Vad är bra att göra och tänka på när det kommer till planering innan man börjar programmera något? Har ni kanske några tips och trick som förenklar processen?

Permalänk
Medlem

Vad är bra att göra och tänka på när det kommer till planering innan man börjar programmera något? Har ni kanske några tips och trick som förenklar processen?

Hej. Oftast när jag programmerar så brukar jag hoppa direkt på det. Kan vara typ att jag tänker att jag ska göra en sida som Facebook eller ett login-system i PHP som ska användas i framtiden. Dock har jag märkt att det blir jobbigare process när man gör så här då det inte finns någon plan eller struktur i processen. Brukade också skriva i löst dokument om vad som är kvar så att allting blev huller om buller. Därför skapade jag följande punkter som jag tror kommer underlätta i framtiden, som man då ska fylla i.

Planering av produkt

Typ: Exempelvis, Spel, Programvara, hemsida, app, annat?
Programmerimgsspråk: ?
Ide: ?
Syfte: ?
Färger:?
Ungefärlig Tid att slutföra projektet? 2 h per dag i 50 dagar.
Deadline datum?:

Övriga anteckningar: ?

UNDER PRODUKTION (Programmeringsprocessen)

Status just nu, var är jag i processen?:

Vilka hinder har jag stött på och vad är svårt att lösa?:

EFTERARBETE

Be användare betatesta och rapportera problem: ?

Lista på buggar/glitchar?: Vad har blivit rapporterat och löst hittils?

När ska produkten släppas på riktigt?: ?

Om ni på Sweclockers har tips och trick här som man kan lägga in eller förbättra så säg gärna till? Hur brukar ni göra? Programmerar ni allting direkt bara utan att skriva ner och planera? Eller planerar ni och följer någon slags punktlista kanske? OBS jag är nybörjare när det kommer till programmering.

Permalänk
Medlem

Beror på vad syftet med appen/spelet/verktyget är?
Är det bara för egen del så kör jag i regel minimum effort och hårt fokus på syftet. Språk, ramverk o infra bara precis det som behövs för att lösa uppgiften. Fast ibland händer det att man provar något nytt bara för att.
Ska det användas av kunder som betalar blir det genast lite mer runt om och uppstyrt. Och omständigare. Mer så om det är flera personer inblandade i produktionen, räkna med mycket admin.
Fast, man kan ju hafsa ihop vilket skit som helst o sälja hursomhelst om man vill, så det är nog mest upp till dig vad du tycker är relevant för projektet.
Var pragmatisk och håll det roligt är mina tips.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Designdokument

Speca upp vad definition of done är för projektet (kan vara user stories).
Är det stort så kan du då bryta ner det i mindre delar.
Kan duåteranvända några delar från andra projekt?
Är det något specifikt ramverk som man vill testa? Isf läs in dig på det innan du planerar.
Tänk igenom design och arkitektur så du vet ungefär vad som behöver göras.
Här brukar jag låta det marinera någon dag i bakhuvudet - kommer alltid på saker som kan ändras och hellre nu än när koden är skriven.
Jag brukar slänga upp det i en privat trello med en kort beskrivning på varje sak som ska göras (nedbrutet i ungefär 2-3h tasks för det är så mycket jag hinner med per dag när jag kodar privat). Reffar till designdokumentet om det behövs.

Det jag gillar mest med att förplanera det hela är att när jag sedan har en uppgift så behöver jag bara fokusera på den och kan släppa allt annat för jag vet att det är hanterat i designdokumentet.

De flesta av mina privata projekt tar ett par veckor till en månad eftersom jag har en massa annat att stå i.
Har aldrig deadline eller externa beroenden på mina privata projekt -det har jag tillräckligt med på jobb

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft massa olika projekt så ville jag skriva upp allt om projektet, lite som du har skrivit innan. Jag gillar dock att t.ex rita upp hur jag vill att t.ex hemsidan eller programmet ska se ut i ritnings program. Sen går jag efter det. Och mina noteringar.

Mina gamla projekt skrev jag om i LibreOffice, för att få en bild hur jag ska fortsätta och hoppa in i det. Jag kunde som du skriva upp noteringar hur jag vill ha det, eller hur jag skulle börja, hur lång tid kan det tänkas ta. Obsidian är perfekt för detta. Vill inte låta som jag gör reklam, men efter att ha frågat runt lite vad andra gör och lägger ihop sina noteringar så sade dom att jag skulle testa på Obsidian.

Permalänk
Medlem

Jag har utvecklat määäängder av applikationer.

Först och främst en ide.

Sedan utvecklar man funktionerna en i taget. T.ex.:

1. T.ex. "Landing page" med knappar för olika ändamål.
2. Bygg funktionerna för knapparna. En i taget.
3. Fortsätt på samma sätt för andra sidor/screens.

Det är inte svårare än så.

Det viktigaste är att du har en bra ide.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070