Netflix höjer priset i sverige, igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast stod det inte i en annan nyhet att dom höjde priset för nya kunder, men att dom kommer meddela befintliga kunder innan dom höjer?

Man har ju som regel rätt att säga upp omedelbart om det sker nån ändring i avtalet, så dom måste meddela innan dom ändrar.

Jag har betalning idag 5 okt och fick mail idag om höjningen till 5 Nov. Så de skickar ut en månad innan verkar det som.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk

Med tanke på hur många miljoner användare Netflix har världen över så hade dom kunnat ta 50kr för premium och ändå göra miljardvinst. Visst kostar det att få tag på filmer och serier för Netflix med. Men med tanke på att det mestadels är gammalt skit som är ”nyhet” så kan det inte kosta så mycket för Netflix.
Lönerna höjs inte så mycket så att man skulle kunna säga att man inte märker av pris höjningen. Tack vare inflationen så är allt dyrare idag och man bör verkligen se över sin ekonomi.
Men visst alla tänker olika, vill man bidra till höjningen så är det upp till en själv.
Så man börjar förstå varför fler och fler börjar köra IP-TV än legal tv streaming.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att man för mindre pengar förr kunde få tillgång till en större andel av de serier eller filmer som man ville se...Nu är ju trenden, som nämnts, att det finns fler leverantörer och ganska många höjer priserna.

Film och TV är annorlunda än musik. Men om man förr kunde se Netflix som nästan Spotify för TV/Film så är det inte alls så den känslan man får nu.

Jag känner många som, förut, tankade hem saker. Men, med åldern och ekonomin blev det enklare att bara strömma nåt via Netflix eller även köpa från Telia eller vem man nu hade TV-avtal med. Latheten övertrumfar ofta snålheten.

Nu har vi landat i en väldigt fragmenterad streamingvärld. Det är krångligt och dyrt att se på det man vill. Många abonnemang blir det. Många orkar inte starta/stoppa abb heller, det blir för rörigt och man betalar för nån tjänst man kanske inte tittat på alls på en månad.

Förr kunde man betala X kronor för 75% av det man ville ha. Nu måste man betala X+Y+Z för 75% av det man vill ha. Som om Spotify hade musik från Sony, Youtube musik från nån annan och Apple från en tredje (Apple...). Iron Maidens första 3 album ligger på Spotify, nästa 5 ligger på Youtube. Det nyaste ligger på egen streamingtjänst. Etc. Skulle jag aldrig betala för.

Sedan har jag precis som de flesta andra råd att betala 200kr/månad istället för 150. Men någonstans tar det stopp, alla har olika gränser och företagen räknar väl gungor och karuseller här.

Angående inflation så barkade den väl iväg pga brist på diesel, otur med elpriset, fan och hans moster, dessa faktorer verkar tämligen normala nu så jag ser fram emot sänkta priser på mat (redan börjat, men lite) etc. Kanske stärks kronan mot euron också, men det spelar väl mindre roll för strömning.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast stod det inte i en annan nyhet att dom höjde priset för nya kunder, men att dom kommer meddela befintliga kunder innan dom höjer?

Man har ju som regel rätt att säga upp omedelbart om det sker nån ändring i avtalet, så dom måste meddela innan dom ändrar.

Ingen aning vad som stod i andra nyheter jag läste bara på Aftonbladet och tv4.

Permalänk
Medlem

Det man verkligen undrar över, när nyheter som dessa dyker upp med jämna mellanrum. När olika streamingstjänster höjer priset, så är det genast en stor skara som anser att det är för dyrt och för dåligt innehåll. Fine, sluta använda tjänsterna då. Samtidigt så nämns av flera att det är bara att stjäla det man vill se/höra igen. Det är inte ett rationellt tänkande som driver en sådan argumentation.

Men den stora frågan som jag undrar över, är ju alla dessa som klankar ner på allt, "det är för dåliga filmer och serier nuförtiden". Hur många av dessa klarar av att se någonting längre än 10 minuter utan att titta i mobilen? Klarar man inte av att titta på ett avsnitt/film över 1 timme i sträck, utan man bara måste plocka upp mobilen och scrolla i alla sina flöden, då anser jag inte deras åsikt är relevant helt enkelt.

Netflix är fantastiskt. Vågar man bara vidga sina vyer bortom amerikanska serier och filmer, så finns det hur mycket intressant som helst. Helt klart värt månadskostnaden enligt mig.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Jg har sagt upp netflix föra året för det var

1. För dyrt.
2. 4k funkar ändast i edges webläsare (jag har 4k skärm med hdr till min pc)
3. Släpper mer skräp serie än tdigare
4. en sessoon är oftas 6-12 avsitt (noramt var det 24 avsitt per sesson)
5. Serie som jag är interserad får oftas bara enda sesson sen lägs dem ner.

Det finns flera nackdelar med netflix än dem som jag tog upp.
Jag har tillgång till via play film & serie, showtime och några till som ingår i tele2 kabel tv paket som en medelm i huset betar för.
Om jag skulle betalar själv hade jag inte gjort det i dags läge tack vare det är för dyrt och jag ser nästa aldrig på streaming längre.
Jag har gått över till ljud böcker i stället

Permalänk
Medlem

Jag har börjat köpa mer på bluray istället, tanken är att sen rippa dessa och ha på en server så det är smidigare att komma åt.
(Tittar tex på komediserier i garaget när jag springer på löpbandet, och där vill jag inte ha en bluray-spelare)

Problemet är att många serier (framförallt) är snudd på omöjliga att få tar på eller så är de inte ens släppta i Sverige. (tex Community)

Permalänk
Medlem

Mycket smörja på Netflix, inte värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Undrar hur populärt extraanvändare är? Vad jag kunnat utröna från debatten här så verkar inte många utnyttja det?
Det är ju ett erbjudande som är som gjort att råka ut för en prishöjning snart kan jag tycka, lite för bra liksom. Jag själv är en sådan på brorsans konto och betalar 50kr för Netflix. Jag sa upp Netflix för ett par, eller om det var tre, år sedan då jag inte fann innehållet värt. Men så frågade jag brorsan om att lägga in mig som extraanvändare och jag swishar 50-lapp i månaden till honom. Plötsligt tycker jag att det finns ganska mycket värt att se Blir förvisso mest gamla serier som jag ser om (då de lyckats få såna som HBO att sälja dem till dem) och alla dokumentärer. TIll min förvåning har Netflix blivt den enda strömningstjänst jag betalar för, ja förutom Amazons via prime (men som jag sällan kollar på) och använder mest förutom SVT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

När inflationen ökar så ökar priset, mycket pga värdet. När väl inflationen går ner så ökar man igen för då har folk "mer" att lägga på tex abonnemang...

Vanligt missförstånd: Att inflationen går ner innebär inte att priserna slutar att öka, de ökar bara lite saktare. För att priserna skall gå ner krävs deflation, vilket är väldigt obehagligt för samhället. Lägre priser kan verka lockande för oss dödliga, men är något som aktivt motverkas av centralbankerna som behöver en viss nivå av inflation för att fördela ekonomin och minska skuldsättningen långsiktigt. (Ett sätt för att få hela samhället att betala av statsskulden bl.a.)

Permalänk
Medlem

Otroligt att gå från 179 till 199 kronor i månaden kan skapa så mycket problem och så starka känslor hos folk. Det kan omöjligt vara som så att er totala privatekonomi fullständigt havererar pga Netflix ta en 20a mer i månaden.
Tycker ni inte utbudet motsvarar det ni betalar för, säg upp abonnemangen då, men sluta för fan gnäll över en 20a extra!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Vanligt missförstånd: Att inflationen går ner innebär inte att priserna slutar att öka, de ökar bara lite saktare. För att priserna skall gå ner krävs deflation, vilket är väldigt obehagligt för samhället. Lägre priser kan verka lockande för oss dödliga, men är något som aktivt motverkas av centralbankerna som behöver en viss nivå av inflation för att fördela ekonomin och minska skuldsättningen långsiktigt. (Ett sätt för att få hela samhället att betala av statsskulden bl.a.)

När ekonomin inte växer är det vanligt att trycka en massa pengar för att "stimulera" den. Men saknas förutsättningar för ekonomin att växa så får vi bara inflation där alla blir fattigare.

Det vi behöver för att få ekonomin att växa är bland annat:
- billig och stabil energi
- utbildad, kunnig och av marknaden efterfrågad arbetskraft
- investeringar i sådant marknaden efterfrågar
- fungerande infrastruktur (vägnät, elnät, avlopp, vatten)
- ett tryggt och säkert samhälle som lockar till sig företag och människor
- etc, etc

Dvs sådant vi misskött eller ignorerat i decennier.

Om ekonomin krymper eller saknar förutsättningar att växa orsakar låga räntor och pengatryckande bara inflation och allmän fattigdom.

Har vi skapat för mycket pengar jämfört med hur ekonomin vuxit behöver vi vänta med att skapa mer pengar tills ekonomin har vuxit i fatt. Tittar man på penningmängden (M3) är det detta Riksbanken har gjort fram tills den nyligen började sänka räntan igen.

Krymper ekonomin behöver vi plocka bort pengar ur systemet för att inte få inflation, inte skapa mer.

Deflation är alltså inte med automatik något dåligt utan det beror på situationen.

Permalänk
Medlem

Försöker de aktivt att bli av med sina kunder?

Permalänk

I fall man tycker att kvaliteten på Netflix har ökat i takt med inflationen kan en prishöjning anses vara befogad.

Att lägga ned de bästa serierna för att man inte har råd att producera fler säsonger och i stället lansera mängder av gammal skåpmat ("nytt på Netflix") och billig lågkvalitativ egenproduktion innebär dock en kvalitetsförsämring av tjänsten.

Samma sak gäller för Disney+ och HBO där man dragit i panikbromsen och inte längre producerar lika många dyra kvalitetsserier och filmer.

En vink till SCB's och Riksbankens statistiker är att detta är ett exempel på "kvalitetsförsämring" som innebär att KPI-inflationen enligt era egna regler därmed bör "kvalitetsjusteras" uppåt.

Priset efter prishöjningar ser enligt KPI ur att vara ungefär detsamma, men kvaliteten på tjänsterna är nu mycket lägre.

Eller anser ni att en gammal serie man sett flera gånger för evigt kommer att har samma värde som en ny serie man ännu inte har sett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundmat:

Undra om dem inte förlorar mer kunder på att höja hela tiden, folk ser över sina kostnader när det blir dyrare, då kanske abonnemanget ryker istället för att behållas om priset ökar.

Just det här. Jag kommer förmodligen att gå ner i abbonemanget. Har tidigare många gånger övervägt och flera gånger faktiskt sagt upp netflix men ungarna tittar för mkt på det, men behöver inte 4k. Villhöver, ja, men inte behöver. 199 är för mycket

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

"Nytt på Nätflex: Strul, har stöd för Dålby femtioelva DTS:Z (stödjer även Måno ver 2.0), 40K, dock måste vi höja priset till 3000 kr/vecka p.g.a att cheferna vill ha mer i lön. Teckna ditt abb nu, detta erbjudande gäller bara igår. Släpps 1 gammal film/serie om året. Kom igen - sign up now".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Subscription fatigue. Nope skaffar aldrig netflix.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Netflix i ett nötskal: sämre och sämre innehåll , högre och högre pris.

Jag sa upp abonnemanget redan vid förra prishöjningen.

Permalänk
Medlem

Haft Netflix och tyckte det var helt okej men inte till vilket pris som helst,särskilt inte 2388 kr per år med premium. Har istället nedan
Disney Premium årspris 1200 kr
Amazon Prime 550 kr
Max 64,50 x 12 = 774 kr (50 % lifetime)
Toti: 2524 kr
Nästan samma pris som Netflix alla tre. Tycker Netflix saknar ett förmånligt årspris och sedan tar man för mycket betalt för 4k.

Permalänk

Det som stör mig med Netflix är att vi betalar ungeför lika mycket som i USA men vi har bara hälften av deras innehåll.

20:- hit eller dit spelar inte särskilt stor roll. Men när jag får hälften så mycket för pengarna gentemot amrikaner så blir jag sur.

Denna gång så kommer jag inte att dumpa dom, men troligen nästa gång...

Permalänk
Skrivet av depeo:

Säg upp eländet, det är enda sättet att tå priserna att gå ner

Låter logiskt men verkar ju inte fungera så. Själv sa jag nu upp Netflixabbonemanget men tillräckligt många gillar att betala för att det verkar som att ekvationen går ihop sig.

Permalänk
Skrivet av hundmat:

Undra om dem inte förlorar mer kunder på att höja hela tiden, folk ser över sina kostnader när det blir dyrare, då kanske abonnemanget ryker istället för att behållas om priset ökar.

Endel ser över sina kostnader. Men många har 0 koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpan4all:

Det som stör mig med Netflix är att vi betalar ungeför lika mycket som i USA men vi har bara hälften av deras innehåll.

20:- hit eller dit spelar inte särskilt stor roll. Men när jag får hälften så mycket för pengarna gentemot amrikaner så blir jag sur.

Denna gång så kommer jag inte att dumpa dom, men troligen nästa gång...

Instämmer angående USA utbudet, har Netflix Premium å det är för lite 4K filmer/serier å sen kan undra varför ha Atmos ljud (vet där finns "Atmos buggen") på dokumentärer.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Otroligt att gå från 179 till 199 kronor i månaden kan skapa så mycket problem och så starka känslor hos folk. Det kan omöjligt vara som så att er totala privatekonomi fullständigt havererar pga Netflix ta en 20a mer i månaden.
Tycker ni inte utbudet motsvarar det ni betalar för, säg upp abonnemangen då, men sluta för fan gnäll över en 20a extra!

Det är väl en principsak för många som klagar, och för vissa är det kanske inte ekonomiskt försvarbart helt enkelt. Det är ju inte bara Netflix som ökat i pris samtidigt som vi sett en reallöneminskning.

Dessutom så gynnar det ju dig att folk klagar och framförallt om de säger upp sina abonnemang, för let's face it; extra intäkter för Netflix går ju knappast till att förbättra innehållet längre.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

... extra intäkter för Netflix går ju knappast till att förbättra innehållet längre.

Amen to that!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

sa det högt hemma nu åker fan netflix.. det kan du fett glömma va svaret från familjen.. så ska skriva arga kommentarer bara

Permalänk

Uselt. 4k skall ju vara standard idag kan man tycka. Sådana tv apparater har funnits i över 10 år nu. Förr fick man ju 2 tittare med 4k för 99-129 kr/månad. Vi snackar inte alltför lång tid sedan. Och då lanserades ju toppserier löpande. Var även möjligt att dela med farsan i annat hushåll. Ej möjligt idag.

Komiskt att man kollar mindre 4k idag än för fem år sedan.

Men det är ju det där med evig tillväxt…

Permalänk
Medlem

Sällar mig i diskussionen om det vansinnigt hagalna priset och brist på kvalitet.

Netflix rök för mig redan när de höjde till 159kr (?). Kvalitéten hade dalat och mina favorit produktioner var redan sålda till andra distributörer.

Jag har tagit en månad därefter för Wednesday och Stranger Things - men det är i princip det. Höll på att kräka när jag såg det nya priset hos en bekant som funderade på att skaffa det,.. 🤮

179kr var respektlöst i sig, speciellt med tanke på konkurrenterna. 199kr?! Vad tror de att de säljer? Rolls Royce-underhållning?

Lust att skriva till dem och berätta det nästan, mer än att bara inte förnya det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9600X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4080S Strix - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

All aboard

Det bästa med netflix är att se nytt skit som kommer Men det finns väl sidor som listar alla nyheter som kommer till netflix, kommande serier osv.
Netflix "My list" är ju en stor röra också för de finns 0 vettiga sorterings alternativ för få ordning på det. Och varit samma skräp flera år nu utan förbättring.

Blir väl 100% plex snart typ.