Skrivet av Mr.No1:
Gillade verkligen HD DVD. Förutom att fodralen var/är riktigt snygga (oviktigt) var det ett stort plus att alla filmer var regionsfria, särskilt på den tiden då det gick att handla filmer i hela världen med låga fraktkostnader och knappt några stoppade paket. Jag tror att jag fortfarande har kvar min interna HD DVD-läsare. Kanske är det läge för en nostalgisk filmkväll?
Mja.. Fast vilka som passade bäst varierar ju rimligen med inlagan. Typ The Abyss på Blueray och Towerimg Inferno på HDDVD .
Det där med regionsfriheten stämmer dock inte. Även HDDVD hade ett kodsystem redo, som var mer omfattande än DVD, men det hann aldrig få en formel klassning innan formatet dog. Och vissa studior släppte antagligen inte filmer på formatet pga detta. Blueray å andra sidan hade ett enklare system med färre möjligheter, men de flesta släpp var trots det märkligt nog istället helt "regionsfria". Eller egentligen med i alla tre regioner. Vad som hade hänt när regionerna på HDDVD senare aktiverats är oklart. Kanske jade det funkat, kanske hade det blivit ytterligare ett tekniskt problem eller kistspik för det framstressade formatet.
Hursomhelst så får du kanske skynda på med filmkvällen innan det är för sent. Tydligen dör väldigt många HDDVD som flugor pga av något fabrikationsfel. Det var tydligen mest Warner, men kan gälla andra med.
Skrivet av Ostbullen:
Första bluerayfilmen jag såg var Paprika(lagom udda film), men kommer ihåg att det var lite häftigt att se film i HD. Det var min systers sambo som införskaffat en av de tidigare br-spelarna på marknaden som han ville visa upp.
Ja den var nog en bra demonstration av tidigare formats priblem med rött.
Älskade introt på den.
Skrivet av Alling:
Kunde man verkligen det? 🤔
Det riktigt galna är ju att DVD fortfarande är så populärt att filmer och TV-serier alltjämt släpps på formatet. Jag gråter varje gång jag tänker på vilka vansinniga mängder plast som används till att distribuera innehåll i 20 år gammal skitkvalitet.
Jag tror det var främst försök till introduktion i kombination med att 3D-spelare var den nya mer exklusiva grejen då.
Minns det som rätt ofta förekommande med "köp 10 blueray och få en spelare på köpet". Eller om det var tvärtom.
Skrivet av Mörksuggan:
Vad var den mest högupplösta bilden som man kunde få på HD-DVD?
I början 1080i eller 720p från spelarna. Senare 1080p. Som är vad som då kallades HD och Full HD. Skivorna var dock 1080p redan från början.
Skrivet av Nissling:
Nej, det skulle jag inte säga.
Runt 2009/10 hade Philips några budgetmodeller runt tusenlappen, och de hade faktiskt vissa finesser som var användbara (till exempel gick det att installera amerikansk firmware för att byta regionskod från B till A), men lägre än så gick det inte att komma i pris just då.
Det skulle man ha vetat..Däremot minns jag att det gick att byta DVD-regionen med en knappkombo som var så jobbig att jag la in den som en rutin i multifjärren. ;D
Varenda blueray på import var som tur var av ABC-typen. Så det blev aldrig någon fråga med.
Skrivet av Necrophor:
Sony avgjorde väl det hela genom att erbjuda rätt massiva summor till filmbolagen att byta från HD-DVD lägret till Bluray?
Man erbjöd Fox 100m+ dollar för att hålla kvar vid Bluray samt 400-500m dollar för att Warner skulle "byta sida"... har jag för mig. Och Toshiba kunde inte matcha detta alls.
Det låter inte särskilt troligt. Först och främst var det ju inte Sonys sak enbart. Och Fox stödde ju inledningsvis båda formaten och bytte tydligen med motivation att HDDVD hade sämre säkerhet. Warner började med multi först när HDDVD tappat ledningen rejält och det var ungefär när de släppte helt som formatet dödförklarade sig i princip.
Skrivet av Nissling:
Och till skillnad från Blu-Ray så var 1920x1080 pixlar inte begränsat till 24 bilder/sek vid progressiv bild på HD-DVD. Även 25, 29.97 och 30b/s var möjligt. På Blu-Ray måste interlacing användas för att nå de bildfrekvenserna.
Måste låter lite udda. Bandbredden är ju betydligt högre, så det är väll bara så det gjordes för att TV-material ändå var det vid tiden.
Finns det ens praktiska exempel på det? Med tanke på produktioner vid tiden menar jag.
Skrivet av Kilroy:
Själv avvaktade jag och väntade med att se vad som skulle gå vinnande ur striden innan jag brydde mig om att investera i något.
Sen tror jag nog att HD-DVD egentligen hade varit det bättre formatet, lägre kapacitet visserligen men mycket billigare att tillverka och med moderna format är kvaliteten absolut bra nog.
Blu-ray blev aldrig så stort som DVD och DVD sålde mer än blu-ray helt sjukt länge och en stor anledning till det var att både skivorna och spelarna var orimligt dyra. Och är fortfarande, att en blu-ray kostar ~33% mer än en DVD med samma film känns inte riktigt rimligt.
Jag tror de dyra blu-ray priserna bidrog till döden för fysisk media. Inte för att det nog spelat så stor roll, men hade kanske gått lite lite långsammare iaf.
Det är ett par filmer jag köpt senaste åren som enbart släppts på DVD i Sverige. Det är såpass mycket dyrare med Blu-ray att det inte är värt det för små distributörer. Och det känns helt galet.
Och det bidrar ju till mitt argument om varför jag tror att HD-DVD hade varit det bättre formatet, det är så mycket enklare och billigare att tillverka än blu-ray.
Tillverkningspriset har inte särskilt mycket till korrelation med butikspriset för sådana saket. Enda anledningen att HDDDVD upplevs av en del som billigare är just för att det är dött och allt mer oanvdbart. Det blir såklart snabbt inflationen i det hela när alla vill bli av med det och de maskiner som ska använda det ständigt blir färre.
Samma sak gäller såklart fortfarande inom Blueray med. Inte motiverar tillverkningskostnad att en 4K Blueray går på 300 medan en vanlig kostar 200.
Hade HDDVD någonsin fått en 4K version "DVDUHD"..? Så hade det såklart varit exakt sammabsak där.