Krönika: Släpp sargen och skippa skivläsaren

Permalänk
Medlem

Ja fast, om jag har en fysisk skiva så kan jag sälja spelet vidare, digitalt är det låst till mitt konto?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Absolut, men kanske även dags för Sony att "släppa sargen" om monopolet på sin digitala butik också då?

Släpp in fler aktörer i form av försäljning av digitala licenser så skippar jag gärna skivläsaren.

Min kristallkula säger mig att upplägget för PS6 kommer bli likadant, dvs släppa digitala konsoler med möjlighet att köpa till skivläsare och på så vis kunna hävda att man inte alls har monopol på spelförsäljningen. Samtidigt slutar fler och fler butiker sälja fysiska exemplar eftersom den stora massan inte vill lägga ut ytterligare pengar på en diskläsare till sin nyinskaffade konsol. Kvar står Sony och rycker på axlarna medan pengarna rullar in.

Permalänk
Medlem

Jösses vilken okunnig dynga personen i fråga sprider.

Permalänk
Keeper of Traditions

Att enkelt kunna köpa och sen sälja vidare spel är väl en av de enda anledningarna till att köpa en konsol idag, det blir svårt utan en skivläsare. Och att kunna använda den som blu-ray-spelare blir också svårt utan skivläsaren

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte en diskläsare på min PS5 (fick med en digital icke slim när jag teckna mitt bredband hos Tele2) men jag drar mig verkligen för att köpa spel på PS butiken för att spelen är mycket dyrare där och jag vet att jag inte kommer kunna få igen något av inköpet när jag tröttnat på spelet.

Tacka vet jag min Switch. Köpt alla min spel fysiskt och Nintendos egna titlar har otroligt bra andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att den borde ingå i PS5 pro och för de 1500 får du förutan att kunna spela fysiska spel och då även gamla, se på 4K ultra filmer, lyssna på Blu-Ray Audio. Så för min del är det ett självklart köp till en ny pro.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Att Sony slopar skivläsaren handlar ju enbart om att de vill kväva andrahandsmarknaden och tjäna mer pengar. På sikt innebär det dessutom att folk om 10-15 år inte kommer att köpa sina köpta spel, när Sony väljer att rycka proppen.

Ska erkännas att jag köper en hel del digitalt. Men guldkornen ser jag till att införskaffa på skiva.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har aldrig gillat skivläsare, men att ingen lyckats knäcka koden för att ge oss spel på en USB-sticka är lite av en gåta.

? Spel på flashminne är ju ingen nyhet direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

"Hur många fysiska spel har du egentligen till datorn?" Fast till datorn har du mycket mer alternativ på vart du vill köpa en vara än vad du har på PS5

Ja, det är en skillnad för vissa spel, vissa spel är dock exklusiva i en specifik butik även för pc. Och du äger lika lite spelet för all framtid till datorn som du gör till ps5 där din digitala spelbutik kan upphöra och därmed din tillgång till ”dina” spel.

Ser inte riktigt problemet med en spelbutik, börjar de bete sig som svin med sinnessjuka överpriser så slutar jag givetvis köpa spel där och köper en xbox/switch/något annat nästa gång. Än så länge är det ingen större risk att sony får monopol på spelande.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem

Jag ser digitala spel på samma sätt som att köpa digitala Pokémonkort, otroligt korkat.

Permalänk
Medlem

Nu "äger" jag förvisso en hel del spel som enbart är nedladdade men jag har en hel del på skiva också. Kommer hålla hårt om mina DVD/BD-brännare. Ser inte att jag kommer rata dem i första taget. Kommer dessutom skaffa åtminstone en till.

Söker även med ljus och lykta efter en vit IDE DVD-brännare i fullformat (till min A4000) men de verkar oerhört sällsynta idag.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det kan väl vara skönt att slippa ladda hem 100GB för ett spel om man betalar för datatrafiken. Att byta minneskort går ju mycket snabbare än att ladda hem även med 1Gbit/s uppkoppling.

Det där funkar inte ens till switch… du sätter i ’kasetten’ och sen laddar du hem 100GB ”patch” ändå… Till Xbox/PS är det ännu värre, du sätter i skivan, installerar och sen hämtas lika mycket ner från internet day 1 på massa spel ändå… Idag är minneskorten/skivan mest ett sätt att ”bevisa” att man har köpt spelet.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem

Jag köper uteslutande spel digitalt både till PC och PS5 och har inga problem med det. På PC har jag varit digital i 15+ år.

På PS5 använder jag ofta fjärrspel via PS Portal och då är det nödvändigt med digitala spel om man borta från hemmet inte vill vara låst till det spel som ligger i skivläsaren för tillfället.

Jag har förbokat PS5 Pro men skippar skivläsare, har noll användning för en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoSupra:

Det sker så mycket uppdateringar idag så vill man köra gamla versionen då?

Varför man vill köra en äldre version?

Exempel, GTA IV, äger man en fysisk kopia så har man fortfarande all musik från spelet intakt.

Äger man det digitalt på Steam så saknar man följande:

Citat:

Vladivostok FM:

Kino - "Группа крови" [Gruppa Krovi / Blood Type] (1988)

Marakesh - "Ждать" [Zhdat / To Wait] (2006)

Zveri - "Квартира" [Kvartira / The Flat] (2006)

Seryoga - "King Ring" (2005)

Splean - "Линия жизни" [Liniya Zhizni / Lifeline] (2000)

Basta - "Мама" [Mama / Mother] (2006)

Leningrad - "Никого не жалко" [Nikogo ne Zhalko / A Pity for No One] (2002)

Ranetki Girls - "О тебе" [O Tebe / About You] (2006)

Dolphin - "РЭП" [Rap] (2008)

Glukoza - "Швайне" [Schweine / Pigs in German] (2005)

Ruslana - "Wild Dances" Ukranian FM Version (2004)

Oleg Kvasha - "Зеленоглазое такси" Club Remix [Zelenoglazoe Taksi / Green Eyed Taxi] (2007)

Liberty Rock Radio:

The Smashing Pumpkins - "1979" (1995)

Stevie Nicks - "Edge of Seventeen" (1981)

Electric Light Orchestra - "Evil Woman" (1975)

David Bowie - "Fascination" (1975)

The Journey:

Terry Riley - "A Rainbow in Curved Air" (1969)

Michael Shrieve - "Communique: 'Approach Spiral'" (1984)

San Juan Sounds:

Angel y Khriz - "Ven Báilalo" (2004)

IF99 - International Funk:

Gil Scott-Heron - "Home Is Where the Hatred Is" (1971)

Liberty City Hardcore:

Cro-Mags - "It's the Limit" (1985)

Leeway - "Enforcer" (1988)

K109 The Studio:

Tamiko Jones - "Can't Live Without Your Love" (1979)

The Vibe 98.8:

Mtume - "C.O.D. (I'll Deliver)" (1984)

Radio Broker:

Ralph Myerz - "The Teacher" (2006)

The Beat 102.7:

Fat Joe (feat. Lil Wayne) - Crackhouse (2008)

Papoose - Stylin' (2008)

The Classics:

Brand Nubian - All for One (1990)

Marley Marl (feat. Craig G) - Droppin' Science (1988)

Episodes and EFLC:

K109 - TBOGT:

"Still In Love" by Rose Royce

L.C.H.C. - TLAD:

"Call from the Grave" by Bathory

Liberty Rock Radio - TLAD

"Touch Too Much" by AC/DC

"Five To One" by The Doors

"Jane" by Jefferson Starship

"Run To The Hills" by Iron Maiden

Vladivostok FM - TBOGT:

"Salvation" by Sucker DJs

"Music" by Jonathan Peters feat. Maya Azucena

"When Love Takes Over" by David Guetta feat. Kelly Rowland

Vice City FM:

"C'est la Vie" by Robbie Nevil

"History" by Mai Tai

"Teardrops" by Womack & Womack

"Wood Beez (Pray like Aretha Franklin)" by Scritti Politti

"You're the Voice" by John Farnham

Video Editor:

"A City Under Siege" by Boy 8-Bit

"Boxer" by Crookers (feat. Nic Sarno)

"Stickin" by SonicC

"The Best Thing" by Hook N Sling

"You Never Know" by Marly

Additional Removals

Bahama Mammas Club Mix

"TBOGT Theme (Downtempo Mix)" by Aaron Johnston, Jesse Murphy & Avi Bortnick (Previously Unused)

Eftersom de, pga av att licenserna har gått ut, saknas i senaste versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Visst. Men vi är ju inte där. Börjar Sony strula så köper jag en fet hårddisk för backup, uppdaterar alla spel för att sedan drar jag ur sladden. Mitt nästa steg blir att gå över till 100% till pc och aldrig mer ge ett enda öre till Sony.

Det blir inte precis bättre med PC. Kunderna själva har ju gjort om den spelmarknaden till vad som är en digital monokultur men en massiv "säljare", "säljare" eftersom vad kunderna köper är prenumerationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Steams family sharing är nice - från steams perspektiv bor jag och ett par polare i ett hippie-kollektiv a la 1972

Och när utvecklare och distribitörer vars spel Steam säljer kommer fram till att de anser att hippie-kollektiv inte är en familjer och de inte tjänar tillräckligt så rycker den möjligheten till okonventionella familjer snabbt som attan.

Permalänk
Medlem

Att släppa sargen och skippa skivläsaren känns ungefär lika begåvat som att sälja bilen och förlita sig på lokaltrafiken när man bor långt ut på landet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Att släppa sargen och skippa skivläsaren känns ungefär lika begåvat som att sälja bilen och förlita sig på lokaltrafiken när man bor långt ut på landet...

Om man bor i stan då med förbindelser var femte minut?

Permalänk
Medlem

Hmmmmm, nej tack..

Enda gången jag "köper" nedladdade spel är om de kostar max 100kr som för mig är ett rimligt spontanköps eller kasta-pengar-i-sjön-pris.

Spel på fysiskt media har jag däremot inga problem att vare sig finansiellt eller emotionellt ge dag-ett-pris för.

Och nedladdning lär ju knappast bli billigare när nedladdningensvurmarna fått den värld de vill ha. Förutom detaljen att deras egna ogenomtänkta logik inte funkade i verkligheten.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Om man bor i stan då med förbindelser var femte minut?

Fysikmediahandlaren har ju ofta ändå flyttat ut från stan och är numera oftast placerad "på landet" istället.

Den enda kulturkollektivtrafik som går åt andra hållet idag är la bokbussen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Hmmmmm, nej tack..

Enda gången jag "köper" nedladdade spel är om de kostar max 100kr som för mig är ett rimligt spontanköps eller kasta-pengar-i-sjön-pris.

Spel på fysiskt media har jag däremot inga problem att vare sig finansiellt eller emotionellt ge dag-ett-pris för.

Och nedladdning lär ju knappast bli billigare när nedladdningensvurmarna fått den värld de vill ha. Förutom detaljen att deras egna ogenomtänkta logik inte funkade i verkligheten.

Du laddar ju ner ditt spel även om du har skiva (day 1 patches). Din skiva fungerar ju numera endast som nyckel.

Det går att få till privatförsäljning av digitala spel/filmer. Det behövs att nån aktör som EU sätter ner foten och ger oss digitala rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ingen poäng med skivläsare? Hur ska jag då spela mina äldre spel? Hur ska jag gå köpa relativt billiga nya spel på tradera? Hur ska jag då kunna impulslåna spel på biblioteket?

Krönikörn tycker att du ska vara låst till ett ekosystem. Blir svårt att byta konsol om dina digitala spel inte går att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

? Spel på flashminne är ju ingen nyhet direkt.

Nävisst. N-gage körde ju med det. Vet inte om det fanns någon tidigare variant dock.

Evercade är i praktiken också det. Även de inte är kompatibelt med vanliga gränssnitt hursomhelst.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kommer. Aldrig. Köpa. Digitalt. På. Konsol. Punkt.

Handlar om andrahandsvärde, kunna bruka sina spel när hårddisken kraschar och när online butiken stängs ner efter 10-15 år.

på PC? har 20+ år gamla titlar på steam som jag köpt för typ... 1kr genom humble bundle? som med lite tweaks går igång eller ibland har det till och med patchats för att fungera på nyare system.

senaste köpet var väl Command & Conquer collectionen som fick lite kärlek och blev spelbara på nyare hårdvara och den i sin tur köptes för typ 100kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Handlar om andrahandsvärde, kunna bruka sina spel när hårddisken kraschar och när online butiken stängs ner efter 10-15 år.

på PC? har 20+ år gamla titlar på steam som jag köpt för typ... 1kr genom humble bundle? som med lite tweaks går igång eller ibland har det till och med patchats för att fungera på nyare system.

Imponerande, steam lanserades 2003, så du hoppade på direkt och började shoppa spel? Vad gör du den dag steam lägger ner/går i konkurs/blir uppköpt? Hur säljer du vidare dina spel på steam? Frågorna är många…

PS Store lanserades f.ö. 2006, så nästan motsvarande track-record som Steam.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem

PS5 ska ha skivläsare ×punkt×.

Vill dom fasa ut fysisk media så gör det då med PS6.

Dom sålde PS5 med skivläsare från start så då får dom ta mig fanken stå sitt kast hela vägen.

PS6 är okej för mig, men där är vi inte ännu.

En så kallad "pro" modell ska ha allt inkluderat som denna generation kräver. Speciellt för detta överpris.

Fy skäms Sony!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

PS5 ska ha skivläsare ×punkt×.

Vill dom fasa ut fysisk media så gör det då med PS6.

Dom sålde PS5 med skivläsare från start så då får dom ta mig fanken stå sitt kast hela vägen.

PS6 är okej för mig, men där är vi inte ännu.

En så kallad "pro" modell ska ha allt inkluderat som denna generation kräver. Speciellt för detta överpris.

Fy skäms Sony!

Då hade den kostat 12000 kr istället för 10500 kr, nej tack. Låt de som behöver en skivläsare köpa till det. Har man en PS5 slim med skivläsare kan man plocka loss den och använda till PS5 Pro. Sen kan man sälja slimmen som en Digital Edition.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören. Vägrar digital-only så länge det råder digitalt monopol. Öppnar Sony upp för Steam och Epic på PS5, då kan jag bli mer positivt inställd till en 100% digital konsol. Men det lär inte hända utan reglering, exempelvis från EU. Kommer köpa fysiskt tills det inte längre går, och sedan är det dags att överge konsoler för min del.

Visa signatur

Ryzen 5700X3D | Sapphire 7800XT Pulse | B450-F Strix | 32GB Corsair 3600MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

Stämmer in i kören. Vägrar digital-only så länge det råder digitalt monopol. Öppnar Sony upp för Steam och Epic på PS5, då kan jag bli mer positivt inställd till en 100% digital konsol. Men det lär inte hända utan reglering, exempelvis från EU. Kommer köpa fysiskt tills det inte längre går, och sedan är det dags att överge konsoler för min del.

Jag tror också det krävs en reglering från EU för att få till privatförsäljning av digitala licenser. Ett exempel skulle kunna vara att Sony administrerade privatförsäljning via deras online store mot en avgift på ca 10%.