Helgsnack: Hur prioriterar du komponentköp?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Hur prioriterar du komponentköp?

I veckans helgsnack undrar vi vilka datordelar du lägger mest – och minst – pengar på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Jag bygger nytt så pass sällan så de gånger jag gör det så blir det top of line genom hela bygget.
Väljer kvalitétsprodukter från välkända tillverkare och det bästa som finns för tillfället.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

CPU för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag bygger nytt så pass sällan så de gånger jag gör det så blir det top of line genom hela bygget.
Väljer kvalitétsprodukter från välkända tillverkare och det bästa som finns för tillfället.

Samma strategi.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken plattform man köper, för intel så måste du tänka på att du bör ha snabba minnen, och då är det säkrast med ett moderkort som har enbart två minnesplatser och gärna minst 8lager, sen minnen då, vilket bör vara minst 7200mt/s.

För amd så är vilket mobo som helst dugligt, för de flesta når 6000mt/s ändå. sen bör man så klart ha okey vrm om man vill oca eller ha en cpu som inte är låst som 7800x3d är.

gpu, well ett 6800xt/7800xt, 4070ti minst.

psu beror på vilket kombination av cpu/gpu man väljer, men 600w räcker bra till det mesta. dock ej en top end intel cpu med ett 3080 och över, dock fungerar 4090 med 600w ypperligt med en i9:a.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag försöker balansera mina höga krav mot prestanda per krona - nätagg ska man aldrig snåla på, och agget samt chassi och kylning är något man kan ha så pass länge att jag tycker det är värt att lägga lite extra för att få nåt som är kvalitativt och framför allt tyst. En tyst dator är extremt viktigt för mig. Därav Dark Rock Pro 4 och en mix av Corsair ML och bq Silent Wings.

Sen har jag blivit bränd tidigare på att försöka snåla på moderkortet (Z87-A, usch) så nuförtiden försöker jag hitta nåt som är lite mittemellan, både feature- och prismässigt. Därför blev min B650E-bräda lagom.

När det gäller prestandakomponenterna, själva hjärtat i hårddisken, så brukar jag även där lägga mig nåt snäpp eller två under dyrast och snabbast för att få en bättre PPK eller för att jag helt enkelt inte vill lägga vidriga pengar på en enstaka komponent. Att jag gick till AM5 och 7800X3D i stället för att stanna på AM4 ett par år till och gå på en 5800X3D kan man ju diskutera om det var nödvändigt, men just den gången kände jag "äh, vafan".

Nu ville jag dessutom kunna lira bekvämt i 4K då jag mest soffgamear nuförtiden så då fick det bli 7900 XT i stället för 4070/7800 XT som annars hade räckt gott. Tyckte inte det var värt 3-4k till för DLSS den här gången.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Skärm, lätt

Skärmen är den som överlever längst, sitter på en 49" 32:9 som nu kostar cirkus 12000. Köpte den för 2 år sedan, räknar med minst 5 år till.

Normalt bygger jag en ny dator ungefär vart 6e år och byter grafikkort en gång efter ungefär 3 år om det ser lockande ut.
Andra komponenter i fallande prisordning

  1. grafikkort

  2. lagring (bytte nas mot 3x8Tb intern ssd i senaste bygget)

  3. cpu

  4. ram

  5. moderkort

  6. psu

  7. chassi

Nytt bygge brukar hamna på 25-30k ink grafikkort.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk

Under studietiden, man hade ont om pengar men det man köpte fick man använda till allt inklussive skolarbete.
Idag så är man mer begränsad. Därför går mina pengar på saker som datorväska, kontorsstol hemma, skruvmejslar och annat. Det faktisk mycket pengar där med om man vill ha kvalite.

En dyr färg 3D skrivare kommer jag köpa efter jag har fått en tidsmaskin där jag kan frysa tiden, så jag får ett par timmar extra per dag och greja med den. Annars blir det en pryl som ej används men tar plats.

Permalänk
Hedersmedlem

Hög prestanda/hög kvalitet utan att det är det bästa (läs: dyraste) som finns. 8 kärnor räcker på CPU fortfarande, så de senaste tre(!) jag haft har varit 8 kärnor.
GPU brukar också bli nåt snäpp under toppklassen; skulle jag köpa idag skulle det nog blir 4080 Super eller 4070 Ti Super (men inget är tillräckligt mycket snabbare än mitt 3080 att jag ska köpa något).
Lagring och RAM i tillräcklig mängd efter prestanda/krona. Just nu mer än jag behöver för att jag köpte mer och behöll det gamla.
Chassi efter clean design och smidig montering.
Fläktar (inkl nätagg) ska vara tyst som högsta prio.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Likt THB och Jefe så tar jag i ordentligt när jag väl köper. Nästa köp blir troligen 9800X3D eller Intels nya toppmodell beroende på hur de presterar och hur strömtörstiga de är, samt troligen ett 5090 eftersom AMD verkar ha gett upp kampen om prestandakronan gällande grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag köper främst begagnat nu för tiden så det beror på vad som finns att välja på. Det gäller även tex. Möbler och en del annan hemelektronik

Permalänk
Medlem

Jag spelar extremt sällan, då kan man ofta återanvända sitt gamla grafikkort till nya datorn om man bygger nytt. Stora hårddiskar och cpu med många kärnor är mer användbart till min bildbehandling och där ligger nog min prioritet. Mycket ram är bra.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag "sparar" genom att ta ett steg under på rätt många komponenter. Varför ta en gen5 m.2 när en gen4 är tillräckligt snabb för spel?
6-kärning processor istället för 8 kärnor. Nästa gång blir dock 8-10 kärnor, då det börjar göra nytta med 8 kärnor för spel.
RX 5700 istället för RX 5700 XT, i vår kommer jag förmodligen göra likadant med näst generation gpuer. Det behövs en uppgradering nu känner jag.

Men så handlar jag nästan alltid på rea. Det är inte många komponenter jag köpt för ordinarie pris i nuvarande datorn. Chassi, moderkort, CPU samt nätaggregat fick jag nog pynta ordinarie pris då dessa sällan reas när det gäller ITX. Men övriga komponenter kan man göra bra deals på.

Permalänk
Medlem

Jag bygger tills jag blir nöjd. Senaste datorn gick på något över 60k, och så gör jag med det mesta jag köper.
Äldre datorn är 10 år, har inte behövts ändras nåt i den en enda gång sedan den byggdes.
Dyrt en gång, sedan klarar det sig.
Finns inte ekonomin, härda ut lite till med den gamla, få bort alla onödiga småutgifter och spara tills det går lägga så mycket som behövs för att bli nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag kör på regeln "minst dubbel prestanda" , DVS om jag byter CPU, Lagring, GPU eller minnen så vill jag att varje komponent har minst dubbel prestanda mot den jag byter ut.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][23 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Jag brukar prioritera CPU då det påverkar mig överlägset mest, och köper oftast någon toppmodell.

Utöver det lägger jag stora pengar på lagring, då film och musik är mina stora hobbies och jag har mitt eget "moln" för det.

Sett till övriga komponenter kan jag ibland snåla lite på chassi och periferiprodukter, men har lärt mig att aldrig snåla på PSU och moderkort. Det är en livserfarenhet som lönat sig väl genom åren.

GPU och skärm är viktigt men de uppdaterar jag mer sällan. När jag väl gör det brukar det bli något av de bättre testade modellerna som har en vettig prislapp. Jag är ingen hardcore gamer längre så viktigast är hög bildkvalitet och tyst GPU.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

CPU är overrated

Minne, lagring är viktigare.

Man spenderar hela tiden framöver skärmen så får det kosta hur mkt det vill. GPU är trevlig men jag uppdaterar var 2:e eller 3e generation. Ny CPU var 2:e GPU byte.

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem

Jag har ju, som synes, gamla grejor men hoppade relativt tidigt på SSD och USB3, 2010. GPU-prestanda är inget jag prioriterar för desktopen, men det får inte vara så dåligt att det segar ner webläsare, filmtittande, operativsystemet. Märkte skillnad på min Radeon HD7750 jämfört med Radeon rx580 i vardagligt slösurfande, så då fick 7750 (silent) flytta till sovrummets HTPC.

Sedan får man ju såklart prioritera. Behöver man 8GB lagring är det ju viktigare att ha just 8GB än att ha 2GB snorsnabb pcie-ssd. Behöver spelet en viss GPU (DX12 kanske) måste man ju ha det, och prioritera ner annat, om man nu ska prioritera.

När allt ovan är svamlat, efter att ha gått över till SSD och 4K-skärm är det oerhört svårt att tänka sig att backa på dessa till hårddisk och lågupplöst skärm igen. Man kan lite grand se det på min signatur, mitt moderkort+cpu köpte jag för typ 500kr begagnat. Skärm och lagring har jag lagt mer på. Skulle jag lägga 2000 på begagnat MB+CPU+RAM skulle jag ju få en mycket snabbare burk gällande CPU men det har jag alltså inte prioriterat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Mest prestanda för krona, men snålar ej med tillverkare.

Tycker det blir roligare att uppgradera oftare när det inte svider så mycket.

Permalänk
Medlem

Bästa pris prestanda kör jag på.
Det som uppfyller mina krav, sen det billigaste.
Sen vilka komponenter jag satsar på beror på vilken av datorerna de gäller.
Köper gärna overkill för mig.

Permalänk
Testpilot

Den uppenbara biten är att jag väljer komponenter från etablerade märken, brukar spendera rätt skapligt med tid att kolla recensioner och leta fallgropar med produkter likt SSD och moderkort. Grafikkort kan jag lägga lite tid på att kolla upp också, men ofta är prestanda inom felmarginal mellan märken och modeller, det är kylanordningen och dess ljudnivå som brukar utröna den största skillnaden.

Sedan hur jag prioriterar är att jag avsätter minst 50% av den totala budgeten jag har för grafikkortet. Eftersom spelande är det jag primärt använder datorn till, eller snarare den typ av last som är tyngst, då kommer ett starkare grafikkort utgöra en större skillnad än en stark processor eller vrålsnabb lagring.

Så:

  1. Grafikkort

  2. Plattform (cpu/moderkort)

  3. Resten

Sedan ser jag till att inte köpa det billigaste möjliga, utan sparar isåfall lite till så jag kan köpa något vettigt om det inte ryms inom budget direkt. Detta gäller oftast SSD-enheter och moderkort, det är enkelt att vara dumsnål här. Ofta för någon hundring till över billigaste kan man få något som faktiskt är rätt bra.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem

Låg ljudnivå är prio, så strömsnåla delar.

Därefter balansera prestandan utifrån mina behov, eftersom fps och andra spel som lever på "bästa" grafiken har aldrig lockat mig. Spelas det spel så är det strategiska och där är det sällan behov av de senaste årens gimmick raytracing. Innehåll framför yta.

Hålla en budget. Det man sparar nu kan man använda för uppgradering senare (och då ha en snabbare maskin än om man gått det värsta tidigare) och ändå ha deg över (och till slut en reservmaskin för andra behov). Det är inte svårt att bygga dyrt, det kan vem som helst.

Nått jag alltid satsat på är mycket minne för det lönar sig i längden. Stora moduler ftw.

Mao litet behov av stor e-p...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Håller mig nästan (köpte tyvärr ett 5700XT när mitt 1080TI dog) uteslutande till Nvidias 80-serie. Lägger alltid lite extra för att få ett kort med bra/tystare kylning. Uppgraderat GPU varannan generation sedan GTX 580.
Nöter en del Factorio så CPU och minne är också viktigt. RAM styr vilka moderkort jag överväger.

PSU vill jag ha lite överdimensionerad för användningsområdet för att minimera ljud från fläktar. 80+ Platinum eller riktigt bra 80+ Guld. Inget jag väljer att spara pengar på direkt.
Chassi måste ha bra luftflöde, vara tyst, inte ha någon som helst RGB-spya och stöd för en 280mm AIO i fronten. Betalar det som krävs för att uppnå det.
Lagring vill jag ha bra värde för pengarna, väljer större och långsammare över mindre och snabb.
Skärm, hmm. IPS (än så länge). Ett "overdrive läge" som fungerar väl över hela uppdateringsspektrumet (är det rätt ord?). Mina sista fem skärmar är inhandlade under reor.

Prioriterar ungefär såhär.

  • GPU: 5/5

  • CPU: 5/5

  • RAM: 5/5

  • Moderkort: 4/5

  • Lagring: 1/5

  • Chassi: 3/5

  • Nätdel: 2/5

  • Kylare: Arctic AIO/5

  • Skärm(ar): 3/5

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Only the best f.ck the rest😜😝 Köper nytt så sällan för att jag följer den enda lagen..

Permalänk
Medlem

Hmmm Grafikkort... Och monitor. Sen är det inte så noga... Eller jo mus och tangentbord. Det man interagerar med.

Permalänk
Medlem

CPU, alltid CPU.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

jag tänker såhär: en dator ska vara balanserad. har man spenderat på en top of the line CPU och GPU så ska man ju t.ex. inte ta det billigaste 850w nätdel man hittar. även med SSD. skulle personligen aldrig köpa en instegs SSD utan DRAM och låg TBW. samma sak med kylning och även chassi

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

1. PSU. Ett hållbart och stabilt system är viktigast för mig. Vill inte ha nån skräpdel som pajar komponenter eller i värsta fall hela systemet. Dålig PSU kan också skapa oförutsägbara krascher. Minst 10 års garanti ska det vara på den. Kollar alltid recensioner.
2. Lagring. Ska också hålla.
3. Moderkort / RAM. Bra om det funkar utan strul. Tar dock inte de dyrare komponenterna här.
4. Chassi. Vill ju helst inte ha en dammsugare. Många billiga chassin är ju också fula som stryk.
5. CPU. Nåt som duger till det jag ska göra, inte mer.
6. GPU. Minst viktigast. Spelar inte mer än 1080p medium/low (ibland även 720p fönsterläge).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grafikkort som når tillräcklig prestanda
Plattform som lever länge nog
Hårddiskar som räcket till behovet
Övrigt byter man inte så ofta, men vid behov

Permalänk
Medlem

Jag snålar på chassi, moderkort och minnen för att kunna köpa den cpu och gpu som jag vill ha.

Tänker så här:
- Chassit tillför inget, det ska bara stå där
- Moderkort av basmodell räcker nästan alltid om man inte ska tok-överklocka eller ha miljoner m.2-diskar
- Prisskillnaden mellan minnen med tights timings och några lite slappare motiverar inte prisskillnaden

Räknar med att få mothugg

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.