Nybyggd dator, problem med kraschande spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av LjungR:

tjenare, de går inge vidare. symptomen fortsätter. ska riva heeeela datorn nu i veckan och bygga om den på nytt. allt ska undersökas och felsökas för något är fel.. hur går det för dig?

Mycket snack om minnena i tråden...

Men har du gjort någon faktisk test av dem?

(Med tex Memtest86+)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av LjungR:

tjenare, de går inge vidare. symptomen fortsätter. ska riva heeeela datorn nu i veckan och bygga om den på nytt. allt ska undersökas och felsökas för något är fel.. hur går det för dig?

Jag hade installerat drivrutinen för GPU, men inte AMDs "adrenalin edition" mjukvara. Av gammal vana tycker jag inte om onödiga program och filer, samt att jag aldrig själv använder inspelning och streamingfunktionerna osv. Visade sig att många spel kräver specifika inställningar för att hårdvaran ska köra det rätt, och efter att vi installerade det programmet har ett par spel som var ospelbara funkat betydligt bättre. Adrenaline edition optimerar inställningarna för spelen nästan helt automatiskt, och det var avgörande i flera fall.

Min situation var inte så illa som jag trodde, killen berättade i Fredags att han kunde spela vissa spel, så det var ju inte så illa. Jag levde med bilden att all belastning på GPU fick datorn att dö oavsett vad för spel det var som kördes.

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Air M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem

Hur är tempen på nvme disken? Antar att den har en liten kylfläns, men det har ju hänt förr att folk glömt ta bort skyddsplasten på värmekudden eller att disken har dålig kontakt med kudden. En överhettande disk gör systemet instabilt, och eftersom det går att lira en stund tänker jag att krascherna kanske sker när saker värmts upp till en viss nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Har du ställt ner hastigheten på ram, som jag sa?

inte ännu. Nyss rivit hela datorn och byggt om den på nytt. Mest för att säkerställa CPU och socket. allt var ok.
hur mycket ska man prova med att dra ned hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Hur är tempen på nvme disken? Antar att den har en liten kylfläns, men det har ju hänt förr att folk glömt ta bort skyddsplasten på värmekudden eller att disken har dålig kontakt med kudden. En överhettande disk gör systemet instabilt, och eftersom det går att lira en stund tänker jag att krascherna kanske sker när saker värmts upp till en viss nivå.

Plasten borttagen. Tempsen är bra. dock har jag ju enbart följt temps via stresstest och inte när jag spelat. Men ja det går såklart inte att utesluta någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Mycket snack om minnena i tråden...

Men har du gjort någon faktisk test av dem?

(Med tex Memtest86+)

Tjo, Nej inte kört via memtest vad jag kan minnas. kört windows egna samt via stresstest. inget avvikande alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LjungR:

inte ännu. Nyss rivit hela datorn och byggt om den på nytt. Mest för att säkerställa CPU och socket. allt var ok.
hur mycket ska man prova med att dra ned hastigheten?

Vilken hastighet kör du idag?