Permalänk

Ny 5G router

Hej
I vårt fritidshus har vi idag 4G Router TP Link MR600. Då router har externa 4G antenner så har den fungerat bra.

Nu planerar jag för att framtidssäkra och köpa 5G router. Men är en jungel vad rekommenderar ni?Vill ha så bra räckvidd och bra nätverk som möjligt både på mobilt bredband och wifi utan att behöva köpa extra antenner och extra routrar. Vi har trähus på 54kvm med tillhörande gästhus på 25kvm(ca5 meter från huvudhus). Så litet hus. Tacksam för alla tips och råd.

Har själv kollat och hittat några alternativ
1. TP Link Archer nx200 - Verkar kunna behålla gamla MR600 router som en förstärkare vilket kan vara bra.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/mobilt-bre...

2. Deco X50 - Wifi6 https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/mobilt-bre...

3. Rutx50 - Verkar bra då den har externa antenner både för 5G och wifi. Dock endast wifi5.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/mobilt-bre...

Permalänk
Rekordmedlem

Teltonikan lär vara bäst om du inte har mycket bra förhållanden för den kräver ju riktiga antenner och wifi är ju tämligen ointressant för allt utom lanet för det lär vara det mobilanätet som bestämmer prestandan mot internet. Den levereras ju däremot inte med antenner vilket du skrev var ett krav och den är ju även mycket dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fixa fiber om du använder dator och spelar mycket.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Teltonikan lär vara bäst om du inte har mycket bra förhållanden för den kräver ju riktiga antenner och wifi är ju tämligen ointressant för allt utom lanet för det lär vara det mobilanätet som bestämmer prestandan mot internet. Den levereras ju däremot inte med antenner vilket du skrev var ett krav och den är ju även mycket dyrare.

Hej tack. Vad jag kan se så verkar teltonika levereras med antenner både för wifi(2st) o Mobilt bredband(5G) 4st. Men ja är också en helt annan prisklass på den. Övriga verkar man kan kunna köpa till extern antenn men motsvarande antenn som Teltonika har är kanske dyrt att köpa till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krizzcrozz:

Hej tack. Vad jag kan se så verkar teltonika levereras med antenner både för wifi(2st) o Mobilt bredband(5G) 4st. Men ja är också en helt annan prisklass på den. Övriga verkar man kan kunna köpa till extern antenn men motsvarande antenn som Teltonika har är kanske dyrt att köpa till.

Antenner är billiga men det kan vara dyrt att montera dem bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Antenner är billiga men det kan vara dyrt att montera dem bra.

Jaha. Var finns liknande externa antenner som finns i rutx50 att köpa, vilken typ av antenn är detta som jag söka efter?