Permalänk
Medlem

Recliner - visa din setup

Har planera på ersätta min vanliga kontorsstol med en recliner då jag snabbt blir trött i ryggen (vet att man förutom bra ergonomi ska tänka på att ta pauser, röra på sig och träna upp sin rygg). Reclina/halvligga ska tydligen avlasta ryggen och det ser så soft ut när folk halvligger med tangentbord och mus i knät eller på armstöd (eller på bricka/sidobord).

Sett alla möjliga setups, skärm monterat på stolen, bredvid och även de som använder TV som skärm. Dock tveksam till TV då jag läser mycket text (blir det inte pixligt trots avstånd?).

Vill få inspiration så visa bilder på era setups med recliner.

Visa signatur

Vänligen citera mig om ni vill ha svar av mig.

Permalänk
Medlem

Problemet med recliner är att det tvingar dina nackmuskler att konstant jobba för att hålla uppe huvudet, mycker mer än de behöver jobba om du sitter upprakt i en kontorsstol. Även om du hittar en recliner med nackstöd så kommer du inte undan att nacken behöver jobba.

Vad har du för kontorsstol idag?

Visa signatur

CCNP Enterprise + SPCOR
FCSS Network Security

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gollee:

Problemet med recliner är att det tvingar dina nackmuskler att konstant jobba för att hålla uppe huvudet, mycker mer än de behöver jobba om du sitter upprakt i en kontorsstol. Även om du hittar en recliner med nackstöd så kommer du inte undan att nacken behöver jobba.

Vad har du för kontorsstol idag?

Förstår inte vad du menar med nackstöd eller att du behöver jobba med nacken, du ligger ju lutad bakåt? Utan nackstöd, menar du ryggstöd som inte når upp till huvudet eller utan extra kudde eller vad menar du?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweuser:

Har planera på ersätta min vanliga kontorsstol med en recliner då jag snabbt blir trött i ryggen (vet att man förutom bra ergonomi ska tänka på att ta pauser, röra på sig och träna upp sin rygg). Reclina/halvligga ska tydligen avlasta ryggen och det ser så soft ut när folk halvligger med tangentbord och mus i knät eller på armstöd (eller på bricka/sidobord).

Sett alla möjliga setups, skärm monterat på stolen, bredvid och även de som använder TV som skärm. Dock tveksam till TV då jag läser mycket text (blir det inte pixligt trots avstånd?).

Om målet är att inte sabba ryggen är min (kill-) gissning att en recliner riskerar att skada mer än den hjälper: tvärt om borde det, åtminstone enligt min mentala modell, vara bättre att ”tvinga” musklerna att arbeta medan du använder datorn. Alla klassiska datornördsryggåkommor är ju sånt man normalt rekommenderas stärka sin core-muskulatur för att undvika eller lindra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om målet är att inte sabba ryggen är min (kill-) gissning att en recliner riskerar att skada mer än den hjälper: tvärt om borde det, åtminstone enligt min mentala modell, vara bättre att ”tvinga” musklerna att arbeta medan du använder datorn. Alla klassiska datornördsryggåkommor är ju sånt man normalt rekommenderas stärka sin core-muskulatur för att undvika eller lindra.

Nu ville jag inte att tråden skulle handla om detta utan jag vill se hur andra med recliner gjort sin setup då jag vet att det finns de som använder recliner. En recliner är inget onödigt köp oavsett då jag har tänkt att köpa en reclinersoffa också så fåtöljen skulle bara komplettera soffan om jag inte vill ha den som datorstol.

Jag har provat olika stolar, har sitt/stå skrivbord osv. men det hjälper inte mig. Jag arbetar inte på kontor utan detta är enbart privat. Har dock dålig rygg liksom hela min släkt. Att sitta i vanlig kontorsstol i 90 grader funkar inte utan ständig koncentration på hur jag sitter, annars blir det en säck potatis. Även fått prova en sadelstol som inte heller funkade utan koncentration. Sitt/stå funkar bra när man rör sig fram och tillbaka men även stå längre stund funkar dåligt.

Hittar inte var jag läste det nu men läst att halvligga faktiskt är mest avlastande för ryggen även om det ser ut som lathet (tror de kallade ställningen för "the lazy it guy" eller nått). Känner igen mig då jag kan sitta längre halvliggande i valfri soffa än i valfri kontorsstol. Att ligga överlag alltså helt raklångt belastar också min rygg mindre än att sitta.

Annars är det givetvis viktigt att röra sig och det gör jag. Sen kanske man borde göra specifika ryggövningar men även det försöker jag göra även om jag är sämre på det. Rör mig ändå en del då jag fick frågan om jag tränade p.g.a. lågt blodtryck. Tränar inte som gå på gym men promenera mycket och när jag kommer på det, tyvärr för sällan, gör jag ryggövningar jag fått av en arbetsterapeut.

Mer om val av stol och ergonomi...
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Tänkte på din tråd när jag ramlade över denna 😅
https://youtu.be/b0npGI9WCzs?si=tSp3e_duK_xp0vs6

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Haha, sett den videon också. Den ligger inte bakom min inspiration dock. Såg inte alls mysigt ut, trångt deluxe. 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Haha, sett den videon också. Den ligger inte bakom min inspiration dock. Såg inte alls mysigt ut, trångt deluxe. 😅

https://youtu.be/ySA7QK5d5dU?si=OTjuEKASNBKKn9bc