Hjälp! Driver timeout & artifacts på skärmen...

Permalänk

Hjälp! Driver timeout & artifacts på skärmen...

Hej! Spelade league med en kompis och så bärjade jag få massa artifacts på skärmen samt efter ett tag crashade det med driver timeout error. Jag prövade gå in i ett annat spel, vilket blev palworld och då såg det ut så här. Vad händer?? Små artifacts på skrivbord, lite mer i lol och massor i palworld. Den går till c.a 70 grader, fläktar snurrar. 7800xt gpu med 7800x3d cpu. 1050w psu. Prövat under olta och underclocka gpu. Det är inte så gamla grejer... är gpun väck? :/

Permalänk

Den ser väck ut, ja.. Är det inte så gamla grejjer så kan du kanske skicka tillbaka det.

Har du testat ett annat grafikkort eller det interna? Drivrutiner antar jag att du isntallerat om redan :/

Permalänk
Skrivet av EnSegTechy:

Den ser väck ut, ja.. Är det inte så gamla grejjer så kan du kanske skicka tillbaka det.

Har du testat ett annat grafikkort eller det interna? Drivrutiner antar jag att du isntallerat om redan :/

Hej! Jag har uåpdaterat drivrutinerna då de var c.a 3 uppdateringar gamla. Hjälpte ej. Ska testa med ett annat i veckan, måste bara få tag i ett först då jag inte har något över. Men enligt min erfarenhet är det gpu fel så att säga, så det ger sig nog med 3 års garantin. Köptes i juli typ. Vad annars kan det vara må tro?

Permalänk
Medlem

Longshot men.. provat byta kabel/uttag? Alltså hdmi1->hdmi2, lr Dp.. lr kabeln i sig?

Permalänk
Skrivet av ChalleMcBigNalle:

Hej! Jag har uåpdaterat drivrutinerna då de var c.a 3 uppdateringar gamla. Hjälpte ej. Ska testa med ett annat i veckan, måste bara få tag i ett först då jag inte har något över. Men enligt min erfarenhet är det gpu fel så att säga, så det ger sig nog med 3 års garantin. Köptes i juli typ. Vad annars kan det vara må tro?

Jag kan inte se något annat fel, tyvärr.. Klassiskt gpu fel :/ Testa kabel, som en annan sade, det kan se konstigt ut ibland, men det är mer artefakter, inte fel i ljusets beräkningar. VRAM kan göra riktigt skumma saker, men det hade du märkt på andra sätt.

Permalänk
Skrivet av EnSegTechy:

Jag kan inte se något annat fel, tyvärr.. Klassiskt gpu fel :/ Testa kabel, som en annan sade, det kan se konstigt ut ibland, men det är mer artefakter, inte fel i ljusets beräkningar. VRAM kan göra riktigt skumma saker, men det hade du märkt på andra sätt.

Jag kom på att 7800x3d har intergrated graphics. Så gock in och satte på igpu i bios och tpg ut grafikkortet och då funkade det felfritt. Visserligen låg fps unplayable men inga lustiga artifacts eller krashar i alla fall!
Antar att det betyder att det är gpun som är fel? Så bara reklamera med garantin?

Permalänk
Medlem

Vad får du för max temperatur på VRAM? Om du inte själv tex tappat kortet eller öppnat det och inte fått till kylkuddarna på VRAM så låter det oavsett som en reklamation.

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 7900 XTX Nitro+, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk

Jag kom på att 7800x3d har intergrated graphics. Så gock in och satte på igpu i bios och tpg ut grafikkortet och då funkade det felfritt. Visserligen låg fps unplayable men inga lustiga artifacts eller krashar i alla fall!
Antar att det betyder att det är gpun som är fel? Så bara reklamera med garantin?

Ja, reklamera och byt ut! Enkel lösning!

Permalänk
Skrivet av Stoffex:

Vad får du för max temperatur på VRAM? Om du inte själv tex tappat kortet eller öppnat det och inte fått till kylkuddarna på VRAM så låter det oavsett som en reklamation.

Tempsen såg alla bra ut. Cirka 70c

Permalänk
Medlem

Nånting är fel med clocks i Adrenaline. Kolla i Adrenaline vilka tal som står där, troligtvis helt fel mot vad tillverkaren har satt som max boost på ditt kort. Detta är ett jättevanligt problem.

https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/1fz843v/psa_to_thos...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Hej! Spelade league med en kompis och så bärjade jag få massa artifacts på skärmen samt efter ett tag crashade det med driver timeout error. Jag prövade gå in i ett annat spel, vilket blev palworld och då såg det ut så här. Vad händer?? Små artifacts på skrivbord, lite mer i lol och massor i palworld. Den går till c.a 70 grader, fläktar snurrar. 7800xt gpu med 7800x3d cpu. 1050w psu. Prövat under olta och underclocka gpu. Det är inte så gamla grejer... är gpun väck? :/ https://youtu.be/rRtKFFVD58E?si=NIgqjWFYNCbE6RNy

Hur gick det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600MHz CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless