Prisvärd burk för mina behov.

Permalänk

Prisvärd burk för mina behov.

Jag har idag en stationär dator från 2013 bestående av följande delar:

MSI B85M-G43 mATX
Samsung 850 EVO SSD 250 GB
Intel Core i5 4570 3.2 GHz (Haswell)
Silverstone Strider 500W Silent 80+
Silverstone Sugo SG10B, Svart
NVIDIA GeForce GT 610
Corsair 32GB (4x8192MB) CL9 1600MHz VENGEANCE

Den fungerar helt okej, men jag tror det börjar bli dags för en ny burk?

Här kommer mina behov.

Datorn behöver vara tyst, enkel att bygga, underhållsfri, fungera bra i typ tio år framöver (precis som min nuvarande). Datorn kommer användas till video och foto redigering, katalogisering av bilder genom Lightroom och office-sviten. Skulle vara kul om det gick att spela på datorn, men detta kommer ske ytterst sällan. Datorn behöver dock vara snabb – Lightroom och ett antal program öppna samtidigt. Budget? Burken jag byggde ihop 2013 kostade ca. 8000 kr och idag kanske samma burk skulle kosta runt 16000 kr? Så min budget ligger mellan 12000-18000 kr.

Kan ni föreslå några prisvärda datordelar som ni tror skulle uppfylla mina behov?

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

kommer de minnena att gå i 7200 med det moderkortet?

Samt 550W är inte det VÄLDIGT tight? Om han vill koppla in några extra diskar och dyligt framöver eller strömspik.

Permalänk
Medlem

Här kommer mitt förslag,
Semi passiv psu som startar vid 30% last.
Tyst kylning och lätt att underhålla.
Ett sätt 64gb kit då jag hört att ddr5 kan vara svårt med fyra moduler om man inte köper ett kit med fyra.
Ett grafikkort som va billigt med mycket vram.
Stark cpu som inte kräver extrema mängder ström.
Stilrent chassi med två extra fläktar.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

kommer de minnena att gå i 7200 med det moderkortet?

Samt 550W är inte det VÄLDIGT tight? Om han vill koppla in några extra diskar och dyligt framöver eller strömspik.

Moderkortet ska klara 7200 MHz men gällande PSU:n har du nog rätt i att den var lite dumsnål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Bättre att satsa på Ryzen än 14000 serie efter alla problem med Intel på senaste tiden. Och han ville ju ha problemfri dator.

https://www.sweclockers.com/nyhet/39262-intel-bekraftar-anled...

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Min take på en väldigt tyst arbetsdator.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Tack så himla mycket för alla förslag!

Har nu själv gjort en kombo av era förslag - vad tror ni?

Tror ni att det fungerar med svarta fläktar i ett vitt chassi?

Gällande nätaggregat - Behöver jag verkligen ett vitt?

Några andra val för att få datorn så tyst som möjligt?

Tror ni jag kan spara något på att vänta tills Black Friday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightroom:

Tack så himla mycket för alla förslag!

Har nu själv gjort en kombo av era förslag - vad tror ni?

https://komponentkoll.se/bild/icRmG.png

Tror ni att det fungerar med svarta fläktar i ett vitt chassi?

Gällande nätaggregat - Behöver jag verkligen ett vitt?

Några andra val för att få datorn så tyst som möjligt?

Tror ni jag kan spara något på att vänta tills Black Friday?

Det får man nog avgöra själv om man gillar att blanda svart & vitt, det går att få snyggt om man blandar på rätt ställen.

Chassit är vitt, men också stängt. Så du kommer inte se komponenterna ändå. Ta samma chassi fast med Tempered Glass så blir det lite roligare.

Chassit har enbart 120MM fläktplats bak, så du behöver en 120MM fläkt där.

Nätagget är gömt nere i "källaren" av chassit, inget man direkt ser. Man kan se det lite igenom fläktgallret ovanför.

Windows kan du köpa från annan sida för 100kr eller liknande.

Datorn är otroligt tyst med de fläktarna & kylare i det chassit. Har det själv. Är väldigt ljudkänslig och man hör i princip inte att datorn är igång. Chassifläktarna står på 30/35% där de presterar som bäst.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

AMD eller Intel

Har varit helt inställd på att bygga ny dator och då använda AMD Ryzen 7 7700X som CPU. Men eftersom jag kommer att redigera videos har jag börjat fundera på om jag istället borde köra på Intel Core i5-14600K istället? Då skulle jag kunna utnyttja "Quick sync". Förstår dock inte riktigt vad detta kommer innebära i praktiken?

Jag kommer mest redigera skärminspelningar från powerpoint eller mostvarande och dessa kommer ha en längd mellan 5 - 30 minuter. Hur stor fördel kommer jag ha av att köra på Intel istället för AMD? Även givet Intels problem?

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). - MOD