Använda ny trådlös router med gammal stationär dator

Permalänk

Använda ny trådlös router med gammal stationär dator

Vi köpte en ny router för nån vecka sen, eftersom den gamla fungerat allt sämre med tiden. Jag har lyckats få den att fungera med min laptop (nyare, trådlöst), båda våra smartphones, en smart tv (trådlöst) och med ett Ps5 (med sladd). Men jag lyckas inte få den att fungera med en äldre stationär dator jag har. Problemet är att den datorn saknar trådlöst nätverkskort. Med den gamla routern använde jag en Wifi Usb adapter och det fungerade tillräckligt bra. Men nu hittar inte datorn det nya nätverket. Jag har provat både med WPS push and connect och att manuellt skriva in uppgifterna i mjukvaran för adaptern. Men den hittar ändå inte.

Adaptern är ju gammal den med, så kanske är det helt enkelt så att den inte är kompatibel med den nya routern? Jag är inte jättebra på datorer och nätverk, men inte helt nybörjare heller.

Följande står om adaptern: IEEE 802.11 b/g/n 2.4 GHz

Följande står om routern: WiFi 6 (802.11ax)

Adaptern är en Netgear N300 Wifi USB Mini Adapter (Model No WNA3100M).

Den har tidigare kört tillsammans med routern Netgear N300 Wireless Router (Model No WNR2000v3). Men det står på kartongen till adaptern att den funkar till alla standard Wifi routers, så inte bara specifikt denna modell.

Den nya routern är en Asus RT-AX53U.

Den gamla datorn är nåt ihopbygge jag fått ta över. Vet inga specifikationer på rak arm annat än att den har Windows 7.

Finns det nåt sätt jag kan få det att fungera på utan att behöva göra några extra inköp? Notera att jag inte behöver ha nåt supersnabbt internet till denna dator. Förut fick den ca 50 Mbps och det dög.

Tack!
MVH/Linda

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är alltså att du inte ser wifi-nätverket alls på den stationära datorn?

Advanced Settings > Wireless > General

Select any of these wireless mode options to determine the
types of wireless devices that can connect to your wireless
router:

• Legacy: Select Legacy to allow 802.11b/g/n devices to
connect to the wireless router. Hardware that supports
802.11n natively, however, will only run at a maximum speed
of 54Mbps.

(från https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AX53U/E19790_R... )

kontrollera att channel bandwidth är satt till 20 Mhz och att kanalen är 1, 6 eller 11. samt att WPA2 är tillåtet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ja, köp ett nytt wifi-kort.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ofta är det så att det inte finns något stöd för 5GHz och då kan man behöva separera nätverket först. Testa följande:

1. Döp om ditt WiFi till något du gillar, t.ex. "WiFi".
2. Separera ditt nätverk i separata 2,4GHz och 5GHz-band.
3. Döp ditt numera separata 2,4GHz-band till samma som i steg 1 (t.ex. WiFi).
4. Anslut med den gamla datorn och dess USB-sticka till 2,4GHz-bandet.
5. Sätt ihop banden igen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ofta är det så att det inte finns något stöd för 5GHz och då kan man behöva separera nätverket först. Testa följande:

1. Döp om ditt WiFi till något du gillar, t.ex. "WiFi".
2. Separera ditt nätverk i separata 2,4GHz och 5GHz-band.
3. Döp ditt numera separata 2,4GHz-band till samma som i steg 1 (t.ex. WiFi).
4. Anslut med den gamla datorn och dess USB-sticka till 2,4GHz-bandet.
5. Sätt ihop banden igen.

Tillägg till ovan; i Asus rourtar så heter funktionen man vill så av för att få separata 2,4GHz och 5GHz wifi "Asus smart connect".

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ofta är det så att det inte finns något stöd för 5GHz och då kan man behöva separera nätverket först. Testa följande:

1. Döp om ditt WiFi till något du gillar, t.ex. "WiFi".
2. Separera ditt nätverk i separata 2,4GHz och 5GHz-band.
3. Döp ditt numera separata 2,4GHz-band till samma som i steg 1 (t.ex. WiFi).
4. Anslut med den gamla datorn och dess USB-sticka till 2,4GHz-bandet.
5. Sätt ihop banden igen.

Det är dock irrelevant huruvida trådlösa routern använder samma SSID för både 2.4GHz och 5Ghz bandet, eftersom klienter som bara stödjer 2.4GHz helt enkelt inte kan se SSID:t som strålar ut på 5GHz bandet. Enda anledningen till att separera banden till olika SSID:n är om man har klienter som vägrar ansluta vid 5GHz bandet trots goda signalförhållanden, men då är det oftast frågan om en buggig drivrutin eller helt enkelt ett dåligt wifi-kort som bör bytas ut.

Problemet för trådskaparen har istället att göra med att Asus RT-AX53U som standard har gamla b/g/n banden avstängda för att säkerställa att klienter ansluter med ac (wifi 5) eller ax (wifi 6) standarderna. Så för att få det att fungera med det gamla Netgear N300 n-standard wifi-kortet behöver detta aktiveras i routern som Aphex påpekat här ovan.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Ja, köp ett nytt wifi-kort.

Har inte råd med några fler inköp just nu och har verkligen ingen lust att hålla på och meka med denna dator.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Ofta är det så att det inte finns något stöd för 5GHz och då kan man behöva separera nätverket först. Testa följande:

1. Döp om ditt WiFi till något du gillar, t.ex. "WiFi".
2. Separera ditt nätverk i separata 2,4GHz och 5GHz-band.
3. Döp ditt numera separata 2,4GHz-band till samma som i steg 1 (t.ex. WiFi).
4. Anslut med den gamla datorn och dess USB-sticka till 2,4GHz-bandet.
5. Sätt ihop banden igen.

Jag är fullt medveten om att den gamla wifi-adaptern inte har stöd för ett 5Ghz nätverk. Men nätverket är redan skilda åt i två olika och den hittar ingen av dem.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Problemet är alltså att du inte ser wifi-nätverket alls på den stationära datorn?

Advanced Settings > Wireless > General

Select any of these wireless mode options to determine the
types of wireless devices that can connect to your wireless
router:

• Legacy: Select Legacy to allow 802.11b/g/n devices to
connect to the wireless router. Hardware that supports
802.11n natively, however, will only run at a maximum speed
of 54Mbps.

(från https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AX53U/E19790_R... )

kontrollera att channel bandwidth är satt till 20 Mhz och att kanalen är 1, 6 eller 11. samt att WPA2 är tillåtet.

Jag har försökt att göra de här inställningarna i appen (på telefon). Men det ser inte ut så som du beskriver. Öppnade guiden och kan där se att de använder en dator. Måste lyckas få till det så först, innan jag kan prova detta! Återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Problemet är alltså att du inte ser wifi-nätverket alls på den stationära datorn?

Advanced Settings > Wireless > General

Select any of these wireless mode options to determine the
types of wireless devices that can connect to your wireless
router:

• Legacy: Select Legacy to allow 802.11b/g/n devices to
connect to the wireless router. Hardware that supports
802.11n natively, however, will only run at a maximum speed
of 54Mbps.

(från https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AX53U/E19790_R... )

kontrollera att channel bandwidth är satt till 20 Mhz och att kanalen är 1, 6 eller 11. samt att WPA2 är tillåtet.

Jag vet att jag haft det problemet med gamla wifi-kort, de stödjer inte WPA2. Är inte säker, men gissar på att det kan vara fallet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag vet att jag haft det problemet med gamla wifi-kort, de stödjer inte WPA2. Är inte säker, men gissar på att det kan vara fallet.

Adaptern som TS nämner, stöder WPA2.
Tror att Aphex är inne på rätt spår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Adaptern som TS nämner, stöder WPA2.
Tror att Aphex är inne på rätt spår.

Alright. Tack för förtydligandet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.