler som används
Vilka frekvensband dina grannar avänder
Avstånd mellan router och dator
Material i väggar mellan router och dator

Plus en massa annat som oftast är mindre viktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vad du får för hastigheter beror på en massa olika saker så det går inte att ge ett enkelt svar på.

Vad som påverkar är ju bland annat:

Vilken wifi-standard som stöds av routern
Vilken wifi-standard som stöds av din dator/annan enhet som kopplar upp sig mot routern
Hur många antenner routern har och använder
Hur många antenner datorn har och använder
Hur breda kanaler som används
Vilka frekvensband dina grannar avänder
Avstånd mellan router och dator
Material i väggar mellan router och dator

Plus en massa annat som oftast är mindre viktigt

Ja precis, och flera av de punkterna handlar ju om routern. Jag kan inte påverka vad mina grannar har för nätverk, men man kan maximera förutsättningarna med en router som objektivt brukar leverera. Folk som testar hårdvara brukar ha koll på det där och kunna göra rättvisa jämförelser. Jag blir lite tveksam till UniFi, eftersom det är en väldigt liten låda, jämfört med de andra jag kollat på som har 4 antenner som står och pekar i alla riktningar. Har de verkligen lyckats rationalisera bort dessa antenner utan att få sämre prestanda. Jag får lite Apple vibbar att man satsar på design och inte prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Ja precis, och flera av de punkterna handlar ju om routern. Jag kan inte påverka vad mina grannar har för nätverk, men man kan maximera förutsättningarna med en router som objektivt brukar leverera. Folk som testar hårdvara brukar ha koll på det där och kunna göra rättvisa jämförelser. Jag blir lite tveksam till UniFi, eftersom det är en väldigt liten låda, jämfört med de andra jag kollat på som har 4 antenner som står och pekar i alla riktningar. Har de verkligen lyckats rationalisera bort dessa antenner utan att få sämre prestanda. Jag får lite Apple vibbar att man satsar på design och inte prestanda.

Antenner har den naturligtvis (minst 2 st, då¨den är specad att hantera 2x2 MIMO), men interna sådana. Precis som alla moderna mobiltelefoner.
Jämfört med ordentliga externa antenner ger det antagligen sämre känslighet i mottagning, och lägre maximal sändeffekt.
Om det påverkar prestanda beror på hur routern och klienten står i förhållande till varandra. På korta avstånd och med fri sikt påverkas prestandan antagligen inte alls. På långa avstånd och/eller med väggar eller annat i vägen påverkas prestandan antagligen rätt mycket.

Bra att veta är ju vad du har för utrustning i din dator. Det kan ju hända att det är den som är flaskhalsen.

Permalänk
Rekordmedlem

Handlar det om routing eller om wifi ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Uppgraderingen ska egentligen ske först till månadsskiftet, men jag testade hastigheten och såg att jag redan nu har 1gbit uppströms. Dock bara när jag kopplar mig direkt till väggen, när jag går via routern så stryps det vid typ 90mbit.

Till att börja med kanske du ska kolla vad du har för router, för 90Mbit låter ytters lågt om den inte är minst 10 år gammal. Kan det vara så att du endast kör på 2.4GHz-bandet?

Sen så verkar din dator "bara" ha AC, dvs WiFi 5, vilket du ska vara nöjd med om du kommer upp till 500Mbit/s även med en WiFi 7 router.

Så börja med att kolla på befintliga routern och vad den har för spec eller om den behöver konfigureras om eller bytas ut. Därefter behöver du uppgradera datorn eller nätverkskortet i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xetler:

Till att börja med kanske du ska kolla vad du har för router, för 90Mbit låter ytters lågt om den inte är minst 10 år gammal. Kan det vara så att du endast kör på 2.4GHz-bandet?

Sen så verkar din dator "bara" ha AC, dvs WiFi 5, vilket du ska vara nöjd med om du kommer upp till 500Mbit/s även med en WiFi 7 router.

Så börja med att kolla på befintliga routern och vad den har för spec eller om den behöver konfigureras om eller bytas ut. Därefter behöver du uppgradera datorn eller nätverkskortet i den.

Jag länkade till den router jag har tidigare i tråden. Den är som sagt minst 10 år gammal, då jag fick den med lägenheten när jag flyttade in för mer än 10 år sen. Jag testade också att koppla in mig med sladd till routern och det gav bara marginellt högre hastighet. Först när jag kopplade förbi routern och kopplade mig direkt till uttaget i väggen fick jag över 900mbit uppströms. Rätta mig om jag har fel, men 2.4GHz är väl bara något som påverkar det trådlösa, med sladd påverkar väl inget sånt?

Permalänk
Medlem

TLDR; 9560 kortet är broken, du bör byta.

Skaffa en vettig brandvägg och sedan en eller flera APs.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Jag länkade till den router jag har tidigare i tråden. Den är som sagt minst 10 år gammal, då jag fick den med lägenheten när jag flyttade in för mer än 10 år sen. Jag testade också att koppla in mig med sladd till routern och det gav bara marginellt högre hastighet. Först när jag kopplade förbi routern och kopplade mig direkt till uttaget i väggen fick jag över 900mbit uppströms. Rätta mig om jag har fel, men 2.4GHz är väl bara något som påverkar det trådlösa, med sladd påverkar väl inget sånt?

Ah, missade det. Då bör du absolut byta till något modernare. Jag föreslåt att du tittar runt på lite olika alternativ. Det finns ju allt från enkla konsumentroutrar som är lätta att komma igång med som inte kräver så mycket pill, från exempelvis TP-Link Deco som är populära. Upp till riktigt avancerade system från exempelvis Ubiquiti. Själv skulle jag välja något mer avancerat till mitt eget nätverk, då jag vet att jag har koll på grejorna. Men jag skulle inte rekommendera det till någon oinsatt då det krävs att man har bättre koll på nätverk och trådlöst och helst ska man konfigurera det efter sina egna behov. Sen så behöver du nog även uppgradera datorn eller det trådlösa kortet i datorn för att komma upp i hastighet. Sen om du verkligen behöver all hastighet till annat än att mäta hastigheten är en annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

inteno-eg500 skall ha Gbit på WAN och LAN portar men den kan ju vara inställd på 100 Mbit/s.
Datasheet: https://www.proficomms.eu/files/datasheets/Inteno/Datasheet_E...
Wifi är väldigt gammalt på den (Wifi 4) då det har kommit både Wifi 5 (AC) och 6 (AX).

Ditt Wifi kort i datorn är Wifi 5.
Hur fort det går över Wifi beror på många faktorer, t.ex. väggar, grannar, väderradar m.m.
En normal bästa uppkoppling på Wifi 5 är 80MHz bandbredd med 2x2 MIMO som ger 866 Mbit/s i länkhastighet. Man brukar kunna få 2/3 i användbar hastighet, så runt 500 Mbit/s.
Det går ibland att köra upp bandbredden till 160 Mhz men det beror på omgivningen.

Asus RT-AX58U är en bra router så länge man inte vill köra VPN i den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

inteno-eg500 skall ha Gbit på WAN och LAN portar men den kan ju vara inställd på 100 Mbit/s.
Datasheet: https://www.proficomms.eu/files/datasheets/Inteno/Datasheet_E...
Wifi är väldigt gammalt på den (Wifi 4) då det har kommit både Wifi 5 (AC) och 6 (AX).

Ditt Wifi kort i datorn är Wifi 5.
Hur fort det går över Wifi beror på många faktorer, t.ex. väggar, grannar, väderradar m.m.
En normal bästa uppkoppling på Wifi 5 är 80MHz bandbredd med 2x2 MIMO som ger 866 Mbit/s i länkhastighet. Man brukar kunna få 2/3 i användbar hastighet, så runt 500 Mbit/s.
Det går ibland att köra upp bandbredden till 160 Mhz men det beror på omgivningen.

Asus RT-AX58U är en bra router så länge man inte vill köra VPN i den.

Hmm, det var märkligt. Jag kollade precis igenom inställningarna, och där är inget jag kan ändra som skulle innebära att den är inställd på 100mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Hmm, det var märkligt. Jag kollade precis igenom inställningarna, och där är inget jag kan ändra som skulle innebära att den är inställd på 100mbit.

Men som nämns också, den är väldigt väldigt gammal. Så en uppgradering är nog på sin plats, då den är 3 generationer efter senaste WiFi-standarden (WiFi 7/802.11be).