Philips TV med TitanOS, vilka appar finns?

Permalänk
Medlem

Philips TV med TitanOS, vilka appar finns?

Hej,

Kikar på en uppgradering åt min mor, som just nu har en budget-LG 48" med ett par år på nacken vid det här laget. Appar krashar ibland, den är långsam att navigera, och Wifi har blivit skakigt.

Den används bara till två saker: SVT Play och Youtube, båda via WebOS appar.

Jag stötte på Philips 65PUS8959 till vettigt pris, och tänkte det kan vara en trevlig uppdatering, om inte annat upp i storlek i alla fall.
Men efter att ha läst på lite, såg jag att TVn kör TitanOS, inte Android, som jag trodde de flesta Philips gjorde. Och jag kan inte hitta något om apputbudet hos Titan. Youtube bör finnas, men SVTPlay är väldigt oklart. Försökte maila SVTPlay tidigare i veckan men har inte fått svar, så tänkte höra med kloka massan här i stället:
Hurdant är TitanOS som operativsystem på en TV där appar används, och finns våra "nationella" Svenska appar bland utbudet?

Jag vet att allt går att lösa med t.ex. en Chromecast, men det är inte riktigt målgruppen här. Så få extra donglar, instruktioner och fjärrkontroller som möjligt

Tack på förhand!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Hej,

Kikar på en uppgradering åt min mor, som just nu har en budget-LG 48" med ett par år på nacken vid det här laget. Appar krashar ibland, den är långsam att navigera, och Wifi har blivit skakigt.

Den används bara till två saker: SVT Play och Youtube, båda via WebOS appar.

Jag stötte på Philips 65PUS8959 till vettigt pris, och tänkte det kan vara en trevlig uppdatering, om inte annat upp i storlek i alla fall.
Men efter att ha läst på lite, såg jag att TVn kör TitanOS, inte Android, som jag trodde de flesta Philips gjorde. Och jag kan inte hitta något om apputbudet hos Titan. Youtube bör finnas, men SVTPlay är väldigt oklart. Försökte maila SVTPlay tidigare i veckan men har inte fått svar, så tänkte höra med kloka massan här i stället:
Hurdant är TitanOS som operativsystem på en TV där appar används, och finns våra "nationella" Svenska appar bland utbudet?

Jag vet att allt går att lösa med t.ex. en Chromecast, men det är inte riktigt målgruppen här. Så få extra donglar, instruktioner och fjärrkontroller som möjligt

Tack på förhand!

Google har släppt en ny modell som heter 4K Google TV Streamer så Chromecasten går i "graven". Ser ut som en lita större tvål. Här medföljer ingen HDMI kabel (Ultra High Speed, Nördic har billiga sådana kablar). Dock verkar "Tvålen" inte finns i lager/slutsålda på vissa ställen. Är själv lita smått intresserad, har en 4K Chromecast Google TV nu med en HDMI förlängings kabel (50 cm) från Nördic, så min CCGTV ligger på stereobänken bakom TV:n.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

@seville57 Ah, jag är inte helt uppdaterad på Googles TV-utbud, använder inte själv, haha. Men tack för uppdateringen, då är det TV Streamer man ska ha nuförtiden? Får se när det blir aktuellt för min del.

I alla fall, försöker undvika att behöva ha extra dosor/donglar/tvålar och boxar i det här fallet. Ska vara i ett hushåll som inte är väldigt tekniskt, så det absolut bästa är att kunna köra allt med en fjärr, direkt via TVn.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

@seville57 Ah, jag är inte helt uppdaterad på Googles TV-utbud, använder inte själv, haha. Men tack för uppdateringen, då är det TV Streamer man ska ha nuförtiden? Får se när det blir aktuellt för min del.

I alla fall, försöker undvika att behöva ha extra dosor/donglar/tvålar och boxar i det här fallet. Ska vara i ett hushåll som inte är väldigt tekniskt, så det absolut bästa är att kunna köra allt med en fjärr, direkt via TVn.

Finns säkert en del Chromecast Google TV kvar i lager, "Tvålen" släpptes den 24/9 å kostar ca 1390 kr. Jag navigerar/startar appar med min TV:s fjärr på min 4K Chromecast Google TV, enda appen jag inte kan stänga appen är 4K Netflix, får göra det med CCGTV fjärren, SVT Play, 4K Disney +, Youtube å Britbox apparna funkar att stänga med TVfjärren. Min TV är en OLED Panasonic TX - 55LZ1000E (ingen Android TV).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺

AppleTV brukar integrera bra med befintlig fjärrkontroll.

TitanOS är fortfarande väldigt begränsat med appar. Så här såg det ut i början av september när jag träffade på det. Så SVT Play finns med.

Annars är en rätt intressant idé med molnbaserade appar. Slipper ladda ned och uppdatera appar och det (lilla) som finns bara finns där.

Permalänk
Medlem

Tack @Laxpudding för skärmbilden!

För att följa upp tråden lite, körde en koll med Philips också. De ville inte ge någon lista rätt upp och ned eftersom den kan komma att ändras snabbt. Men i nuläget, på den modellen jag nämnde, finns i alla fall:
Disney+
Netflix
Youtube
Amazon Prime Video
SVT Play
Viaplay

(HBO) Max och TV4 Play fanns inte nu men var väldigt efterfrågade, så de kan vara på gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske inte relevant i det här fallet men har nån hittat nåt gräv i hur det här OS:et är gjort för att skicka ut reklam på skärmen? Antar att man kommer runt det genom att inte koppla upp den på nätet utan köra en Apple TV. Men hur mycket datahoarding går stt stänga av?

https://www.simplestream.com/news/titan-os-the-new-tv-os-chal...