Krönika: Att bevara gamla spel borde lagstadgas

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Att bevara gamla spel borde lagstadgas

Vi vore inget utan vår historia. Ändå glöms den ofta bort. Fredrik Eriksson från FZ tycker till.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Spelen från 80-90 och tidigt 00-tal är jag inte orolig för. De är väl bevarade och dokumenterade. Hårdvaran går att emulera bra eller med "äkta" kopior ifall orginalhårdvaran inte längre fungerar.

Nyare spel som kräver tillgång till servrar för att fungera och som kräver betydligt mer avancerad hårdvara tror jag tyvärr blir svårare att bevara spelbara om 10-15 år.

Doom lär rulla vidare på nåns gamla 486a

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hålla mer mindre. Att älta gamla spel är just vad som är lönsamt. Historiskt var de nytänkande och kreativa, idag är det remakes och nostalgi som är billigt att producera och ger bra vinstmarginaler.

Permalänk
Bildexpert

Även om frågan om spelbevarandet är viktig ur både kulturell och juridisk synpunkt så upplever jag att många missar hur extremt mycket jobb som går åt bevarandet av övrig kultur och att inget arkiv någonsin kommer att vara hundraprocentigt. Tusentals böcker, filmer och fonogram har genom åren gått förlorade av många olika skäl. Bristande arkivering, sköra bärare, otillgänglig kringutrustning, bränder, naturkatastrofer, krig, avsiktlig skadegörelse, vansklig hantering med mera är saker som helt eller delvis har påverkat bevarandet av historiskt kulturarv. För oss i arkivsektorn är dessa luckor som uppstått genom åren enorma utmaningar och något vi kämpar med på daglig basis för att bevara kulturarvet så gott det går åt framtida generationer.

Det svåra med spel ur arkivsynpunkt är att mjukvaran i sig aldrig kan vara självständig. Den måste aktivt köras på något och då är frågan hur ett mer komplett bevarandeperspektiv ska se ut. Ett exemplar av ett spel som sålts till en konsument innehåller visserligen vad slutanvändaren fick uppleva, men i arkivsynpunkt är det oftast en mycket mer begränsad resurs än vad det kanske verkar som. Det slutgiltiga spelet säger inte särskilt mycket om källkoden såvida man inte kör reverse engineering. På lång sikt bör källkoden vara det viktigaste att bevara för långsiktig kompabilitet.

Utöver det finns även frågan om revisioner, prototyper, betor, konvolut, marknadsföring, konceptarbete (artwork och dylikt) med mera vilka kan säga väldigt mycket om ett spel ur en historisk aspekt. Spelet i sig är ju endast en slutprodukt. Det som sker bakom kulisserna vid en teaterföreställning är lika viktigt för helheten som det som sker på scenen.

Och då kan man fråga sig nästa sak: När är ett spel bevarat? Är det när...

  • Det kan köpas av en auktoriserad återförsäljare?

  • Det kan köpas på begagnatmarknaden?

  • Det finns tillgängligt på illegal väg?

  • Spelet kan spelas på originalhårdvaran?

  • Ett exemplar finns bevarat i arkiv?

  • Nyutgåvor har getts ut?

  • ...Som presterar lika bra som det gjorde från början?

  • Källkoden finns tillgänglig?

Och slutligen, vem ska avgöra när ett spel är bevarat? Är det...

  • Utvecklaren?

  • Utgivaren?

  • Upphovsrättsinnehavaren?

  • Arkivet?

  • Fansen?

  • Någon annan?

På intet sätt är detta menat som någon kritik mot Fredrik. Tvärtom uppskattar jag krönikan och håller helt klart med honom i sakfrågan, så jag är glad över att detta kommer till tals på SweC!

Det är bara det att frågan om tillgängliggörandet av kultur är långt mycket mer komplex än vad många kanske först inser och lägger man sedan till upphovsrättsaspekten kan det vara ännu svårare att få bukt på det hela. Ändå ett mycket intressant ämne och jag skulle gärna vilja att exempelvis Riksarkivet tillsatte en utredning för hur bevarandet av spel och mjukvara generellt bör gå till, men det kanske är för mycket begärt.

Permalänk
Medlem

Vad är rätt och vad är fel?

Den frågan och det svaret har varken du som skrev artikeln, jag som läste den, lagstadgande organ eller de bolag som följer de spelregler som finns svar på. Så vi tar och försöker omfokusera lite.

Spelmediet är långt mer komplext än vilken annan medie som helst. Allt annat material är statiskt i en form eller annan, till skillnad från spel. Likväl förutsättningarna att reproducera spelet för att åtnjutas.

Vem ska stå för kostnaden att bevara. Är det även försvarbart att öka den tekniska komplexiteten i jakten att bevara? Det är långt från uppenbart hur bevarandet ska se ut eller genomföras. "Bara gör det." Är ett uttalanade som inte gör något för någon och med sådana kommer man ingenstans.

Syftet med krönikan är uppenbarligen att väcka diskussion och låt oss då fundera över en faktisk lösning.

Jag tror att kulturellt bidrag troligen är den enklaste vägen att gå. En pott pengar som bolagen kan ta del av för att bevara. Likställes med de bidrag som finns för med "klassisk" kultur.

Kanske även en översikt av hur copyright fungerar, så att materialet faller snabbare till ägandeskap av almännheten?

Att enkomt bolagen skulle bekosta bevaranden är, ursäkta mig en ren fantasi och önsketänk. Det kommer aldrig att fungera utan incitamentet som alla dagens bolag grundar sin existens i, vinsten. Det är som krönikören själv skrev, så världen fungerar.

Man må kalla bolagen giriga eller vad som helst, sådana känsloladdade argument förefaller dock ha ganska låg påverkan på det grundläggande problemet rörande bevarande av spelkultur i brett.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Hur kan man göra en krönika om döda spel utan att nämna https://www.stopkillinggames.com/ ?
Vi EU medborgare har ju en liten chans att påverka detta.

Permalänk
Medlem

Bevarande av spel är en självklarhet och ett icke-problem som enbart kompliceras av giriga företag. Förr i tiden var LAN och TCP/IP funktioner en självklarhet, vid sidan om av den officiella server browsern.

Själv har jag återtagit makten över mitt spelande och förhåller mig numera enbart till ett fysiskt spelbibliotek, alternativt en DRM-fri återförsäljare som GoG.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Det är därför det är oerhört viktigt med projekt som Archive.org och andra onlinearkiv (inkl mitt eget) som sparar saker, även om det går emot rådande copyrights etc. Kultur behöver bevaras och inte lämnas till företag som modifierar, raderar och döljer efter rådande aktiekurs. Företag är bara ute efter nästa kvartalsrapport och ger inte ett jota om deras produkter existerar eller koms ihåg om 10-20-50 år.

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att bilden som introducerar krönikan har ett skrivfel.

Permalänk

Absolut, det är ju vår tids kultur och historia inom genren.

Visa signatur

IT-farbror strax 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnohall:

Lite lustigt att bilden som introducerar krönikan har ett skrivfel.

<Uppladdad bildlänk>

Det är lördag så tycker ändå skrivfelet ryms i vinsmarginalen.

Permalänk
Medlem

Embracer har ett enormt spelbibliotek just för att bevara gamla spel. Iofs är nog det mest fokuserat på fysiska spel.
https://embracer.com/about/gamesarchive/

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Håller inte med. Det folk kan göra är att bevara installationer på en konsol, och sedan i en framtid när de väl hamnat i public domain, som Nalle Puh eller Shakespeares verk, så kan deras ättlingar försöka göra en tillsynes perfekt klon för ny hårdvara.

Angående i närtid - om barn spelat sina föräldrars gamla pokemonspel hade efterfrågan minskat utan att någon kompensation gått till Nintendo. Den bästa kompromissen är därför subscriptionmodeller för retrospel, eller att de släpps om & om igen i online re-releases.

Permalänk

Ja äldre spel har man lyckligtvis kvar på nån skiva eller någon dammig gammal ide disk någonstans.

Ja företag vill idag bara ha vinst och styrs av folk som knappt vet vad ett spel är. Flopparna avlöser varandra idag och det är därför ca 60% spelar spel som är 5 år eller äldre, tror jag det var.
Glömt vad sonys senaste OW klon hette som de nu stängt ned ca 2 veckor efter lansering. Som bäst var det väll 700 pers som spelade och innan servrarna stängde var det ca 60 pers.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tänker direkt på SW Galaxies som aldrig mer kommer gå att spela, allt med spelet var ju online och dog för väldigt länge sedan nu. Ännu mer är ju de Stadia-exklusiva spelen som fanns, de har ju inte ens körts på en klientdator, utan bara i molnet

Vissa upplevelser kommer aldrig gå att återskapa, helt enkelt för att vi spelar mer live nu och inte kör offline singleplayer enbart

Det är lite som att försöka interagera med en livestream som filmades förra året eller så. Den tiden, platsen, händelsen är redan borta. Att vi fick WoW Classic är mer av ett underverk och inget som kommer hända ofta

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Doom lär rulla vidare på nåns gamla 486a

Även om jag håller med sentimentet men Doom i sammanhanget är ett dåligt exempel eftersom källkoden för motorn är fri och så länge WAD-filerna (eller freeware versionen för den delen) fortsätts att distruberas på platformar som fortfarande är tillgängliga (som det i Doom och Doom 2 fallet gör) kan du spela originalet - Förutsatt det någon skapat en port av motorn på den platform du vill spela på.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Thor:

Spelmediet är långt mer komplext än vilken annan medie som helst. Allt annat material är statiskt i en form eller annan, till skillnad från spel. Likväl förutsättningarna att reproducera spelet för att åtnjutas.

Varken film, musik, målningar eller böcker är statiska över tid. Tvärtom så åldras både bärare och teknik, vilket i stor grad påverkar förutsättningar för att återskapa hur ett verk ursprungligen återgavs. Att bevara äldre kulturs integritet och uttryck är ett säreget hantverk, och faktiskt inte olikt principen att göra ursprungstrogna portningar av befintliga spel för den delen.

Förutsättningarna för att reproducera kultur i överlag har ändrats över tid och är inget som är exklusivt till spel. Det sjunde inseglet gjordes för att ses på bio, men idag är det fritt fram att se den på en mobiltelefon eller ett flygplan om man så vill det.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Varken film, musik, målningar eller böcker är statiska över tid. Tvärtom så åldras både bärare och teknik, vilket i stor grad påverkar förutsättningar för att återskapa hur ett verk ursprungligen återgavs. Att bevara äldre kulturs integritet och uttryck är ett säreget hantverk, och faktiskt inte olikt principen att göra ursprungstrogna portningar av befintliga spel för den delen.

Förutsättningarna för att reproducera kultur i överlag har ändrats över tid och är inget som är exklusivt till spel. Det sjunde inseglet gjordes för att ses på bio, men idag är det fritt fram att se den på en mobiltelefon eller ett flygplan om man så vill det.

Det 7:e inseglet har till med visas på svenska Netflix (tror det var förra året ?) å finns även som 4K Blu ray (import, bl.a på CDON).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Jag undrar dock om "vissa" spel inte är enklast att arkivera som film. Gamla spel är oftast inte alls lika kul att spela längre pga av mekaniken. Jag förstår önskan att uppleva själv ett gammalt spel, jag har det ibland, men om jag går tillbaks till spel från säg, 80talet eller början 2000 talet, då tar nostalgien snabbt slut.
Men visst återstår då frågan om vilka är "vissa spel", och vem bestämmer. Men till en början skulle det vara en möjlighet att göra det med de mest problematiska spel där hårdvaran, eller kopieringskydd (dvs serverberoende) står i vägen, eller kanske tom copyright.
Youtube har ju för vissa det mesta....
För unga spelutvecklare och kanske recensenter däremot skulle det definift vara bra om de åtminstone känner till de så kallade klassiker (och vilka är de då....) så att inte en "nostalgi" känslan gör att man vill implementera ngt som ingen egentligen vill längre ha.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Alla filmer bevaras inte. Alla böcker bevaras inte. All inspelad musik bevaras inte. Osv. Och på samma sätt så kommer inte alla spel bevaras.

Så är det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Alla filmer bevaras inte. Alla böcker bevaras inte. All inspelad musik bevaras inte. Osv. Och på samma sätt så kommer inte alla spel bevaras.

Så är det bara.

Kanske inte, men jag skulle säga att mer film, litteratur och musik håller på att bevaras nu, än någonsin förr i mänsklighetens historia.

Att bevara så mycket konst och kunskap som möjligt, är definitivt något som bör eftersträvas.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av filbunke:

Alla filmer bevaras inte. Alla böcker bevaras inte. All inspelad musik bevaras inte. Osv. Och på samma sätt så kommer inte alla spel bevaras.

Så är det bara.

Om vi pratar om nya produktioner så stämmer det inte alls. I princip all film och musik som görs idag bevaras på arkivnivå. Kungliga Biblioteket har som skyldighet att arkivera all film, musik, tidsskrifter, TV-sändningar etc som distribueras i Sverige (går att söka i arkivet på Svensk Mediedatabas). Det är vad som kallas för "pliktexemplar".

Utöver det så finns även mer dedikerade arkiv såsom Svenska Filmsintitutet vilka har som målsättning att arkivera all biografdistribuerad film i Sverige (samt mycket annan film också) i dess ursprungliga bärare. Det innebär i praktiken oftast att material på 35mm, DCP eller någon typ av masterfil lagras enligt given arkivstandard.

Ur en historisk aspekt så har däremot både film och musik hanterats mycket olika arkivmässigt, både beroende på region och epok. I Sverige har vi haft aktiva filmarkiv sedan 1920 och då vi även har varit skonade från krig samt naturkatastrofer har vi en ganska hög andel bevarad film (ca 50% av all stumfilm och 98% av all ljudfilm finns kvar i ursprungsformat). Jämför man det mot USA är det helt annorlunda, då enormt många filmer har gått förlorade historiskt sett och det är vad arkiven kämpar med.

Men återigen, vad som gäller nya produktioner så bevaras praktiskt taget allt enligt arkivstandarder. Det betyder inte att allt är tillgängligt för gemene man, men det ligger i säkert förvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JackBohlen:

Även om jag håller med sentimentet men Doom i sammanhanget är ett dåligt exempel eftersom källkoden för motorn är fri och så länge WAD-filerna (eller freeware versionen för den delen) fortsätts att distruberas på platformar som fortfarande är tillgängliga (som det i Doom och Doom 2 fallet gör) kan du spela originalet - Förutsatt det någon skapat en port av motorn på den platform du vill spela på.

Doom är i mina ögon ett bra exempel på hur ett spel gjorts mer eller mindre odödligt och spelbart för många fler idag än när spelet var nytt.

Hur lätt kommer det vara att spela BF3 med sina kompisar om 10 år? Eller GTA5?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt lyckligt lottad att jag enbart bryr mig om spel upp till 6e generationens konsoler och därefter har mitt gamingintresse avtagit rejält för konsolspelande, tror jag enbart känt mig märkbart besviken när GTA IV online släcktes ner då det var otroligt kul gamemode som inte är lika blodigt seriöst GTA V online men som tur är återlanserades GTA IV online igen på PC iallafall

Otroligt kul och 100% oseriöst kaos.

Hoppas för den yngre generationen som växt upp med spel som fortnite faktiskt får sina barndomsspel preserverade i framtiden på något sätt även om det är onlinespel.

Jag har ju iofs spelat WoW i 20 år vid det här laget och mitt nuvarande konto är från 2015 med närmare 37k achievement points, 800+ mounts 1600+ battle pets och 600+ toys samlat och cirka 70% av allt content in-game "samlat" men har helt tappat intresset i den senaste expansionen så att förlora det i framtiden är inget jag bryr mig om i dagsläget då mina minnen i det spelet är till 100% spelarinteraktioner jag hade från förr pre-cataclysm.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Jag undrar dock om "vissa" spel inte är enklast att arkivera som film. Gamla spel är oftast inte alls lika kul att spela längre pga av mekaniken. Jag förstår önskan att uppleva själv ett gammalt spel, jag har det ibland, men om jag går tillbaks till spel från säg, 80talet eller början 2000 talet, då tar nostalgien snabbt slut.

Ur bevarandesynpunkt är detta tänkande faktiskt väldigt vanskligt av flera skäl. Man gör någon form av kvalitativ bedömning huruvida ett spel är "kul" eller inte istället för att se det som en artefakt från en gången tid. Även om vi idag vet hur vi värderar gårdagen har vi ingen aning om hur vi kommer att se på den imorgon.

Om ens urvalet för arkivering endast utgår ifrån temporär popularitet så kommer bara det som folk redan är bekanta med att bevaras. Ett arkiv är en plats där det som inte finns ute i allmänheten kan bevaras för framtiden.

Vill man se en riktigt intressant dokumentär om detta ämne kan jag starkt rekommendera Against the Grain, vilken djupdyker i svårigheterna för bevarande av genrefilm som saknat kulturell status hos många arkiv och institut.

Permalänk
Medlem

Vissa gamla (och nyare) spel borde inte få sparas utan tvingande raderas och glömmas.. (Dai-ka-ta-aan-aa jag tänker på dej nu)<- sjung som med Carolas-Tokyo (Jag tänker på dig nu)

Permalänk
Medlem

Kanske borde något göras med copyrighten på spel, så att det blir ok att distribuera dem osv. Tänk vilken retrohörna vi kunde ha här på Sweclockers om man fritt fick diskutera spelkopiering, emulering, hackning av konsoller, äldre än, tja, 20 år. (säger 20 år som exempel då det i dessa sammanhang är jättelänge).

(Sedan tycks det de facto vara ok att diskutera äldre spel och mjukvara på ett sätt som man inte får göra med dagens, och det är ju bra)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Embracer har ett enormt spelbibliotek just för att bevara gamla spel. Iofs är nog det mest fokuserat på fysiska spel.
https://embracer.com/about/gamesarchive/

Var där på besök med jobbet härom dagen bara. De verkar ha en riktigt bra ledstjärna och en välarbetad plan för hur de ska nå dit. Häftig samling med spel och kuriosa som bara verkar växa och växa. De verkar lägga stort fokus på var spelen kommer ifrån som de får in och historien bakom, om kvitton och nötta manualer följer med är det bara roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Håller inte med. Det folk kan göra är att bevara installationer på en konsol, och sedan i en framtid när de väl hamnat i public domain, som Nalle Puh eller Shakespeares verk, så kan deras ättlingar försöka göra en tillsynes perfekt klon för ny hårdvara.

Angående i närtid - om barn spelat sina föräldrars gamla pokemonspel hade efterfrågan minskat utan att någon kompensation gått till Nintendo. Den bästa kompromissen är därför subscriptionmodeller för retrospel, eller att de släpps om & om igen i online re-releases.

Så att min dotter kan spela Sonic på min Mega Drive gör att hon inte vill ha något nytt spel? Om än så vore fallet.

Man kan läsa gamla böcker och de gamla filmer men det säljs nytt ändå.

Vill inte betala månadsvis för gamla spel som de kan ta bort rättigheten till när som helst.

Vill köpa något och sedan äga det. Inte behöva bli mjölkad på pengar.

Det är snarare så att jag är mindre benägen att köpa nya spel just för att man inte äger dem. De stängs ner efter några år och man kan inte köra längre.

Men beror väl också på vad för spel man gillar. Fortnite är ju spel som ändras hela tiden och det är ingen story att prata om. Men spel som Final Fantasy VII eller Trails in the sky som har bra story och inte ändras hela tiden vill man bevara. Visual Novels genren är typ böcker dessutom. De är nästan enbart story.

Ser man spel som något tidsfördriv som man sedan glömmer kan jag förstå om man inte tycker det är så viktigt att bevara men spelar man spel med story så kan de vara precis lika bra 10 eller 20 år senare.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Instämmer!
Närtida ps5 pro-lanseringen (utan discdrive..) talar väldigt mycket för att det inte borde åläggas konsumenter att säkra framtida tillgång till något spel man lagt pengar på.
Det bör åtminstone tillgängliggöras warezstrulna cracks för typ denuvo och andra alwaysonlinehärligheter man hittat på för att undvika att ta ett formellt ansvar för sånt när man inte längre har uppbundna resurser att avlöna som kan motväga framtida serverinvesteringar.
..typ.. ber om ursäkt om detta blev för 'snarky'.