Instabilt RAM-minne, moderkort Asus P6X58-D

Permalänk

Instabilt RAM-minne, moderkort Asus P6X58-D

Jag har ett äldre system med ett Asus P6X58-D som jag byggde för ca 10 år sedan, kanske längre ändå.

Jag har haft problem med RAM-minnet flera gånger som yttrat sig i att Windows inte har gått att starta eller att datorn startar om de gånger då det gått att starta Windows. Jag har då plockat ur DIMM-modulerna och monterat dem på nytt. Då har det fungerat igen.

Nu har dock problemet blivit så pass överhängande att detta inte hjälper längre.

Jag har återställt BIOS och ställt in AHCI för att SSD’s ska fungera men det går inte alls nu. Jag kommer in i Windows ibland men oftast inte och när jag kommer in så krashar datorn direkt. Att plocka ur DIMM’s och montera dem på nytt hjälper inte.

Jag funderar nu på var felet kan ligga, om det är modulerna eller om det är moderkortet som börjat ge upp. Om det är moderkortet så funderar jag på om det kan vara exempelvis någon eller några kondensatorer som inte ger rätt spänningar eller om spänningen tappas på något sätt.

En sak som jag finner märklig är också att minnet sätts till 1066 mhz med tanke på att det är 1600mhz-moduler. BIOS är återställt och minnesfrekvens står på auto. Ingen OC, XMP eller liknande är aktiverat. Allt är default.

Jag har 24 Gb totalt, 6x4Gb. Jag har provat att köra bara två moduler och med olika moduler men det funkar inte vad jag än gör.

Vad tror ni? Är det mest troligt moderkortet? Annars vet jag inte vad det kan vara.

Kan nätaggregatet vara problemet annars? Det är på 750W.

Om det är moderkortet så tänker jag att jag borde kunna införskaffa ett av samma modell då jag sett att det finns många ute för försäljning.

Jag har väldigt dålig ekonomi och ett nytt system ryms inte i min budget.

Tacksam för all feedback.

Permalänk

at minnena ställer sig i 1066MT/s är troligen för att din cpu säger att det är snabbaste jedec profilen som stöds vilket iaf stämmer med intel 900 serien cpuer till X58 över det är troliugen Xmp profilen (aka överklockning).

men kan mycket väl vara allt från cpu till moderkort eller ramminnena som lämnat in handduken permanent nu pga ålder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

at minnena ställer sig i 1066MT/s är troligen för att din cpu säger att det är snabbaste jedec profilen som stöds vilket iaf stämmer med intel 900 serien cpuer till X58 över det är troliugen Xmp profilen (aka överklockning).

men kan mycket väl vara allt från cpu till moderkort eller ramminnena som lämnat in handduken permanent nu pga ålder.

En CPU ska ju hålla i mer än 10 år. Har hört att det är den mest robusta komponenten och att det är ovanligt att de blir defekta.

Kanske jag ska kolla efter andra minnen och testa med dem.

Är minnena mer troligen defekta framför moderkortet?

Permalänk
Skrivet av AndreasC810524:

En CPU ska ju hålla i mer än 10 år. Har hört att det är den mest robusta komponenten och att det är ovanligt att de blir defekta.

Kanske jag ska kolla efter andra minnen och testa med dem.

Är minnena mer troligen defekta framför moderkortet?

inget är garanterat lika sanolikt att det skulle kunna vara en trasig cpu som något annat av det ingen garanti att en cpu faktiskt lever längre än typ garantin på den egentligen.

och iom att du verkar ha haft problem med det ett längre tag så känns det som något som varit påväg att ge upp ett tag.

men utan att kunna feltesta delarna var för sig så är det nog bara att starta reservdelskanonen på vad du är mest troligt felet.

skulle nog som du troligen misstänka minne eller moderkort i första hand men samtidigt så får man ha cpu eller andra delar i bakhuvet har själv haft en i5 2500k som ena minneskanalen gav upp på efter bara typ 3-4 år och hade samma symptom som du nämnt att datorn kunde fungera ett tag efter att man haft minnena urplockade och tillbakasatta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag tror felet är att jag missförstått hur minnesmodulerna ska monteras.

Jag har satt två moduler i slot A1 och A2. Jag har bara tänkt från vänster till höger.

A1 och A2 är ju samma kanal men jag har tänkt att det är två kanaler. Alltså har jag bara kört en kanal vilket kan vara anledningen till problemen.

Enligt manualen så ska man köra dual channel genom att montera DIMM’s i A1 och B1, eller trippel channel genom att montera i A1, B1 och C1. Eller så kan man köra 6 moduler men jag misstänker att jag inte monterat dem i rätt ordning utan bara satt i dem en och en från vänster till höger. Kanske det blir fel om man inte sätter i dem i rätt ordning.

Nu har jag monterat i A1, B1 och C1, alltså trippel channel. Det har varit stabilt i 30 minuter nu så det ser lovande ut.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

inget är garanterat lika sanolikt att det skulle kunna vara en trasig cpu som något annat av det ingen garanti att en cpu faktiskt lever längre än typ garantin på den egentligen.

och iom att du verkar ha haft problem med det ett längre tag så känns det som något som varit påväg att ge upp ett tag.

men utan att kunna feltesta delarna var för sig så är det nog bara att starta reservdelskanonen på vad du är mest troligt felet.

skulle nog som du troligen misstänka minne eller moderkort i första hand men samtidigt så får man ha cpu eller andra delar i bakhuvet har själv haft en i5 2500k som ena minneskanalen gav upp på efter bara typ 3-4 år och hade samma symptom som du nämnt att datorn kunde fungera ett tag efter att man haft minnena urplockade och tillbakasatta.

Tack. Ska ha det i åtanke. Just nu funkar det men strular det igen så kan det ju vara CPU’n. Det där med minnsekanalerna på CPU’n var intressant. Det hade jag inte tänkt på.