Hindra omstart efter uppdatering

Permalänk
Medlem

Hindra omstart efter uppdatering

Händer att man vaknar på en helg och datorn har startar om sig, JIPPI NOT.
Det är rätt så irriterande fast nu blev det något rekord för jag kan förstå den starta om efter 00:00 då den är ställd på att inte starta om när det är aktiv tid (06:00-00:00) men nu när jag kom tillbaka vid datorn vid 20 så hade den starta om sig??
Då har jag bara varit borta en timme så jag fattar nada??

Jag har inte emot att den uppdatera men går det stänga av att den inte startar om. Har Windows 11 Pro versionen.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är i 11an men i 10 pro kan man lägga en group-policy som förhindrar uppdateringar i 360 dagar, förutom säkerhetsuppdateringar

Permalänk
Avstängd

Sök efter "gpedit.msc" i startmenyn och öppna Grupprincipredigeraren.

Gå till Datorinställningar > Administrativa mallar > Windows-komponenter > Windows Update > Hantera slutförande av installationer som kräver omstart.

Dubbelklicka på "Inga automatiska omstarter med inloggade användare för schemalagda automatiska uppdateringar".
Välj Aktiverad och klicka på OK.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla under Inställningar > Windows Update > Avancerat
Se till att alternativet att visa notifikation är valt.
Vanligtvis när den startar om abrupt har den väntat på en omstart i flera dagar, om inte över en vecka.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Sök efter "gpedit.msc" i startmenyn och öppna Grupprincipredigeraren.

Gå till Datorinställningar > Administrativa mallar > Windows-komponenter > Windows Update > Hantera slutförande av installationer som kräver omstart.

Dubbelklicka på "Inga automatiska omstarter med inloggade användare för schemalagda automatiska uppdateringar".
Välj Aktiverad och klicka på OK.

<Uppladdad bildlänk>

Hittar den inte och den fanns inte heller på din bild
Men hittade
Ange tidsgräns..... som jag har sagt på 14 dagar då jag stänger av min dator varje vardagskväll (dock ej fredagar)

Skrivet av Thomas:

Kolla under Inställningar > Windows Update > Avancerat
Se till att alternativet att visa notifikation är valt.
Vanligtvis när den startar om abrupt har den väntat på en omstart i flera dagar, om inte över en vecka.

Hmm aktiverade den så får vi se

Permalänk
Avstängd

du ser ju på bilden till höger högst upp

Permalänk
Medlem

Hmm ok jag tittade efter "Inga automatiska omstarter med inloggade användare för schemalagda automatiska uppdateringar" medan där uppe står det Inaktivera automatisk omstart för uppdateringar under aktiva timmar"
Är inte det samma som jag har satt 00:00-06:00 som jag skrev innan??

Permalänk
Avstängd

Eftersom din dator startade om när den inte borde ha gjort det, kan det vara så att systemet försökte uppdatera utanför dina aktiva timmar. och då är det inte samma sak

Permalänk
Medlem