mATX köpråd till ett Asus 3080 Tuf

Permalänk
Medlem

mATX köpråd till ett Asus 3080 Tuf

Hej! Ska hjälpa en person att bygga ihop en mATX dator, Den ska passa till ett Asus 3080 Tuf som vi redan har så det måste få plats, jag har hittat denna lådan på inet som verkar rymma kortet.: ASUS Prime AP201 Vit mesh för 899:-

Datorn ska mest vara för spel / emulatorer / lättare redigering, Skärmen som ska drivas är en Dell alienware 38" ultrawide så ganska hög upplösning iu vissa spel men det är inget tävlingsfps som efterfrågas, utan mest för casual play.

Skulle någon råda mig till vilka komponenter som passar så skulle det vara uppskattat, något hyffsat ekonomiskt system, är inte speciellt påläst längre då jag byter dator väldigt sällan nu för tiden.

Såhär ser det jag plockat ihop själv, skulle gärna komma under 10000 om det är möjligt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/bisuASZTk_uiKiFMrV4cvBk0My0/kampiz-matx

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Inte mycket att säga till om. 650/750w räcker utan problem också ifall du vill spara någon slant där och inte har några planer på att uppgradera till ett rtx 6090 om 5-10 år. Ryzen 7600(x) räcker nog också lika väl till det mesta.

Finns ju fönster version ("TG) av chassit 200kr billigare. Moderkort kan du spara flera hundra på ifall den inte behöver ha vita detaljer.

MSI Pro B650M-P är i princip lika bra förutom wifi.
ASRock B650M-HDV/M.2 är också bra, bara att den har 2x Dimm/ram slots istället för 4. Endast relevant ifall du vill lägga till fler i framtiden.
Billigaste MSI Pro B650M-B har endast 1 m.2 slot, igen endast relevant ifall du vill lägga till en till i framtiden.

Kylaren finns SE variant (i princip samma) 100kr billigare svart. 90kr billigare vit med rgb, fast du behöver såklart inte koppla i RGB'n ifall du inte vill.

Sist så kan du ju spara 350kr på ssd'n också genom att köpa NV2 istället. Hastigheten spelar ingen roll i normal anvädning fast gör skillnad i större förflyttningar & ex. spelinstallationer. Samt att Fury'n håller längre, däremot om 5 år kanske man får 4tb för samma pris så svårt att veta ifall man tjänar på det.

Edit: missade att du skulle bygga den själv, så jag utgick från Inet som dig. Kan spara mer ifall köper ifrån olika butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Inte mycket att säga till om. 650/750w räcker utan problem också ifall du vill spara någon slant där och inte har några planer på att uppgradera till ett rtx 6090 om 5-10 år. Ryzen 7600(x) räcker nog också lika väl till det mesta.

Finns ju fönster version ("TG) av chassit 200kr billigare. Moderkort kan du spara flera hundra på ifall den inte behöver ha vita detaljer.

MSI Pro B650M-P är i princip lika bra förutom wifi.
ASRock B650M-HDV/M.2 är också bra, bara att den har 2x Dimm/ram slots istället för 4. Endast relevant ifall du vill lägga till fler i framtiden.
Billigaste MSI Pro B650M-B har endast 1 m.2 slot, igen endast relevant ifall du vill lägga till en till i framtiden.

Kylaren finns SE variant (i princip samma) 100kr billigare svart. 90kr billigare vit med rgb, fast du behöver såklart inte koppla i RGB'n ifall du inte vill.

Sist så kan du ju spara 350kr på ssd'n också genom att köpa NV2 istället. Hastigheten spelar ingen roll i normal anvädning fast gör skillnad i större förflyttningar & ex. spelinstallationer. Samt att Fury'n håller längre, däremot om 5 år kanske man får 4tb för samma pris så svårt att veta ifall man tjänar på det.

Edit: missade att du skulle bygga den själv, så jag utgick från Inet som dig. Kan spara mer ifall köper ifrån olika butiker.

Tack för tipset det kan nog bli en sån 7600x då jag tror den gott och väl räxker till, jag tror vi även kör en montering för 899 då det spar endel tid och strul, nu är frågan bör man vänta på blackfriday.. 😊