Nu får Discord ordentlig kryptering

Permalänk
Melding Plague

Nu får Discord ordentlig kryptering

Discord rustar upp röst- och videosamtal med end-to-end-kryptering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser inte alls illa ut. Men lite konstigt att DMs ännu inte är krypterade..

Permalänk
Medlem

Säg till när DM är krypterat. Sjukt dåligt tills det är fixat.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

EU fradgar om munnen.

Nu använder jag inte Discord. Vad är syftet med end-to-end-kryptering i ett chattprogram som jag förstår är riktat till främst dator- och konsolspelare? Ska de dela hemliga fuskvideos med varandra kanske? Eller försöker Discord nu konkurrera om gängrekryterare, krigsförbrytare, knarklangare, terrorister och pedofiler med andra chattprogram, för som jag förstått det av EUs Chat Control-förslag så är det enbart sådana personer som florerar i programvara med end-to-end-kryptering?

(Dagens andra /s för klarhets skull)

Permalänk

Jag gillar det gamla 80talet. Att prata i en NMT 450 mobil var ungefär lika säkert som att prata med ens polare genom att använda megafoner.

Kryptering bör vara standard. Kryptering som ingen utomstående kan avlyssna är en annan sak som går att diskuteras. I vilket fall så finns det ingen seriös argument för det ska vara helt okrypterat för alla som är mellan den man pratar med.

*edit*
Citat: Textmeddelanden mellan dig och en annan användare är däremot inte krypterade.
1980 is back. Alla meddelande ska självklart vara krypterade och ej sändas i klartext. Vilket som sagt inte nödvändigtvis betyder att det behöver vara krypterat så Discord ej kan läsa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

EU fradgar om munnen.

Nu använder jag inte Discord. Vad är syftet med end-to-end-kryptering i ett chattprogram som jag förstår är riktat till främst dator- och konsolspelare? Ska de dela hemliga fuskvideos med varandra kanske? Eller försöker Discord nu konkurrera om gängrekryterare, krigsförbrytare, knarklangare, terrorister och pedofiler med andra chattprogram, för som jag förstått det av EUs Chat Control-förslag så är det enbart sådana personer som florerar i programvara med end-to-end-kryptering?

(Dagens andra /s för klarhets skull)

Som om man skulle behöva en anledning för att värna om användarnas integritet.

Permalänk
Medlem

DM går ju att lösa genom att kryptera själva informationen i sig med publika/privata nycklar. Lite bökigare bara.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk

Perfekt för alla pdf-filerna...

Permalänk
Medlem

Chat text? DM? FILER??
och istället för att lagra filer på http öppen web, gör det P2P som skype hade.

åh juste då kan dom inte locka med större filstorlek med Nitro ...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Den dagen dom krypterar DM blir jag imponerad, varför skulle dom göra det när dom istället kan antingen sälja aggregerat data eller använda det själva till nån framtida AI-tillämpning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Den dagen dom krypterar DM blir jag imponerad, varför skulle dom göra det när dom istället kan antingen sälja aggregerat data eller använda det själva till nån framtida AI-tillämpning.

Det här är såklart poängen med det hela.
Att förhindra andra från att "scrapa" deras data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det här är såklart poängen med det hela.
Att förhindra andra från att "scrapa" deras data.

Om dom gör en riktig e2e-kryptering så kan dom inte själva komma åt meddelandena heller, det skulle alltså innebära att dom låser ut sig själva också från att använda datat. Men dom kan ju göra som Facebook och köra en falsk kryptering så att dom själva kan agera MITM och läsa datat i klartext.

Permalänk
Medlem

Kryptering spelar väl snart ingen roll längre?