Därför valde Sony AMD för PlayStation 6-kretsar

Permalänk
Melding Plague

Därför valde Sony AMD för PlayStation 6-kretsar

Konkurrenskraftiga priser och bakåtkompatibilitet gjorde att AMD vann loppet mot Intel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vore udda om dom valt Intel nu. Vill dom ha Intel så får dom ingå ett samarbete för PS 7 så allt löper smidigt.
Men det vore vanskligt att binda upp sig så.
Så AMD it is.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vore udda om dom valt Intel nu. Vill dom ha Intel så får dom ingå ett samarbete för PS 7 så allt löper smidigt.
Men det vore vanskligt att binda upp sig så.
Så AMD it is.

Hade ju kunnat välja någon ARM64-lösning t.ex., det hade nästan känts mer rimligt än att lägga energi på att byta till Intel kan jag tycka.

Men är ju ingen chock att de valde "mer av samma" direkt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag vill inte uppleva bakåtkompatibilitet som problem och svårt att utveckla spel pga annan hårdvara.

You made that misstake PS3.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

En till artikel om Playstation kan ni nog klämma in

Permalänk
Medlem

Egentligen inte något dåligt men dagens spelkonsoler känns som en PC med ett eget os.
PS6 är bara en PS5 PRO PRO GTX.

Förr i tiden var det hårdvara som var mycket mer special med speciella nycker som var till fördel men också skapade nackdelar man som speltillverkare var tvungen att kunna bemästra.
Åter igen ingen kritik det känns bara lite som själen gått ur.

Permalänk
Medlem

AMD har ju både CPU och GPU som är relativt mogna.

Intel har ju CPU delen men GPU... ja de har haft iGPU i många år men de har inte varit så mycket att hänga i granen.
De har ju börjat med dedikerade grafikkort med Arc.
Men det känns som i dagsläget är det inte tillräckligt mogna för en sån här storsatsning.
Beroende på hur långt fram PS6 är så kan det ju ändra sig.
Men känns som Intel har mer att bevisa här.
Speciellt i perspektivet om förhandlingarna skedde 2022 och Arc Alchemist lanserades 2022 och jag tror de flesta kan vara överens om att lanseringsdrivrutinerna för Alchemist inte var mogna.

Första generationen Xbox hade Intel CPU och Nvidia GPU.
En sån kombination borde vara möjlig. Men innebär att Sony måste handskas med fler leverantörer.

Så som marknaden såg ut 2022 så verkar AMD som det logiska valet för PS6.

Men det hade ändå varit spännande om Intel på sikt kan bli en starkare konkurrent på GPU marknaden.

Permalänk
Medlem

Kör inte Sony sedan många generationer en custom version av BSD som förlitar sig på OpenGL, Vulkan och OpenGL ES?
Intel har inte en julle under BSD enligt phoronix i 3d och skulle kräva lång tid för att få deras drivrutiner "up to snuff"

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

AMD har ju både CPU och GPU som är relativt mogna.

Intel har ju CPU delen men GPU... ja de har haft iGPU i många år men de har inte varit så mycket att hänga i granen.
De har ju börjat med dedikerade grafikkort med Arc.
Men det känns som i dagsläget är det inte tillräckligt mogna för en sån här storsatsning.
Beroende på hur långt fram PS6 är så kan det ju ändra sig.
Men känns som Intel har mer att bevisa här.
Speciellt i perspektivet om förhandlingarna skedde 2022 och Arc Alchemist lanserades 2022 och jag tror de flesta kan vara överens om att lanseringsdrivrutinerna för Alchemist inte var mogna.

Första generationen Xbox hade Intel CPU och Nvidia GPU.
En sån kombination borde vara möjlig. Men innebär att Sony måste handskas med fler leverantörer.

Så som marknaden såg ut 2022 så verkar AMD som det logiska valet för PS6.

Men det hade ändå varit spännande om Intel på sikt kan bli en starkare konkurrent på GPU marknaden.

Ingen av konsolltillverkarna vill väl längre ha med nvidia att göra om jag förstått det rätt. men kan ha fått det om bakfoten. Plus att nvidia saknar helhetslösningar med chipset, bridges, cpu och gpu som en SoC eller liknande. Lättare och billigare vanligtvis att köpa allt från en tillverkare.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Ingen av konsolltillverkarna vill väl längre ha med nvidia att göra om jag förstått det rätt. men kan ha fått det om bakfoten. Plus att nvidia saknar helhetslösningar med chipset, bridges, cpu och gpu som en SoC eller liknande. Lättare och billigare vanligtvis att köpa allt från en tillverkare.

Nintendo kör väl iofs Nvidia och kommer väl förmodligen fortsätta med det vad det verkar? Det är väl någon Tegra-variant de kör på, vilket ju är någon SoC.
Det är ju dock ARM-baserat, men det är väl just den vägen Nvidia skulle ha en större chans att komma in bredare bland konsolerna igen, i form av någon fläskigare ARM-lösning.

I övrigt är väl ursprungliga Xbox respektive Playstation 3 senaste gångerna de andra hade Nvidia-prylar? Så det var ju ett tag sedan, och håller med att det för x86-baserade lösningar inte verkar särskilt aktuellt med Nvidia som det ser ut idag.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Jag vill inte uppleva bakåtkompatibilitet som problem och svårt att utveckla spel pga annan hårdvara.

You made that misstake PS3.

Fungerar fortfarande fint efter 10 års användning på min PS3 (fat model)

Permalänk
Medlem

Nvidia kanske hoppar in till en PS6 Pro Super så småningom för 39900kr.

Permalänk
Medlem

När man läser sådant här så kan man med fördel sammanfatta det med att "Intel har gjort ett uttalande där man inte sa något med substans" utan att ta med vad de verkligen sa.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett något som gick tillbaka till mindre strömtörstiga lådor under TVn igen. Men det tåget har tyvärr seglat ivrigt påhejat av alla prestandahetsare som ändå aldrig blir nöjda med sakerna de ändå inte använder. : /

Skrivet av Triton242:

Egentligen inte något dåligt men dagens spelkonsoler känns som en PC med ett eget os.
PS6 är bara en PS5 PRO PRO GTX.

Förr i tiden var det hårdvara som var mycket mer special med speciella nycker som var till fördel men också skapade nackdelar man som speltillverkare var tvungen att kunna bemästra.
Åter igen ingen kritik det känns bara lite som själen gått ur.

Alla persondatorer numera behöver ju generellt ett eget OS för att de ska kunna användas till något. Så visst var det bättre förr ibland.

Hårdvarumässigt däremot var inte skillnaden alls särskilt annorlunda "förr" heller. Ofta betydligt mindre till och med. PS3, Wii och GameCube hade samma typ av CPU som en Mac. Amigan hade samma som en Megadrive. NES samma som Commodore och Apple. Och faktiskt så hade händelsvis trådens huvudämne, PSone en CPUn som användes även i... PC-burkar.

Undantagen däremellan var mest just det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Tror snarare att Nvidia är för dyra för att ens vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Blir inte en spelkonsol ganska varm?
Så en spelkonsol med en Intel-CPU borde bli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det är nog snarare så att Nvidia inte vill ha med konsolltillverkarna att göra. Kan man tälja guld inom AI tror jag inte prispressade konsollchips är speciellt lockande.

Permalänk
Medlem

Nvidia Tegra som Nintendo använder är långt ifrån att konkurrera om nodplats med AI, noden som Tegra använder är urgammal för att den anemiska Switchen behöver inte en modern nod.
Skulle Nvidia köra PS6 eller nextgen-xbox så skulle det äta upp AI intäkter för dem för då skulle de bli tvingade att använda en modern nod. Det är ju knappt Nvidia vill tillverka grafikkort längre.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se en portabel enhet, kanske en PS5 Portable i stil med Steam Deck?

En annan sak som jag känner att de sabbade denna generation är suget efter den nya generationen. Om alla spel kommer till PS4 och PC, varför ska jag köpa PS5? Lite bättre grafik känns inte tillräckligt, och samma sak som PS5 Pro anklagats för igen. Jag tror man måste släppa kravet att spel ska släppas till gamla generationer av konsoler, så det går att maxa nya tekniker och inte bara göra spel som kan köras på en potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Hårdvarumässigt däremot var inte skillnaden alls särskilt annorlunda "förr" heller. Ofta betydligt mindre till och med. PS3, Wii och GameCube hade samma typ av CPU som en Mac. Amigan hade samma som en Megadrive. NES samma som Commodore och Apple. Och faktiskt så hade händelsvis trådens huvudämne, PSone en CPUn som användes även i... PC-burkar.

Undantagen däremellan var mest just det.

GameCube hade en PowerPC 750CXe processor som är liknande de Apple använde i sina G3/G4 datorer.
Wii och Wii U kör i stort sett vidare på samma spår och mer/snabbare av samma.

PS3, nja den hade hade Cell processor som är en blandning av stora och små kärnor på ett sätt som dåtidens Macar inte hade.
Cell processorn räknades som väldigt kraftfull när PS3 lanserades 2006 ... om det var under rätt förutsättningar.
Det gick att köra Linux på PS3 innan Sony stoppade det med någon uppdatering och minns att jag läst om någonstans de skaffade massvis med PS3:or och klustrade dem för Cell processorn var bra för ... någonting.
Men den var inte lätt att utnyttja effektivt.

Om man säger exempelvis Intels Alder Lake med P och E kärnor så är de kärnorna ändå mer lika varandra än stora/små i Cell.

Wikipedia säger;
In May 2008, the Cell-based IBM Roadrunner supercomputer became the first TOP500 LINPACK sustained 1.0 petaflops system.

Som exempel på andra användningsområden för Cell än PS3.

Wikipedia säger också;
The Cell architecture includes a memory coherence architecture that emphasizes power efficiency, prioritizes bandwidth over low latency, and favors peak computational throughput over the simplicity of program code. For these reasons, Cell is widely regarded as a challenging environment for software development.

Cell var cool teknik för sin tid. Men frågan om det verkligen är så bra lämpad för en spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Det är nog snarare så att Nvidia inte vill ha med konsolltillverkarna att göra. Kan man tälja guld inom AI tror jag inte prispressade konsollchips är speciellt lockande.

Det tror jag, om jag drev ett företag så skulle jag gladeligen sälja PS6 chips till Sony även om jag bara fick några enstaka cent i vinst per styck, för jag vet att det är en produkt som garanterat kommer att säljas miljontals av. Det är dessutom rätt bra reklam för mig om mina chips finns i den nyaste generationen av spelkonsoler. (Så länge min produkt faktiskt är bra, men det måste jag ju lita på att den är eftersom att det är min produkt som jag har utvecklat)

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

, PSone en CPUn som användes även i... PC-burkar.

Det regnade väl inte direkt PC burkar med MIPS R3000 CPU:er? Speciellt inte sådana utrustade med en co-processor för flyttal/matris-tuggande.

Tydligen så satt det dock en R3000-variant i New Horizon farkosten som för ett antal år sen blåste förbi Pluto. I kategorin onödigt vetande menar jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det regnade väl inte direkt PC burkar med MIPS R3000 CPU:er? Speciellt inte sådana utrustade med en co-processor för flyttal/matris-tuggande.

Nej, det är rätt. Vet inte om jag skulle kallat dem för "PC Maskiner" egentligen, snarare workstations. De flesta med någon variant av Unix som bas av operativsystem. Personligen så var det mest tidigare SGI Indigos jag kom i kontakt med som hade dem i sig.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Nej, det är rätt. Vet inte om jag skulle kallat dem för "PC Maskiner" egentligen, snarare workstations. De flesta med någon variant av Unix som bas av operativsystem. Personligen så var det mest tidigare SGI Indigos jag kom i kontakt med som hade dem i sig.

Aha, ja det torde varit grejer det...

Fatrar inte varför det finns PC case som är kopior av gamla SGI burkar. Vore ju ascoolt.