Sonos el dyl för musiklystning

Permalänk
Medlem

Sonos el dyl för musiklystning

Hej!

Jag håller på och kikar på ljudsystem för att uppgradera hemmet med. Har i stor utsträckning kollat på Sonos produkter men känner att då jag provat bekantas produkter (Sonos one och five) tycker jag ljudbilden/diskanten varit väldigt begränsad och har blivit aningen besviken. Framförallt har mellanregistret (?) varit obefintligt då jag spelat rock.

Vad jag vill ha:

- Ett ljudsystem som jag kan sätta upp i köket för allmän musiklyssning och bakgrundsmusik med gäster.

- Gärna en soundbar som kan spela ljud vid tv-tittande men också dubblera för musikspelande och kopplas till högtalarna i köket för att spela samma bakgrundsmusik.

Vad har ni för tips?
Är mina erfarenheter av Sonos otypiska och inställningsberoende?

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Sonos är inget man väljer för ljudkvalitet och de har också rätt usel attityd mot sina kunder.
Man kan i stället välja ett passande ljudsystem och lägga till streaming separat för chansen är sto att streamingen inte kommer att fungera lika länge som ljudsystemet så den bör vara lätt utbytbar och billig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sonos är inget man väljer för ljudkvalitet och de har också rätt usel attityd mot sina kunder.
Man kan i stället välja ett passande ljudsystem och lägga till streaming separat för chansen är sto att streamingen inte kommer att fungera lika länge som ljudsystemet så den bör vara lätt utbytbar och billig.

Varför väljer man Sonos då? 😅

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av whatkatie:

Varför väljer man Sonos då? 😅

För att det ser bra ut vid en snabbtitt, ungefär som att folk köpte Bose Acoustimass system för 20 år sedan via väldigt styrda dem,os.
En del bryr sig inte om prisvärt ljud och det är väl ett personligt val om man väljer ljudmässigt underpresterande saker men Sonos är också ganska kundfientliga eller möjligen helt inkompetenta vad gäller sina mjukvaror, kunden är ju inlåst och beroende av mjukvarustödet och de har nyligen pressat ut icke fungerande mjukvaror och retat upp sina kunder rejält, finns mycket skrivet om det och även på detta forum.
https://www.sweclockers.com/nyhet/39286-sonos-ber-om-ursakt-f...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatkatie:

Varför väljer man Sonos då? 😅

För att bli blåst något år senare när de pajjar dina högtalare med ny mjukvara så du ska köpa nytt.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1719691-sonos-ber-om-u...

Förövrigt, tycker jag dock att min play:1 har bra ljud med bra bas i en sådan liten låda, fast jag är inte en sådan ljudnörd som kan höra skillnad mellan gigabigatjohoo 18 och gagobangflaong 38, mina öron är rätt så normala.

Permalänk
Medlem

Jag kör Yamaha Musiccast hemma och är mycket nöjd med det.
Har köpt på mig genom åren och har i alla rum samt ute på altanen och använder det dagligen.
Kör då Yamaha receiver så det är smidigt att länka ihop TV ljud med övriga högtalare när det önskas.

Jag tycker deras app är helt okej, det är enkelt att länka och dela upp grupper och det finns stöd för flera system som Spotify connect, webradio mm.
Frun kan lyssna på sitt uppe medan jag är i källaren och vill ha annat.

Nackdelen är väl att det är lite dyrare och jag är nog inte tillräckligt kräsen för att säga om det är bra ljud för dina önskemål med mellanregister mm men gå gärna och lyssna på någon demo i butik.
Finns flera olika högtalare och även "hub" för att koppla in dumma högtalare i systemet.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a