Tråden om Playstation 6

Permalänk
Medlem

Tråden om Playstation 6

SAN FRANCISCO, Sept 16 (Reuters) - Intel (INTC.O) lost out on a contract to design and fabricate Sony’s PlayStation 6 chip in 2022, which dealt a significant blow to its effort to build its fledgling contract manufacturing business, according to three sources with knowledge of the events.
The effort by Intel to win out over Advanced Micro Devices (AMD.O) in a competitive bidding process to supply the design for the forthcoming PlayStation 6 chip and Taiwan Semiconductor Manufacturing Co (2330.TW), as the contract manufacturer would have amounted to billions of dollars of revenue and fabricating thousands of silicon wafers a month, two sources said.

Moving from AMD, which made the PlayStation 5 chip, to Intel would have risked backwards compatibility, which was a subject of discussion between Intel and Sony engineers and executives, the sources said.
https://www.reuters.com/technology/how-intel-lost-sony-playst...

Playstation 6 bekräftad av flera källor till Reuters.
Sony har valt fortsatt samarbete med AMD.

Permalänk

Tror inte den kommer ut innan 2030 🥲

Visa signatur

Gött!

Permalänk
Medlem

Har den inte disc drive så kommer jag inte skaffa den. Samlar på fysiska versioner av spelen.

Blir det digitalt endast så köper jag hellre på GOG.

Sen måste den köra PS5 spel och gärna boosta dem.

Annars raytracing vore Nice men viktigast är stabila 60fps eller mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

PS3 2006
PS4 2013
PS5 2020
PS6 2027?

Permalänk
Medlem

Fram till PS6, då måste Sony ha återuppföddit Killzone serien eller om det blir lanseringstitel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

PS3 2006
PS4 2013
PS5 2020
PS6 2027?

2027 låter ändå ganska rimligt tycker jag.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

4k 60FPS denna generation kanske? eller som nu 1080p med 60?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Undrar om det ens kommer vara lika kraftfullt som ett 4080 Ti.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Spåkula:

* 8K via PSSR (t.ex 1440p eller 4K uppskalat till 8K)
* Spelutvecklare kan välja att erbjuda 120 FPS med Frame Generation (ny version av PSSR?)
* Någon form av NPU för AI-specifika funktioner
* De första konsolspelen med path tracing
* Enbart digitala spel – ingen skivläsare
* Lansering slutet av 2027 – kostar minst $699

Blir kul att läsa detta om några år för att se hur rätt eller fel jag var.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Om Sony ska förhålla sig till ett pris runt 500$ tror jag det kan dröja säkert 5 år innan PS6 kommer då det tar otroligt mycket längre tid för pris/prestanda att öka nu. Känner Sony att ~700$ är den nya nivån som säljer tillräckligt bra så kan det nog kommer några år tidigare.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om Sony ska förhålla sig till ett pris runt 500$ tror jag det kan dröja säkert 5 år innan PS6 kommer då det tar otroligt mycket längre tid för pris/prestanda att öka nu. Känner Sony att ~700$ är den nya nivån som säljer tillräckligt bra så kan det nog kommer några år tidigare.

kommer inte vara billigare än ps5 pro vid lansering troligen. japp, $700 minst. tror kommer ta längre än tills 2027 också, 5 år låter för långt men 2028/29 om

ingen gta timing 😅

Permalänk
Medlem

Hade inte en ARM baserad system varit ett bra alternativ? Inte direkt så att konsolerna satsar stort på bakåtkompatibilitet ändå.

Hade varit positivt för PC spelar så småningom ARM blir viable

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Hade inte en ARM baserad system varit ett bra alternativ? Inte direkt så att konsolerna satsar stort på bakåtkompatibilitet ändå.

Hade varit positivt för PC spelar så småningom ARM blir viable

De hade troligtvis nog efter PS3 experimentet och kör så PC-likt som möjligt.

Dyr kommer den också vara som någon sa. Sony vill vara ett alternativ till en instegs PC, inte en "konsol-tillverkare" och kommer prisa den därefter. 699 USD+ vid release. Pro 999+.

100% digital då det ökar vinsten rejält när de kan skippa mellanhänder.

Permalänk
Medlem

Ingen Cd-läsare, alla spel kostar 30%+ mer än dagens ockerpriser på i PS-store, första två åren efter släpp är 99% remasters av spel vi redan spelat på ps4, ps5 typ last of us 8K edition, God of war ultra RT edition. År två kanske det kommer nått nytt spel, som sen släpps på PC ändå.

Tveksamt om det blir någon ny konsol för mig, har aldrig spelat så lite på en konsol som jag gjort på min PS5. Hårdvaran vart ju utdaterat snabbare än vad man kunde få tag på en konsol, nu är typ alla AAA-spel 30fps med lätt RT i bästa fall.

Fram till 2027-30 så lär ju också spel-streaming kommit sjukt långt. Hur många år kan man streama spel innan man kommer i 10tkr som PS6 lär kosta? När man dessutom ändå inte äger spelen nu om dem tar bort CD-läsaren.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av dagas:

Har den inte disc drive så kommer jag inte skaffa den. Samlar på fysiska versioner av spelen.

Blir det digitalt endast så köper jag hellre på GOG.

Sen måste den köra PS5 spel och gärna boosta dem.

Annars raytracing vore Nice men viktigast är stabila 60fps eller mer.

Nya pro har inte det och jag misstänker att PS6 kommer sakna det MEN det kommer nog gå att köpa som tilägg precis som med PS5 pro varianten.
Hoppas jag har fel men det ser ut som vi rör oss bort från fysisk media helt.
Känner nog ingen som kollat på dvd/blueray eller lyssnat på cd skiva på många år.
Jag gör det ibland men blir allt mer sällan.

Tror det kanske kommer komma en liten PS6 där allt sköts genom molnet utöver den vanliga och funkar det bra så blir nog PS7 en renodlad sådan maskin(om man kan kalla den det då).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nya pro har inte det och jag misstänker att PS6 kommer sakna det MEN det kommer nog gå att köpa som tilägg precis som med PS5 pro varianten.
Hoppas jag har fel men det ser ut som vi rör oss bort från fysisk media helt.
Känner nog ingen som kollat på dvd/blueray eller lyssnat på cd skiva på många år.
Jag gör det ibland men blir allt mer sällan.

Tror det kanske kommer komma en liten PS6 där allt sköts genom molnet utöver den vanliga och funkar det bra så blir nog PS7 en renodlad sådan maskin(om man kan kalla den det då).

Jag tror också att det kommer att röra sig mer mot digitalt och att Blu-Ray spelaren kommer att kunna köpas separat. Dock hade det varit bra om Sony kunde erbjuda digitala spel till samma pris som fysiska, bara för att göra det lättare att smälta att fysisk media är på väg bort. Trots allt slipper det tryckas media så bara det borde kunna skala av en del av det digitala priset kan man tycka.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr att den kommer att vara digital only, men hoppas givetvis att den kommer med skivläsare. Är inte så sugen på en digital only konsol så länge Sony har monopol på digital spelförsäljning. Tror också tyvärr att priset kommer att se ett ganska rejält hopp, så jag tror att det blir minst samma pris som PS5 Pro. Tekniska prestandan är svår att sia om, men den bör ju vara ett tydligt hopp upp över PS5 Pro om den ska kännas värd att uppgradera till. Sen får man ju hoppas att man styr om lite när det gäller sina spelstudios, så att man går tillbaka till att leverera kvalitativa singel player spel (mestadels). För (exklusiva) spelen är ju i slutändan det som måste finnas där också för att vara intressant, enligt mitt tycke iallafall.

Permalänk
Medlem

AI
AI
NPU för AI
Ray Tracing
Ingen skivspelare som standard

Det här tror jag inte kommer komma:

Sony missar öppet mål 1: Tjänst som streamar spel, ingår i varje spelköp via dem
Sony missar öppet mål 2: Dom borde integrera Bravia Core med ovan tjänst (Sony TVs tjänst för högkvalitets strömning av film)
Sony missar öppet mål 3: Dom borde bygga ett ekosystem med sina befintliga tillbehör som de utmärkta hörlurarna,TV, telefoner. Och undvika dom halvdana PS-brandade tillbehören.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Hoppas på en 4k blu-ray spelare och offline läge samt bra spel och 4k 120hz som mål.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag tror också att det kommer att röra sig mer mot digitalt och att Blu-Ray spelaren kommer att kunna köpas separat. Dock hade det varit bra om Sony kunde erbjuda digitala spel till samma pris som fysiska, bara för att göra det lättare att smälta att fysisk media är på väg bort. Trots allt slipper det tryckas media så bara det borde kunna skala av en del av det digitala priset kan man tycka.

Tyvärr brukar inte saker bli billigare om produktionskostnaden går ned. Om de däremot kan boosta försäljningen med en lite dipp i pris så kanske det blir av?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kommer inte vara digitalt bara som flera tror pga EU.

Då kommer EU och knackar på för de måste då öppna upp playstation för andra affärer än deras egna

Permalänk
Konsolgrävare

Hoppas hoppas hoppas på disk-spelare!!

Sen har jag ett krav: 60FPS!! (Helst 4k)

Får se om det blir lika svårt att få tag på 6an som när 5an kom. Nyfiken på vad priset blir 😬

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

lätt att det blir 13k vid release

Visa signatur

"Power is nothing without control."

Permalänk

Även om jag knappt spelar längre ser jag fram emot vad det blir av det här! Som nämnt tidigare vore det nice med ett nytt Killzone, gärna ett Ratchet and Clank med!

Permalänk
Medlem

Blir det ingen CD-läsare kan dom lika gärna lägga av helt och hållet.

Löjligaste jag hört att inte äga ens egna spel eller betala för något digitalt som man själv inte styr över utan att det kan komma och försvinna.

Ända sen PS4 släpptes och man skulle börja betala för online spelande så håller jag kvar i mitt underbara PS3 för alltid.

Permalänk
Medlem

November 2027 och 12000kr

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Hoppas hoppas hoppas på disk-spelare!!

Sen har jag ett krav: 60FPS!! (Helst 4k)

Får se om det blir lika svårt att få tag på 6an som när 5an kom. Nyfiken på vad priset blir 😬

Blir det inte 4K@60 fps med PS5 Pro?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Har den inte disc drive så kommer jag inte skaffa den. Samlar på fysiska versioner av spelen.

Blir det digitalt endast så köper jag hellre på GOG.

Sen måste den köra PS5 spel och gärna boosta dem.

Annars raytracing vore Nice men viktigast är stabila 60fps eller mer.

Gör den inte disken åt mig så får det bli.

Skrivet av SVclocker:

Fram till PS6, då måste Sony ha återuppföddit Killzone serien eller om det blir lanseringstitel.

Preach!

Resistance med tack

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Calle2003:

Blir det inte 4K@60 fps med PS5 Pro?

Det lär den få jo men hoppas på nästa generation ska satsa på det också fast med mer ögongodis 😀

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

GTA VI-lansering till PS6? Varför utveckla till en konsol i slutet av dess livscykeln?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.