Krönika: Släpp sargen och skippa skivläsaren

Permalänk
Medlem

Problemet är monopolet som Sony/xbox får när de slopar skivläsaren. Priserna är ju redan dyrare på psn än i fysisk butik, det borde vara tvärtom.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Problemet är monopolet som Sony/xbox får när de slopar skivläsaren. Priserna är ju redan dyrare på psn än i fysisk butik, det borde vara tvärtom.

Jag köpte precis Dragon's Dogma 2 på PSN för 439 kr. Det kostar runt 700 i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Jag köpte precis Dragon's Dogma 2 på PSN för 439 kr. Det kostar runt 700 i butik.

Köpte astro bot på releasedagen för 649 (högt pris), 769kr på psn, gissar att du köpte på rea och inte release (om release, inte svenska regionen?)

Kollade dragons dogma i butik, 543 så inte nära på 700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Jag kan vinkla det till att jag köpte det på skiva vid release för 599:- kan inte säga att jag minns exakt vad priset var då i ps-shoppen men tror inte jag är helt fel ute om jag säger nånstans 749-829:- där det hösta priset är det mest troliga.
Går att beställa fysisk skiva för 543:- ifrån cdon i skrivande stund om man vågar, skulle inte förvåna mig om det går under 400:- under ex. black friday senare i år.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig att köpa en konsoll som är låst till en butik utan möjlighet att spela fysiska medium.

Det kanske ändrar sig när det blir möjligt att sälja sina digitala kopior. Att du är låst till PSN priset för stunden är ett skäl i sig att inte gå 100% digitalt.

Jag kollar alltid var det är billigast innan jag köper ett spel, det är oftare billigare fysiskt än på PSN store.

En annan sak som många inte tänker på, jag har kids i huset med egna konsoller, med skiva så är det bara att flytta runt den och spela utan problem, det går inte med en digital kopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Att släppa sargen och skippa skivläsaren känns ungefär lika begåvat som att sälja bilen och förlita sig på lokaltrafiken när man bor långt ut på landet...

Eller fasa ut kontanter, man tänker inte på konsekvenserna…

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Eller fasa ut kontanter, man tänker inte på konsekvenserna…

I bägge fall så tänker man på konsekvenserna och fördelarna och överväger det ena så väljer man det…

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

De enda som bryr sig om fysiskt media är vi entusiaster. Vi är dock väldigt, väldigt få.

Gemene man bryr sig inte ett skvatt och betalar gladeligen 2 gånger mer för att enkelt kunna ladda ner det. Bekvämlighet vinner över allt annat. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

De enda som bryr sig om fysiskt media är vi entusiaster. Vi är dock väldigt, väldigt få.

Gemene man bryr sig inte ett skvatt och betalar gladeligen 2 gånger mer för att enkelt kunna ladda ner det. Bekvämlighet vinner över allt annat. 🙂

Gemene man vill ha ett defakto monopol för PC-spel och betalar gladligen mer för spelen om de slipper mer än en launcher. Bekvämlighet vinner som sagt över allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gemene man vill ha ett defakto monopol för PC-spel och betalar gladligen mer för spelen om de slipper mer än en launcher. Bekvämlighet vinner som sagt över allt.

Menar du Steam så kan man köpa steam spel från andra butiker, man kan tom köpa direkt av utvecklarna om dom vill erbjuda det.
Förr kunde man köpa "fysiska spel" som bara var en steam kod i fodralet
Så inget monolpol där i försäljning som PSN / Nintendo

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Om dem kan garantera att jag ÄGER spelet och att det alltid kommer gå att ladda ner så länge jag lever och helst längre så kan jag köpa digitalt. Men nu föredrar jag fysisk kopia om det går.

Dessutom så behåller JAG andrahandsvärdet, vilket försvinner på en digital kopia. Låt mig sälja min digitala licens till nästa person om jag vill.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Inte använt en skivläsare sen Xbox 360 såldes nån gång i 2014, förvånad att den fortfarande lever vidare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ingen poäng med skivläsare? Hur ska jag då spela mina äldre spel? Hur ska jag gå köpa relativt billiga nya spel på tradera? Hur ska jag då kunna impulslåna spel på biblioteket?

Genom att använda en emulator med roms på din enhet av val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Jag betalade 249kr för mitt, samma med Rise of the Ronin.

Skrivet av A1200:

Tror även "gemene man" köper max 1-2st spel om året medans jag köper minst 4-5st i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag betalade 249kr för mitt, samma med Rise of the Ronin.

Det var billigt, var hittade du för det priset om man får fråga?

Nu har det dykt upp billigt i butik, 429 kr på Retropelbutiken.se. Spring och köp. Ett väldigt bra spel.

https://www.retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=136...

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Det var billigt, var hittade du för det priset om man får fråga?

Nu har det dykt upp billigt i butik, 429 kr på Retropelbutiken.se. Spring och köp. Ett väldigt bra spel.

https://www.retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=136...

Tror det va Amazon jag köpte båda på, köpte även Last of Us 1+2 remaster för 299kr styck för någon månad sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tror det va Amazon jag köpte båda på, köpte även Last of Us 1+2 remaster för 299kr styck för någon månad sen.

Måste varit nån rea för det billigaste jag hittar på Amazon är 534 kr/$49:

https://www.amazon.se/Capcom-Dragons-Standard-Anglais-PlaySta...

https://www.amazon.com/Dragons-Dogma-2-PS5-PlayStation-5/dp/B...

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Ja det var på rea, kollade mitt konto och de va 299kr styck jag betalade, inte 249kr. Fortfarande bra pris, har inte spelat Dragon's Dogma 2 än bara Rise of the Ronin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ja det var på rea, kollade mitt konto och de va 299kr styck jag betalade, inte 249kr. Fortfarande bra pris, har inte spelat Dragon's Dogma 2 än bara Rise of the Ronin.

Jag har spelat en del Dragon's Dogma 2 och det är riktigt bra men jag saknar fast travel-system i spelet. Rise of the Ronin är riktigt bra det med. Har dock inte spelat klart det.

Permalänk
Medlem

Jag tänker så här:

det inte finns någon poäng i att köpa ännu en tidsslukande papperspress när man har annat att köpa.

En dator går i alla fall att jobba på.
Men visst skulle jag köpa en PS5 om jag var i den sitsen att jag hade det jobb jag ville ha och pengarna rullade in, men tristessen var lite för hög.
Jag måste köpa bostad, och en bättre bil. Men när jag väl har gjort det kommer PS5 Pro sannolikt vara ersatt av PS6 åtminstone.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Bekvämlighet vinner som sagt över allt.

Så är det med allt, man kan skjuta sitt egna kött och odla sina egna grönsaker men ändå väljer majoriteten det bekvämare alternativet. Människan drivs av lathet!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tror även "gemene man" köper max 1-2st spel om året medans jag köper minst 4-5st i månaden.

Hur hinner du spela alla spelen? Jag köper spel i snitt varannan månad. Så tror din analys är korret, majoriteten köper nog bara några spel per år.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur hinner du spela alla spelen? Jag köper spel i snitt varannan månad. Så tror din analys är korret, majoriteten köper nog bara några spel per år.

Hinner inte spela alla men köper iaf

Permalänk
Medlem

Sony har nu delistat Horizon Zero Dawn på Epic Games Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så är det med allt, man kan skjuta sitt egna kött och odla sina egna grönsaker men ändå väljer majoriteten det bekvämare alternativet. Människan drivs av lathet!

Lathet? Möjlighet och tid spelar väl in, samt att vi alla kompletterar varandra och gör det vi är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Coolt, roligt för dig att du hittade ett bra pris på psstore i guess🙄
Men det spelet har inte sålt jättebra och har ett dåligt rykte med prestanda problem och en ingame store där du kan handla fast travel tokens.ä, så det är inge märkligt att det är rabatterat så pass tidigt efter släpp.
Om vi jämför icke rea mot icke rea: Spider-Man 2, 759kr på Dustin home, och då kan du sälja det vidare för du äger en kopia av spelet. På psstore: 939kr, och då köper du bara rätten att ladda ner och spela det. Det är en jävla skillnad tycker jag iallafall.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Coolt, roligt för dig att du hittade ett bra pris på psstore i guess🙄
Men det spelet har inte sålt jättebra och har ett dåligt rykte med prestanda problem och en ingame store där du kan handla fast travel tokens.ä, så det är inge märkligt att det är rabatterat så pass tidigt efter släpp.
Om vi jämför icke rea mot icke rea: Spider-Man 2, 759kr på Dustin home, och då kan du sälja det vidare för du äger en kopia av spelet. På psstore: 939kr, och då köper du bara rätten att ladda ner och spela det. Det är en jävla skillnad tycker jag iallafall.

Ja det är roligt för mig. Jag gillar spelet väldigt mycket trots prestandan på 30-40 fps.

Ja det är riktigt att man kan sälja vidare ett fysiskt exemplar av ett spel. Det är något jag dock aldrig gör (för mycket besvär). Jag är lat av naturen och föredrar digitala spel där jag slipper byta skiva. Jag använder också PS Portal ofta och det är skönt att inte vara låst till det spel som sitter i skivläsaren när jag inte är hemma. De bekvämligheterna är för mig värt de 50-100 kr mer som en digital release normalt kostar.

Jag tycker det är bra att skivspelare är valfritt på PS5 Pro. Jag vill inte tvingas betala för hårdvara jag inte kommer använda. Se det så här: En PS5 Pro utan skivläsare kostar 10500 kr. En PS5 Pro med skivläsare kostar 12000 kr.

Permalänk
Medlem

Sony och Microsoft är våra vänner, dom kommer aldrig att använda sin monopolställning till att höja priserna!
eller....

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Silent Hill 2 Remake (2024-10-08):

PS Store: 769 kr
Webhallen: 799 kr
Elgiganten: 799 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Silent Hill 2 Remake (2024-10-08):

PS Store: 769 kr
Webhallen: 799 kr
Elgiganten: 799 kr

629 kr på retrospelbutiken.se, 699 kr på Inet och Power.