Jag har provat olika stolar, har sitt/stå skrivbord osv. men det hjälper inte mig. Jag arbetar inte på kontor utan detta är enbart privat. Har dock dålig rygg liksom hela min släkt. Att sitta i vanlig kontorsstol i 90 grader funkar inte utan ständig koncentration på hur jag sitter, annars blir det en säck potatis. Även fått prova en sadelstol som inte heller funkade utan koncentration. Sitt/stå funkar bra när man rör sig fram och tillbaka men även stå längre stund funkar dåligt.
Hittar inte var jag läste det nu men läst att halvligga faktiskt är mest avlastande för ryggen även om det ser ut som lathet (tror de kallade ställningen för "the lazy it guy" eller nått). Känner igen mig då jag kan sitta längre halvliggande i valfri soffa än i valfri kontorsstol. Att ligga överlag alltså helt raklångt belastar också min rygg mindre än att sitta.
Annars är det givetvis viktigt att röra sig och det gör jag. Sen kanske man borde göra specifika ryggövningar men även det försöker jag göra även om jag är sämre på det. Rör mig ändå en del då jag fick frågan om jag tränade p.g.a. lågt blodtryck. Tränar inte som gå på gym men promenera mycket och när jag kommer på det, tyvärr för sällan, gör jag ryggövningar jag fått av en arbetsterapeut.
Mer om val av stol och ergonomi...