Byta ut bilnyckelbatteri - Vad gäller?

Permalänk
Medlem

Byta ut bilnyckelbatteri - Vad gäller?

Jag känner en person som har en Volkswagen Golf 5-dörrar 1.6 TDI BMT Manuell 2012 och hon har bytt ut batteriet på bilnyckeln men den funkar inte att låsa eller låsa upp bilen med. Hon har frågat mig om råd och ärligt talat så vet jag inte riktigt så mycket. Så jag har sökt på nätet för att hitta svar. Har läst man ska ha "exakt" samma batteri som man byter ut det med och att man ska synka nyckeln med bilen. På gamla batteriet ska det ju vara märkt med info om den så man köper en likadan men hon har bytt ut det och den gamla hittar hon inte så då kan jag inte exakt veta vilken batteri det ska vara.

1. Hur tar jag reda på exakt vilket batteri det ska vara?
2. Måste man synka bilnyckeln med bilen efter man bytt batteriet och hur gör man detta?

Jag uppskattar det mycket ifall ni kan svara på frågorna ovan och om det finns något mer jag behöver veta som kan vara till hjälp så vi fixa så bilnyckeln funkar som den ska med bilen. Jag förstår att man kan lämna in den till en verkstad men lite får man väl sjäv göra så man lär sig också

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag känner en person som har en Volkswagen Golf 5-dörrar 1.6 TDI BMT Manuell 2012 och hon har bytt ut batteriet på bilnyckeln men den funkar inte att låsa eller låsa upp bilen med. Hon har frågat mig om råd och ärligt talat så vet jag inte riktigt så mycket. Så jag har sökt på nätet för att hitta svar. Har läst man ska ha "exakt" samma batteri som man byter ut det med och att man ska synka nyckeln med bilen. På gamla batteriet ska det ju vara märkt med info om den så man köper en likadan men hon har bytt ut det och den gamla hittar hon inte så då kan jag inte exakt veta vilken batteri det ska vara.

1. Hur tar jag reda på exakt vilket batteri det ska vara?
2. Måste man synka bilnyckeln med bilen efter man bytt batteriet och hur gör man detta?

Jag uppskattar det mycket ifall ni kan svara på frågorna ovan och om det finns något mer jag behöver veta som kan vara till hjälp så vi fixa så bilnyckeln funkar som den ska med bilen. Jag förstår att man kan lämna in den till en verkstad men lite får man väl sjäv göra så man lär sig också

Googlar man så sägs det att ett "CR2032 battery" ska användas. Jag köpte först på biltema, vilket visade sig fungera sådär, även fast all information på batteriet stämde. Köpte senare ett batteri på närmsta OKQ8 istället och det har fungerat sedan dess, detta var 3 år sedan, dock till en Volvo.

Volkswagens egna sida säger inte att man måste göra något speciellt efter byte av batteri, så förmodligen har hon fått något måndagsexemplar av batteriet eller så kanske nyckeln i sig är sopslut(detta verkar dock otroligt, om hon nu inte använder bilnyckeln som boll eller dyl).

EDIT:

Hittade dock detta i handboken.

if the @ button is pressed often while outside the operating range, it is possible that the vehicle can-not be locked or unlocked anymore with the re-mote control vehicle key. Synchronize the vehicle key as follows: • Unfold the key bit on the remote control vehicle key =fig. 16. • Remove the cap from the door handle on the driver door = page 301. • Press the@ button on the remote control vehicle key. Stand immediately next to vehicle while doing so.

Permalänk

Bara åk in till vw så byter dom batteriet för någon krona..

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Bilnyckeln är ofta inte i de trevligaste av miljöer, och det är inte ovanligt att batterikontakterna oxiderar lite. Detta leder till att de får högre motstånd, vilket i sin tu försämrar radions sändningsförmåga. Med detta sagt är det säkert som så att du behöver byta batteri.

När du byter batteriet, inspektera också så att kontakterna inte har oxid på sig (brukar vara en grön-svart färg istället för metall-silver). Har de det så tar du lite alkohol (t-röd, isopropanol, eller liknande) och en tandborste/duk/papper som inte vittrar sönder och skrubbar bort det i den mån du kan.

Det brukar vara en CR2032 i de flesta bilnycklar, men inte alltid. Det enklaste sättet att vara säker är helt enkelt att plocka isär nyckeln och kolla.

Jag har aldrig hört om att det skulle vara ett problem att byta. Vanligtvis är kretsen inte strömsatt när du inte trycker på knappen för att spara på batteriet, så att plocka ur det är ingen skillnad mot att inte trycka på knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Googlar man så sägs det att ett "CR2032 battery" ska användas. Jag köpte först på biltema, vilket visade sig fungera sådär, även fast all information på batteriet stämde. Köpte senare ett batteri på närmsta OKQ8 istället och det har fungerat sedan dess, detta var 3 år sedan, dock till en Volvo.

Volkswagens egna sida säger inte att man måste göra något speciellt efter byte av batteri, så förmodligen har hon fått något måndagsexemplar av batteriet eller så kanske nyckeln i sig är sopslut(detta verkar dock otroligt, om hon nu inte använder bilnyckeln som boll eller dyl).

EDIT:

Hittade dock detta i handboken.

if the @ button is pressed often while outside the operating range, it is possible that the vehicle can-not be locked or unlocked anymore with the re-mote control vehicle key. Synchronize the vehicle key as follows: • Unfold the key bit on the remote control vehicle key =fig. 16. • Remove the cap from the door handle on the driver door = page 301. • Press the@ button on the remote control vehicle key. Stand immediately next to vehicle while doing so.

Kan du länka till denna handbok? Finns den i PDF så man kan söka genom den?

• Remove the cap from the door handle on the driver door = page 301.

Vad menas exakt med detta och hur tar man bort det? Finns det nå instruktioner? Vill inte ta sönder något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Det brukar vara en CR2032 i de flesta bilnycklar, men inte alltid. Det enklaste sättet att vara säker är helt enkelt att plocka isär nyckeln och kolla.

Hon har bytt ut batteriet och vet inte var hon lagt den gamla så man kan kika på den för att veta exakt modell. Nu har jag inte bilnyckeln här men kan se i bilnycken där batteriet ska sitta eller någon annanstans exakt vilken batterimodell det ska vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Hon har bytt ut batteriet och vet inte var hon lagt den gamla så man kan kika på den för att veta exakt modell. Nu har jag inte bilnyckeln här men kan se i bilnycken där batteriet ska sitta eller någon annanstans exakt vilken batterimodell det ska vara?

Det borde vara ganska uppenbart om det är rätt då den borde passa "som en handske". Det är inte så enkelt som att hon satt i batteriet uppochner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Det borde vara ganska uppenbart om det är rätt då den borde passa "som en handske". Det är inte så enkelt som att hon satt i batteriet uppochner?

Jag förstår att den fysiska storleken kan man inte misslyckas med. Jag tänkte mer på exakt den specsen som bilnyckeln kräver.

Permalänk
Medlem

Hon har väl inte installerat batteriet åt fel håll?

Det verkar finnas två modeller där batteriet monteras "åt olika håll" i "hållaren".

https://www.youtube.com/watch?v=GxxyzlnDw3U

Permalänk

Vet att vissa nyklar måste läras in ibland så kontrollera manualen igen. Där står det om det är något mer man behöver göra. Borde även stå hur batteriet ska sitta om hon inte vet hur det gamla satt.
Sen finns ju alltid tuben där det mesta finns.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av socsoc:

Hon har bytt ut batteriet och vet inte var hon lagt den gamla så man kan kika på den för att veta exakt modell. Nu har jag inte bilnyckeln här men kan se i bilnycken där batteriet ska sitta eller någon annanstans exakt vilken batterimodell det ska vara?

Mät diametern i batterisockeln, är den 20mm bred bör det vara ett 2032, 20mm diameter och 3,2mm tjockt. Finns även 1632 om det är ett mindre t. ex.

EDIT; Men har hon inte kvar det nya batteriet i nyckeln alltså? Jag förstod det som att hon förlagt det gamla batteriet.

Permalänk
Medlem

Jag har en 2019 WV Golf. Byta batteri på den är bara att göra, inget annat som måste göras. Se bara till att det är rätt batteri och att det är vänt åt rätt håll. WV-verkstad hjälper till med detta om det behövs. Bytt på båda mina nycklar utan problem.

Kan tillägga att i min ena nyckel så hade första ägaren satt i fel batteri men den fungerade ändå, var av mindre storlek. Byte till korrekt och det satt bättre i hållaren och fungerade direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

• Remove the cap from the door handle on the driver door = page 301.

Vad menas exakt med detta och hur tar man bort det? Finns det nå instruktioner? Vill inte ta sönder något

På dörrhandtaget finns en lucka i plast som öppnas från undersidan (sätt dig på huk och titta upp mot handtaget) med nyckeln, bara att köra in nyckeln och bryta ut försiktigt medan du öppnar dörrhandtaget lite.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Jag har en 2019 WV Golf. Byta batteri på den är bara att göra, inget annat som måste göras. Se bara till att det är rätt batteri och att det är vänt åt rätt håll.

+1

Har också golf . Bara o göra . Video finns på tuben om man nu mot all förmodan inte listar ut hur man öppnar nyckeln.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av thechosenone:

Mät diametern i batterisockeln, är den 20mm bred bör det vara ett 2032, 20mm diameter och 3,2mm tjockt. Finns även 1632 om det är ett mindre t. ex.

EDIT; Men har hon inte kvar det nya batteriet i nyckeln alltså? Jag förstod det som att hon förlagt det gamla batteriet.

2016, samma diameter, men tunnare än 2032...

Om bilen har två fjärrnycklar är det ju bara att titta i den andra om batteriet till den ena har kastats.

Permalänk
Medlem

Finns möjligheten så tvätta av batteriets poler med isopropanol, vissa har en beläggning på ena plattsidan tänkt för kontaktdon som tar ström från kanten istället för mitt uppepå, t.ex i AirTags måste batteriet sakna beläggning eller tvättas rena.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Vi bytte batteriet på båda nycklarna. Ena nyckeln fungerade direkt med att låsa och låsa upp utan att behöva synka det. Den andra funkade inte så vi följde instruktionerna från manualen och som även nämnts i tråden för att synka den och den ville fortfarande inte funka. Båda nycklarna funkade tidigare innan batterierna tog slut. Vet inte varför ena funkar direkt utan att synka den men inte den andra trots försök att synka den. Vad tror ni? Den ska in på verkstad snart för något annat så vi kommer be dom även försöka få den andra nyckeln att fungera också. Men är nyfiken ändå på vad som är fel på den andra nyckeln?

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är för nyckel, men om nyckeln ligger strömlös under en viss tid så måste de programmeras om, säger vissa. I vilket fall så ska inte olika märken på batteriet spela roll, så länge det är rätt typ av batteri. Dock brukar jag köpa hyfsade batterier till sådant.

Permalänk
Medlem

Om ni inte redan provat byta batteri en gång till i den nyckel som inte fungerar så börja med det.
Ibland är även nya batterier dåliga, ibland är det dålig kontakt mellan kontaktytor, ibland går saker bara sönder utan någon direkt logik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Vi bytte batteriet på båda nycklarna. Ena nyckeln fungerade direkt med att låsa och låsa upp utan att behöva synka det. Den andra funkade inte så vi följde instruktionerna från manualen och som även nämnts i tråden för att synka den och den ville fortfarande inte funka. Båda nycklarna funkade tidigare innan batterierna tog slut. Vet inte varför ena funkar direkt utan att synka den men inte den andra trots försök att synka den. Vad tror ni? Den ska in på verkstad snart för något annat så vi kommer be dom även försöka få den andra nyckeln att fungera också. Men är nyfiken ändå på vad som är fel på den andra nyckeln?

Kanske förstört något när hon försökte byta själv?

Det är annars bara att nya batteri, som vilken annan batteridriven pryl.