8BitDo Ultimate 2C - Hall Effect på triggers och analoga styrspakar

Permalänk
Medlem

Såg på Inet att Ultimate 2C ska lanseras 30 september. När såg att det var Hall Effect sensorer
både på triggers och styrspakar blev jag riktigt hajpad. De skitkontrollerna Xbox och PS säljer för
premium priser har i många år nästan gjort mig heligt upprörd, alla PS4 kontroller jag haft har gått
sönder på bara något år med fruktansvärd stick drift. Det var så illa att de dåliga kontrollerna är en
av anledning till att inte skaffade någon av de nya konsolerna ännu, vägrar spendera premium pengar
på dålig kvalitet.

Det kanske går att rädda kontroller med stick drift genom att använda någon form av elektronikrengörings-sprej
WD40, inte testat. Det enda har testat var att försöka plocka bort potentiometer och rengöra men gjorde sönder
fästet så det gick inte att få på den igen.

Ultimate 2C verkar ha potential att bli en av de bästa kontrollerna till modern utrustning, jag kommer koppla
till Nvidia Shield pro 2019 trådat med Vigembus och köra Sunshine/Moonlight mellan dator och TV. Priset ser också riktigt lovande
ut, 350kr för trådlösa och 250kr för den trådade kontrollen. Men efter att kollat runt På Youtube och Reddit så
talas det mycket om tveksam kinesisk kvalitet på de budgetvänliga lite mindre märkena, framförallt nämns Gamesir
ha eller haft betydande problem med att få Hall Effect sensorerna att fungera som de ska.

Vad tror ni om Ultimate C2, är det ett givet köp, kan det bli en av världens bästa handkontroll, vad är era
erfarenheter? Såg några skrev att föregångaren fick problem med triggers men nu när de också får Hall Effect
så verkar det mer lovande.

https://www.youtube.com/watch?v=CchmCoZ59NU&t=573s

Permalänk
Medlem

Har vi någon aning om när den faktiskt släpps? Datumen hos maxgaming har uppdaterats titt som tätt, inet har nytt också. Jag skulle behöva en ny kontroll och den här verkar ju onekligen vara värd att testa men jag hade behövt en kontroll redan igår.

Permalänk
Medlem

Hoppas det är 18 Oktober som Inet nu skrivit, förstår det är tungt om behöver en kontroll omgående. Har förbeställt en så väntar också även om inte lika akut behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Hoppas det är 18 Oktober som Inet nu skrivit, förstår det är tungt om behöver en kontroll omgående. Har förbeställt en så väntar också även om inte lika akut behov.

Maxgaming säger 17/10 vilket oroar mig när de har olika datum. Samtidigt verkar den finnas på 8bitdos egna hemsida redo att skickas så det kanske bara är en försenad leverans.

Jo det är lite tradigt, jag klarar mig utan kontroll men jag gillar också att lägga mig och slöspela lite och då underlättar ju kontrollen.

Permalänk
Medlem

Äger ett gäng kontroller från 8bitdo som alla fungerar galant.
NES30 Pro, 2st SPC30, SN30 Pro G Classic & Pro 2, som alla har blåtandsfunktion med PC (X-input).

Har varit sugen på en mer "Xbox-utformad" kontroll, men kan för mitt liv inte förstå varför de väljer att inte stödja bluetooth-funktionen till PC?
För när jag tittar på tex Ultimate eller 2C så stöds PC med endast 2,4ghz och trådat... men inte bluetooth!?

Att skaffa en "original xbox kontroll" går fetbort då jag redan provat en och tyckte inte den alls var nå vidare skön, skakmotorn lät satan och upplevde problem med blåtanden och bråk med firmware/xbox appar som krånglade.
Synd, då den var så förbannat snygg 🙄.

Men finns det verkligen inte en enda 8bitdo-kontroll som har Xbox-looken som stödjer bluetooth till PC? Har tittat flera gånger men inte hittat nån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Äger ett gäng kontroller från 8bitdo som alla fungerar galant.
NES30 Pro, 2st SPC30, SN30 Pro G Classic & Pro 2, som alla har blåtandsfunktion med PC (X-input).

Har varit sugen på en mer "Xbox-utformad" kontroll, men kan för mitt liv inte förstå varför de väljer att inte stödja bluetooth-funktionen till PC?
För när jag tittar på tex Ultimate eller 2C så stöds PC med endast 2,4ghz och trådat... men inte bluetooth!?

Att skaffa en "original xbox kontroll" går fetbort då jag redan provat en och tyckte inte den alls var nå vidare skön, skakmotorn lät satan och upplevde problem med blåtanden och bråk med firmware/xbox appar som krånglade.
Synd, då den var så förbannat snygg 🙄.
https://m.media-amazon.com/images/I/71-l+tgkSyL.jpg

Men finns det verkligen inte en enda 8bitdo-kontroll som har Xbox-looken som stödjer bluetooth till PC? Har tittat flera gånger men inte hittat nån.

Jag vet inte huruvida det stämmer, men folk på reddit påstår att man behöver konfigurera kontrollen via Steam för att det ska fungera. Så det låter inte som att något xinput-stöd finns via blåtand, men Steam kan nog få den att agera precis likadant och med rätt knappar i spel - väl?

Jag har förbeställt en rosa åt dottern.

Skrivet av 27poke:

alla PS4 kontroller jag haft har gått
sönder på bara något år med fruktansvärd stick drift.

Det kanske går att rädda kontroller med stick drift genom att använda någon form av elektronikrengörings-sprej
WD40, inte testat. Det enda har testat var att försöka plocka bort potentiometer och rengöra men gjorde sönder
fästet så det gick inte att få på den igen.

Nu är det ju lite sent, men till nästa gång så har du tre år reklamationsrätt, så blir det stick drift inom tre år så får du en ny. När du får en ny produkt (ingen reparerar kontroller) så innebär det en ny treårig period av reklamationsrätt. Så får du alltid stick drift på alla kontroller inom tre år så kan du hålla på så för evigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag vet inte huruvida det stämmer, men folk på reddit påstår att man behöver konfigurera kontrollen via Steam för att det ska fungera. Så det låter inte som att något xinput-stöd finns via blåtand, men Steam kan nog få den att agera precis likadant och med rätt knappar i spel - väl?

Jag har förbeställt en rosa åt dottern.

Har också läst lite om hur en del pillat med dom med diverse firmwares och Steam-configs för att få dem att funka, men känner att jag inte vill chansa. En av anledningarna är för att jag inte vill förlita mig på Steam och dels för att jag kör många spel utanför Steam, såsom emulatorer och äldre datorspel som har stöd för X-input.

Får väl snällt vänta tills de släpper en ordentlig kontroll med riktigt stöd för BT på PC. Känns så förlegat att hålla på med kabel och USB-dongles. 😅

Permalänk
Medlem

Beror på, att hålla på och kladda med inställningar osv själv är bara störigt, så fungerar det inte lika bra som en xbox kontroller out of the box så hard pass.

Kör XBOX kontroller helt enkelt för allt fungerar perfekt med USB Dongle 2.4ghz.
BT och sådant skit har jag inte på min stationära, tar hellre en bra connection med 2.4ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Beror på, att hålla på och kladda med inställningar osv själv är bara störigt, så fungerar det inte lika bra som en xbox kontroller out of the box så hard pass.

Kör XBOX kontroller helt enkelt för allt fungerar perfekt med USB Dongle 2.4ghz.
BT och sådant skit har jag inte på min stationära, tar hellre en bra connection med 2.4ghz.

Nu har jag inte provat själv eftersom jag inte har kontrollen, men jag är rätt säker på att det inte är något "kladd med inställningar" mer än att kryssa i en ruta att använda Steams kontrollerintegration som är inbyggt i Steam. Inga andra inställningar görs eller behövs. Kontrollen fungerar då exakt som en Xbox-kontroll.

Men som @Razken var inne på så kräver det att man startar spelen via Steam för att Steams kontrollerintegration ska funka.

Med den medföljande USB-dongeln så fungerar dock X-input out-of-the-box, precis som den officiella Xboxkontrollen.

För övrigt använder blåtand också 2,4GHz-bandet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu har jag inte provat själv eftersom jag inte har kontrollen, men jag är rätt säker på att det inte är något "kladd med inställningar" mer än att kryssa i en ruta att använda Steams kontrollerintegration som är inbyggt i Steam. Inga andra inställningar görs eller behövs. Kontrollen fungerar då exakt som en Xbox-kontroll.

Men som @Razken var inne på så kräver det att man startar spelen via Steam för att Steams kontrollerintegration ska funka.

Med den medföljande USB-dongeln så fungerar dock X-input out-of-the-box, precis som den officiella Xboxkontrollen.

För övrigt använder blåtand också 2,4GHz-bandet.

Låter ju positivt.
Jo men BT har enligt min erfarenhet alltid haft problem med latency/inputlag (Kanske senaste BT är bättre, men kollar man möss ex så är det ej så, samma med headset).
I vilket fall som vill jag ha USB dongle då jag inte har BT och inte har intresse att skaffa det.

Permalänk
Medlem

Dotterns rosa kontroll har skickats från Inet idag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dotterns rosa kontroll har skickats från Inet idag.

Samma här, ska bli kul att testa när den kommer.

Permalänk

Har någon av er lyckats testa dem ännu? Har den i kundvagnen men tvekar på sista steget. Hur sitter den i händerna på er?

Permalänk
Skrivet av EnSegTechy:

Har någon av er lyckats testa dem ännu? Har den i kundvagnen men tvekar på sista steget. Hur sitter den i händerna på er?

Jag köpte två stycken. De funkar väldigt bra för mig. Kopplade dem till min PC (Fedora 40) och funkade felfritt. De sitter bra i händerna både på mig och tjejen men de är mindre än t.ex. en Stadiakontroll. Har du riktigt stora händer är de nog för små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnSegTechy:

För mig känns den rätt bra men jag föredrar Xbox-kontrollen. Dottern gillar dock denna 8bitdo bättre än både Xbox- och PS5-kontrollerna.

Gällande att använda blåtand med kontrollern så fungerar det bra med Steam. Man går in i inställningar och aktiverar Steam Input för kontrollen och då fungerar den precis som en Xbox-kontroller med samma knappar i spel. Men det kräver ju att spelet är på Steam. Jag använde blåtand med en Macbook Air M3.

Fungerar också finfint att använda med 2,4GHz-dongeln.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Då blir det till att köpa!

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken på denna kontroll. Syns R4 och L4 i Steam Input eller kan man bara koppla dom till olika knapptryck på kontrollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Har också läst lite om hur en del pillat med dom med diverse firmwares och Steam-configs för att få dem att funka, men känner att jag inte vill chansa. En av anledningarna är för att jag inte vill förlita mig på Steam och dels för att jag kör många spel utanför Steam, såsom emulatorer och äldre datorspel som har stöd för X-input.

Får väl snällt vänta tills de släpper en ordentlig kontroll med riktigt stöd för BT på PC. Känns så förlegat att hålla på med kabel och USB-dongles. 😅

Jag har köpt dx något på Steam som emulerar rätt kontroller så man slipper bry sig om kompabilitet.
bara ändra till xbox/playstation etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Är lite nyfiken på denna kontroll. Syns R4 och L4 i Steam Input eller kan man bara koppla dom till olika knapptryck på kontrollen?

Man får koppla dom till andra knappar. Jag har mina kopplade till spakknapparna vilket är perfekt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Man får koppla dom till andra knappar. Jag har mina kopplade till spakknapparna vilket är perfekt.

Synd 😔 Jag behöver extra knappar för att spela Guild Wars 2 med handkontroll och då behöver man kunna assigna valfri keyboard-combo. Hoppas deras uppföljare till Ultimate-kontrollen har det ist.