Följ Black Week på SweClockers

Känner ni att ni någon gång har råkat gjort bort er på SweC?

Permalänk
Medlem

Känner ni att ni någon gång har råkat gjort bort er på SweC?

Hej!

Jag känner ibland att jag har gjort bort mig på SweC, dock oftast milt, Exempelvis upplever ibland att jag har gjort en del ogenomtänkta inlägg, eller formulerat mig klumpigt/tokigt, vilket har fått helt andra reaktioner än vad jag har förväntat mig eller tänkt. I sällsynta fall har jag ångrat ett inlägg helt och hållet, men oftast handlar det om tokiga ordval eller dåliga förklaringar.
Någon gång har jag lånat en äldre befintlig tråd för att kommentera en dagsaktuell vinkling av ämnet, utan att ha sett att det redan finns en ny tråd eller nyhet specifikt för det ämnet.

Däremot har jag aldrig fått varningar om dåligt uppförande, eller fått inlägg raderade som moderatorer tycker har stridit mot forumets riktlinjer. Det är jag givetvis stolt över, för jag vill vara en skötsam SweClockare.

Nu är min fråga till er. Känner ni att ni någon gång har råkat gjort bort er på SweC?

Vänliga hälsningar Stoffelundgren!

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Ibland när man har försökt vara lustig så har man blivit varnad så absolut så har det skett.

Dock har jag varit medlem länge och hängt här ett tag innan jag skapade mitt konto.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av GarfieldPower:

Ibland när man har försökt vara lustig så har man blivit varnad så absolut så har det skett.

Dock har jag varit medlem länge och hängt här ett tag innan jag skapade mitt konto.

Känner igen detta. Fick en avstängning från forumet när jag trodde jag var lite fredagslustig. Den gör man inte om

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Jodå det har man väl. Oftast när man är bombsäker att man har rätt men egentligen har fel. Det är väl lite pinigt. Tur man inte är så pass envis utan kan erkänna att man har fel.
Annars som ni säger när man försökt vara lustig men inte riktigt fått rätt reaktion.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Aldrig fått någon varning, men visst har man ångrat ordval eller något inte heeeelt genomtänkt inlägg. Men det är ganska lätt löst genom att man helt sonika äger det och ber om ursäkt Eller erkänner att man har varit helt ute och cyklat när man haft fel.

Men det känns överlag som ganska många... istället för att be om ursäkt eller erkänna att man har haft fel... gräver ned sig i någon form av skyttegrav eller försöker ändra narrativet så att man minsann får rätt på något sätt!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Flera ggr jag har dåligt ordförråd och dålig på att visa hänsyn till andra. Försöker göra mitt bästa.
Det är likadant IRL

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Massor av gånger! Dels känner jag mig ibland begränsad i sättet att uttrycka mig vilket leder till feltolkningar och ibland tror jag att jag har rätt när jag har käpprätt helt fel.

Edit: Om en språkmodell får träna på endast mina inlägg så kommer nog inte resultatet bli jättekonsekvent och användbart i slutändan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk

Cherry picking, halmgubbar, one liners kommentarer är ett problem.

Problemet idag är att det inte finns så mycket att stri om, vilket på sätt och vis är superbra. Samtidigt, lite tråkigt att det inte händer mer i teknikutvecklingen. Reglerna att politik ej får diskuteras, tar ju bort det mesta som folk har starka åsikter om.

Förr i tiden så var heta ämnen högskola vs KY (heter idag YH) ett ett ämne. Som folk stride om detta. Idag.. Inte mycket diskussion om ämnet. Inte heller om vilka utbildningar som är bäst. Jag gissar högre medelålder där fler redan har gått sin utbildning och mindre bryr sig om dessa påverkar.

Permalänk
Medlem

Hade 40 graders feber och försökte vara lite lustig men i efterhand framkom det mest som riktigt drygt och elakt istället. Blev varnad så sådant händer ibland.
Har nog med att göra att det bara är text man använder här så vill man göra något med "glimten i ögat" eller liknade kan det bli väldigt fel.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

En gång råkade jag ta bort hela förstasidan på SweC. Det var kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Jag har hört att det är /arkiv som gäller ändå

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det värsta man kan göra är att gå in och läsa sina gamla inlägg, speciellt från 10 år sen

Permalänk
Inaktiv

Saken är den att desto äldre du blir desto mindre bryr du dig helt enkelt. Detta kan betyda två saker:

1. Du orkar inte ens starta diskussionen eller svara en person då du vet att slutresultatet blir som alltid. Lite som att titta på en debatt på TV och ingen håller med någon annan men alla är övertygad om att denne har rätt.

2. Du startar en diskussion men ångrar det direkt då inläggen börja hagla in om hur dum du är och hur fel du har trots att du har rätt.

Jag är 42 år snart och har helt slutat kommentera i princip (förutom detta då )

Så slutsatsen är alltså att så länge du inte gör personliga påhopp eller på annat sätt "skämmer ut dig" så spelar det ingen som helst roll i slutändan.

Permalänk
Medlem

Ja, det är klart att man gjort bort sig ibland.
Om man hårddrar det lite så tänker jag i princip att man antingen måste vara rätt ny, ännu konstigare än jag är, eller att man ljuger för sig själv annars.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för att ni delar med er. Skönt att veta att jag inte är ensam om att ha råkat göra bort mig.

Här är några exempel på när jag själv har gjort bort mig, skrivit tokigt, etc.

Gjort ett inlägg om ett aktuellt ämne i en äldre tråd med liknande innehåll.
När jag hade läst om Folkhälsomyndighetens rekommendationer för en balanserad skärmanvändning bland barn, kollade jag först att det inte redan fanns en tråd eller nyhet (jag använde sök-funktionen), och eftersom jag inte hittade något gjorde jag mitt inlägg i den gamla tråden.
Efter någon timme hade dels användaren @perost skrivit att det finns en nyhet, och @twit skrev samma sak samt låste den äldre tråden. Kan dock tycka att den äldre tråden kunnat varit öppen, men att hen raderade mitt inlägg och bara hänvisade till den aktuella nyheten.
När jag testade att söka på nytt hittade jag plötsligt nyheten. Det måste ha varit något med min dator för stunden när jag sökte första gången.

Dålig formulering i min tråd om att få obligatorisk bekräftelse på mottagen betalning ledde till halvt oönskade svar.
Min formulering i rubriken till tråden i fråga är Önskemål att kräva obligatorisk bekräftelse på genomförd betalning av vanliga fakturor?, men för bättre svar och mer objektivitet torde jag ha skrivit Vad anser ni om obligatorisk bekräftelse på genomförd betalning?

Resultatet av den sistnämnda tabben bidrog till att jag valde att inte vara aktiv på SweC tills jag kände att jag hade lämnat detta bakom mig. Men nu har jag börjat vara aktiv igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Absolut.
Hängt mycket i swecs disco, aldrig bannats, och gör det ej längre.
Detta är ej mitt första konto, och det är fine.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Sötast

Alltid. Att göra bort sig är en del av livet och utan att göra bort sig konstant så blir det svårt att växa
Har lärt mig att ta livet som det kommer och göra det bästa av situationen.
Jag har helt klart haft mina troll-år på sweclockers och har av någon vänlig själ benådats avstängning en handfull gånger.

Ångrar väldigt lite och försöker bygga på det som finns.

Men för hela helvete, gå inte tillbaka och läs inlägg från 15-20 år sedan... det är smärtsamt

Permalänk

Det ända är samma som andra nämner, om man försöker vara minsta lilla rolig eller lustig i en tråd blir det inlägget snabbt raderat av moderatorer och man får en varning..

Permalänk
Medlem

Det gör alla någon gång. Bara lämna det bakom sig och förhoppningsvis ta det som en lärdom!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Vill se det upprepas första April!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Absolut.
Hängt mycket i swecs disco, aldrig bannats, och gör det ej längre.
Detta är ej mitt första konto, och det är fine.

Skönt att du har sluppit att bli bannad. Jag har aldrig heller råkat ut för det. Dock har jag bara ett konto.

Skrivet av Allexz:

Alltid. Att göra bort sig är en del av livet och utan att göra bort sig konstant så blir det svårt att växa
Har lärt mig att ta livet som det kommer och göra det bästa av situationen.
Jag har helt klart haft mina troll-år på sweclockers och har av någon vänlig själ benådats avstängning en handfull gånger.

Ångrar väldigt lite och försöker bygga på det som finns.

Men för hela helvete, gå inte tillbaka och läs inlägg från 15-20 år sedan... det är smärtsamt

Du har en viktig poäng. Framförallt det fetmarkerade kan jag förstå. När jag har varit aktiv i så många år kommer jag nog inte heller att gå tillbaka och läsa så gamla inlägg.

Skrivet av pippisfarfar:

Det ända är samma som andra nämner, om man försöker vara minsta lilla rolig eller lustig i en tråd blir det inlägget snabbt raderat av moderatorer och man får en varning..

Det är synd. Kanske moderatorerna inte har någon humor, haha.
Men om man lägger in smilisar borde de kunna förstå att man försöker vara lustig. Lite humor har de väl!?

Skrivet av Alphahanne:

Det gör alla någon gång. Bara lämna det bakom sig och förhoppningsvis ta det som en lärdom!

Det har du rätt i. Men ibland är det lättare sagt än gjort.

Skrivet av Dinkefing:

Vill se det upprepas första April!

Det vill jag också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är lite samma här, men nåja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På tal om att göra ort sig tycks jag ha gjort det i ett inlägg i nedan nämnda tråd. Jag trodde att jag gav ett seriöst menat svar, och sedan kommer Printscreen utan tidigare inlägg i tråden med en kommentar jag inte alls förstår innebörden av. Försöker du få till årets nekro eller? . (Smajlisen tillhör hens svar).
Vad betyder ens nekro i detta sammanhang? Vore önskvärt att någon förklarar det. Google ger mig inget vettigt svar.

Gäller denna tråd: #20574880

Skrivet av ibrand:

Det är lite samma här, men nåja.

Det är nog samma för väldigt många, så du och jag är inte ensamma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

På tal om att göra ort sig tycks jag ha gjort det i ett inlägg i nedan nämnda tråd. Jag trodde att jag gav ett seriöst menat svar, och sedan kommer Printscreen utan tidigare inlägg i tråden med en kommentar jag inte alls förstår innebörden av. Försöker du få till årets nekro eller? . (Smajlisen tillhör hens svar).
Vad betyder ens nekro i detta sammanhang? Vore önskvärt att någon förklarar det. Google ger mig inget vettigt svar.

Gäller denna tråd: #20574880

Det är nog samma för väldigt många, så du och jag är inte ensamma.

Väldigt bra fråga, jag trodde 'nekro' i forumsammanhang betydde 'att väcka liv i något gammalt och insomnat', men tråden är ju från Juli i år.. så Printscreen har kanske en annan tolkning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev avstängd i en vecka nä jag erbjöd mig att sälja en sak som en annan medlem diskuterade/sökte efter i forumet tråden var ingen köpt annons Var tråkig vecka..!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Pulsar Xlite V3, grips och glasskates | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Blev permbannad efter att ha bett mig som ett arsle i forumet och varit oskön mot redaktionen en gång för mycket. Anställdes ett par år senare av samma redaktion.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kan ha sagt något olämplig en gång i Discord voice chat men sa förlåt och skämdes en vecka efter.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Blev permbannad efter att ha bett mig som ett arsle i forumet och varit oskön mot redaktionen en gång för mycket. Anställdes ett par år senare av samma redaktion.

Jasså!? haha!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jacob:

Det är aldrig för sent för en nostalgitripp. <3

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Gjort bort sig och gjort bort sig. För egen del har det främst handlat om att blotta kunskapsluckor och erkänna att jag kanske inte förstår saker som andra ser som självklara. Jag är inte här för att visa min intelligens- och kunskapsnivå, jag är här för att lära mig.

Sen tror jag att vad man räknar som att "göra bort sig" ändras med åldern. Jag skulle säga att jag nu med lätthet kan skriva saker utan att skämmas, som jag hade sett som att "göra bort mig" för 20-25 år sen. Det viktiga är att försöka vara trevlig, vänlig och inom ramen för det, även ärlig.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?