Permalänk
Medlem

Inspiration på recliner - visa din setup

Har planera på ersätta min vanliga kontorsstol med en recliner då jag snabbt blir trött i ryggen (vet att man förutom bra ergonomi ska tänka på att ta pauser, röra på sig och träna upp sin rygg). Klarar inte av att sitta i 90-graders vinkel utan att konstant tänka på hur jag sitter (sitter ofta med benen i kors som en buddist). Har även provat sadelstol men säckar ihop där också. Har sitt/stå bord och trodde jag skulle klara av att stå mer men får svårt att koncentrera mig (funkar däremot utmärkt att stå när jag behöver gå fram och tillbaka). Även funderat på en yogaboll men tvivlar på att det förhindrar mig från att säcka ihop utan koncentration (men ger kanske bra balansträning).

Har läst att reclina/halvligga ska avlasta ryggen och det ser så soft ut när folk halvligger med tangentbord och mus i knät eller på armstöd (eller ha på bricka/sidobord). Märker också att jag klarar av att sitta i en soffa längre då jag ofta halvligger.

Sett alla möjliga roliga setups, skärm monterat på stolen, bredvid och även de som använder TV som skärm. Dock tveksam till TV då jag läser mycket text (blir det inte pixligt trots avstånd?).

Som sagt, ni som använder recliner när ni sitter på datorn, visa bilder på era setups. Vill få inspiration!