Året var 2006 – det kortlivade formatkriget inleds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det mest av nostalgiska skäl man kollar på film med skivor idag?
Det är ju miljoner gånger bättre att ha sin samling på nätverket med NAS och köra PLEX?
Man får bra översikt, kan lägga betyg, kolla skådisar... ja... allt, och det sköter ju sig självt.

Nu tror jag inte att vi får diskutera privatkopiering av filmer mer ingående men det framstår för mig som många gånger mer omständligt att digitalisera media än att bara sätta i en skiva i en spelare och trycka på play. Är man dessutom så lyckligt lottad att man sitter med en fin blu-ray-/dvd-spelare tycker jag att det ofta kan vara rätt tillfredsställande att hantera spelaren.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

För en som börjar bli rejält trött på alla streamingtjänster och deras konstanta höjningar, urbota nya usla innehåll samt deras förmåga att ta bort innehåll man tänkt se när man har tid.

Vart köper man billigast Bluray och vad för spelare ska man köpa? Behöver ingen dyr sak, men ska gå att koppla Sonos-bar till den.

På tradera dyker det ofta upp större samlingar som säljs.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.No1:

Nu tror jag inte att vi får diskutera privatkopiering av filmer mer ingående men det framstår för mig som många gånger mer omständligt att digitalisera media än att bara sätta i en skiva i en spelare och trycka på play. Är man dessutom så lyckligt lottad att man sitter med en fin blu-ray-/dvd-spelare tycker jag att det ofta kan vara rätt tillfredsställande att hantera spelaren.

Kul att trycka på knapparna? To each his own i guess. xD

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Chromatic:

Det är ju miljoner gånger bättre att ha sin samling på nätverket med NAS och köra PLEX?
Man får bra översikt, kan lägga betyg, kolla skådisar... ja... allt, och det sköter ju sig självt.

Jag är sannolikt i den minsta minoriteten någonsin, men jag sorterar min samling utefter bolag. Just den funktionen verkar inte riktigt finnas på exempelvis några streamingtjänster, butiker (Kaleidesescape) eller annan tjänst (typ PLEX) och då fallerar hela sättet jag organiserar och håller koll på film op. I hyllorna är det helt perfekt.

Har inte undersökt det så noga, men finns det någon tjänst som skulle lösa det?

Permalänk
Medlem

Var inte inloggad när jag läste denna artikel, glömde kommentera. Satan i gatan vad bra skriven den är. Underbar läsning.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag är sannolikt i den minsta minoritet, men jag sorterar min samling utefter bolag. Just den funktionen verkar inte riktigt finnas på exempelvis PLEX och då fallerar hela sättet jag organiserar film på, medan i hyllorna är det helt perfekt.

Har inte undersökt det så noga, men finns det någon tjänst som skulle lösa det?

Efter lite research så verkar det som det bara är 12 personer i världen som sorterar sådär, men detta är vad du kan göra i plex:

1. Manuella taggar: Du kan skapa en "Custom tag" eller en kategori där du manuellt tilldelar filmer ett produktionsbolag. Till exempel kan du skapa en tagg som heter "Marvel Studios" och tilldela alla Marvel Studios-filmer den taggen.

2. Bibliotek efter produktionsbolag: Du kan skapa separata bibliotek för olika produktionsbolag. För exempelvis Disney och Warner Bros. kan du ha ett bibliotek för varje bolag och lägga in deras filmer där.

3. Metadata-redigerare: Genom att redigera metadata för filmerna i Plex kan du manuellt lägga till information om produktionsbolag i fält som kommentarer eller anpassade fält. Det kan dock vara tidskrävande eftersom du måste göra det för varje film.

Permalänk
Skrivet av Mr.No1:

Fördelen med att rippa dina egna filmer är att du kan ändra på materialet och få det precis som du vill ha det ifall versionen du köpt inte har det. Exempelvis har dom flesta filmer jag köpt senaste åren har bara engelska med SDH textning, eller ingen engelsk textning alls utan bara nordisk textning. Detta kan jag korrigera på materialet filen själv innan jag spelar upp den från datorn med alla mina filmer.

Permalänk
Medlem

Jag är för att folk använder det som de är nöjda med, har de en full-HD-tv från 2010 (som jag) och kör DVDer, tja, det funkar. Åtminstone om man ansluter DVD-spelaren med HDMI. En del äldre spelare har dock inte HDMI, och att ansluta en sådan till en TV producerat senaste decenniet är ju...då borde man köpa en blurayspelare om man ändå vill använda fysiska skivor ibland.

Angående uppdateringar så uppdateras ju vissa spelare med bättre kopierngsskydd om man lägger in nyare firmware. En BD660 jag hade kunde hjälpligt ansluta till typ SF Anytime och Netflix eller något, men efter en uppdatering funkade ingenting nätverkat förutom DLNA eller nåt sånt. Däremot kunde en annan uppdatering få en annan av mina spelare att läsa LTH-skivor, alltså brända skivor av en speciell sort, och det kunde ju vara bra (om man brände ut filmer på familjen etc) - fast ingenting som påverkade den som endast körde köpfilmer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kul att trycka på knapparna? To each his own i guess. xD

Ja, utan tvekan! Jag uppskattar i allmänhet välbyggda prylar och mekaniska/analoga reglage även då det egentligen inte finns någon rationell anledning till det. Kan jag justera slutartiden på en kamera med en ratt istället för en touchscreen eller dra fram filmen i en kamera med en spak istället för att det sker elektroniskt är det ett plus. På samma sätt kan jag uppskatta att använda en välkonstruerad mediaspelare. Sensorik och taktil kvalitet är kanske inte sådana koncept som alla värdesätter högst men jag är gärna lite egen :).

Skrivet av Stormraider:

Fördelen med att rippa dina egna filmer är att du kan ändra på materialet och få det precis som du vill ha det ifall versionen du köpt inte har det. Exempelvis har dom flesta filmer jag köpt senaste åren har bara engelska med SDH textning, eller ingen engelsk textning alls utan bara nordisk textning. Detta kan jag korrigera på materialet filen själv innan jag spelar upp den från datorn med alla mina filmer.

Det förstår jag verkligen att det kan vara ett plus! Jag vet att textning kan vara en deal breaker för många!

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chromatic:

För mig är det inte av nostalgiska skäl, utan av praktiska. För att få in filmerna i Plex skulle jag till att börja med behöva inhandla stora mängder lagring och någon typ av hårdvara för själva uppspelningen. Sedan skulle jag behöva lägga mycket tid på att sätta upp hela alltet och rippa skivorna.

För 4K-skivorna skulle jag dessutom behöva skaffa en kompatibel läsare att rippa med, och så ska man få till HDR-återgivning, tonkurvor och Gud vet allt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För 4K-skivorna skulle jag dessutom behöva skaffa en kompatibel läsare att rippa med, och så ska man få till HDR-återgivning, tonkurvor och Gud vet allt.

Det är ju dock inte mer komplicerat än när man spelar upp från skivan? En okalibrerad skärm är en okalibrerad skärm.

Permalänk
Bildexpert

@Kwirek: Vid uppspelning av HDR är du beroende av att metadatan hanteras korrekt i hela uppspelningsstadiet och att tonkurva samt färgomfång inte förvanskas i något steg innan den når TV:n.

Har ingen erfarenhet av PLEX men i både Windows och macOS är det ett smärre h-vete att få bukt på det hela. Program tolkar inte in metadatan korrekt, program tolkar in den korrekt men kan inte skicka den vidare, program som inte tolkar operativsystemet korrekt och istället tonmappar innehållet till BT.709, program som adderar både operativsystemets tonmappning och därefter metadatan på det vilket blir pannkaka när skärmen ska tonmappa etc etc.

En dedikerad UHD-BD spelare kommer att hantera den statiska metadatan korrekt åtminstone, undviker vanligtvis förvanskningar av bild (såvida du inte har några extrainställningar igång) och det ger bättre förutsättningar på alla sätt. Mindre huvudvärk och felsökande, mer tid över åt film.

Dynamisk metadata kan vara lite knepigare. Exempelvis Mediateks chip (finns i b.la. Oppo 203 och Panasonic 450) klarar inte av dynamisk metadata för HDR10+, så även om ens bildvisare klarar HDR10+ och signalen identifieras som så får man bara ut statisk metadata. Ett marginellt problem för många men ändock ett exempel på att även spelare kan fela.

Dessutom är det rätt sällan man kan kalibrera något för HDR. Det mesta man kan göra är att ändra vitbalansen, se vilka inställningar/lägen som gör minst fel och försöka utvärdera hur den beter sig beroende på olika metadata och innehåll. Då underlättar det knappast med källor eller appar som felar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För mig är det inte av nostalgiska skäl, utan av praktiska. För att få in filmerna i Plex skulle jag till att börja med behöva inhandla stora mängder lagring och någon typ av hårdvara för själva uppspelningen. Sedan skulle jag behöva lägga mycket tid på att sätta upp hela alltet och rippa skivorna.

Förstår, blir ju en del jobb.
Men för mig är det värt det när man väl sitter där och har sitt dröm-bibliotek, med alla filmer och serier man någonsin skulle vilja kolla på plus alla fina funktioner som just PLEX erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@Kwirek: Vid uppspelning av HDR är du beroende av att metadatan hanteras korrekt i hela uppspelningsstadiet och att tonkurva samt färgomfång inte förvanskas i något steg innan den når TV:n.

Har ingen erfarenhet av PLEX men i både Windows och macOS är det ett smärre h-vete att få bukt på det hela. Program tolkar inte in metadatan korrekt, program tolkar in den korrekt men kan inte skicka den vidare, program som inte tolkar operativsystemet korrekt och istället tonmappar innehållet till BT.709, program som adderar både operativsystemets tonmappning och därefter metadatan på det vilket blir pannkaka när skärmen ska tonmappa etc etc.

En dedikerad UHD-BD spelare kommer att hantera den statiska metadatan korrekt åtminstone, undviker vanligtvis förvanskningar av bild (såvida du inte har några extrainställningar igång) och det ger bättre förutsättningar på alla sätt. Mindre huvudvärk och felsökande, mer tid över åt film.

Dynamisk metadata kan vara lite knepigare. Exempelvis Mediateks chip (finns i b.la. Oppo 203 och Panasonic 450) klarar inte av dynamisk metadata för HDR10+, så även om ens bildvisare klarar HDR10+ och signalen identifieras som så får man bara ut statisk metadata. Ett marginellt problem för många men ändock ett exempel på att även spelare kan fela.

Dessutom är det rätt sällan man kan kalibrera något för HDR. Det mesta man kan göra är att ändra vitbalansen, se vilka inställningar/lägen som gör minst fel och försöka utvärdera hur den beter sig beroende på olika metadata och innehåll. Då underlättar det knappast med källor eller appar som felar.

Generellt är det klienten som avgör hur det spelas upp, ex appletv, nvidia shield eller tv'n själv om den har en kompatibel app i sin affär. Plex/Jellyfin bara skickar datan från skivan och låter mottagaren göra vad den vill med den. Förutom vid omkodning, men det hoppas jag man försöker undvika.
Det enda som egentligen strular är dolby vision, av förklarliga skäl. Men har man sin egen kopia faller den iallafall automatiskt tillbaka på HDR lagret.
Men håller med om Windows, det är inget jag skulle ge mig på om jag inte fick betalt för det...

Permalänk

Jag minns inte mer än att det började att talas om HD-DVD och Bluray, men jag hade inte ens en HD-TV på den tiden och en PS3 blev det inte heller. Var i övrigt nöjd med DVD och när det väl blev dags för en PS4 så började streaming komma igång på riktigt så det blev inte många Blu-ray filmer.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Sjukt ändå att jag har aldrig någonsin ägt något med Bluray men ändå tyckt att den "teknologin" var sååå fet.

Jag köpte inte heller något då jag misstänkte att formatet inte skulle leva vidare särskilt länge, inget format har gjort det.
Jag vet folk som la flera tusen varje månad på att samla diverse olika filmer och konserter.
Finns det ens skrotvärde på plastbitarna idag?

Permalänk
Medlem

Kul läsning och en tur längs memory lanes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

För en som börjar bli rejält trött på alla streamingtjänster och deras konstanta höjningar, urbota nya usla innehåll samt deras förmåga att ta bort innehåll man tänkt se när man har tid.

Vart köper man billigast Bluray och vad för spelare ska man köpa? Behöver ingen dyr sak, men ska gå att koppla Sonos-bar till den.

Uselt innehåll skriver jag upp på...det finns inte mycket djup på de flesta tjänsterna. Lite kul och udda lågbudgetfilmer på Prime men annars är de alla lika slätstrukna...Apple, Max, Disney, Viaplay och Netflix...same sht different brand. Men resten av familjen vill ha dem så vad gör man.

Jag vet inte vilken spelare som är billigast men köpa välkänt märke som Sony eller Panasonic för 1200-1500 kr funkar alltid.
https://www.netonnet.se/art/tv/blu-ray-dvd-spelare/sony-bdp-s...
https://cdon.se/produkt/blu-ray-spelare-panasonic-dmp-bd84eg-...

Du kör enkelt en HDMI 2.1 kabel i lämplig längd
Supra är kanonkabel...
https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/311770-sup...

Enjoy...

Filmer köper du enklast genom att googla filmer du vill köpa/äga. Det dem som enbart streamar missar är alla filmer som är lite utanför mainstream...om man bara följer serier och blockbuster så är streaming ok (inte ljudet, men bilden) men så fort du vill se Bo Widebergs Mannen på Taket från 70-talet eller Peter sellers Pink Panther eller Fawlty Towers eller Fellinis Amarcord eller vad det nu kan vara så funkar inte dagens streamingtjänster...alla promotar samma sak till samma målgrupp.

Det är JUST DÄRFÖR vi som är nördar köper våra filmer så vi kan kolla på filmerna när vi själva vill och inte när streamingtjänsten vill.

Ett annat kul exempel är julfilmer...en del struntar i det men för att komma i "Christmas Mode" så behöver man titta på julfilmer före jul men vissa streamingtjänster tar betalt extra innan jul och sen ingår filmerna i tjänsten när julafton passerat. Lösningen är att köpa alla de bästa "feelgood-christmasfilmerna" och strunta i streamingtjänsterna...titta när man själv vill....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag köpte inte heller något då jag misstänkte att formatet inte skulle leva vidare särskilt länge, inget format har gjort det.
Jag vet folk som la flera tusen varje månad på att samla diverse olika filmer och konserter.
Finns det ens skrotvärde på plastbitarna idag?

Du är helt klart inte målgruppen för alla lite mer udda filmer...plastbitarna lever på bra med en revival hos dem som insett att vi styrs för mycket av streamingtjänsterna...det är de som bestämmer vad vi får se och inte vad vi vill se...

Jag köper gärna upp alla filmer jag inte redan har till skrotvärde så jag kan titta på Ivanhoe på midsommar om jag vill och inte tvingas titta på den på nyårsdagen varje år. Inte för att den är bra, utan mer för att få göra som jag vill och inte som TV vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag försökte lägga min samling på NAS tidigare men det tar för mycket tid känner jag. Mycket jobb för väldigt lite bonus.

Köper jag en film (som inte går att se på streamingtjänsterna) så tar det 1 sek att lägga i skivan och sen startar filmen. All tid som behövs för att lägga upp all filmer i ett digitalt bibliotek och rippa filmerna känner jag att jag inte vill lägga tid på idag.

Det är faktiskt en ganska skön känsla att fysiskt browsa sina hyllor med några tusen skivor, det friskar upp minnet över vad man sett. Som att kolla igenom sina bokhyller efter kokböcker eller andra böcker att bläddra i. Nu senast idag hittade jag den gamla drakarnas tid med Isabella Scorupco jag inte sett på länge och The Frighteners med Michael J Fox som är lite kul kring Halloweentider. Ska även titta om på första delen av Tintin i 3D av Jackson, ska bara ladda 3D-glasögonen då det var ett tag sedan jag kollade på någon 3D-film.

Vi är alla olika och tur är väl det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Uselt innehåll skriver jag upp på...det finns inte mycket djup på de flesta tjänsterna. Lite kul och udda lågbudgetfilmer på Prime men annars är de alla lika slätstrukna...Apple, Max, Disney, Viaplay och Netflix...same sht different brand. Men resten av familjen vill ha dem så vad gör man.

Jag vet inte vilken spelare som är billigast men köpa välkänt märke som Sony eller Panasonic för 1200-1500 kr funkar alltid.
https://www.netonnet.se/art/tv/blu-ray-dvd-spelare/sony-bdp-s...
https://cdon.se/produkt/blu-ray-spelare-panasonic-dmp-bd84eg-...

Du kör enkelt en HDMI 2.1 kabel i lämplig längd
Supra är kanonkabel...
https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/311770-sup...

Enjoy...

Filmer köper du enklast genom att googla filmer du vill köpa/äga. Det dem som enbart streamar missar är alla filmer som är lite utanför mainstream...om man bara följer serier och blockbuster så är streaming ok (inte ljudet, men bilden) men så fort du vill se Bo Widebergs Mannen på Taket från 70-talet eller Peter sellers Pink Panther eller Fawlty Towers eller Fellinis Amarcord eller vad det nu kan vara så funkar inte dagens streamingtjänster...alla promotar samma sak till samma målgrupp.

Det är JUST DÄRFÖR vi som är nördar köper våra filmer så vi kan kolla på filmerna när vi själva vill och inte när streamingtjänsten vill.

Ett annat kul exempel är julfilmer...en del struntar i det men för att komma i "Christmas Mode" så behöver man titta på julfilmer före jul men vissa streamingtjänster tar betalt extra innan jul och sen ingår filmerna i tjänsten när julafton passerat. Lösningen är att köpa alla de bästa "feelgood-christmasfilmerna" och strunta i streamingtjänsterna...titta när man själv vill....

Precis så. Hamnar ofta i situationer där jag jag vill se en viss film. Ibland finns de på Apple ITunes, men känns fel att köpa en film på en tjänst på det sättet, men inte alltid.

Men tack för länkarna. Ska invänta Black Friday och se vad som dyker upp!

(Sen är det ju lite trevligt att kunna ha vissa filmer i hyllan

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Jag försökte lägga min samling på NAS tidigare men det tar för mycket tid känner jag. Mycket jobb för väldigt lite bonus.

Köper jag en film (som inte går att se på streamingtjänsterna) så tar det 1 sek att lägga i skivan och sen startar filmen. All tid som behövs för att lägga upp all filmer i ett digitalt bibliotek och rippa filmerna känner jag att jag inte vill lägga tid på idag.

Det är faktiskt en ganska skön känsla att fysiskt browsa sina hyllor med några tusen skivor, det friskar upp minnet över vad man sett. Som att kolla igenom sina bokhyller efter kokböcker eller andra böcker att bläddra i. Nu senast idag hittade jag den gamla drakarnas tid med Isabella Scorupco jag inte sett på länge och The Frighteners med Michael J Fox som är lite kul kring Halloweentider. Ska även titta om på första delen av Tintin i 3D av Jackson, ska bara ladda 3D-glasögonen då det var ett tag sedan jag kollade på någon 3D-film.

Vi är alla olika och tur är väl det...

Förstår, handlar ju mest om psykiska saker där då, jag älskar känslan av ett perfekt biblotek

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Precis så. Hamnar ofta i situationer där jag jag vill se en viss film. Ibland finns de på Apple ITunes, men känns fel att köpa en film på en tjänst på det sättet, men inte alltid.

Men tack för länkarna. Ska invänta Black Friday och se vad som dyker upp!

(Sen är det ju lite trevligt att kunna ha vissa filmer i hyllan

Här kommer lite länkar...
ginza.se
filmhyllan.nu
cdon.se
gmjstore.se - butik nära gränsen till Norge (Nordby köpcenter) som har en del extra så de ska man gynna om man kan. Jag köper alltid lite filmer där när jag är i krokarna.
dvd-shoppen.com
www.disclord.se
www.kvarnvideo.se
amazon.se

Några gamla webbutiker har försvunnit genom åren.

Jag reser en del till UK så många av mina inköp sker där och de två bästa ställena för nördar där är:
https://www.fopp.com/stores/london/ vid Covent Garden
hmv.com vid Bond Street
Är man i London en söndag så rekommenderas Spitafield Market bredvid Liverpool Station...mycket bättre än turistfällan Camden Market.

Have fun...

Ops...glömde att nämna att jag så klart kollar in alla filmer och vinyler när jag är på loppisar runt om i Sverige. Glöm inte att kolla in vad myrorna och Läkarmissionen har inne också. Filmer brukar man kunna köpa för 10 kr/st...så köp det som inte streamingtjänsterna erbjuder...

Tanten i Kungshamn som gett totalt +25 miljoner kr till barncancerfonden i många år brukade sälja vinyl för 10 kr/st men nu efter pandemin (och ökat intresse) kostar alla vinyler plötsligt 40-50 kr/st överallt.(ökat intresse?). Tantens ställe var tyvärr stängt i somras så det blev inga filmer eller vinyl i år.

glömde nämna loppisar som inköpsställe
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.No1:

Gillade verkligen HD DVD. Förutom att fodralen var/är riktigt snygga (oviktigt) var det ett stort plus att alla filmer var regionsfria, särskilt på den tiden då det gick att handla filmer i hela världen med låga fraktkostnader och knappt några stoppade paket. Jag tror att jag fortfarande har kvar min interna HD DVD-läsare. Kanske är det läge för en nostalgisk filmkväll?

Mja.. Fast vilka som passade bäst varierar ju rimligen med inlagan. Typ The Abyss på Blueray och Towerimg Inferno på HDDVD .

Det där med regionsfriheten stämmer dock inte. Även HDDVD hade ett kodsystem redo, som var mer omfattande än DVD, men det hann aldrig få en formel klassning innan formatet dog. Och vissa studior släppte antagligen inte filmer på formatet pga detta. Blueray å andra sidan hade ett enklare system med färre möjligheter, men de flesta släpp var trots det märkligt nog istället helt "regionsfria". Eller egentligen med i alla tre regioner. Vad som hade hänt när regionerna på HDDVD senare aktiverats är oklart. Kanske jade det funkat, kanske hade det blivit ytterligare ett tekniskt problem eller kistspik för det framstressade formatet.

Hursomhelst så får du kanske skynda på med filmkvällen innan det är för sent. Tydligen dör väldigt många HDDVD som flugor pga av något fabrikationsfel. Det var tydligen mest Warner, men kan gälla andra med.

Skrivet av Ostbullen:

Första bluerayfilmen jag såg var Paprika(lagom udda film), men kommer ihåg att det var lite häftigt att se film i HD. Det var min systers sambo som införskaffat en av de tidigare br-spelarna på marknaden som han ville visa upp.

Ja den var nog en bra demonstration av tidigare formats priblem med rött.

Älskade introt på den.

Skrivet av Alling:

Kunde man verkligen det? 🤔

Det riktigt galna är ju att DVD fortfarande är så populärt att filmer och TV-serier alltjämt släpps på formatet. Jag gråter varje gång jag tänker på vilka vansinniga mängder plast som används till att distribuera innehåll i 20 år gammal skitkvalitet.

Jag tror det var främst försök till introduktion i kombination med att 3D-spelare var den nya mer exklusiva grejen då.

Minns det som rätt ofta förekommande med "köp 10 blueray och få en spelare på köpet". Eller om det var tvärtom.

Skrivet av Mörksuggan:

Vad var den mest högupplösta bilden som man kunde få på HD-DVD?

I början 1080i eller 720p från spelarna. Senare 1080p. Som är vad som då kallades HD och Full HD. Skivorna var dock 1080p redan från början.

Skrivet av Nissling:

Nej, det skulle jag inte säga.

Runt 2009/10 hade Philips några budgetmodeller runt tusenlappen, och de hade faktiskt vissa finesser som var användbara (till exempel gick det att installera amerikansk firmware för att byta regionskod från B till A), men lägre än så gick det inte att komma i pris just då.

Det skulle man ha vetat..Däremot minns jag att det gick att byta DVD-regionen med en knappkombo som var så jobbig att jag la in den som en rutin i multifjärren. ;D

Varenda blueray på import var som tur var av ABC-typen. Så det blev aldrig någon fråga med.

Skrivet av Necrophor:

Sony avgjorde väl det hela genom att erbjuda rätt massiva summor till filmbolagen att byta från HD-DVD lägret till Bluray?

Man erbjöd Fox 100m+ dollar för att hålla kvar vid Bluray samt 400-500m dollar för att Warner skulle "byta sida"... har jag för mig. Och Toshiba kunde inte matcha detta alls.

Det låter inte särskilt troligt. Först och främst var det ju inte Sonys sak enbart. Och Fox stödde ju inledningsvis båda formaten och bytte tydligen med motivation att HDDVD hade sämre säkerhet. Warner började med multi först när HDDVD tappat ledningen rejält och det var ungefär när de släppte helt som formatet dödförklarade sig i princip.

Skrivet av Nissling:

Och till skillnad från Blu-Ray så var 1920x1080 pixlar inte begränsat till 24 bilder/sek vid progressiv bild på HD-DVD. Även 25, 29.97 och 30b/s var möjligt. På Blu-Ray måste interlacing användas för att nå de bildfrekvenserna.

Måste låter lite udda. Bandbredden är ju betydligt högre, så det är väll bara så det gjordes för att TV-material ändå var det vid tiden.

Finns det ens praktiska exempel på det? Med tanke på produktioner vid tiden menar jag.

Skrivet av Kilroy:

Själv avvaktade jag och väntade med att se vad som skulle gå vinnande ur striden innan jag brydde mig om att investera i något.

Sen tror jag nog att HD-DVD egentligen hade varit det bättre formatet, lägre kapacitet visserligen men mycket billigare att tillverka och med moderna format är kvaliteten absolut bra nog.

Blu-ray blev aldrig så stort som DVD och DVD sålde mer än blu-ray helt sjukt länge och en stor anledning till det var att både skivorna och spelarna var orimligt dyra. Och är fortfarande, att en blu-ray kostar ~33% mer än en DVD med samma film känns inte riktigt rimligt.

Jag tror de dyra blu-ray priserna bidrog till döden för fysisk media. Inte för att det nog spelat så stor roll, men hade kanske gått lite lite långsammare iaf.

Det är ett par filmer jag köpt senaste åren som enbart släppts på DVD i Sverige. Det är såpass mycket dyrare med Blu-ray att det inte är värt det för små distributörer. Och det känns helt galet.

Och det bidrar ju till mitt argument om varför jag tror att HD-DVD hade varit det bättre formatet, det är så mycket enklare och billigare att tillverka än blu-ray.

Tillverkningspriset har inte särskilt mycket till korrelation med butikspriset för sådana saket. Enda anledningen att HDDDVD upplevs av en del som billigare är just för att det är dött och allt mer oanvdbart. Det blir såklart snabbt inflationen i det hela när alla vill bli av med det och de maskiner som ska använda det ständigt blir färre.

Samma sak gäller såklart fortfarande inom Blueray med. Inte motiverar tillverkningskostnad att en 4K Blueray går på 300 medan en vanlig kostar 200.

Hade HDDVD någonsin fått en 4K version "DVDUHD"..? Så hade det såklart varit exakt sammabsak där.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Tillverkningspriset har inte särskilt mycket till korrelation med butikspriset för sådana saket.

Det har du såklart rätt i.

Men i det här fallet så bidrar den högre tillverkningskostnaden för blu-ray skivor och spelare.

Skrivet av AndreaX:

Enda anledningen att HDDDVD upplevs av en del som billigare är just för att det är dött och allt mer oanvdbart.

Nej, hela anledningen till varför vissa ville satsa på HD-DVD istället för Bluray var ju att den är så mycket enklare, och billigare, att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Du är helt klart inte målgruppen för alla lite mer udda filmer...plastbitarna lever på bra med en revival hos dem som insett att vi styrs för mycket av streamingtjänsterna...det är de som bestämmer vad vi får se och inte vad vi vill se...

Jag köper gärna upp alla filmer jag inte redan har till skrotvärde så jag kan titta på Ivanhoe på midsommar om jag vill och inte tvingas titta på den på nyårsdagen varje år. Inte för att den är bra, utan mer för att få göra som jag vill och inte som TV vill.

Är det inte en lång väg att gå för att kunna få bestämma själv vad man vill ha för utbud, det är ingen tjänst som tvingar mig att titta på något, däremot har de begränsat utbud men det gör mig inget.
Ska du ha bättre utbud hemma så får du tiotusentals filmer på skiva, jag skulle aldrig orka bläddra bland det för att se vad jag är sugen på att titta på just nu.

Jag tillhör absolut inte målgruppen för skivsamlingar, hur kul vore det att se ett vetenskapligt program på skiva som är 20 år gammalt och sedan dess har allt vänts upp och ned så det som sägs inte längre stämmer.
Jag tittar för övrigt sällan på filmer numera, de få jag hade på skiva har åkt i soporna för många år sedan så tyvärr kan jag inte skänka bort några, barnen repade sönder skivorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är det inte en lång väg att gå för att kunna få bestämma själv vad man vill ha för utbud, det är ingen tjänst som tvingar mig att titta på något, däremot har de begränsat utbud men det gör mig inget.
Ska du ha bättre utbud hemma så får du tiotusentals filmer på skiva, jag skulle aldrig orka bläddra bland det för att se vad jag är sugen på att titta på just nu.

Jag tillhör absolut inte målgruppen för skivsamlingar, hur kul vore det att se ett vetenskapligt program på skiva som är 20 år gammalt och sedan dess har allt vänts upp och ned så det som sägs inte längre stämmer.
Jag tittar för övrigt sällan på filmer numera, de få jag hade på skiva har åkt i soporna för många år sedan så tyvärr kan jag inte skänka bort några, barnen repade sönder skivorna.

Det är här vi tänker olika "...däremot har de begränsat utbud men det gör mig inget.". För mig är utbudet allt, om jag lägger så mycket pengar på ljud och bild så blir det bortkastat om jag inte bryr mig om utbudet. Det ligger i sakens natur att bry sig om utbudet om du har ett intresse/hobby att kolla på film.

Själv kan jag tycka det är lite kult att se Teknikmagasinet från SVT från 60-talet för det visar en tidskapsel över hur världen var och såg ut då. Finns massor av nostalgia clips på YT på allt från bilar, mat, kläder, affärer och allt hör till allas vår kulturhistoria över svunnen tid. Trender kommer och går också så då är det kul att veta var de kommer ifrån.

Om vi applicerar ditt resonemang om filmer på streamingtjänster på "mr music" Strage i tv-soffan gällande musik så borde det i så fall räcka med att han endast lyssnar på NRJ på radio, för det borde ju vara det enda som behövs som musiklyssnande om man inte bryr sig. (Strage som idag lyssnar på i stort sätt allt som ges ut digitalt i musikform). Vi vet alla att det kanske är lite väl begränsande och just så tycker jag att streamingtjänsterna är idag. De fördummar och förenklar vårt tittande. Vi lär knappast bli mer folkbildade eller få tillgång till nya upplevelser framöver.

En av det viktigaste sakerna med TV förr var att erbjuda ett brett av utbud och det är idag helt borta på en del streamingtjänster. Förr kunde TV visa en Opera även för de som inte var intresserade. Idag måste du vara fanatiskt intresserad för att hitta och få se en föreställning och för dem som troligtvis bäst behöver vidga sina vyer så kommer de numera aldrig behöva uppleva något annat än saker de började gilla från de fyllde 12 år...lite väl torftigt att aldrig få uppleva något nytt under ett helt liv om allt alltid ska vara sånt man redan gillar.

Är man intresserad så är man och då funkar inte streamingtjänsterna annat än som lite "vanilla flavour"...de har inte tillräcklig djup eller bredd.

Sen ogillar jag tjänsterna(trots att jag betalar för dem) för de lägger till och tar bort filmer så när man vill titta igen finns filmerna inte längre tillgängliga.