Permalänk
Medlem

Ny Tv för Netflix mm runt 55”

Tjo!

Nu är de så att syrran min ska flytta och behöver hjälp till att hitta en ny tv.
Jag är helt lost i detta så jag fråga er!

Hon ska enbart ha den till att kolla på tv,netflix etc
Hon vill ha det billigast möjligast och 55 tum räcker säger hon.
Kom gärna med tips

Mvh eas

§3.1
Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Vänta till black friday om det är möjligt.
En TV ska aldrig köpas för normal pris, och kan ni vänta så får ni nog mäst TV för pängarna då

Sedan när ni ser en på rea så är det bara att kolla upp tester på den modellen. Både Sweclockers och Rtings har bra och genomförliga tester.

LG:s 55" oled är ju grymma! Men de kanske är för dyra även på rea?
Annars bara köp den billigaste 55" ni kan hitta från ett känt märke, om det nu duger.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av e@s:

Hon vill ha det billigast möjligast och 55 tum räcker säger hon.

Då är det inte svårt, utan svaret är densamma som för alla andra som ställer exakt samma fråga: Köp billigast möjligast i 55 tum. Allt har netflix. Billigaste TV:n ni finner fyller därmed kraven ni ställer. Diskussionen om vilken modell detta är blir därmed rätt överflödig både i andemening och i praktiken där det praktiska handlar om att att billiga TV-apparater är samma skrot och korn, ofta samma hårdvara med olika varumärken påklistrade.

Om ni däremot vill köpa en TV som är erkänt bra, bekräftat bättre än någon annat TV eller mer specifik i sin kvalitetsnivå kan man inte längre köpa det billigaste möjligaste. Men då hade ni ju frågat efter något annat än "billigast möjliga".

Om du vill ha "tips", titta på prisjakt, pricerunner etc. och sortera på priset.

Permalänk

jag köpte en samsung 55"4k oled på rea för ett tag sedan, kan heller inget om TV. Bilden skulle jag beskriva som mycket bra, bättre än någon annan skärm jag haft. Däremot är mjukvaran rätt så unken. Men de verkar de flesta mjukvaror till TV vara, inte verkar de finnas nå bra tredjeparts heller som inte kräver massa sladdar och extra kontrollrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toomuchtech:

jag köpte en samsung 55"4k oled på rea för ett tag sedan, kan heller inget om TV. Bilden skulle jag beskriva som mycket bra, bättre än någon annan skärm jag haft. Däremot är mjukvaran rätt så unken. Men de verkar de flesta mjukvaror till TV vara, inte verkar de finnas nå bra tredjeparts heller som inte kräver massa sladdar och extra kontrollrar.

Finns 4K Apple TV/4K Google TV Streamer/4K Chromecast Google TV (finns väl i lager än). Går att använda TV:ns fjärr, jag kan bl.a starta/stänga av min hemmabio reciever, 4K Apple TV/4K CCGTV, höja/sänka volymen, navigera/starta appar. Dock måste CEC (Consumer Electronics Control) vara aktiverat på alla inkopplade enheter. samsung (vill inte betala licens pengar för DV) har inte Dolby Vision (otur om man har Netflix/Disney + Premium då vissa filmer/serier har stöd för DV).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av toomuchtech:

En Samsung OLED är tvärtom mot det TS frågar efter och ligger, beroende på realäget/kampanjer sisådär 3–5 ggr högre i pris jämfört med "billigast möjliga" 55-tummare. Det är rent av så att man kan räkna Samsungs OLED till "det tekniskt mest kapabla" och att du faktiskt (kanske omedvetet) köpte det allra bästa i TV-väg. "Bästa" då ur synpunkten vad en OLED är bra på, likt kontrastförhållande.

Bra att du tar upp detta med operativet och det är en sådan detalj som är svår att definiera i "bäst" eftersom det handlar om hur individen önskar att det fungerade.