Varför får jag samma ping och speed med 5g telefon som med min 4g router?

Permalänk

Varför får jag samma ping och speed med 5g telefon som med min 4g router?

Har pixel6 med 5g från telenor. Sedan har ZTE MF971RS2 (4G) från telia. har switchat simkort mellan dom flera gånger för att testa, men precis samme ping och download speed, kör båda med usb rätt in i datorn.

Varför jag frågar är för att jag hittade en begagnad ZTE 5G ROUTER MC888 PRO billigt, tror ni att en 5g router ger bättre ping och download speed än min telefon? Eller ska jag bara nöja mig med min 4g router...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat vad som verkligen används för bara för att 5g kan användas betyder det inte att det används för du kan ju vara på ett ställe det inte finns täckning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Instämmer, kan vara trafikmässigt smartare för din mast att köra 4g åt just ditt håll. Kan vara värt att felanmäla om du har dåliga hastigheter i stort. Om det bor tillräckligt många i din riktning och 4G inte ger adekvata hastigheter så kommer de att skruva på antennriktningen, öka sändningseffekten eller sätta upp en ny antenn. Men den prioriteringen blir som en pusselbit i utbyggnaden för hela landet, dvs man är ganska liten om inte flera trycker på.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat vad som verkligen används för bara för att 5g kan användas betyder det inte att det används för du kan ju vara på ett ställe det inte finns täckning.

Jo det är mycket god täckning enligt både Telia och Telenors täcknings karta. Bor i ett rätt tätbebyggt område. Utomhus får jag bra speed med telefonen och 5G. Masten kanske är på andra sidan hållet från där jag har datorn dock. har hänt routern vid fönstret dock.

Bara konstigt att jag får samma speed och ping inomhus med 4g och 5g, därför jag frågar om en 5g router som kanske har starkare antenner gör en skillnad?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Instämmer, kan vara trafikmässigt smartare för din mast att köra 4g åt just ditt håll. Kan vara värt att felanmäla om du har dåliga hastigheter i stort. Om det bor tillräckligt många i din riktning och 4G inte ger adekvata hastigheter så kommer de att skruva på antennriktningen, öka sändningseffekten eller sätta upp en ny antenn. Men den prioriteringen blir som en pusselbit i utbyggnaden för hela landet, dvs man är ganska liten om inte flera trycker på.

Har väl inte dåliga hastigheter, upp mot 50 mbit inomhus med både 4g och 5 g, är väl helt okey. Gissar på att man kanske måste ha en utomhus-mast...

Jag bor dock uppe på ett berg så det är rätt konstigt att jag inte har bättre hastigheter. Men eftersom det bor många runt om kanske det är hög trafik på masten också, man märker hur det typ en söndag kväll dippar ner till 20 mbit, pingen ligger väl på 15 ms mot mast, så helt okey. Aja ska väl flytta till lägenhet, vore skönt att få fiber.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Än så länge kör operatörerna med 5G NSA. Den använder till stor del samma som 4G LTE. Så det blir inte så stor vinst på ping.
Om/när 5G SA kommer så kommer pingen att bli betydligt bättre.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Än så länge kör operatörerna med 5G NSA. Den använder till stor del samma som 4G LTE. Så det blir inte så stor vinst på ping.
Om/när 5G SA kommer så kommer pingen att bli betydligt bättre.

Tack så är det nog, kör ju 4g LTE atm

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Intressant om 5G NSA (Non Stand Alone) och "5G Dual Mode" för er som vill veta mera:
https://www.induo.com/5g/5g-nsa-eller-5g-sa/