Frustration på jobbet som utvecklare, hur hantera?
Long story short så är jag junior utvecklare, har jobbat i 1 år och 8 månader på konsultfirma, enda jobbet i branschen jag haft hittills. Tidigare jobbade jag som servicetekniker kyla och elektriker i nästan 12 år. Jag är 34 år gammal idag.
Jag har under den korta tiden i branschen jobbat i ett flertal projekt. Från början var det tänkt att jag skulle jobba i förvaltning och det var superkul i två månader, sen blev det lågkonjunktur och alla kunder backade timmar för samtliga konsulter, hamnade på bänken i ett par veckor, pluggade certifikat och sedan så drog det igång med nytt spännande projekt, trodde jag, det har sedan dess varit frustrerande projekt efter frustrerande projekt. Orkar inte gå in på detalj vad det handlar om för frustration på projekten utan jag eftersöker stöd i hur jag ska hantera det. Frustrationen ligger i att min arbetsgivare hela tiden lägger fram en morot framför en om projekt som man ska in och som verkar roliga och dessutom är det, men i slutändan så blir jag inkastad i något helt annat projekt långt utanför det jag vill jobba med, för att släcka bränder och hitta buggar, vilket jag enligt min arbetsgivare är skicklig på vilket gjort att jag hamnat i något fack jag inte vill vara i. Det som händer när jag kastas in i andra projekt är att jag blir uppbokad, därav försvinner mina möjligheter till det ursprungliga roliga uppdraget, vilket gör att någon annan får det.
För att dra en jämförelse, det är ungefär som att bli anställd som sitt drömyrke Rörmokare, men det enda du får göra om dagarna är att leverera rör till dina kollegor som gör det faktiska arbetet, du blir som en kurir. Du känner dig automatiskt utanför då du bara får vara med i projekten i korta perioder för att kastas in i nästa fallerande projekt, om och om igen.
Jag har börjat förstått att konsultbranschen är lite såhär, och särskilt i dåliga konjunkturperioder, men hur mycket tålamod ska man verkligen ha? Jag vill jobba med X och min arbetsgivare kan inte erbjuda mig det som det verkar. Som Junior har jag accepterat att jag kommer få göra min hundår och sedan kan man välja lite mer fritt efter smak och tycke, men all denna frustrationen och felriktning gör att jag börjar tappa allt intresse för yrket.
Spontant känns det som att jag haft enorm otur sedan jag började, det är så illa att jag funderar på att skola om mig och fortsätta hålla på med programmering och liknande på fritiden istället bara.
Är det helt enkelt dags för mig att söka mig vidare? Problemet jag ser är att jag är junior på pappret, hade såklart önskat att man hade haft 10+ års erfarenhet i CV för denna bransch men så är det inte, hade det varit på det viset hade jag dragit redan från början när det spårade ur. Dessutom verkar det svårt att få nytt jobb för tillfället, enligt en släkting i branschen så är det lätt att få tag i seniora just nu och juniora bör inte göra sig besväret att ens ansöka om tjänster.
Använder ett nytt konto i detta ämne för att det annars blir risk att jag outar mig själv, kollegor kan känna igen mitt andra användarnamn.