Kopiera filer mellan OneDrive-konton

Permalänk
Medlem

Kopiera filer mellan OneDrive-konton

Jag har tre olika OneDrive-konton men har nu tänkt uppgradera kontot med mer lagring för att sedan slå ihop dem till ett.

Men, då uppstår ju utmaningen med hur man flyttar filerna mellan de olika kontona.
Efter lite googlande har jag förstått att det finns en massa migreringsverktyg från tredje part. Det är inget jag är intresserad av.
Jag är inte heller intresserad av att ladda ner allt för att kunna ladda upp det igen.
Så alternativet jag tänker på är att dela en mapp från gamla till nya kontot. Och sedan kopiera(?) filerna inom det nya kontot.
Är det något att rekommendera? Kommer OneDrive kunna hantera det med ganska stora volymer?

Jag gör detta via mobilappen och ej via datorn.

Några tankar från någon som gjort liknande?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte använt flera onedrive konton, men tänker mig att det borde gå rätt bra att ladda ner filer från en delad onedrive till en annan utan problem. Det är ju egentligen bara vanliga filsystem fast i "molnet" typ som att ladda över filer via LAN.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Det är väl bara en sak att göra; testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är väl bara en sak att göra; testa.

Ja, Jo. Men min tanke var nog mer om någon gjort något liknande och hade erfarenhet av lite större volymer. Om det finns någon lärdom att dra.

Permalänk
Medlem

Finns det inget sätt att bara "överlåta" ägarskapet?
Dela från konto 1 till konto 2, för över ägarskap från konto 1 till konto 2. Ta bort filerna från konto 1.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Ja, Jo. Men min tanke var nog mer om någon gjort något liknande och hade erfarenhet av lite större volymer. Om det finns någon lärdom att dra.

Jag har testat olika knep men allra bäst blev att bara tanka hem allt och sen ladda upp på något. Tappade för mycket skit på vägen med alla andra metoder.

Permalänk
Hedersmedlem

rclone borde kunna göra detta, men det kommer nog leda till att all data laddas ner och sedan upp till molnet igen, även om det kanske inte behöver landa på din hårddisk.

Det är ett CLI-verktyg dock och är inte direkt superenkelt att använda om man inte är van vid den sortens verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Finns det inget sätt att bara "överlåta" ägarskapet?
Dela från konto 1 till konto 2, för över ägarskap från konto 1 till konto 2. Ta bort filerna från konto 1.

Har också funderat på det, men ej hittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag har testat olika knep men allra bäst blev att bara tanka hem allt och sen ladda upp på något. Tappade för mycket skit på vägen med alla andra metoder.

Jaså, blev det mycket problem? Att filer försvann?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde också så, laddade ner allt till datorn och sen ladda upp det igen till rätt konto.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

rclone borde kunna göra detta, men det kommer nog leda till att all data laddas ner och sedan upp till molnet igen, även om det kanske inte behöver landa på din hårddisk.

Det är ett CLI-verktyg dock och är inte direkt superenkelt att använda om man inte är van vid den sortens verktyg.

rclone kan emulera virtuella filsystem av de olika molntjänster på windows - dels i mappform men också som enhetsnamn, till detta har den en del av rsync:s funktioner att flytta data så det kanske går att lirka ut en fungerande väg utan att behöva mellanlagra allt lokalt i en mellansteg utan kanske som mest den största filen i setet.

Men som sagt det är en CLI-program som det kan vara en del tuggmotstånd att börja med - men efter hand så upptäcker man att CLI-program kan vara väldigt kraftfulla och scriptbara.

Hade också tänkt säga 'rsync' men är inte benhårt säker att det kan skicka mellan 2 fjärr-adresser direkt - men kanske går att göra på av rclone skapade 2 enhetsnamn av resp. molntjänst.

Det måste man också vara beredd på att med CLI-program så är det inte säkert att man kan lösa önskade uppgiften i en och samma program utan man använder flera olika CLI-program i olika steg för att lösa uppgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag gjorde också så, laddade ner allt till datorn och sen ladda upp det igen till rätt konto.

Är det så? Ja, det kanske är den vägen man måste gå.
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

rclone kan emulera virtuella filsystem av de olika molntjänster på windows - dels i mappform men också som enhetsnamn, till detta har den en del av rsync:s funktioner att flytta data så det kanske går att lirka ut en fungerande väg utan att behöva mellanlagra allt lokalt i en mellansteg utan kanske som mest den största filen i setet.

Men som sagt det är en CLI-program som det kan vara en del tuggmotstånd att börja med - men efter hand så upptäcker man att CLI-program kan vara väldigt kraftfulla och scriptbara.

Hade också tänkt säga 'rsync' men är inte benhårt säker att det kan skicka mellan 2 fjärr-adresser direkt - men kanske går att göra på av rclone skapade 2 enhetsnamn av resp. molntjänst.

Det måste man också vara beredd på att med CLI-program så är det inte säkert att man kan lösa önskade uppgiften i en och samma program utan man använder flera olika CLI-program i olika steg för att lösa uppgiften.

Låter lite för avancerat, men tack för hjälpen och att du tog dig tid att svara.

Permalänk
Medlem

Vore jag du så skulle jag mappa upp alla dina OneDrive-konton som Webdav i Utforskaren och sen bara klippa och klistra till den OneDrive dit du ska flytta alla.

Här har du instruktioner för att montera upp privatkonto-baserad OneDrive
https://iis-blogs.azurewebsites.net/robert_mcmurray/using-the...

Och för Microsoft 365 Business/E3/E5-baserad OneDrive kan jag rekommendera monteringsskriptet på länken nedan
https://www.lieben.nu/liebensraum/onedrivemapper

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Vore jag du så skulle jag mappa upp alla dina OneDrive-konton som Webdav i Utforskaren och sen bara klippa och klistra till den OneDrive dit du ska flytta alla.

Här har du instruktioner för att montera upp privatkonto-baserad OneDrive
https://iis-blogs.azurewebsites.net/robert_mcmurray/using-the...

Och för Microsoft 365 Business/E3/E5-baserad OneDrive kan jag rekommendera monteringsskriptet på länken nedan
https://www.lieben.nu/liebensraum/onedrivemapper

Samma som ovan fast dunka ner OneDrive innehållet på en enskild disk/egen server för varje OneDrive innehåll.

Hade jag varit jag hade jag haft en egen disk 💾 lösning för att inte vara beroende av externa OneDrive lösningar.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag gjorde också så, laddade ner allt till datorn och sen ladda upp det igen till rätt konto.

Precis så jag menar som Bäris uttrycker det. Stjärna 🌟 i boken Nyberg.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Vore jag du så skulle jag mappa upp alla dina OneDrive-konton som Webdav i Utforskaren och sen bara klippa och klistra till den OneDrive dit du ska flytta alla.

Här har du instruktioner för att montera upp privatkonto-baserad OneDrive
https://iis-blogs.azurewebsites.net/robert_mcmurray/using-the...

Och för Microsoft 365 Business/E3/E5-baserad OneDrive kan jag rekommendera monteringsskriptet på länken nedan
https://www.lieben.nu/liebensraum/onedrivemapper

Skrivet av Radovic:

Samma som ovan fast dunka ner OneDrive innehållet på en enskild disk/egen server för varje OneDrive innehåll.

Hade jag varit jag hade jag haft en egen disk 💾 lösning för att inte vara beroende av externa OneDrive lösningar.

Skrivet av Radovic:

Precis så jag menar som Bäris uttrycker det. Stjärna 🌟 i boken Nyberg.

Tack för era svar!

Ska kolla på det och fixa

Permalänk
Medlem

Dela och Kopiera via Mobilappen
Dela en mapp från det gamla kontot:

Öppna OneDrive-appen på din mobil.
Gå till den mapp du vill flytta och välj den.
Använd alternativet för att dela mappen (dela med en länk eller direkt till det nya kontot).
Se till att du ger tillgång till det nya kontot du vill överföra filerna till.
Öppna den delade mappen från det nya kontot:

Logga in på det nya OneDrive-kontot via mobilappen.
Gå till "Dela" eller "Delade med mig" för att hitta den delade mappen.
Öppna mappen och kontrollera att du har åtkomst till alla filer och undermappar.
Kopiera filer/mapp till det nya kontot:

I mobilappen, välj de filer eller mappar du vill kopiera.
Använd alternativet för att kopiera (eller flytta) filerna till önskad plats på det nya kontot.
Denna process kan ta tid beroende på storleken på dina filer och din internetanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Dela och Kopiera via Mobilappen
Dela en mapp från det gamla kontot:

Öppna OneDrive-appen på din mobil.
Gå till den mapp du vill flytta och välj den.
Använd alternativet för att dela mappen (dela med en länk eller direkt till det nya kontot).
Se till att du ger tillgång till det nya kontot du vill överföra filerna till.
Öppna den delade mappen från det nya kontot:

Logga in på det nya OneDrive-kontot via mobilappen.
Gå till "Dela" eller "Delade med mig" för att hitta den delade mappen.
Öppna mappen och kontrollera att du har åtkomst till alla filer och undermappar.
Kopiera filer/mapp till det nya kontot:

I mobilappen, välj de filer eller mappar du vill kopiera.
Använd alternativet för att kopiera (eller flytta) filerna till önskad plats på det nya kontot.
Denna process kan ta tid beroende på storleken på dina filer och din internetanslutning.

Tack @klockish
Har försökt göra detta men stöter på två problem.

1) om jag markerar en mapp eller flera filer och sedan trycker på de tre prickarna upp i högra hörnet så är valet "kopiera" utgråat, dvs jag kan ej kopiera filerna
2) om jag bara markerar en enskild fil och trycker på de tre prickarna upp i högra hörnet kan jag välja kopiera. Jag väljer en målmapp på min "nya" OneDrive, men efter någon sekund står det "det gick inte att kopiera filen" nere i underkant. Har provat med flera olika filer.

Något du stött på?