Frustration på jobbet som utvecklare, hur hantera?

Permalänk

Frustration på jobbet som utvecklare, hur hantera?

Long story short så är jag junior utvecklare, har jobbat i 1 år och 8 månader på konsultfirma, enda jobbet i branschen jag haft hittills. Tidigare jobbade jag som servicetekniker kyla och elektriker i nästan 12 år. Jag är 34 år gammal idag.

Jag har under den korta tiden i branschen jobbat i ett flertal projekt. Från början var det tänkt att jag skulle jobba i förvaltning och det var superkul i två månader, sen blev det lågkonjunktur och alla kunder backade timmar för samtliga konsulter, hamnade på bänken i ett par veckor, pluggade certifikat och sedan så drog det igång med nytt spännande projekt, trodde jag, det har sedan dess varit frustrerande projekt efter frustrerande projekt. Orkar inte gå in på detalj vad det handlar om för frustration på projekten utan jag eftersöker stöd i hur jag ska hantera det. Frustrationen ligger i att min arbetsgivare hela tiden lägger fram en morot framför en om projekt som man ska in och som verkar roliga och dessutom är det, men i slutändan så blir jag inkastad i något helt annat projekt långt utanför det jag vill jobba med, för att släcka bränder och hitta buggar, vilket jag enligt min arbetsgivare är skicklig på vilket gjort att jag hamnat i något fack jag inte vill vara i. Det som händer när jag kastas in i andra projekt är att jag blir uppbokad, därav försvinner mina möjligheter till det ursprungliga roliga uppdraget, vilket gör att någon annan får det.

För att dra en jämförelse, det är ungefär som att bli anställd som sitt drömyrke Rörmokare, men det enda du får göra om dagarna är att leverera rör till dina kollegor som gör det faktiska arbetet, du blir som en kurir. Du känner dig automatiskt utanför då du bara får vara med i projekten i korta perioder för att kastas in i nästa fallerande projekt, om och om igen.

Jag har börjat förstått att konsultbranschen är lite såhär, och särskilt i dåliga konjunkturperioder, men hur mycket tålamod ska man verkligen ha? Jag vill jobba med X och min arbetsgivare kan inte erbjuda mig det som det verkar. Som Junior har jag accepterat att jag kommer få göra min hundår och sedan kan man välja lite mer fritt efter smak och tycke, men all denna frustrationen och felriktning gör att jag börjar tappa allt intresse för yrket.

Spontant känns det som att jag haft enorm otur sedan jag började, det är så illa att jag funderar på att skola om mig och fortsätta hålla på med programmering och liknande på fritiden istället bara.

Är det helt enkelt dags för mig att söka mig vidare? Problemet jag ser är att jag är junior på pappret, hade såklart önskat att man hade haft 10+ års erfarenhet i CV för denna bransch men så är det inte, hade det varit på det viset hade jag dragit redan från början när det spårade ur. Dessutom verkar det svårt att få nytt jobb för tillfället, enligt en släkting i branschen så är det lätt att få tag i seniora just nu och juniora bör inte göra sig besväret att ens ansöka om tjänster.

Använder ett nytt konto i detta ämne för att det annars blir risk att jag outar mig själv, kollegor kan känna igen mitt andra användarnamn.

Sista meningen
Permalänk
Medlem

Har du tagit upp detta med din chef? Typ visa hen detta inlägg

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Många idag lever under pressen att de ska ha hög faktureringsgrad, juniorer kan gå ner till 90% eller något. Hur man ska uppnå denna faktureringsgrad är framförallt ens eget problem, det är en själv som får vara drivande och leta uppdrag. Samtidigt finns det projekt som det saknas arbetare i och då får de leta folk som är lediga.

När det gäller kastas fram och tillbaka så ser jag det lite som typisk juniorproblem som TS har hamnat i. Vi andra är mer svårflyttade av hur många orsaker som helst. Det handlar ofta om att andra personer inte får göra jobbet, allt ifrån enkla saker som de ej har ID06 kort, gått någon speciell utbildning/kurs, ha viss antal års arbetserfarenhet inom området etc. Detta är ett dilemma när någon blir sjuk.
Så när någon snabbt behöver kastas in i något så blir det tyvärr ofta en person som är lätt att flytta. Vilket TS har blivit en person som företaget flyttar lite väl mycket.

Så min åsikt är många har det tufft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandoriana:

Long story short så är jag junior utvecklare, har jobbat i 1 år och 8 månader på konsultfirma, enda jobbet i branschen jag haft hittills. Tidigare jobbade jag som servicetekniker kyla och elektriker i nästan 12 år. Jag är 34 år gammal idag.

Säger inte att du ska byta men OM du skulle byta företag efter ett och ett halvt år skulle ingen lyfta på ögonbrynen

Skrivet av sandoriana:

...
Frustrationen ligger i att min arbetsgivare hela tiden lägger fram en morot framför en om projekt som man ska in och som verkar roliga och dessutom är det, men i slutändan så blir jag inkastad i något helt annat projekt långt utanför det jag vill jobba med, för att släcka bränder och hitta buggar, vilket jag enligt min arbetsgivare är skicklig på vilket gjort att jag hamnat i något fack jag inte vill vara i. Det som händer när jag kastas in i andra projekt är att jag blir uppbokad, därav försvinner mina möjligheter till det ursprungliga roliga uppdraget, vilket gör att någon annan får det.

Du måste ta upp det med din chef för att det ka ändras. Det fungerar ju lysande för din chef! Han/hon kan locka dig med saker och du tacksamt springer efter vart än det än leder. Stå på dig!
Säg till chefen jag vill fortsätta jobba med de projekten som jag påbörjar och att det inte är rimligt att jag alltid får stryka på foten och byta.

Skrivet av sandoriana:

För att dra en jämförelse, det är ungefär som att bli anställd som sitt drömyrke Rörmokare, men det enda du får göra om dagarna är att leverera rör till dina kollegor som gör det faktiska arbetet, du blir som en kurir. Du känner dig automatiskt utanför då du bara får vara med i projekten i korta perioder för att kastas in i nästa fallerande projekt, om och om igen.

Det måste vara enormt frustrerande!
Detta fungerar bara på personer med mindre erfarehet. En erfaren utvecklare hade sagt till chefen "vad håller ni på med? ni kan inte flytta runt mig konstant mellan projekt! Fortsätter det så här så får jag leta efter stabilitet på annat håll"

Skrivet av sandoriana:

Jag har börjat förstått att konsultbranschen är lite såhär, och särskilt i dåliga konjunkturperioder, men hur mycket tålamod ska man verkligen ha? Jag vill jobba med X och min arbetsgivare kan inte erbjuda mig det som det verkar. Som Junior har jag accepterat att jag kommer få göra min hundår och sedan kan man välja lite mer fritt efter smak och tycke, men all denna frustrationen och felriktning gör att jag börjar tappa allt intresse för yrket.

Jag jobbade som konsult i ungefär 15 år under hög- och lågkonjukturer och jag håller inte med om att branchen är så.
Vissa företag är så men det finns också företag som faktiskt prioriterar att anställda får jobba med saker de är genuint intresserade av och får möjlighet att uvecklas.
Jag är själv chef för ett par utvecklingsteam och det absolut viktigaste är att personer trivs med sitt jobb - de presterar betydligt bättre, vi får mindre personalomsättning och de själva känner att de växer som utvecklare.
Visst ibland behöver man ta ett projekt som kanske inte är otroligt spännande men att konstant få den behandlingen är rent av respektlöst.
Vad tar man upp på nästa utvecklingssamtal?
chef:Nå sandoriana, hur har du blivit bättre på X senaste året?
sandoriana: well jag har ju inte fått jobba med det så nej det har jag inte
chef: nej blir så ibland
sandoriana: ibland...

Skrivet av sandoriana:

Spontant känns det som att jag haft enorm otur sedan jag började, det är så illa att jag funderar på att skola om mig och fortsätta hålla på med programmering och liknande på fritiden istället bara.

Är det helt enkelt dags för mig att söka mig vidare? Problemet jag ser är att jag är junior på pappret, hade såklart önskat att man hade haft 10+ års erfarenhet i CV för denna bransch men så är det inte, hade det varit på det viset hade jag dragit redan från början när det spårade ur. Dessutom verkar det svårt att få nytt jobb för tillfället, enligt en släkting i branschen så är det lätt att få tag i seniora just nu och juniora bör inte göra sig besväret att ens ansöka om tjänster.

Spontant: JA, sök dig vidare. Du blir inte speciellt väl behandlad/uppskattad av din arbetsgivare så varför inte se vilka andra möjligheter det finns?
En fördel är kanske att det låter som du har jobbat i ganska många olika projekt vilket är meriterande eftersom du har bredare erfarenhet. Ta alla cert och dyl du kan hos nuvarande arbetsgivare som kan hjälpa dig få nästa jobb. Hoppa på kortare projekt och hjälp till i andra även om de kanske inte är så spännande. Tänk: erfarenhet av utveckling inom olika brancher är alltid positivt. Oddsen att du har relevant erfarenhet inför nästa jobb bara ökar!
När du har nytt jobb säkrat så ta ett samtal med HR och berätta exakt varför du väljer att sluta.

Genuint lycka till! Hoppas du hamnar på ett företag som värdesätter dig!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför du bytte bransch? Personligen är jag 38 och låser till kyltekniker nu. Börjar mitt andra år av 2 på YH. Från vad de säger är det brist på kyltekniker sedan många år tillbaka.

Att jobba med sådant som är tråkigt är jag dock van med. Blev anställd på kundservice 2012 med löftet att sitta och ställa in routrar och sådant men det visade sig att jag blev inkastad direkt i att ta samtal med klagomplmfrpn kunder och där har jag varit fast först där till 2016 och efter det på annat företag men liknande arbete. Jag har bara stått ut trots att callcenter avtalet vi går under är sämsta avtalet av alla som finns. Lägre lön än butikspersonal, städare, undersköterska mm

Men nu pluggar jag sedan ett år tillbaka och hoppas det blir mer intressant och bättre betalt.

Konjunkturen vänder väl snart så du kan börja leta annat eller fråga om du kan jobba med annat.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Låter som en väldigt frustrerande sits, och det kanske är värt att fundera eller rakt av fråga varför bolaget gör så?

Är det för att du är längst ned på stegen ("hundår") och är den som får leva med att vara den som är mest rörlig och tar korta brinnande skitjobb under en period? Då får ni väl komma överens om en övergångsperiod för detta.

Är det för att chefen tycker du är riktigt grym på de här tuffa uppdragen och därför prioriterar dig dit? Då får du väl vara tydlig med vad du vill med arbetet på sikt för att vara kvar.

Eller kan det vara för att chefen/bolaget tycker i det här läget av din utbildning/erfarenhetsresa inte presterar 100% på de längre lockande uppdragen utan hellre placerar om dig nån annanstans? (men är för feg för att säga det) Då får du väl be dem speca vad som behöver förbättras/utvecklas så att du kan jobba med det du vill.

Om du inte får respons, så låter det ju som det är värt att fundera på annan arbetsgivare...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag brukar tala om för närmsta chefen att jag vill jobba med ett enda projekt från ax till limpa (kravställning tills första halvårets support och buggfix i produktion är avklarat), 1-3 år. Jag kanske mest har tur, men det blir ofta så, eller i alla fall max två samtidiga projekt på samma kund. Det hjälper att vara supertydlig med vad man vill och göra bra ifrån sig när man får chansen.

I väntan på att ett sådant projekt dyker upp får man så klart hoppa in i diverse förvaltning. Det är enormt lärorikt eftersom det ger insikt i vad andra utvecklare misslyckas med, vilket gör det enklare att coacha framtida kollegor och ger förståelse för hur ett system ska byggas och dokumenteras för att vara felsöknings- och förvaltningsbart. Att hoppa mellan flera olika förvaltningsprojekt gör att man får se olika teknikstackar, arkitekturmönster och branscher/domäner. Och man lär sig förhoppningsvis relationsmarknadsföring: Den starkaste lojaliteten uppstår när man visar sig villig att jobba stenhårt och kapabel till att lösa faktiska problem.

Av de anledningarna tycker jag att det bör vara obligatoriskt för utvecklare som ska vara med och utveckla helt nya system att antingen avlusa det nya systemet efter driftsättning eller jobba med förvaltning i perioder. Man ska helt enkelt lära sig att ha en lagom dos ångest över att behöva felsöka det system man håller på att skapa. Det värsta som finns är hoppjärkor som kommer in i projekt, fulkodar i ett halvår och sedan sticker när det är dags att acceptanstesta deras skitkod.

Så: Kommunicera tydligt och gilla läget, för du bygger erfarenhet som kommer att vara nyttig under åratal framöver.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Har du tagit upp detta med din chef? Typ visa hen detta inlägg

Jag ska tänka på saken, bör dock formulera om mig lite i det fallet

Permalänk
Medlem

Jag förstår frustrationen, men samtidigt kan du också vända det till att det är dig dom kastar in när det blir problem - vem älskar inte sådana personer? Har du dessutom lyckats med dessa omöjliga uppdrag borde du sluta sig dig själv som junior och snarare oumbärlig. Jag kan ha helt missuppfattat situationen men om det är tufft och du vill få ändring - ta upp det med chefen, om det inte blir ändring - BYT jobb.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, X570-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Spontant: JA, sök dig vidare. Du blir inte speciellt väl behandlad/uppskattad av din arbetsgivare så varför inte se vilka andra möjligheter det finns?
En fördel är kanske att det låter som du har jobbat i ganska många olika projekt vilket är meriterande eftersom du har bredare erfarenhet. Ta alla cert och dyl du kan hos nuvarande arbetsgivare som kan hjälpa dig få nästa jobb. Hoppa på kortare projekt och hjälp till i andra även om de kanske inte är så spännande. Tänk: erfarenhet av utveckling inom olika brancher är alltid positivt. Oddsen att du har relevant erfarenhet inför nästa jobb bara ökar!
När du har nytt jobb säkrat så ta ett samtal med HR och berätta exakt varför du väljer att sluta.

Genuint lycka till! Hoppas du hamnar på ett företag som värdesätter dig!

Tack för dina svar, det finns förvisso vissa fördelar med att ha varit delaktig i flertalet projekt, och det är att jag nu tydligt vet vad jag tycker är roligt och inte är roligt. Har några cert än så länge, AZ-900, AZ-204, för AWS CLF-C01 och DVA-C02, funderar på något Architect cert framöver, vet dock ännu inte om jag gillar AWS eller Azure mer!

Det hoppas jag med, vill inte hamna i en sits där glädjen av hantverket stryps ihjäl av organisatoriska anledningar.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Får jag fråga varför du bytte bransch? Personligen är jag 38 och låser till kyltekniker nu. Börjar mitt andra år av 2 på YH. Från vad de säger är det brist på kyltekniker sedan många år tillbaka.

Att jobba med sådant som är tråkigt är jag dock van med. Blev anställd på kundservice 2012 med löftet att sitta och ställa in routrar och sådant men det visade sig att jag blev inkastad direkt i att ta samtal med klagomplmfrpn kunder och där har jag varit fast först där till 2016 och efter det på annat företag men liknande arbete. Jag har bara stått ut trots att callcenter avtalet vi går under är sämsta avtalet av alla som finns. Lägre lön än butikspersonal, städare, undersköterska mm

Men nu pluggar jag sedan ett år tillbaka och hoppas det blir mer intressant och bättre betalt.

Konjunkturen vänder väl snart så du kan börja leta annat eller fråga om du kan jobba med annat.

Absolut! Min initiala plan när jag gick på gymnasiet var att läsa IT, vilket jag gjorde, men tanken var att fortsätta efter gymnasiet. Jag hade dock alldeles för mycket myror i byxorna så valet blev just en KY-utbildning i kylteknik, men tillslut kände jag mig tvungen att sluta cirkeln då jag började läsa en kandidat när jag strax skulle fylla 30, verkar dock ha tajmat in en dålig konjunkturcykel för att vara just junior, det är förstås alltid bäst att vara senior med mycket erfarenhet men bättre sent än aldrig antar jag.

Hur som helst så trivdes jag i yrket som servicetekniker inom kyla, men jour och allt bilåkande tog knäcken på mig tillslut, att dessutom andas in lättflyktiga oljor och gaser dagligen kändes också sisådär... Vet inte hur löneläget ser ut idag, men om jag ser tillbaka till innan jag slutade så tjänade jag mycket mer som servicetekniker än vad jag gör nu som junior utvecklare men fick slita mycket mer för det, främst fysiskt, men pengar är inte allt. Lycka till, det är ett spännande yrke, men ta väl hand om ryggen! Bättre än att sitta i ett callcenter är det garanterat att jobba som kyltekniker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandoriana:

Tack för dina svar, det finns förvisso vissa fördelar med att ha varit delaktig i flertalet projekt, och det är att jag nu tydligt vet vad jag tycker är roligt och inte är roligt. Har några cert än så länge, AZ-900, AZ-204, för AWS CLF-C01 och DVA-C02, funderar på något Architect cert framöver, vet dock ännu inte om jag gillar AWS eller Azure mer!

Det hoppas jag med, vill inte hamna i en sits där glädjen av hantverket stryps ihjäl av organisatoriska anledningar.

jag tänker att du kanske kan lägga fram ett argument till din chef i stil med:
Företaget har investerat i att jag ska ta de här certifieringarna - nu behöver jag erfarenhet av att omsätta teorin i praktik för att slutföra det arbetet.

AWS vs Azure - beror mycket på vad resten av företaget kör. När vi tar in konsulter så föredrar jag om de har praktiskt erfarenhet av vår cloudplattform (google cloud platform i vårt fall) så det är bra för dig att har erfarenhet av båda.
Även bra om du kan jämföra dem. X är bättre på AWS men behöver man Y så är min erfarenhet att Azure är smidigare etc. Kanske kolla lite på GCP på fritiden om du inte har möjlighet via jobbet.

Edit: låter som du har plockat på dig bra med kunskap under ditt första år vilket är meriterande - man vill se en kunskapstörst i ny utvecklare! Borde kompenseras lönemässigt vilket kan kräva ett nytt jobb.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Låter som en väldigt frustrerande sits, och det kanske är värt att fundera eller rakt av fråga varför bolaget gör så?

Är det för att du är längst ned på stegen ("hundår") och är den som får leva med att vara den som är mest rörlig och tar korta brinnande skitjobb under en period? Då får ni väl komma överens om en övergångsperiod för detta.

Är det för att chefen tycker du är riktigt grym på de här tuffa uppdragen och därför prioriterar dig dit? Då får du väl vara tydlig med vad du vill med arbetet på sikt för att vara kvar.

Eller kan det vara för att chefen/bolaget tycker i det här läget av din utbildning/erfarenhetsresa inte presterar 100% på de längre lockande uppdragen utan hellre placerar om dig nån annanstans? (men är för feg för att säga det) Då får du väl be dem speca vad som behöver förbättras/utvecklas så att du kan jobba med det du vill.

Om du inte får respons, så låter det ju som det är värt att fundera på annan arbetsgivare...

Det är inte helt rätt att reda ut varför det är så, men jag tror inte min arbetsgivare varit oärlig, det blev tufft på marknaden direkt efter att jag börjat min anställning så det kändes som att man skulle vara glad som junior och tacka gudarna för att man har en anställning, många, även vissa seniora hamnade på bänken. Jag tror verkligen inte det har med att jag underpresterat, bland de juniora är jag den som procentuellt fått högst löneökning så något gör jag rätt, varför jag vet det är för att vi juniora är väldigt tajta och berättar det mesta för varandra (pluggade samma utbildning många av oss), så man vet vart man ligger i förmåner kontra erfarenhet, så att ingen hamnar efter i onödan.

Omöjligt att säga att jag inte presterar på de mer lockande uppdragen eftersom jag aldrig fått chansen!