Extremt långsam boot (innan boot loader) samt ingen bild förrän Windows uppstart

Permalänk
Medlem

Extremt långsam boot (innan boot loader) samt ingen bild förrän Windows uppstart

Tja,

Har en Ryzen 7800X3D med ett ASUS TUF B650, samt 2x 6000Mhz 32GB stickor. Allt flyter på bra när datorn väl är igång.

Men vad jag märkt är att när jag startar datorn så sitter moderkortets LED fast på orange väldigt länge. Vi snackar typ en minut. Sen blir den röd några sekunder, och slutligen vit. Ett få sällsynta fall har den blivit grön, annars brukar den stanna på vit permanent.

Och medan detta pågår så ser jag aldrig moderkort logon eller nånting, det är först när Windows inloggningen syns som skärmen ens "sätter igång". Brukar gå att komma in i BIOS om jag spammar DEL knappen dock, men jag behöver starta om tangentbordet medan datorn startar så att det ansluts ordentligt.

Vad är det som händer?

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en ny dator? Har du uppdaterat bios/UEFI till senaste? Minnena du har sitter de på rätt platser?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Flikar bara in med att min dator med 7800X3D också bootar långsamt. Har inte tajmat men gissar på upp emot en minut innan BOOT ens händer.

Permalänk
Medlem

Minnesträning, är så för alla med nya AMD. Testa uppdatera bios till det senaste och även leta efter "Memory Context Restore" som tar bort en stor del av tiden.

Det finns en liten risk att du kan få minnesrelaterade problem om du har det på, typ att applikationer kraschar och beter sig konstigt, bara att stänga av det igen då.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Läste i någon annan tråd att det ska finnas en inställning som heter "context restore" i bios för AMD-brädor som ska snabba upp boot-tiden väsentligt. Minns tyvärr inte vem som skrev det men det kan vara värt att prova

Permalänk
Medlem

Uppdaterade BIOS och det verkade inte hjälpa. Får kolla på RAM lösningarna.

Ser dock många kommentarer som säger att t.ex Memory Context Restore brickade deras moderkort och var tvungna att återställa dem, andra får BSOD. Så det låter ju inte så spännande att slå på det.

Permalänk
Medlem

@Cranzle
Hej.

Har du kollat qvl listan för kompatibla minnen för ditt moderkort?
Listan finns online där du hämtar bios/drivrutiner för ditt moderkort.

Har du köpt minnen som inte är kompatibla med moderkortet så kan du få dessa problem.

Om de inte finns med så försök att byta minnena på öppet köp till några som finns med i qvl listan då det brukar fungera bäst.

Mvh
Pantburk

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Evga 780 OC - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Cranzle
Hej.

Har du kollat qvl listan för kompatibla minnen för ditt moderkort?
Listan finns online där du hämtar bios/drivrutiner för ditt moderkort.

Har du köpt minnen som inte är kompatibla med moderkortet så kan du få dessa problem.

Om de inte finns med så försök att byta minnena på öppet köp till några som finns med i qvl listan då det brukar fungera bäst.

Mvh
Pantburk

Från vad jag kan hitta finns dessa Kingston med i listan:

Och jag har dessa:
https://www.inet.se/produkt/5306277/kingston-64gb-2x32gb-ddr5-6000mhz-cl36-fury-beast-svart-amd-expo-intel-xmp-3-0

Som du ser i recensioner på Inet så är det massor av folk som köper precis desas med 7800X3D, så det är utan tvekan supportat. Jag har ju inga problem heller när datorn väl bootat, får ut den prestanda av burken som förväntas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Från vad jag kan hitta finns dessa Kingston med i listan:

<Uppladdad bildlänk>

Och jag har dessa:
https://www.inet.se/produkt/5306277/kingston-64gb-2x32gb-ddr5-6000mhz-cl36-fury-beast-svart-amd-expo-intel-xmp-3-0

Som du ser i recensioner på Inet så är det massor av folk som köper precis desas med 7800X3D, så det är utan tvekan supportat. Jag har ju inga problem heller när datorn väl bootat, får ut den prestanda av burken som förväntas.

Tyvärr är memory training en ny feature med ddr5, detta verkar långsammare på amd än Intel av någon anledning.
Får antingen köra datorn i viloläge istället och leva med 5W idle effekt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Från vad jag kan hitta finns dessa Kingston med i listan:

<Uppladdad bildlänk>

Och jag har dessa:
https://www.inet.se/produkt/5306277/kingston-64gb-2x32gb-ddr5-6000mhz-cl36-fury-beast-svart-amd-expo-intel-xmp-3-0

Som du ser i recensioner på Inet så är det massor av folk som köper precis desas med 7800X3D, så det är utan tvekan supportat. Jag har ju inga problem heller när datorn väl bootat, får ut den prestanda av burken som förväntas.

@Cranzle

Du ska inte kolla recensioner, du måste kolla qvl listan för ditt moderkort vilka minnen som är kompatibla med moderkortet och fungerar.

Återigen det är moderkortet som styr vilka minnen du ska ha.

Det är inte vilka minnen du ska ha till 7800X3D då det är moderkortet som enbart stödjer vissa minnen med just en speciell cpu,

Förstår du mig nu?

Här har du listan för vilka minnen som fungerar med ditt moderkort ASUS TUF B650
https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Evga 780 OC - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Från vad jag kan hitta finns dessa Kingston med i listan:

<Uppladdad bildlänk>

Och jag har dessa:
https://www.inet.se/produkt/5306277/kingston-64gb-2x32gb-ddr5-6000mhz-cl36-fury-beast-svart-amd-expo-intel-xmp-3-0

Som du ser i recensioner på Inet så är det massor av folk som köper precis desas med 7800X3D, så det är utan tvekan supportat. Jag har ju inga problem heller när datorn väl bootat, får ut den prestanda av burken som förväntas.

Dina heter iofs KF560C36BBEK2-64 men dem finns på listan

Skrivet av Pantburk:

@Cranzle

Du ska inte kolla recensioner, du måste kolla qvl listan för ditt moderkort vilka minnen som är kompatibla med moderkortet och fungerar.

Återigen det är moderkortet som styr vilka minnen du ska ha.

Det är inte vilka minnen du ska ha till 7800X3D då det är moderkortet som enbart stödjer vissa minnen med just en speciell cpu,

Här har du listan för vilka minnen som fungerar med ditt moderkort ASUS TUF B650
https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

Hans ram finns på listan via din länk
"KF560C36BBEK2-64"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dina heter iofs KF560C36BBEK2-64 men dem finns på listan
Hans ram finns på listan via din länk
"KF560C36BBEK2-64"

@Swedishchef_90
De finns inte med om du ändrar cpu till 7800x3d

Så hans minnen fungerar inte till moderkortet med 7800x3d

Bara att köpa minnen som är kompatibla.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Evga 780 OC - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Swedishchef_90
De finns inte med om du ändrar cpu till 7800x3d

Så hans minnen fungerar inte till moderkortet med 7800x3d

Haha fasen vad sjukt! Aldrig varit med om det tidigare att enbart qvl på vissa cpuer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Haha fasen vad sjukt! Aldrig varit med om det tidigare att enbart qvl på vissa cpuer

@Swedishchef_90

Jag va med om just detta på en datorn för ett tag sen och fick byta ut minnena och det fungerade direkt sen.
Just 32GB moduler kan vara kinkiga.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Evga 780 OC - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tyvärr är memory training en ny feature med ddr5, detta verkar långsammare på amd än Intel av någon anledning.
Får antingen köra datorn i viloläge istället och leva med 5W idle effekt

Minnesträning finns på DDR4 också.
https://www.systemverilog.io/design/ddr4-initialization-and-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Jo men inte på samma absurdum och tidsåtgång...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Från vad jag kan hitta finns dessa Kingston med i listan:

<Uppladdad bildlänk>

Och jag har dessa:
https://www.inet.se/produkt/5306277/kingston-64gb-2x32gb-ddr5-6000mhz-cl36-fury-beast-svart-amd-expo-intel-xmp-3-0

Som du ser i recensioner på Inet så är det massor av folk som köper precis desas med 7800X3D, så det är utan tvekan supportat. Jag har ju inga problem heller när datorn väl bootat, får ut den prestanda av burken som förväntas.

Du kommer få en likadan upplevelse gällande uppstart med minnen på QVL också. För mig som har samma moderkort (fast med WIFI) och minnen på QVL hjälpte bara Context Restore.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantburk:

@Cranzle

Du ska inte kolla recensioner, du måste kolla qvl listan för ditt moderkort vilka minnen som är kompatibla med moderkortet och fungerar.

Återigen det är moderkortet som styr vilka minnen du ska ha.

Det är inte vilka minnen du ska ha till 7800X3D då det är moderkortet som enbart stödjer vissa minnen med just en speciell cpu,

Förstår du mig nu?

Här har du listan för vilka minnen som fungerar med ditt moderkort ASUS TUF B650
https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

Nej, det är inte enbart moderkortet som styr. Har du en bra CPU så inverkar också detta hur bra det fungerar, samt är det inte så att minneskontrollern ligger i CPU:n?
Ser du på hans minnen så är de faktiskt EXPO-certifierade vilket ju borde vara en klar fördel. Ser inte att just dessa minne inte skulle fungera, de kollar ju inte heller all minnen som finns på ASUS.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo men inte på samma absurdum och tidsåtgång...

Priset vi får betala när vi pressar de fysikaliska gränserna. Till hösten (vad jag förstår) så kommer CUDIMM minnen, en ny JEDEC-standard som är kompatibel med DDR5. Dessa har fått en klockkrets på stickorna för att stabilisera kommunikationen över 8000 MT/s.

CUDIMM Standard Set to Make Desktop Memory a Bit Smarter and a Lot More Robust.
https://www.anandtech.com/show/21455/making-desktop-ddr5-even...
Med DDR5 har vi ju redan flyttat spänningshanteringen till stickorna för att förbättra signalkvaliten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej, det är inte enbart moderkortet som styr. Har du en bra CPU så inverkar också detta hur bra det fungerar, samt är det inte så att minneskontrollern ligger i CPU:n?
Ser du på hans minnen så är de faktiskt EXPO-certifierade vilket ju borde vara en klar fördel. Ser inte att just dessa minne inte skulle fungera, de kollar ju inte heller all minnen som finns på ASUS.

@Jalle64

Ja de är EXPO-certifierade men just 32GB modulerna måste du hålla dig till qvl listan "oftast"
Med framtida bios uppdatering så kan dessa minnen fungera men nu fungerar de inte optimalt.

16GB moduler verkar fungera hur som och gör de inte det så kan man fixa detta oftast.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Evga 780 OC - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Allt för mycket tjat om QVL i alla trådar här på Sweclockers.

QVL är inte ett måste och inte heller någon garanti.

QVL listan är en lista på några minnen som har hunnits testas och verifieras vid tillfället listan publiceras. Tillverkarna hinner inte testa alla minnen som finns och det tillkommer nya kit och modeller konstant och därför testas inte de heller.

Dessutom sitter minneskontrollern i cpu och därför kan kompatibilitet/stabilitet skilja sig från exemplar till exemplar. Olika BIOS versioner kan också göra att kompatibilitet/stabilitet ändras med tiden.

Att stirra sig blind på QVL är lite som att helt och hållet förlita sig på vad tillverkarna rekommenderar för nätagg till ett visst grafikkort (där de alltid tar i långt i överkant).

Som många redan skrivit så är det "normalt" med lång boot tid på AM5 pga minnesträningen och det som kan hjälpa är att uppdatera BIOS samt Memory Context Restore.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du kommer få en likadan upplevelse gällande uppstart med minnen på QVL också. För mig som har samma moderkort (fast med WIFI) och minnen på QVL hjälpte bara Context Restore.

Jag har faktiskt WiFi versionen av moderkortet också. Moderkortet måste väl "stödja" de minnen jag köpt då allt funkar klockrent väl inne i POST? Jag har inte några som helst bekymmer med prestanda, och minnena gör vad de ska osv.

Skrivet av shugge:

Allt för mycket tjat om QVL i alla trådar här på Sweclockers.

QVL är inte ett måste och inte heller någon garanti.

QVL listan är en lista på några minnen som har hunnits testas och verifieras vid tillfället listan publiceras. Tillverkarna hinner inte testa alla minnen som finns och det tillkommer nya kit och modeller konstant och därför testas inte de heller.

Dessutom sitter minneskontrollern i cpu och därför kan kompatibilitet/stabilitet skilja sig från exemplar till exemplar. Olika BIOS versioner kan också göra att kompatibilitet/stabilitet ändras med tiden.

Att stirra sig blind på QVL är lite som att helt och hållet förlita sig på vad tillverkarna rekommenderar för nätagg till ett visst grafikkort (där de alltid tar i långt i överkant).

Som många redan skrivit så är det "normalt" med lång boot tid på AM5 pga minnesträningen och det som kan hjälpa är att uppdatera BIOS samt Memory Context Restore.

Jag tror du har rätt i detta. Att ASUS har helt enkelt bara missat eller ej haft tid/möjlighet att testa just denna modell av Kingston. Ser inte varför de inte skulle stödja stickorna, och bevisligen gör de väl det eftersom jag och många andra kan köra den kombinationen utan problem?

Faktumet att det tar lång tid för min dator att nå boot har ju många andra med 7800X3D och helt andra minnen, vilket snarare tyder på ett annat problem. Och många säger ju att det löser sig med "memory context restore", vilket stödjer teorin ännu mer.

Permalänk
Medlem

Jag testade sätta igång CMR, samt stängde av Fast Boot. Testade aldrig med Fast Boot igång, men det var så svårt att komma in i BIOS att nu orkar jag inte pilla mer. Det lila Fast Boot gav var nog inte värt besväret.

I alla fall så kan jag konstatera att dessa två ändringar gjorde två saker tillsammans:

* Boot tiden gick ner minst 5-10 gånger. Den orangea LED lampan som innan lyste uppåt en hel minut, lyser nu kanske 5 sekunder (definitivt CMRs förtjänst). Och därmed gick hela processen från start till Windows från flertal minuter, till kanske 20 sekunder som man förväntar sig.

* Hittills ser jag moderkort logon varje gång, vilket jag aldrig gjorde innan (undrar om detta var tack vare avstängning av Fast Boot). Så jag har inte längre några problem att ta mig in i BIOS. Innan funkade inte ens Windows "advanced start", jag fick starta om datorn en gång till (eftersom Windows aldrig verkade boota, inget grafiskt i alla fall) och sen efter den ytterligare omstarten så fick jag äntligen upp moderkort logon och kunde ta mig in i BIOS.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Bra att du inte lyssnade på alla tjat om QVL, det hade inte löst dina ”problem”

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag testade sätta igång CMR, samt stängde av Fast Boot. Testade aldrig med Fast Boot igång, men det var så svårt att komma in i BIOS att nu orkar jag inte pilla mer. Det lila Fast Boot gav var nog inte värt besväret.

I alla fall så kan jag konstatera att dessa två ändringar gjorde två saker tillsammans:

* Boot tiden gick ner minst 5-10 gånger. Den orangea LED lampan som innan lyste uppåt en hel minut, lyser nu kanske 5 sekunder (definitivt CMRs förtjänst). Och därmed gick hela processen från start till Windows från flertal minuter, till kanske 20 sekunder som man förväntar sig.

* Hittills ser jag moderkort logon varje gång, vilket jag aldrig gjorde innan (undrar om detta var tack vare avstängning av Fast Boot). Så jag har inte längre några problem att ta mig in i BIOS. Innan funkade inte ens Windows "advanced start", jag fick starta om datorn en gång till (eftersom Windows aldrig verkade boota, inget grafiskt i alla fall) och sen efter den ytterligare omstarten så fick jag äntligen upp moderkort logon och kunde ta mig in i BIOS.

Så där ja! Fler som kör AM5 och som inte toktrimmar minnen borde testa CMR. Kör det både på min med 7800X3D och farsans burk som har en 7700X.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Ok lycka till om ni inte vill lyssna på vad som faktiskt är fel.
Tråkigt när det är så många hobby mekare som skriver och är helt inne på sitt spår.

Har man rätt minnen behöver man inte pilla med något.
Använd kompatibla minnen så kommer det gå som en dans och boota på 2 sekunder.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Evga 780 OC - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade mitt BIOS nu och det verkar som att det går mycket fortare, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Problemet med Memory Contex restore som ofta verkar förvilla är att det kräver att även Powerdown mode är tillslaget. För vissa moderkort och bios-versioner görs det automatiskt när man slår till MCR, andra inte. PÅ en del nyare bios så verkar både MCR och Powerdown slås på automatiskt men många inte.

Men det är enkelt att testa. Bara slå till Memory Contex restore och prova sen att bota till Windows. Är det stabilt så har Powerdown mode automatiskt slagits till. Får ni en blåskärm inom nån minut så har den det inte och får slås till manuellt (alltså ON och inte Auto).

Det här förutsätter så klart att ni redan har testat om minnena är stabila med Expo tillslaget INNAN ni ens rör MCR.

QVL har inget att göra med om man kan få snabb boot-tid eller inte. Antingen är minnet stabilt eller så är det inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Får antingen köra datorn i viloläge istället och leva med 5W idle effekt

Går ju alltid att köra strömsparläge istället för viloläge om man vill slippa extra strömförbrukning, dock drar det ju lite diskutrymme istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Ok lycka till om ni inte vill lyssna på vad som faktiskt är fel.
Tråkigt när det är så många hobby mekare som skriver och är helt inne på sitt spår.

Har man rätt minnen behöver man inte pilla med något.
Använd kompatibla minnen så kommer det gå som en dans och boota på 2 sekunder.

Du behöver inte skriva nedlåtande om andra som också försöker hjälpa till, det är bara onödigt.

Må hända att lösningen med QVL fungerade för dig i ditt specifika fall, men som sagt finns det andra lösningar som funkar för en stor majoritet av AM5 användare. Att lösa det utan att behöva skicka tillbaka och köpa nya minnen är väl bättre för alla parter?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34