Kan inte byta namn på mappar i Win11

Permalänk
Medlem

Kan inte byta namn på mappar i Win11

Har fått ett lustigt fel i Windows 11.

Jag får inte byta namn på mappar, gamla eller nya, filer går bra att byta namn på mm.
Kan inte byta namn på mappar i den utdelade NAS enheten heller från Windows så det kan ju inte bara vara rättigheter på SSD som strular till det.

Har googlat för att försöka få nån ordning men inte hittat något tips som fungerar.
Har kört
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
sfc /scannow

Vet inte riktigt vad dom ska göra men det hjälpte inte i alla fall..
Försökt göra nån clean boot hjälpte inte heller.
Ingen aning när felet kom till så kan inte hänvisa till någon annan programvara heller.

Någon som hört talas om felet och vet vad som verkligen fungerar att lösa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Någon som hört talas om felet och vet vad som verkligen fungerar att lösa det?

Funkar det att byta namn via CMD/PowerShell? Testat någon filhanterare från tredjepart?

Permalänk
Rekordmedlem

Det var en lite otydlig beskrivning/rubrik, du kan alltså inte byta namn på mappar i en nas men du kan byta namn på lokala mappar i win datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Funkar det att byta namn via CMD/PowerShell? Testat någon filhanterare från tredjepart?

Ja in CMD/PowerShell kan jag byta namn och skapa nya mappar som heter något annat en ny mapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var en lite otydlig beskrivning/rubrik, du kan alltså inte byta namn på mappar i en nas men du kan byta namn på lokala mappar i win datorn ?

Rubriken är inte otydlig det som står där stämmer och det är de jag har problem med.
Dock förtydligade jag i inlägget att jag Citat: "Kan inte byta namn på mappar i den utdelade NAS enheten heller från Windows"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Att du inte kan göra det från Windowsdatorn är helt enkelt rättighet/behörighet (förhoppningsvis), vad kör NAS:en för OS och navigerar du lokalt (x:\udelat\mappnamn) eller nätverksresurs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Att du inte kan göra det från Windowsdatorn är helt enkelt rättighet/behörighet (förhoppningsvis), vad kör NAS:en för OS och navigerar du lokalt (x:\udelat\mappnamn) eller nätverksresurs?

Det har nog inte med rättigheter att göra alls då jag inte får döpa om mappar.. varken lokalt eller på 2 olika nas... Jag kan kopiera filer ändra radera byta namn på allt annat lokalt som på nas enheterna.

Men jag kan under inge omständigheter byta namn på en mapp. Kan skapa en ny mapp överallt utan problem men kan inte redigera namnet.

Permalänk
Medlem

@Kaputnik:
Kanske kan denna sidan hjälpa dig?
https://windowsreport.com/unable-to-rename-folder-in-windows-...

Testa om det är "Controlled Folder Access" som spökar

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Kaputnik:
Kanske kan denna sidan hjälpa dig?
https://windowsreport.com/unable-to-rename-folder-in-windows-...

Testa om det är "Controlled Folder Access" som spökar

Haft tid igen och försöka fixa och nopp det är inte Controlled Folder Access. Däremot fanns det fler tips som jag ska försöka testa. Känns annars som enda utvägen snart är att installera om.