Testpilot: Lenovo Legion Slim 5 – mycket dator för pengarna

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Lenovo Legion Slim 5 – mycket dator för pengarna

God prestanda till rimligt pris är några av höjdpunkterna när Björn Endre testar en ny allround-dator i Legion Slim-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

I vilken upplösning gjordes speltesterna?

Permalänk
Medlem

Schysst att du la tid på att testa denna! Har kollat in den länge men till slut landade valet på en Asus TUF A14 pga vikten. Tyckte även att 512GB är på tok för lite för en speldator år 2024 när ett enda spel kan ta upp emot 100GB.

Permalänk
Medlem

Har Intel-varianten som kom med 1 TB SSD, stoppade in en till på 2 TB i den fria slotten. Generellt sätt väldigt nöjd med datorn, skärmen är kalasbra och god byggkvalité. Batteriet är väl de ända som suger, antar att AMD-varianten är mkt bättre än Intel på den fronten. Jag fick min för 13 990 kr när Elgiganten hade rea och det var i Januari så den kommer säker på bra deals kring Black Week.

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: ASUS RTX 4070 Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Alltså, inte ett ord om batteritiden...? 80wh betyder inte så mycket utan att veta hur mycket den drar i olika scenarier. Jag blev själv rejält besviken på min Ideapad 5 pro och läste då många andra besvikna röster om just Lenovos batteritider (som jag missat för köp). Det är för övrigt svårt att tweaka power options policies för de är otroligt nerbantade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Alltså, inte ett ord om batteritiden...? 80wh betyder inte så mycket utan att veta hur mycket den drar i olika scenarier. Jag blev själv rejält besviken på min Ideapad 5 pro och läste då många andra besvikna röster om just Lenovos batteritider (som jag missat för köp). Det är för övrigt svårt att tweaka power options policies för de är otroligt nerbantade.

Ja batteritiden hade jag också velat se i olika laster. Ganska konstigt att det lämnat utanför för en recension av en bärbar dator. Visst det kanske inte finns någon databas att jämföra andra modeller med men det är fortfarande intressant.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av guermantes:

Skrivet av Dinkefing:

Ja batteritiden hade jag också velat se i olika laster. Ganska konstigt att det lämnat utanför för en recension av en bärbar dator. Visst det kanske inte finns någon databas att jämföra andra modeller med men det är fortfarande intressant.

Nu är inte jag piloten som skrev denna artikel, men känner ändå att jag kan flika in här.

Ryzen 7/9 respektive Core 7/9 är inte strömsnåla varianter i H/HS/HX-utförande, likaså är det inte direkt positivt för batteritiden med en dedikerad grafikkrets som kan dra allt mellan 45 - 175W beroende på konstellation och arbetslast. Ofta är det relativt ljusstarka paneler med höga uppdateringsfrekvenser i dessa datorer också.

Utgå från att den är kass när det handlar om Legion eller motsvarande serie från andra tillverkare; kass som i att räkna med max 1 - 2 timmar vid faktiskt användning och inte slösurfande i strömsparläge med skärmen satt till 20% ljusstyrka. Det är spel- och arbetsdatorer med fokus på prestanda, där batteritiden knappt ens kan räknas in som sekundärt, och det är inte något man direkt kan komma runt med komponentvalen i dessa typer av maskiner.

Nu kan jag inte svara för Björn, men att utvärdera batteritiden på en spel- eller arbetsdator likt den testade i denna artikel känns som slöseri med tid — det är maskiner designade för prestanda. En Pilotartikel är begränsad i sin omfattning och då får man mer omsorgsfullt välja vad som ska presenteras. Just prestanda, skärm, tangentbord och andra faktiska delar som spelar in på datorns tilltänkta och designade användningsområde blir då betydligt mer relevant och intressant att utvärdera.

Just batteritester är dessutom inte en direkt 'exakt vetenskap', särskilt om inte testerna är standardiserade och görs genomgående lika för alla testade datorer — både mellan alla olika Pilot-skribenter likväl som redaktionellt innehåll (om de skulle börja testa bärbara igen). Utan denna typ av standardisering gör man läsaren en björntjänst då siffran som eventuellt skulle presenteras inte blir representativ, dessutom saknar den relevans att jämföra mot andra maskiner.

Kort sagt;
Köp inte en spel- eller workstation-laptop om batteritiden är av vikt. Det kommer bara leda till besvikelse oavsett. Om flera timmar batteritid är av större betydelse, kika då på en ultrabook som är designad för det ändamålet

Förtydligade texten.
Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Lenovo Legion 5 Pro härom året med Intel 12700H och 3070, en fantastisk spelmaskin men batteriet var verkligen riktigt uselt och räckte knappt 2 timmar med låg ljusstyrka och lite surfande innan det var dags att ladda.

Men å andra sidan, köper man en gaming laptop så är den ju alltid inkopplad i väggen får man hoppas.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med min Legion 5 Slim 7840HS + RTX4070 från förra året 👌

Känner inte att jag behöver en desktop längre, särskilt inte efter jag stoppade i lite mer minne till 64GB och en extra 4TB disk för totalt 5TB

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Hade tidigare en Legion Lenovo 7, 2070 om jag minns rätt. Gillade den skarpt, speciellt med tanke på att bordellfärgerna gick att stänga av då det gällde tangentbordet. Den såg seriöst ut även om man tog den till kontoret.

I och med att det var en gamingdator så brydde jag mig inte alls om batteriet, tror inte ens att jag använde det nån gång.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Håller helt med om kritiken av lagringsutrymmet. I de flesta datorer är 512 GB en adekvat mängd, men en dator med ett RTX 4060 kommer av de flesta köpare användas till spel. Och de spel som kräver ett 4060 tar upp mycket plats. Vill man bara spela enklare spel finns det billigare grafikkretsar än 4060. 1 TB borde verkligen vara minimistorleken inom denna klass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Batteritiden är ganska ok ! Jag får ut allt mellan 5-8 h beroende vilka uppgifter jag gör när jag kör på batteri. Har testets maskin förutom att jag har RTX 4070 och uppgraderade just ssd till 2x1TB. Oftast stämmer dock inte den beräknade batteritiden som står i Windows eller i Legion Vantage (den förändras konstant under belastning) utan jag får oftast ut mer.

Detta stör mig inte så väldigt mycket länge , men kan tänka mig att det skulle göra en och annan lika frustrerad som jag var i början. Det jag oftast gör när jag är på batteri är olika typer av arbete i Word och Excel. Lite slö surfande , Youtube , lite streaming osv , dvs inga tyngre grejor.
Börjar man spela på batteri har man kanske 30-50 min batteri på lite mer avancerade titlar. FPS max 60 då, i övrigt är det en väldigt trevlig maskin . Klart att fläktarna låter lite när man är i spel som är maxade och den försöker kyla ner den till max, men det gör ju alla gaming laptops. Vid kontorsarbete och tyst läge är oftast inte fläktarna ens hörbara.

Vid batteridrift har jag på energisparläge i Windows, med mörkt tema och i program (vilket jag har ändå för jag tycker det är trevligare för ögonen) och 35% ljustyrka. Inga ändringar från fabriksinställningar i Vantage.

Blev egentligen medlem för att fråga om Testpiloten testat enligt spec och ryktesvägen 140 W PD via usb-c vilket jag inte hittat någon info om, och om ni andra har en bra rekommendation på en 140 W GAN laddare isåfall.

Nyfiken eftersom jag snart kommer börja veckopendla i jobbet och bo en del hemifrån på olika BB och hotel- tänkte därför att om det funkade sparade man sig lite vikt i väskan istället för den medföljande 230 w tegelsten till poweradapter.

stavfel