Fråga om Imac och os x 10.12.6

Permalänk

Fråga om Imac och os x 10.12.6

Hej!

Min Imac late 2013 som jag kör Sierra på (10.12.6) tappar ofta kontakten med sina hårddiskar och jag behöver nog köpa en ny. Problemet är att detta är min jobbdator och jag behöver kunna köra Quark Xpress 8.5 som med nöd går att köra på 10.12.6 (funkar att köra, men jag kan inte installera om det), inget nyare. Frågan är hur ny en "ny" Imac får vara när jag letar på begagnatmarknaden?

Hittade nån artikel som listade olika system för olika generationer av Imac, och där verkar det som att late 2015 skulle vara sista modellen. Nån som vet något annat?

Jag bootar från en extern ssd med nämnda system. Förhoppningen är något nyare ska kunna funka för att få lite mer prestanda också. Nån som kunnat boota ett så gammalt system på en 2017 eller kanske 2019?

Mvh Björn

Permalänk
Medlem

Varför måste du köra med QuarkXPress 8.5? Har ju hänt en del sen 2010.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk

Chefen är snål och vägrar uppgradera. Tidningen jag jobbar för är en liten landsortstidning som går knackigt. Vi har tjatat läääänge om att uppdatera men nix. Hon lägger hellre ner tidningen än tar fler kostnader.

Det finns flera gamla macar på kontoret och nyare system skulle kräva nyare hårdvara med.

Permalänk
Medlem

Du behöver alltså en nyare dator, men inte för ny för att kunna köra macOS Sierra?

iMac 21/27' 2017 kom med Sierra från fabrik. 2019 är för ny (kom med Mojave från fabrik)

Permalänk

Underbart, då vet jag vad jag ska leta efter! Tack